Nu verhuizen we eindelijk in september zelf ook naar daar, waardoor ik meerdere keren per dag bij de paarden ga kunnen zijn ipv 1x/dag een paar uurtjes zoals nu. Daardoor kan ik straks beter regelen hoeveel uur weidegang ze hebben etc.
Op deze foto zien jullie een deel van ons land (loopt nog verder rechts van de foto), maar het gedeelte waar de paarden kunnen komen staat er volledig op.

De paardjes beschikken altijd over de 2 stallen + verharding en overkapping daar, de paddock van 10x16 en de paddock van 13.5x15 die erboven ligt op de foto (en toen nog geen volledige paddock was).
De paarse lijn in het linkse weiland is het begin van mijn track, die alvast gemaakt is. Ik heb ook gewerkt met afgeronde hoeken, maar uit gemakzucht staan deze niet op mijn paint tekening

Voorlopig had ik 2 opties qua track. De bedoeling is dat de paarden in de winter enkel op de paddock en track staan met continu hooi en in de zomer hele dagdelen op de wei (en in de overgangsperiodes op- en afbouwen van weidegang). Het weiland dat 42m breed is, is het mooiste qua graszode, de andere moeten dit najaar nog eens goed gekalkt en bijgezaaid worden.

De eerste optie is de gemakkelijkste en houdt het meeste weiland over, maar maakt de track wel saai. Als ik ooit een bak wil aanleggen, zal dat op het middelste weiland worden en dan zijn de afmetingen quasi ideaal. Het stuk 20x40 onderaan blijft apart weiland aangezien het anders met de houten omheining te grote aanpassingen worden en ik ook een beetje low-budget wil blijven ivm de verbouwing van ons huis. Dat stuk kan jammer genoeg geen bak worden omdat de tuin van onze buren hier aan grenst en zij niet zoveel zin hebben in een zandbak in de tuin (wij hebben hier veel wind).
Optie 2 lijkt me leuker voor de paarden, maar dan weet ik niet of ik daarbij het paarse stukje ook nog moet toevoegen. Door dat paarse stuk zou er net iets meer gras over blijven, maar het lijkt me erg veel moeite voor weinig opbrengst. Indien ik het paarse niet doe, zou ik misschien op dat stuk ooit een zandbult kunnen aanleggen? Die is dan altijd bereikbaar vanop de track.
De omheining die zichtbaar is op de foto is allemaal van hout met 2 doorsteekpalen. Ik kan wel ergens redelijk gemakkelijk er wat uithalen om een doorgang te maken, maar zou liever niet alles van plaats veranderen (weer budget technisch).
Wat denken jullie? Optie 1 of optie 2 of eventueel een volledig andere optie uittekenen en hoe?
Alvast bedankt voor de input