dilemma.. jullie mening?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

dilemma.. jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:43

Hallo bokkers.

M'n moeder heeft een paard die ze weer wil oppakken. Omdat hij al jaren op rust staat, stond hij het afgelopen jaar samen met mijn gepensioneerde paard op een kleinschalige pensionstal met 12u weidegang per dag, in groep.

Maar nu wil ze dus weer aan de slag met hem, en hem weer stallen waar ook haar andere (rij)paard gestald staat. Daar is een veel betere accommodatie, maar minder weidegang. Laat ons zeggen een flink dagdeel op het land, winter en zomer.

Nu is mijn vraag: wat moeten we doen met mijn gepensioneerde merrie?
Ze staan al jaren samen en zijn werkelijk onafscheidelijk!

Moet zij op de pensionstal blijven waar ze nu staat, in haar vertrouwde kudde, maar zonder het paard van m'n moeder?

Of kan ze best mee verhuizen, en dus minder weidegang krijgen, maar wel bij haar maatje blijven tot het einde van haar dagen?

Wie weet raad? :)

davinci2412

Re: dilemma.. jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:45

Ik zou haar laten staan in de huidige kudde. Ze zal daar ook nog andere maatjes hebben en anders zijn die snel gemaakt. Mijn voorkeur gaat toch echt uit naar veel weidegang voor een ouder paard om ze lekker in beweging te houden

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:46

Ik vind dit een hele lastige. Mijn merries vriendinnetje is vorig jaar verkocht en daar had ze echt wel even last van (ondanks lieve, hechte kudde toen). Maar van meer binnen staan wordt ze ook echt ongelukkig.. Op je gevoel aangaan wat je dnekt dat je merrie erger vind: meer binnen staan, maar bij haar vrined, of lekker veel buiten bij haar trouwe kudde, maar zonder vreind

ps hier heb je lekker veel aan :+

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:47

Als daar gewoon andere paarden staan waarbij ze ook in de kudde staat... lekker laten staan.
Voor een gepensioneerd paard is die ruime weidegang veel beter dan 4 uurtjes.

Waarom gaat je moeder het paard wat op rust staat niet op de huidige stal eerst weer beetje oppakken?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:47

Mooi laten staan waar ze staat. Buiten vrij bewegen in een kudde die ze al kent lijkt me veel beter dan in een nieuwe kudde met één paard die ze kent, en waar ze een behoorlijk deel van de dag stil moet staan.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:48

Ik zou het paard laten staan en even aankijken of ze met een paar dagen rustig wordt. Verhuizen is ook stressvol en dat kan dan altijd nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:10

Ja dat is mijn idee ook, dat ze op haar huidige stal meer beweging krijgt en dat dat ook weer beter is voor een ouder paard.
Anderzijds is op de huidige stal geen schuilstal, dus in de winter kan het best heftig weer zijn. Weet niet of dat goed is voor zo'n oudje, al heeft ze natuurlijk wel een deken op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:12

@Evelijn: voor haar is het op verschillende vlakken een stuk makkelijker en beter om haar paarden op één locatie te hebben

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:19

lekker allebei op de huidige locatie laten staan zou mijn keus zijn. Je kunt prima buiten trainen is mijn ervaring. Trainen is een uurtje, de weidegang is veel langer voor je paard, dat vind ik belangrijker. Als je paard zich goed voelt presteert hij ook beter. Misschien zelfs het andere rij paard ook verplaatsen naar de fijne weidegang, is fijn om ze op 1 locatie te hebben.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:24

Ik heb mijn gepensioneerde juist wel mee verhuisd toen ik haar vriendje weer ging oppakken op een andere stal. Ze heeft het prima naar haar zin en draait keurig mee in het ritme van de nieuwe stal en gaat soms als handpaard mee naar buiten.
Als ik ze uit elkaar had gehaald was ze vast en zeker verpieterd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:28

@mystery1980, dat zou ook mijn keuze zijn :) maar het gaat niet om mijn paard en ik respecteer m'n moeder haar keuze. Ze staat op een erg goede stal en ik begrijp dat ze daar niet weg wil.

@polly: ja daar denk ik dus ook aan! Mijn merrie heeft altijd wel kunnen aarden met wat minder weidegang, maar nooit zonder haar vriend! We hebben hen jaren geleden al een keer gescheiden, en ze had al snel een nieuwe vriend, maar ze kwijnde toch weg. Daarom dat ik zo twijfel! :(

sammie214

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:31

Je zou het ook even kunnen aankijken, stel je verplaats het paard en je eigen paard reageert goed wordt niet droevig en blijft lekker zichzelf dan zou je het zo kunnen laten gaat het niet goed dan zou je haar kunnen verplaatsen. Valt er misschien niet iets te overleggen op de betere accommodatie dat jouw paard daar gewoon 24/7 buiten staat..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:05

Die van mij vinden het heerlijk in de winter de nacht op stal. Ze hebben jaren 24/7 buiten met schuilstal gestaan maart sinds ze van de winter de nacht naar binnen gingen zijn ze zo enorm opgeknapt.

Somboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 21:30

Samen verhuizen is een goede optie zeker omdat je paard al wat ouder is zal het haar goed doen om in de wintermaanden de nacht op stal door te brengen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 18:00

Ik vind het een lastige keuze... want "een flink dagdeel" naar buiten is niet genoeg. Voor geen enkel paard. Waar je paard nu staat, met 12 uur weidegang, is toch wel een minimum. Dat betekend alsnog 12 uur op stal. En dat is láng... tel de uren erbij op op de andere stal dat ze opgehokt staan. Dat zou ik mijn dieren in géén geval aandoen.
Ik zou eerst op de 12-uur weidegang stal blijven en het een beetje tijd geven. Misschien gaat het na een tijdje wel goed, heeft je paard weer een ander maatje. Als ghet na een tijdje écht niet gaat, kun je alsnog verhuizen. Maar dat zou niemand z'n dier aan moeten willen doen.