Hooinet-vul-hulp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Hooinet-vul-hulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 11:42

Geen idee of het hier goed staat, anders kan dit topic uiteraard verplaatst worden.

Omdat mijn paarden vanuit een hooinet huj hooi aangeboden krijgen en ik elke dag zo'n 4 tot 6 netten sta te vullen, was ik benieuwd of er hulpmiddelen zijn om de boel wat makkelijker en sneller te maken.

Nu ben ik steeda met een haakje aan mn stal aan het rommelen en het werkt gewoon net niet. Liefst zou ik met 2 handen de netten willen vullen.

Ik heh ooit op fb een filmpje gezien dat er een houd is waar je je net omhangt en je dan zo kunt vullen.

Wie weet er een oplossing?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:45

biggirl

Re: Hooinet-vul-hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:52

ik ken iemand die zo'n goedkope basketbal hoepel gekocht heeft en daar aan haakjes , zelfde idee als die hiephoi

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:52

Ik sta ook elke dag minstens 4 netten te vullen en ik merk dag met de hand vullen toch sneller gaat dan zo'n vulhulp als hierboven.

Ik doe mijn net altijd binnenstebuiten voor ongeveer 2/3 deel. Dan heb je dus alleen de onderkant die normaal is, en hangen de zijkanten naar buiten. Dan doe ik een plak hooi tussen mijn knieën en vouw ik die onderkant over de onderkant van de plak. Dan haal ik de zijkanten weer naar boven wat heel makkelijk gaat omdat je het hooi al in de onderkant van het net hebt en dan trek je aan het touw van het net zodat je hooi er in 1x in hebt. Op deze manier ben ik ong 30 sec per net kwijt :)

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 12:04

Je kunt ook een grote ton (vuilnisbak, voerton) pakken, daar het hooi in doen, hooinet er omheen en dan omkiepen. Het hooi belandt dan in het hooinet :)

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 12:10

Wij vullen vaak met behulp van een kliko. Net in de kliko over de randen. Zo kan je met 2 handen het hooi er in gooien en vervolgens trek je het net er zo uit

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 12:20

Ilsiie schreef:
Je kunt ook een grote ton (vuilnisbak, voerton) pakken, daar het hooi in doen, hooinet er omheen en dan omkiepen. Het hooi belandt dan in het hooinet :)

ik doe het andersom,hang het net in een grote lege voerton gooi die vol met hooi en pak het net er zo uit.Niks duurs voor nodig en het gaat handig.Ik heb wel van die grote netten van de EJ

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:08

beatje schreef:
Ilsiie schreef:

ik doe het andersom,hang het net in een grote lege voerton gooi die vol met hooi en pak het net er zo uit.Niks duurs voor nodig en het gaat handig.Ik heb wel van die grote netten van de EJ

Dat is eigenlijk ook wel heel slim!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 14:55

Kim_Asterix schreef:
Ik sta ook elke dag minstens 4 netten te vullen en ik merk dag met de hand vullen toch sneller gaat dan zo'n vulhulp als hierboven.

Ik doe mijn net altijd binnenstebuiten voor ongeveer 2/3 deel. Dan heb je dus alleen de onderkant die normaal is, en hangen de zijkanten naar buiten. Dan doe ik een plak hooi tussen mijn knieën en vouw ik die onderkant over de onderkant van de plak. Dan haal ik de zijkanten weer naar boven wat heel makkelijk gaat omdat je het hooi al in de onderkant van het net hebt en dan trek je aan het touw van het net zodat je hooi er in 1x in hebt. Op deze manier ben ik ong 30 sec per net kwijt :)

Ik heb hele grote netten dus dan is het eigenlijk nog niet echt te doen......... Zo vulde ik in het begin, toen verhuisde de baal hooi vlak voor mijn box en was de afstand tussen het hoofdstelhaakje en de baal hooi niet zo groot dat ik met 1 hand kon gaan vullen. Maar merk dat het gewoon echt een Piep werk is,

Ik vind die oplossing met die ton eigenlijk ook wel een goede! Ik zou dan even moeten meten of de hoeveelheid hooi het zelfde is als het hooi wat ik in mijn net doe :)

