Hoeveel pensionpaarden kan ik kwijt in mijn loopstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nohra

Hoeveel pensionpaarden kan ik kwijt in mijn loopstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 15:08

Ik krijg de kans om een eigen stal te beginnen.
Dit wil ik doen dmv Paddock Paradise :) Plannen liggen er al.

Maar zit even met het volgende:
Hoeveel paarden kan ik kwijt in twee loopstallen die versprijd over het complex staan?

De ene loopstal is 6x7 meter met rubber matten en zaagsel en geheel dicht met een vrije opening naar buiten.

De andere loopstal is een houten schuilstal aan twee kanten open (dus niet echt een loopstal...)
van 3x4 met alleen rubber matten.

Zo kunnen paarden die niet samen willen staan vanwege rangorde kiezen waar ze gaan staan.

Maar........ werkt dit? En is het niet erg als ze ineens met zn allen in de 6x7 stal komen staan omdat ze dat gezellig vinden? :D

Er staan ook nog heel vee bomen en struiken waar ze onder kunnen schuilen.

Hoeveel paarden raden jullie aan om in pension te zetten? Heb zelf 1 paard van 1:55m.

SandravdB

Re: Hoeveel pensionpaarden kan ik kwijt in mijn loopstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:11

Hoe groot is het terrein verder?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:11

Hooguit twee erbij :j

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:12

Voor die maten zou ik 2 paarden en 1 (kleine) pony zeggen..

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:16

Heb twee paarden in 6x 7 die elkaar goed verdragen maar een derde zou echt teveel zijn!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:16

Dit kun je geen loopstallen noemen hooguit een schuilstal. En idd 2 paarden en een pony kan misschien bij 6 bij 7 als ze elkaar goed verdragen en in 3 bij 4 kan misschien 1 paard staan en als ze goed met elkaar zijn samen met een pony. Maar pensionpaarden moeten eerst wennen en met deze maten staat er dan w. s. eentje buiten die er niet bij in mag. Dus je kunt er sowieso niet in gaan voeren met meerdere paarden normaal gesproken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:20

Hooguit 2 paarden erbij of 3 pony's misschien

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:22

Het is net hoe goed het gaat, hier staan ze met z'n 5en in de schaduw van 1 boom en het liefst kruipen de paarden van de buren er nog bij (die staan strak tegen het schrikdraad aan de andere kant van de boom).
In theorie zouden ze dus gewoon in een stalletje van 4x4 passen.

Maar met pensionpaarden zou ik dat niet doen, die kuddes zijn vaak niet heel erg stabiel omdat er nog weleens wat weg gaat en er weer bij komt.

Ook hangt het idd af van hoe groot de wei en paddock enzo dan verder is. Als het hele terrein 0,5 ha is dan gaat het snel erg krap worden, ookal heb je een pp.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:23

Ik zou zeggen hooguit 3
Boxen zijn normaal 3x3 en daar staat er dan 1 in
Denk dat je dat ook in de achterhoofd moet houden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:31

Onderzoek heeft laten zien dat 10m2 ligplek per paard genoeg is om alle paarden in een stabiele groep hun rust te geven.
Echter moet de rest van de uitloop ook groot genoeg zijn om te kunnen dollen of van elkaar weg te lopen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:44

Ik zou zeggen 4 paarden totaal. Dus 3 erbij. Als ze samen willen in 1 schuilstal kan dat dan wel. Meer past echt niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:49

Als ze goede vriendjes zijn, dan lukt wat ik hier zie samen dansen op 3x3 nog en feest vieren op 4x5 (3 pony's), maar als ze elkaar niet mogen, dan is vrijwel alles te klein. Tenzij een groep zich splitst in 2 of meer groepjes, zal het bij elkaar blijven ook als 1 of meer niet in de schuilstal mogen. Kiezen tussen de 2 schuilstallen zodat alles droog/vliegvrij staat kan je vrijwel zeker vergeten. Kans is er ook dat alles zich in 3x4 propt.

