Bestemming voor 5000m2 weiland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kuil

Bestemming voor 5000m2 weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 14:25

Wij hebben een weiland "over" van 5000m2.

Wij hebben genoeg land voor onze paarden en we zoeken ideeën voor het weiland van 5000m2.
We zitten te denken om het te verkopen maar dat is ook weer zo definitief.

Wie heeft er een goed idee wat ook nog financieel wat oplevert ?
Wat is in deze tijd nog lucratief? Verhuren voor akkerbouw etc. etc....
Ben benieuwd naar jullie reacties!

Shirley

Re: Bestemming voor 5000m2 weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:27

Voor akkerbouw is het te klein.

Misschien verhuren aan een paardenliefhebber of een nabijgelegen pensionstal of manege?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:29

Hebben jullie ook genoeg hooi voor jullie paarden zonder dit land? Anders eventueel gaan hooien?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:30

Indien het aangrenzend is aan de eigen woning zou ik persoonlijk, indien niet nodig, nooit verkopen.

Goh, wat kan je ermee? Verhuren aan een schapenboer??

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:30

baaltjes paardenhooi maken en verkopen.

is vaak veel vraag naar(dus hooi die niet gemaakt wordt uit koeiengras of bemest wordt zodat het zoveel mogelijk opleverd per jaar)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:31

2x hooien en dat verkopen (kan ook via loonwerker, heb je er geen omkijken naar).

Wil je verkopen zorg dan dat er een bouwblok, schuilstal + opslaghok en veeput op staat. Maar dan kan je ook overwegen om het te verhuren aan iemand met paarden en of ander vee bv voor hobby. Hangt wel af van toegangsmogelijkheden van dat stuk en ligging t.o.v. je huis ivm privacy, want daar loopt huur en pensionstalling vaak op stuk.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:34

Zet er met damwanden een schuilstalletje met aan de achterkant een klein afdakje waar bijvoorbeeld een kruiwagen, riek, schep hooi en stro en weideklok kunnen wonen en dan kun je het verhuren als wei voor paardenbeesten of pony's. Met schuilstal kun je er meer voor vragen.
Ligt het een beetje leuk zodat er vanaf de openbare weg opgekomen kan worden. Dat is ook fijn want dan heb je niet steeds mensen op je erf.
Is er water? stroom?
Als ik zou verhuren met deze bestemming zou ik een huurcontract aangaan voor bijvoorbeeld steeds 2 jaar, dat is te overzien en kan natuurlijk steeds verlengd worden als het bevalt.

Kuil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 14:44

Zelf hooien is geen optie.
Volgens loonwerker wegen de kosten niet op tegen het aantal baaltjes die je er van af haalt.

Verhuren aan een paardenliefhebber is ook geen optie. Er zijn geen voorzieningen qua elektra, schuilstal etc. mogelijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:57

Kuil schreef:
Zelf hooien is geen optie.
Volgens loonwerker wegen de kosten niet op tegen het aantal baaltjes die je er van af haalt.

Verhuren aan een paardenliefhebber is ook geen optie. Er zijn geen voorzieningen qua elektra, schuilstal etc. mogelijk.

Electra is op te lossen (zonnepaneel), water (veeput vaak ook), schuilstal oplossingen hangt inderdaad erg van je gemeente af. Keertje navragen kan geen kwaad en afhankelijk van ligging (in bebouwde kom kan inderdaad vaak niks en buren die tolerant zijn en zooitje bomen om wat in te verstoppen) kan er best wat, mits het er netjes uitziet (passende kleur als donkergroen/donkerbruin en eenheid).

Zonder inspanning er geen omkijken naar hebben kan door een schapenboer te zoeken die er schapen op laat lopen. Hij doet afrastering, etc. maar of je er wat voor krijgt is de vraag, meestal is het een vriendendienst verhaal omdat schapen je land mooi houden en bemesten.

Wil je er geld uit krijgen, dan zal je er geld in moeten steken of het verkopen (wat ik zo af raad eigenlijk, je weet nooit of er nog een paard of ander vee bij komt).

Kuil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 15:18

Schapenboer is nu al aan de orde. Idd een vriendendienst.
Extra paarden/vee is voor ons niet aan de orde en in de toekomst ook niet.

Verhuren aan paardenliefhebber, tenzij het puur wordt gebruik voor weidegang (geen overlast van mensen in weiland), is ook geen optie vanwege de ligging van het weiland in de bebouwde kom.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:20

Hoezo levert hooien niks op. Ik haal van een halve hectare zo 2 x 150 baaltjes. Keer €4,00 is € 1200, 00 Persen voor € 300,00 dan heb je nog € 900,00 over. Dat krijg je met verhuur nooit. Nooit je land verkopen al dat niet nodig is

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:23

Het ligt aan je regio.
Maar hier hoef ik geen 4€ voor een baaltje te vragen. :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:24

ken je geen boeren in de buurt die ook maaien,keren en zelf pressen?

als je zo eentje vraagt die gewoon meemaait als hij maait en mee keert als hij keert,dan kost je dat echt 2 keer niets.

kleine pakjes laten pressen kost ook echt niet veel(t'is de plastic die pakken duur maakt).

en voor de rest volg ik,als je er geld wil uithalen,ga je er toch ook iets moeten in investeren.

hier hebben wij bv een klein tractortje gekocht,eigen maaibalk en eigen hooikeerder.
enkel pressen laten we doen.

