Kijk maar eens naar de uitslagen van de Levade 2001. Veel bekende namen in de bovenste regionen, zoals Laurens van Lieren (met een 5-jarige in de Z1..), Loes Corsel, Diane van der Spek, Eddie Brinkman, Anne van Vulpen en zo nog meerdere. Deze mensen doen dit beroepsmatig. De "gewone" ruiter met het "gewone" paard heeft weinig kans tegen al dit grote geweld. Of je moet wel zo bijzonder presteren. Maar geef toe, het zijn meestal dezelfde mensen die zulke kampioenschappen winnen. Zelfs bij de pony's zie je dit gebeuren. Ze hebben toch al een naam en de jurys weten dat.
Dit is al heel lang zo, maar de laatste tijd wordt het steeds erger. Vooral de kampioenschappen van het KNF zijn juist de graadmeters van de gewone landelijke ruiters.
Je telt niet meer mee als je geen 3 a 4 paarden aan de start brengt.
Daarom, waarom richten ze geen aparte klasse in voor de beroepsmatige ruiters, zoals dat ook bijv. bij het voetbal voorkomt. Beroepsmatig wil dan zeggen dat je je geld verdiend met de paarden en dat dat je dagelijkse werk is. Zo is het voor de amateur ook nog eens lonend om naar een concours te komen.
Misschien ben ik wel de enige die er zo over denkt, maar dat denk ik niet. Wat vinden jullie ervan??
Groetjes,
Maaike
. 
, en toch nog veel lol beleeft aan het rijden; ik duim voor je !