Ideeën voor onze track gezocht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ine23

Ideeën voor onze track gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 15:27

2 jaar geleden hebben we ons droomhuis gekocht, met vooral voor mij dan mijn droomtuin: de paardjes staan er in *\o/* . Wij hebben 2.2ha, waarvan ongeveer 1.2ha zuiver gebruikt wordt als hooiland. Op die manier kan ik mijn 4 pony's voorzien van het jaar rond hooi zonder aan te moeten kopen.

Nu verhuizen we eindelijk in september zelf ook naar daar, waardoor ik meerdere keren per dag bij de paarden ga kunnen zijn ipv 1x/dag een paar uurtjes zoals nu. Daardoor kan ik straks beter regelen hoeveel uur weidegang ze hebben etc.

Op deze foto zien jullie een deel van ons land (loopt nog verder rechts van de foto), maar het gedeelte waar de paarden kunnen komen staat er volledig op.
Afbeelding

De paardjes beschikken altijd over de 2 stallen + verharding en overkapping daar, de paddock van 10x16 en de paddock van 13.5x15 die erboven ligt op de foto (en toen nog geen volledige paddock was).

De paarse lijn in het linkse weiland is het begin van mijn track, die alvast gemaakt is. Ik heb ook gewerkt met afgeronde hoeken, maar uit gemakzucht staan deze niet op mijn paint tekening :P . Rechts is een poel die helemaal begroeid is met jonge bomen, ik wil dit gedeelte niet toegankelijk maken voor de paarden aangezien wij hier enorm veel vogels hebben die hier nestelen (ook laag in de struiken en zelfs een koppel kiekendieven die op de grond nestelen <3 ).

Voorlopig had ik 2 opties qua track. De bedoeling is dat de paarden in de winter enkel op de paddock en track staan met continu hooi en in de zomer hele dagdelen op de wei (en in de overgangsperiodes op- en afbouwen van weidegang). Het weiland dat 42m breed is, is het mooiste qua graszode, de andere moeten dit najaar nog eens goed gekalkt en bijgezaaid worden.

Afbeelding

Afbeelding

De eerste optie is de gemakkelijkste en houdt het meeste weiland over, maar maakt de track wel saai. Als ik ooit een bak wil aanleggen, zal dat op het middelste weiland worden en dan zijn de afmetingen quasi ideaal. Het stuk 20x40 onderaan blijft apart weiland aangezien het anders met de houten omheining te grote aanpassingen worden en ik ook een beetje low-budget wil blijven ivm de verbouwing van ons huis. Dat stuk kan jammer genoeg geen bak worden omdat de tuin van onze buren hier aan grenst en zij niet zoveel zin hebben in een zandbak in de tuin (wij hebben hier veel wind).

Optie 2 lijkt me leuker voor de paarden, maar dan weet ik niet of ik daarbij het paarse stukje ook nog moet toevoegen. Door dat paarse stuk zou er net iets meer gras over blijven, maar het lijkt me erg veel moeite voor weinig opbrengst. Indien ik het paarse niet doe, zou ik misschien op dat stuk ooit een zandbult kunnen aanleggen? Die is dan altijd bereikbaar vanop de track.

De omheining die zichtbaar is op de foto is allemaal van hout met 2 doorsteekpalen. Ik kan wel ergens redelijk gemakkelijk er wat uithalen om een doorgang te maken, maar zou liever niet alles van plaats veranderen (weer budget technisch).

Wat denken jullie? Optie 1 of optie 2 of eventueel een volledig andere optie uittekenen en hoe?

Alvast bedankt voor de input :D

tamary

Re: Ideeën voor onze track gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 15:45

Optie 1 om te beginnen, uitbreiden kan later altijd nog. Als je boompjes kan/mag planten in de hoeken scheelt dat een hoop saai doordat niet alles van overal te zien is. Paar dikke palen/spoorbielzen op de track zodat ze op hun voetjes moeten letten en iets van een plateau in een paddock (uitkijkpunt) is ook aantrekkelijk. Dingen als vlier en hazelaar (wel beschermen, want laatste is zeker lekker) schelen ook in de vliegen. Als "heg" planten tussen paardenweides en tuinen (jezelf en buren) is zeker een optie.