@pillow,als je het moet laten maaien en keren bij een loonwerken,gaat er nog een stuk af natuurlijk.bij een boer zal dat minder zijn,maar kost het nog steeds,geen idee of TS zelf al een tractor ofzo heeft om zelf te maaien en te keren.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:24

Kijken of je er bouwgrond van kan maken en dan verkopen?

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:31

Ik hoop nog steeds op iemand in mijn buurt met dat 'probleem', ik zou graag een halve hectare kopen ;)

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:47

Verhuren aan een bedrijf dat lelie's zaait en oogst. Dat kan volgens mij maar een beperkt aantal keer op de grond (later als er wat anders gegroeit heeft kan het wel weer) en die zoeken steeds nieuwe gebieden.

Misschien iets van andere gewassen aardappelen, uien, koolzaad.....

Groet Karin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:49

Joltsje schreef:
Kijken of je er bouwgrond van kan maken en dan verkopen?

Dat kost hier in de omgeven tussen de 200.000 en 300.000 euro.. Dus dat is niet zomaar ff.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:50

maar als je aan een boer verhuurd,dan krijg je die er van zijn leven niet meer af(in belgie toch,geen idee hoe dat in nl zit,maar zou ik zeker uitzoeken!)

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:59

Waar in de randstad zit je dan?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 16:03

missfalki schreef:
Verhuren aan een bedrijf dat lelie's zaait en oogst. Dat kan volgens mij maar een beperkt aantal keer op de grond (later als er wat anders gegroeit heeft kan het wel weer) en die zoeken steeds nieuwe gebieden.

Misschien iets van andere gewassen aardappelen, uien, koolzaad.....

Groet Karin.

Als de bestemming weiland is, mag je het niet als akkerland gebruiken.
Ik zou echt zelf gaan hooien, dat levert het meeste op. Of anders 'gras op stam' aanbieden in de hoop dat er iemand in de buurt het wel mee wil nemen als-ie toch bezig is.
Je kunt er ook nog wel wat geld voor beuren als je er drijfmest op laat injecteren. Op 5000 m2 kan je ongeveer 15 kuub kwijt, en je krijgt (hier) 7,50 per kuub (daar zijn de injectiekosten dan al vanaf, je krijgt dus geld toe).

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 16:05

Quote Ibbel
Als de bestemming weiland is mag je het niet als akkerland gebruiken.

Dat wist ik niet, weer wat geleerd!

Groet Karin.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 16:14

"Wij" (mijn ouders, op de Veluwe) verhuren een stuk weiland achter ons huis (volgens mij ongeveer een hectare) aan een boer in het dorp. Hij laat er zijn koeien grazen en hooit soms. Toen wij nog een pony/paard hadden, mocht die er ook bij lopen. Je moet het echt niet om het geld doen, het levert niks op. Misschien dat de onkosten (= schrikdraad, onderhoud) er net of net niet uit zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 16:20

Dus het ligt midden in de bebouwde kom?? En jullie zijn het absoluut nu en later nooit nodig?? Grenst het aan jullie eigen bezittingen? Want een halve bunder zou een gemeente zo acht vrijstaande woningen op kunnen plaatsen. Misschien even met hun in gesprek gaan, zij zes bouwplaatsen, jullie twee met gesloten beurs. Gemeente zorgt voor bouwrijp maken en jullie verkopen de twee kavels van 500 vierkante meter, meer geld kun je nergens verdienen met 5000 vierkante meter.

Kuil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 16:30

@bigone: Het weiland is toegankelijk via een b- weg tussen twee rijen huizen.

8 vrijstaande huizen gaat nit lukken. Ik zou al blij zijn dat de gemeente het om wilt zetten naar bouwgrond voor 1 huis!

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 16:49

Land niet te snel verkopen. Mits je het geld niet nodig bent. De mogelijkheden zijn beperkt. Hooien is veel werk en geen winst. Sommigen hier rekenen alleen perskosten maar dat klopt niet.

Of verhuren aan iemand en rekenen op 300-600 per jaar en kijken of je dan uit de kosten bent? Het is maar een halve hectare...

Bouwbestemming van maken is mooi bedacht naar als het bestemmingsplan grasland is kan je dat vergeten.

Lelies gaan ook niet gebeuren want het opp is te klein.