Ik heb een tekening bijgevoegd (het is een drukke tekening maar als je goed kijkt/leest kun je er goed wijs mee uit)

Mijn idee:
- Paarden/ponys in groepsverband houden (hoeveel paarden/pony's hier mogelijk zijn hoor ik ook graag)
- 2 Schuilstallen (waarschijnlijk: 6x7meter met zaagsel en rubber matten en 3x4meter met alleen rubber matten) Mocht het nodig zijn nog een extra schuilstal of de kleine stal vergroten en er een tussenschot tussen maken. In de grootste stal komt ook een poetsplaats, een koffie-hoek en tuigkamer. De wc komt ergens buiten. De stallen zijn nog niet helemaal duidelijk hoe groot die worden, dit is nog optioneel.
- Verlichte buitenrijbak met zeer goede bodem 20x40 (echt de beste bodem die ik tot nu toe ooit heb gereden! Verder alles goed verlicht, ook de tracks. Alleen de weide niet.
- En aantal tracks met gras-stelconplaten, track door de bomensingel, div. ondergronden.
- Weide van 0,6 hectare, hierdoor wordt er jaarrond onbeperkt hooi gevoerd omdat de wei niet groot is. De hoogstam boomgaard kan soms ook nog opengezet worden voor kleine pony's en de varkens.
- Paarden in de winter (blubber in de weimaanden) in de paddock/tracks en rijbak)
- Diverse obstakels, heuvel om op de uitkijk te staan, een waterpoel (zit alleen nog met het probleem hoe ik hier stromend water van kan maken, ligt wel een greppel naast)
- Mesten wordt 2-3x per week door meisje gedaan, ik mest ook gewoon en de pensionklanten moeten ook mesten volgens afspraak, even kijken hoe ik dit ga doen. Misschien dat ik zelf de wei 2x per week kan doen met een stofzuiger/quad ofzo? Graag ideeën gevraagd

- Krachtvoer, wormenkuren en entingen exclusief. Krachtvoer niet geven waar alle paarden bij staan, kan ik zelf ook doen als de klant niet kan, dan check ik meteen de hoeven van de paarden (staan ook op steentjes namelijk, hier moet beter op gelet worden, alle paarden blootvoets).
- Nergens komt schrikdraad, afrastering dmv stevig hekwerk. Ik heb zelf een enorme hekel aan schrikdraad door ervaring in het verleden met paarden waar hun benen open lagen. Geen discussie, er komt gewoon nergens schrikdraad

- Track paden misschien 2 meter met aan elke kant nog een strook waar ook wat gras kan groeien? Aangezien het een dure bedoeling wordt als ik overal gras-stelconplaten neer moet leggen. Zo hebben de paarden ruimte om elkaar uit de weg te gaan, knabbelen ze ook gras als ze niet op de wei kunnen.
- Track paden bestaan grotendeels uit gras-stelconplaten, deze verzakken uiteindelijk in de vette kleigrond. Maar aangezien wij een kraan aan huis hebben takelen we ze eens in de zoveel tijd gewoon weer omhoog

--------------------------
Als de paarden
van punt A naar punt B willen lopen ze 155m over de track.
van punt A naar punt C willen lopen ze 120m over de track.
van punt B naar punt C willen lopen ze 125m over de track.
Ik kan vanaf het erf makkelijk met mijn trekker over de paden rijden om bij de mesthoop (deze wordt niet zo groot vanwege vaak afvoeren). En ik kan met mijn trekker de rijbak en paddock rechttrekken met de sleep.
Het enige is dat om bij de rijbak te komen met je paard moet je een stukje door de boomgaard lopen en dan de varkens wegjagen en twee hekken openen... zat al te denken, misschien een tunneltje maken voor de varkens haha

Mennen en longeren is in de rijbak goed mogelijk, wel aan de bakregels houden.
Ik wil een zitje met een klein terrasje maken zodat een eventuele kijker of lesgeefster kan zitten. Desnoods half overkapt tegen de regen.
Paarden kunnen dus niet vanuit de paddock rechtdoor lopen, ze moeten gebruik maken van de track om naar punt B/C/rijbak of weide te kunnen.
Alleen hoe zit het als de paarden gaan rennen over die gras-stelconplaten? Glijden ze dan niet uit of moet ik iets van obstakels neerleggen op de lange stukken die makkelijk weg te halen zijn als de trekker erover moet? Als ze tegen de hekken aanknallen zit er geen schrikdraad, hekwerk zal kwaliteitshardhout zijn wat niet versplinterd en niet te dun is (dikke planken).
Ben heel benieuwd wat jullie vinden, wat ik nog mis en wat ik nog zou kunnen aanpassen. Ik weet dat het een investering zal worden vandaar het idee om de tracks gedeeltelijk gras te laten gecombineerd met gras-stelconpaten.
Brand los!