Weide opnieuw indelen! Tips & tricks gezocht!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lienek

Weide opnieuw indelen! Tips & tricks gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 16:18

Aangezien bokt dé plek is om ideetjes te vinden om een weide herinterichten, hierbij mijn vraag;
Hoe zouden jullie deze wei opnieuw inrichten?
Gaat om een stuk land van ongeveer 1 hectare, ietsje minder. Hieropstaat het huis en de schuren. En de bak. Deze is 50x25 zodat er een goed idee is vd afmetingen.

Afbeelding

Het roze deel is wat gebruikt wordt als theetuin en is dus bezet.
Blauw is wat eventueel voor de winter gebruikt kan worden, onder de bomen zit namelijk een grote schuilstal!

Het gele is een bestaand afgezet deel.

Voor de rest ligt alles open, vandaar dat ik om jullie mening wil vragen hoe dit in te delen in verschillende landjes zodat niet alles ineen keer kapot getrapt wordt.

Paddock paradise suggesties zijn ook mogelijk!

Brand los met jullie ideetjes en plattegrondjes! Ik ben heel nieuwsgierig want bij mij is de inspiratie volledig weg!

Hilary

Re: Weide opnieuw indelen! Tips & tricks gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:23

Even een stipje. In het weekend heb ik iets meer tijd om wat te bedenken :)
Wat voor grondsoort zit je op?

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 16:33

Hilary schreef:
Even een stipje. In het weekend heb ik iets meer tijd om wat te bedenken :)
Wat voor grondsoort zit je op?

Veen! Het kan dus wel redelijk drassig worden vandaar dat een goede indeling heel belangrijk is, gras is net ingezaaid en zou zonde zijn als het met de winter weer helemaal weg spoelt/kapot gaat

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:46

Afbeelding
zwart is een pad , deze zou je de hele winter open kunnen stellen of alleen in de zomer stukken om bij de wei te komen.
verder heb je dan 3/2 stukken , het gele deel , de andere helft , en het midden wat je nog in 2/3 zou kunnen doen .
verder heb ik uit ervaring geleerd dat strookbegrazing het fijnst is voor je gras ( en ook voor je paard ) , dus raad ik dit zeker aan !

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:49

Ik zou een hectare niet nog verder versnipperen. Tijdelijke afrasteringen voor strookbegrazing.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 16:53

Kuggur schreef:
Ik zou een hectare niet nog verder versnipperen. Tijdelijke afrasteringen voor strookbegrazing.

Het gaat om tinkers dus denk dat tijdelijke afrastering niet altijd handig is :p

@faunty ik denk dat het alleen dan niet handig is voor het doorrijden met de tractor. Het pad zoals nu getekend zal veeel te smal zijn daarvoor

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:58

Afbeelding

Zwart is een pad, orange is waar de doorgangen zouden zijn voor op de weides te geraken en het bruine zijn schuilstallen, dus die die ene gele lijn aan afrastering zou weg moeten. De paden wel breed genoeg maken zodat ze kunnen keren en je eventueel met tractor door kunt.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 17:08

Ziet er goed uit! Echte schuilstallen zijn niet nodig denk ik aangezien er 1 grote schuilstal al is en de bomen erg veel beschutting geven, veel bladerdak!

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:17

Dan de schuilstallen wegbeelden :+

Zo kunnen ze toch hun benen strekken en eens een andere weg inslaan.
Dat stuk waar je ze zou zetten in de winter kun je verharden en eventueel een grote overkapping maken,
zodat ze daar kunnen staan met hooibakken.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 17:57

Memere schreef:
Dan de schuilstallen wegbeelden :+

Zo kunnen ze toch hun benen strekken en eens een andere weg inslaan.
Dat stuk waar je ze zou zetten in de winter kun je verharden en eventueel een grote overkapping maken,
zodat ze daar kunnen staan met hooibakken.

Overkapping is er al! Maar hooibakken is daar zeker een heel slim idee! En deels verharden ook! Helemaal is wel een erg groot stuk namelijk :p

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:12

Lienek schreef:
Het gaat om tinkers dus denk dat tijdelijke afrastering niet altijd handig is :p

Hoezo niet? Hier doen we ook aan strookbegrazing en tijdelijke afrastering, mét een kanon van een tinker die graag door draden gaat als er geen stroom op staat... gewoon zorgen voor genoeg stroom. "Tijdelijk" betekend niet alleen maar een slap draadje ;-)

Ik zou zelf van zo'n klein stukje niet nog meer wegnemen, iemand anders schreef het ook al. Een kleine ha is al zo klein... hooguit in 2 delen in de lengte en dan met strookbegrazing. Vergeet vooral niet om aan de "achterkant" weer een draad te zetten als er een paar stroken weggegeten zijn, dan komt je weiland eerder weer bij.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 18:25

GamblersCup schreef:
Lienek schreef:

Hoezo niet? Hier doen we ook aan strookbegrazing en tijdelijke afrastering, mét een kanon van een tinker die graag door draden gaat als er geen stroom op staat... gewoon zorgen voor genoeg stroom. "Tijdelijk" betekend niet alleen maar een slap draadje ;-)

Ik zou zelf van zo'n klein stukje niet nog meer wegnemen, iemand anders schreef het ook al. Een kleine ha is al zo klein... hooguit in 2 delen in de lengte en dan met strookbegrazing. Vergeet vooral niet om aan de "achterkant" weer een draad te zetten als er een paar stroken weggegeten zijn, dan komt je weiland eerder weer bij.