3x4 deel (uitloop er aan vast) zo inrichten dat die als ziekenboeg, opdrogen na rijden, introductiebox voor nieuwe pony, etc. kan dienen is zeker te overwegen.

Aantal dieren hangt af van hoe ze elkaar verdragen, hoe groot ze zijn, hoe groot je terrein is en waarvoor is je omheining geschikt. Wil je beetje gras, etc. hebben naast track/paddock en ruimte voor hooiopslag, etc. dan mag je snel 2000-2500m2/pony rekenen.

Pensionklanten zijn hoe dan ook een inbreuk op je privacy, daar moet je mee om kunnen gaan (persoonlijkheid klik met klanten en grenzen stellen). Lastige keuze en je komt altijd ongewenste dingen tegen, kijk dus kritisch naar hoe en wat op dit punt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 16:05

hierop kan je vrij weinig zeggen zonder te weten wat de andere faciliteiten zijn. hier staan drie trekpaarden in stal van 4X8. betonplateau van 4X10 en paddock van 4X20. dat lukt prima. als mijn paddock groter zou zijn kunnen er meer paarden in ook. Ik voeder dan buiten op verschillende plaatsen en de stal dient enkel voor effectief te schuilen. Wat ze toch niet doen.
Op de andere plaats hebben we een dtal van 3X4 voor 3 D ponys.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 16:15

tamary schreef:
Als ze goede vriendjes zijn, dan lukt wat ik hier zie samen dansen op 3x3 nog en feest vieren op 4x5 (3 pony's), maar als ze elkaar niet mogen, dan is vrijwel alles te klein. Tenzij een groep zich splitst in 2 of meer groepjes, zal het bij elkaar blijven ook als 1 of meer niet in de schuilstal mogen. Kiezen tussen de 2 schuilstallen zodat alles droog/vliegvrij staat kan je vrijwel zeker vergeten. Kans is er ook dat alles zich in 3x4 propt.

3x4 deel (uitloop er aan vast) zo inrichten dat die als ziekenboeg, opdrogen na rijden, introductiebox voor nieuwe pony, etc. kan dienen is zeker te overwegen.

Ik kan nog alle kanten op, een uitloop/overkapping aan de 6x7 loopstal is ook nog een mogelijkheid. Mischien is dit wel een idee. Ga er even over nadenken.

Aantal dieren hangt af van hoe ze elkaar verdragen, hoe groot ze zijn, hoe groot je terrein is en waarvoor is je omheining geschikt. Wil je beetje gras, etc. hebben naast track/paddock en ruimte voor hooiopslag, etc. dan mag je snel 2000-2500m2/pony rekenen.

Dit past makkelijk, qua ruimte om de stallen heen lukt dit makkelijk.

Pensionklanten zijn hoe dan ook een inbreuk op je privacy, daar moet je mee om kunnen gaan (persoonlijkheid klik met klanten en grenzen stellen). Lastige keuze en je komt altijd ongewenste dingen tegen, kijk dus kritisch naar hoe en wat op dit punt.

Dat besef ik, hierom willen we het paardencomplex appart van ons huis en eigen terrein maken. alleen de auto van de klant staat op het terrein verder hoeven we elkaar niet tegen te komen. En voor ongewenste dingen komt wel weer een oplossing, ook wil ik een contract laten tekenen voor de stallingsregels etc.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 16:39

is de ingang aan de smalle of aan de brede kant?en hoe breed zijn de ingangen?

want dat is ook belangrijk.

als paard dominant de doorgang blokkeerd,dan kan al de rest buiten blijven,als het nu 35° is,water giet of hevig waait met hagelstenen,met en smalle ingang zal dit vaak gebeuren,zeker bij meer dan 2 paarden.

hoeveel grond is er in totaal?zijn er bv nog andere schuilmogelijkheden naar bomen/struiken/... toe? of is alles open?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 19:51