Ik ben verhuisd naar stuk waar al track lag, maar ivm problemen stroom en natte ondergrond heb ik een aantal delen eerst afgesloten. Planning is om zodra er genoeg tegels zijn voor droog erdoor kunnen spoortje er weer een stuk bij te trekken. Maar je moet overal makkelijk bij en door kunnen met kruiwagen (mesten en hooi voeren) en ook zonder. De paarden komen altijd makkelijker door modder, glibber of zelfs gewoon hoog gras dan jij. Helemaal rondom heeft handige kanten en ook ronduit onhandige, U vorm met paddock/draaicirkels aan de uiteinden zijn ook optie. Binnenlangs kom je dan met de krui overal en ook een trekker kan makkelijk het gras onderhouden. Bekijk hierom ook goed waar je bv je hooivoorraad en mestbult wil plaatsen. Laatste is niet alleen van belang voor toegang, maar ook overlast voor zowel buren als jijzelf en de paarden (afdekken tegen vliegen is optie en versnelt compostering die er goede bemesting van maakt). Hoe zit je met water? Dakgoten, veeput? Dakgoot en opvang scheelt modder om je gebouwen en net als een put scheelt het een hoop waterverbruik uit de kraan (wat wel geld kost).

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 16:12

Bedankt voor je reactie en tips! De paarden staan in de huidige situatie nu alweer bijna 2 jaar, dus er is gelukkig ook al wat gebeurd qua werk.

We hebben bomen geplant over de hele lijn van 100 meter en de rechtse lijn, maar deze zijn eerder om het zicht van de baan weg te nemen en schaduw te geven. De poel staat ook aardig vol bomen, maar verder in het weiland staat nog niets qua bomen. Ze kunnen wel eten van de bomen die buiten de omheining staan en dat doen ze ook regelmatig. Jij zou ook nog in het weiland bomen planten?

Die bielzen is een goed idee, ik wil zelf ook graag nog ergens een stuk met meer 'puin' aanleggen waar ze over moeten zodat ze ook afwisseling van ondergrond hebben. Ik heb nog wat bielzen liggen, dus die kan ik hier wel voor gebruiken.

Wij hebben een mega (3m hoog ongeveer) vlier staan in dat stukje tuin naast de paddock van 10x16 en daar staat ook een hazelaar. Daar staan ook rozenstruiken etc, die over de paddock hangen wanneer ze te hoog worden voor het hek en waar van geknabbeld mag worden als ze te hoog worden (ook allemaal 2-3m hoog).

Onze mesthoop bevindt zich op de foto net boven de auto die daar staat. Wij hebben gelukkig als mens niet echt geur overlast omdat alle huizen zich nog meer naar onderen bevinden dan de foto, maar ik ben wel van plan deze opnieuw te gaan aanleggen en met effectieve micro-organismen de geur te bestrijden voor de vliegen. Ik moet eerlijk zeggen dat wij hier (door de wind?) relatief weinig vliegen hebben, ik sta er altijd van versteld hoe groot dat verschil is met mijn vorige omgeving/weiland.

Onze hooiopslag bevindt zich in een stuk van 9x3m en 1 van 4x5m in het stallengebouw (+ ons tuinhuis, overdekt terras en zelfs zadelkamer dit jaar aangezien we 426 pakjes hadden :+ ). Deze is ideaal, we hebben geen enkel baaltje slecht weten worden afgelopen jaar. Alles ligt op beton of zeil en dan palletten.

Ons gebouw heeft inderdaad een dakgoot en 3x1000l vaten waarmee ik water geef. Wij hebben ook een grondwaterput die niet drinkbaar is, maar schoon genoeg is om de paarden mee af te spuiten en de tuin te besproeien etc.

Ik ben inderdaad nog van plan om vanaf de stallen verder op de paddock van 13x15m te bestraten tot aan de mesthoop aangezien dat met een kruiwagen moeilijk is in de winter. Het stuk van 13x15m is ooit aangelegd met kiezel waardoor er daar weinig moddervorming is, zodat ik altijd in beide paddocks hooi kan voeren in slowfeeders (bakken) en netten aan de stallen heb hangen (daar is bestraat).

Onze kleine paddock aan de stallen
Afbeelding

Afbeelding

Bomen = poel
Afbeelding

Paddock 2
Afbeelding

Paddock 2:
Op zijn natst, er liggen dan flinke plassen dus met de kruiwagen is het niet doenbaar, maar je zakt er niet diep in weg.
Afbeelding

Ik wil daar misschien voor het najaar nog extra zand laten storten, maar moet dan eerst een manier vinden waarbij die niet zou wegspoelen naar de rest van het land met de regen. En ergens nog wat geld bij elkaar sparen...