gem. fructaan gehaltes per grassoort overzicht ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

gem. fructaan gehaltes per grassoort overzicht ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 17:04

me suf gegoogled maar kan het niet vinden.

overweeg de wei (1 hect) dood te laten spuiten en opnieuw in te zaaien. Staat nu alleen engels raai op.

Ik heb gekeken naar de zg paardenmengelingen maar deze zijn zo verschillend, en zo duur, dat je misschien beter of net zo goed zelf een mix samen kan stellen.

Akshay

Re: gem. fructaan gehaltes per grassoort overzicht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 17:10

Belangrijk om ook op te letten is dat je grassoorten kiest die tegen het (ruwe) graasgedrag van paarden kunnen. En ook dat je de vroege, middentijdse en late rassen mengt, om lang groei te hebben.timothee zit oa in een paardenmengsel, maar ook engels raaigras.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 17:14

Wij zaaien altijd door met BG 11 - dat verschilt niet zo heel veel met de meeste paardenmengsels.
Het woord 'paard' maakt de paardenmengsels direct veel duurder...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 17:18

Het lage groeipunt verhaal ? veldbeemd bv heeft dat ook. Timothee stond ook op mijn lijstje idd.

vandaar dat ik zo graag een overzicht zou hebben van de verschillende grassoorten met fructaangehaltes.

@Kendra; BG 11 zit ook (veel) engels raaij in toch ? en dat is nu juist waar ik van af wil. Weide zat en ik zit op droge zandgrond (maar heb proff sproeiinstallatie) Zelfs met de regen van afgelopen voorjaar kon je nog gewoon met je nette schoenen door het weiland lopen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 17:29

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 17:47

Ik heb me daar weleens in verdiept, maar de hoeveelheid suikers en fructanen wordt bepaald door meer factoren dan de grassoort en ik kwam destijds tot de conclusie dat het meer de moeite waard was om die ander factoren voor zover mogelijk te beïnvloeden dan een volledig verantwoorde suikerarme wei aan te leggen. http://Www.safergrass.org heeft wel wat artikelen op dit gebied.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 18:15

Xanne schreef:
Ik heb me daar weleens in verdiept, maar de hoeveelheid suikers en fructanen wordt bepaald door meer factoren dan de grassoort en ik kwam destijds tot de conclusie dat het meer de moeite waard was om die ander factoren voor zover mogelijk te beïnvloeden dan een volledig verantwoorde suikerarme wei aan te leggen. http://Www.safergrass.org heeft wel wat artikelen op dit gebied.

akkoord, maar met mijn jeep cherokee zal ik nooit per ongeluk :D 180km per uur op de snelweg rijden, terwijl als je een Porsche rijdt, hier veel makkelijker aankomt. In die zin bedoel ik het. Ik neem aan dat de gemiddeldes die op PN gegeven worden, ruwweg 13% in raaij en 5% in veldbeemd gemeten tussen mei en oktober dat je dan altijd safer zit met veldbeemd, dan met raaij ongeacht de overige omstandigheden (zon, regen, temperatuur etc)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 18:31

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 19:40

Zelf mixen lijkt me razend ingewikkeld, binnen Engels raaigras alleen al heb je zoveel soorten. Heb je al naar Horsemaster van http://www.barenbrug.nl/ gekeken? Dat maakt echt verschil in fructaan is onze ervaring.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:02

Interessant!
En als je een bestaande weide hebt met verschillende grassoorten (lang geleden gezaaid >20 jaar).
Hoe kun je erachter komen welke grassoorten het zijn?

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:02

Die van Barenburg lijkt me wel wat...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:46

Niet verkeerd om eerst uit te pluizen maar ook een kanttekening.

Van ons eigen weiland hooien wij al 3 jaar 2 snedes en laten deze altijd analyseren. Bemesting en maaimoment zijn altijd hetzelfde.
Toch verschillen de suiker gehalten van de verschillende snedes enorm. We hebben al extreme hoog: 17% suiker en extreme laag: 7% suiker gehad. Zelfde weiland, zelfde grassoorten.

Wat Xanne ook zegt dus,

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 15:53

@Polo13; weet jij wat voor grassoorten je op de wei hebt ? en werden de analyses door hetzelfde labo gedaan ?

edit: deze toevoeging; welke instantie is betrouwbaar om deze analyses te doen ? ik wil mijn hooi ook laten analyseren en.....moet je daarvoor 6 wken wachten of kan het vrijwel gelijk na de oogst ?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:59

Zelfde labo ja. Altijd BLGG/eurofins. En altijd met een boor van meerdere pakken.

Hier is ooit BG 11 ingezaaid door de vorige eigenaar. Maar dat is minimaal 4 jaar geleden voor het laatste gebeurt. Nu is het wat meer divers.

ook toevoeging: in Nederland is blgg de grootste denk ik. Het beste kun je inderdaad 6 weken wachten voor je bemonstert.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 16:12

Bij hooi hangt het suikergehalte af van zowel het suikergehalte van het gras op het moment van maaien als de duur van het drogen. Hoe langzamer het droogt, hoe langer het gras nog respireert en dus suikers verbruikt waardoor het suikergehalte daalt. Het suikergehalte van het gras hangt o.a. af van groeistadium, bemesting (zowel over- als onderbemesting zorgt voor hogere suiker- en fructanengehaltes), temperatuur (hogere temperatuur zorgt voor meer respiratie), zonlicht (hoe meer zonlicht, hoe meer fotosynthese, dus suikerproductie), vocht, etc. etc. Variatie in alle factoren zorgt voor extreme verschillen in suiker- en fructanengehaltes binnen een grassoort.