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:06

ivy_power89 schreef:
Kim_Asterix schreef:

Ik heb hele grote netten dus dan is het eigenlijk nog niet echt te doen......... Zo vulde ik in het begin, toen verhuisde de baal hooi vlak voor mijn box en was de afstand tussen het hoofdstelhaakje en de baal hooi niet zo groot dat ik met 1 hand kon gaan vullen. Maar merk dat het gewoon echt een Piep werk is,

Ik vind die oplossing met die ton eigenlijk ook wel een goede! Ik zou dan even moeten meten of de hoeveelheid hooi het zelfde is als het hooi wat ik in mijn net doe :)

Hooinet vullen, hooi in bak kieperen, dan weet je hoeveel erin moet :D

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:15

Ik doe die van mij altijd in een specikuip, zo'n grote zwarte ton. Randen eromheen en vullen maar :D

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:44

Just_Sannee schreef:
Ik doe die van mij altijd in een specikuip, zo'n grote zwarte ton. Randen eromheen en vullen maar :D

Ja dit trucje werd bij ons ook gebruikt! Leek mij ook wel handig

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 01:54

Hier ook een speciekuip. Gaat goed met de grote netten van e j .sommige andere merken zijn te klein en krijg je niet over de rand heen getrokken

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 02:45

Brainless schreef:

Deze leken mij ideaal, maar konden wij niet kwijt.

Wij zijn over op andere netten, en een slowfeederbak met net er omheen. Loop met een kruiwagen vol hooi naar achter en zoals het net ophangt kan in het hooi er ook in gooien (hangt aan musketonhaken op) en in de bak haal ik het rek met net er uit, hooi er in en net er weer op.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:39

Ik heb een 'hooi-vul-apparaat' op wieltjes met 4 haakjes er aan, bovenkant mooi op een fijne werkhoogte. Eigen ontwerp.
Hooinet hang ik er in over de haakjes, vul hem, haak hem los, trek hem dicht en haal hem er aan de voorkant uit.

Zal er eens een foto van maken als ik er aan denk.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:41

beatje schreef:
Ilsiie schreef:

Wij doen bovenstaand hier op stal, dan ben je echt met een paar minuten klaar. :j

sannxxelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:49

Hooi in een grote emmer, net eroverheen, omdraaien?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:55

Dennis schreef:
Ik heb een 'hooi-vul-apparaat' op wieltjes met 4 haakjes er aan, bovenkant mooi op een fijne werkhoogte. Eigen ontwerp.
Hooinet hang ik er in over de haakjes, vul hem, haak hem los, trek hem dicht en haal hem er aan de voorkant uit.

Nou zijn we uiteraard benieuwd naar een foto! :D

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 18:32

KimD schreef:
Dennis schreef:

Nou zijn we uiteraard benieuwd naar een foto! :D

Inderdaad!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 18:35

Nou vandaag de speci kuip geprobeerd maar daar is de opening van het net te klein voor......

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 18:36

Tada! Ik heb hem al jaren, scheelt een hoop gedoe. Plakken in een net gaat nog wel, maar los hooi van grote balen is een drama.
Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 18:38

Oh maar dat ziet er echt super handig uit! Wauw! +:)+

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 18:43

Afbeelding

Ik heb een vierkant frame van hout wat met een paar touwtjes en een katrol aan het dak hangt. Om de hoeken kun je het met hangen en de plakken er zo indoen. Net hangt net op de grond en na het vullen de lusjes loshalen, net dichtknopen en frame weer omhoog hangen tegen het dak aan. Staat er ook nooit een frame in de weg

Zal zo ook een foto maken van het frame zelf

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 18:59

ivy_power89 schreef:
Nou vandaag de speci kuip geprobeerd maar daar is de opening van het net te klein voor......

Je kunt een kleinere speciekuip kopen.

Ik gebruik ook altijd een speciekuip. Net in de kuip en de randen er over heen.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:42

Afbeelding
Hierbij het frame. Ook ideaal trouwens om dekens op te hangen ☺️