Hoe zie jij dat dan voor je? Want zodra het stroom er af is hebben ze dat ook door natuurlijk en zijn ze er zo door heen.. En hoebedoel je niet alleen een slap draadje want ik zie dus prikpaaltjes voor me met een enkel draadje als enige afsluiting :)

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:45

Wij hebben een katrol met een 3 dubbele draad voor de strookbegrazing , met prikpaatjes enzo

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 19:09

Je moet er ook stroom op hebben staan, dat was mijn hele punt :D
Wij hebben het grote weiland gewoon omheind met 3 brede banen stroomband, hier staat flink stroom op. We zetten elke dag voor de strookbegrazing een hekwerk neer over de hele breedte van het land met prikpaaltjes, en gewoon 3 brede stroombanden. Omdat je het vastmaakt aan het grote hekwerk dat rond het weiland staat, staat ook op het het tussenstuk flink stroom. No way dat de tinker (of de andere uitbrekers :') ) het in haar hoofd haalt daar doorheen te gaan. Het enige verschil met het grote hekwerk om het land heen, zijn de prikpaaltjes ipv houten palen. Maar dat maakt niet uit, het gaat om de stroombanden.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 20:01

Wat voor prikpaaltjes gebruik jij dan ? Daar ben ik wel benieuwd naar :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 20:19

Eh... gewone simpele witte, de lange versie (grote paarden moeten er niet overheen kunnen stappen natuurlijk :D ) en dan heel laag (voor de shet en de ezeltjes), in het midden en bovenin een stroomband.
Het stroomband wat we nodig hebben is op een klos gerold, zodat je het elke dag "passend" maakt, en de klos overgebleven stroomband zetten we er aan de zijkant naast. Het stroomband maken we maar aan 1 kant van de weide aan het buiten hekwerk vast voor de stroom, aan de andere kant hebben we geleiders waar we de 3 banden aan vast maken. Zo heb je met elke tik gewoon stroom op het tijdelijke hekwerk. En goed ook, weet ik uit ervaring :')

En het is echt maar een klein klusje elke dag, even de stroombanden los (vergeet dan vooral niet om eventjes de stroom af te zetten :D ) paaltjes paar meter naar achteren er weer in steken en het stroomband weer strak trekken. Overgebleven stroomband op de klos draaien en klaar.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 20:24

Maakt dat draad op de klos geen sluiting dan? Of zie ik dat verkeerd voor me?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 20:25

Het draad raakt de grond niet, en de klos is van hout :-)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:17

Ik vrees dat je met veengrond niet heel veel opties hebt, een track lijkt me sowieso niet haalbaar eigenlijk dan. Dus ik zou je winterstuk voor een flink deel verharden en verder inderdaad met strookbegrazing werken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:22

Mogen je paarden in de bak loslopen? Dat geeft je een groot stuk ruimte. Vanuit de bak kan je dan ook kijken naar een paar hekken zodat je van verschillende plekken een stuk gras kan afzetten. Zorg wel voor een paar echt stevige palen in de omheiningen waar je zo'n tijdelijke draad goed op kan spannen. Verhard het stuk voor de schuilstal om op te kunnen voeren en voor makkelijk schoonhouden (geen strooisel uitlopen en modder in).

Track maken, etc. kan natuurlijk ook, maar stukken die verhard moeten worden als eerste leggen is wel aan te raden. Het is sneller sept./okt. en te nat dan je denkt en het weer wordt met het jaar vreemder en natter lijkt wel. Droog stuk waar jij en je paarden goed uit de voeten kunnen is erg prettig.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 12:37

Bedankt allemaal!

Overigens hebben de paarden verder op nog 2 ha land om te grazen!
Meer ideeen en tips zijn altijd welkom :)

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 11:19

Zijn er nog bokkers met meer ideetjes? :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 17:32

Afbeelding
Ik dacht aan zoiets. Paddock + schuilstallen als basis, altijd toegankelijk. Het bruine pad langs de rijbak en 'gele' wei zou ik ook zo maken dat die altijd toegankelijk is, met een rotonde aan het einde. Mocht het weer en de bodemgesteldheid het toelaten, dan kun je ook het rode pad openstellen en kunnen ze dus een rondje lopen. Het paadje dwars door de wei heb ik nu in een rechte lijn getekend, maar die kun je natuurlijk ook laten slingeren naar de overkant.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 19:19

Hilary schreef:
[ [url=m/gIZLK2.png]Afbeelding[/url] ]
Ik dacht aan zoiets. Paddock + schuilstallen als basis, altijd toegankelijk. Het bruine pad langs de rijbak en 'gele' wei zou ik ook zo maken dat die altijd toegankelijk is, met een rotonde aan het einde. Mocht het weer en de bodemgesteldheid het toelaten, dan kun je ook het rode pad openstellen en kunnen ze dus een rondje lopen. Het paadje dwars door de wei heb ik nu in een rechte lijn getekend, maar die kun je natuurlijk ook laten slingeren naar de overkant.

Je bedoelt als een paddock paradise idee? Klinkt goed :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:39

Ja, paddock paradise idee. Hoe breed je de paden maakt is afhankelijk van je paarden, dus ik heb gewoon streepjes gezet waar ik een pad zou leggen. Aangezien je op veen zit en ik me kan voorstellen dat het geheel van drainage en zand voorzien boven budget zou zitten, zou ik het in twee of drie delen aanleggen. Paddock goed aanleggen om altijd een goede basis te hebben, dan het pad langs de rijbak naar achteren en indien mogelijk ook de andere paden.