Als het om hooi gaat is het daarom van belang om het moment van hooien zo goed mogelijk uit te kienen. Het liefst maai je 's morgens vroeg na een redelijk warme nacht zodat het gras 's nachts zoveel mogelijk suikers van de vorige dag verbruikt heeft. Als je geluk hebt is het de dagen daarna droog maar niet al te zonnig, zodat het droogproces lang duurt. Niet maaien na een periode van droogte. En liefst ook nog in een gunstig groeistadium van het gras.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 16:25

Ik heb net zo'n set voor analyse aangevraagd bij BLGG :D

kan iemand iets zeggen over mijn redenatie die ik eerder plaatste ? klopt dit enigzins of sla ik de plank compleet mis ?

akkoord, maar met mijn jeep cherokee zal ik nooit per ongeluk :D 180km per uur op de snelweg rijden, terwijl als je een Porsche rijdt, hier veel makkelijker aankomt. In die zin bedoel ik het. Ik neem aan dat de gemiddeldes die op PN gegeven worden, ruwweg 13% in raaij en 5% in veldbeemd gemeten tussen mei en oktober dat je dan altijd safer zit met veldbeemd, dan met raaij ongeacht de overige omstandigheden (zon, regen, temperatuur etc)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 16:45

Xanne schreef:
Bij hooi hangt het suikergehalte af van zowel het suikergehalte van het gras op het moment van maaien als de duur van het drogen. Hoe langzamer het droogt, hoe langer het gras nog respireert en dus suikers verbruikt waardoor het suikergehalte daalt. Het suikergehalte van het gras hangt o.a. af van groeistadium, bemesting (zowel over- als onderbemesting zorgt voor hogere suiker- en fructanengehaltes), temperatuur (hogere temperatuur zorgt voor meer respiratie), zonlicht (hoe meer zonlicht, hoe meer fotosynthese, dus suikerproductie), vocht, etc. etc. Variatie in alle factoren zorgt voor extreme verschillen in suiker- en fructanengehaltes binnen een grassoort.

Als het om hooi gaat is het daarom van belang om het moment van hooien zo goed mogelijk uit te kienen. Het liefst maai je 's morgens vroeg na een redelijk warme nacht zodat het gras 's nachts zoveel mogelijk suikers van de vorige dag verbruikt heeft. Als je geluk hebt is het de dagen daarna droog maar niet al te zonnig, zodat het droogproces lang duurt. Niet maaien na een periode van droogte. En liefst ook nog in een gunstig groeistadium van het gras.

Alleen heeft het hooi met het laagste suiker gehalte het kortste op het land gelegen bij ons......

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 17:06

dat van mij is na een week regen gemaaid (zandgrond dus geen natte ondergrond gehad), onbemest, doorgeschoten, gedroogd met warme temp maar niet zonovergoten en na 5 dgn in kleine pakjes gegaan, ben zeer benieuwd.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:22

Ik heb wat voor je denk ik... * gaat even boekje zoeken *

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:28

Ik heb vorig jaar hier Agrobs sensitive doorgezaaid en ga dat dit jaar ook weer doen op de kale stukken. De paarden doen het beter op de wei dan vroeger (waar ik Barenbrug doorzaaide), maar ik denk dat dat zaad van agrobs op zandgrond wel wat tijd nodig heeft om goed te wortelen en een stevige zode te vormen en dat je er daarnaast ook aanzienlijk meer van moet gebruiken dan van Barenbrug, dat is toch mijn ondervinding hier.

http://www.agrobs.de/futter/de/shop/Pfe ... ?card=1887

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:31

Grassoorten naargelang hun energiegehalte:
Raaigras ( hoogste energiegehalte ), zwenkgras, veldbeemdgras, kropaar, timoteegras, rood zwenkgras,
puntige vossenstaart ( laagste energiegehalte ).

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:37

Houd je er wel rekening mee dat je mogelijk een enorm zaadbed met Engelse raai in de grond hebt zitten en dat dat niet bepaald lief is voor andere grassoorten..? ;) Heb ook ooit ns andere grassen geprobeerd maar die waren met een jaar of 2 verdwenen.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:51

pol013 schreef:
Xanne schreef:

Alleen heeft het hooi met het laagste suiker gehalte het kortste op het land gelegen bij ons......

Dat kan heel goed, dan was het suikergehalte laag op het moment van maaien.
Het hangt trouwens ook niet af van hoe lang het op het land ligt, maar van hoe snel het droogt, en dan vooral tijdens het begin van de droogperiode, omdat het gras dan nog actief respireert. Dus als het de eerste dag heel zonnig is en waait, en het gras dus erg snel droogt, stopt de respiratie snel. Dan kan het daarna nog een week liggen, maar dat maakt voor het suikergehalte niet veel meer uit.

Mist, jouw redenatie snijdt zeker hout, alleen moet je rekening blijven houden met de andere variabelen, want ook suikerarme grassoorten kunnen een torenhoog suikergehalte hebben als de omstandigheden daar naar zijn. In die zin zijn gemiddelde waardes van 13% voor Engels raai en 7% voor veldbeemd misleidend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:50

Interessant topic dit! Qua gras: ik heb destijds horsemaster gezaaid. Qua fructaangehalte weet ik niet hoe het zit, maar ik merk wel dat de zode veel beter dicht blijft en dat het beter bestand is tegen kort afgrazen dan hij het kleingeld dat er eerder stond. Want dat is ook iets om rekening mee te houden: het groeipunt moet laag zitten.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 09:28

Welke snee was dit?

pol013 schreef:
Xanne schreef: