paard moelijk vangen op de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

imke1

paard moelijk vangen op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 12:24

heey !

een vriendin van mij heeft een achtjarige haflinger ruin gekocht, nu staat hij 24/7 op een wei. hij kan paarden zien en contact leggen met de paarden die naast hem in de weilanden staan, hij is dus niet eenzaam of zo. zij gaat minimum drie keer in een week naar hem en laat hem dan werken. dit gaat over gw, vd,rijden,...

nu is het probleem dat ze hem als hij in de wei staat heel moeilijk kan vangen. zij gaat rustig naar hem toe en dan crost hij er direct vandoor ( oortjes naar voor ) het s net alsof hij speelt...
voor haar is dit zeer frustrerend...
eenmaal ze hem te pakken heeft ( een touw rond zijn nek) is hij heel braaf en als we uit de wei zijn volgt hij iedereen overal naartoe :p

nu is de vraag wat we hier aan kunnen doen...

alvast bedankt
en
groetjes
van mij /3

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:26

misschien eens vangen en niet meteen ermee gaan werken maar gewoon even knuffelen en dan loslaten. Paard associeert vangen met werken denk ik.

Donja

Re: paard moelijk vangen op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:37

ze gaat er 3 dagen mee werken zeg je, dan zou ik de andere 4 dagen gewoon even langs gaan, een appel of wortel geven, even poetsen/kriebelen en weer weg.

imke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 13:59

hey
bedankt om te reageren :) , maar wat jullie zeggen heeft ze al gedaan en doet ze nog steeds ...

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 14:01

Ik snap het paardje wel, die denkt ook, eindelijk iemand om mee te spelen!
Is er een reden voor dat hij apart staat? Anders zou ik er een vriendje bij zetten.

imke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 14:06

hij staat op een grote wei die in drie is verdeeld, zijn wei is in het midden. in de ene wei staat er een paardje van 25 jaar en in de andere 2 paardjes die volgens mij net boven de tien zijn ofzo...
hij staat dus niet echt alleen.
lizzyy wat jij zegt had ik ook al bedacht :-) maar hij is al best vaak van wei verandert en had toen altijd maatjes in de wei naast hem...
in een van die weides stond hij met twee andere paarden op 1 wei en hier kreeg ze hem nog moeilijker te pakken...

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 14:09

Stalgenoot had haar paard ook apart staan kreeg hem nooit te pakken, kon altijd neuzen met de andere paarden maar toch.

Sinds hij in de groep is gezet, is die veel simpeler te pakken. Denk dat hij iemand zoekt om mee te spelen en dan ben jij de enige optie die hij heeft.

Kan het paard ook echt neuzen met andere paarden of ziet hij ze alleen, en is er een specifieke reden dat hij alleen staat?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 14:16

Wat heeft een paard er nu aan dat hij wel andere paarden kan zien?!? Hij heeft een maatje nodig waarmee hij kan spelen/kriebelen e.d.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 14:21

Mijn paard had dit ook.. Bleek pijn te zijn.. ( peesblessure)

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 14:37

Je kunt overwegen om het paard een band om zijn hals aan te doen. Een halster in het land is gevaarlijk, maar een band die je op maat vastmaakt niet. Dan heb je altijd grip en kun je een halster om doen als je de pony gepakt hebt.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 14:42

imke1 schreef:
hij staat op een grote wei die in drie is verdeeld, zijn wei is in het midden. in de ene wei staat er een paardje van 25 jaar en in de andere 2 paardjes die volgens mij net boven de tien zijn ofzo...
hij staat dus niet echt alleen.
lizzyy wat jij zegt had ik ook al bedacht :-) maar hij is al best vaak van wei verandert en had toen altijd maatjes in de wei naast hem...
in een van die weides stond hij met twee andere paarden op 1 wei en hier kreeg ze hem nog moeilijker te pakken...

Dan zou ik gewoon eens stoppen met het paard te laten werken. Ik haal mijn merrie regelmatig uit het land, alleen poetsen, voeren en weer terug. Nooit problemen met haar gehad. Ga lekker met haar wandelen, geef een snoepje en klaar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 14:51

De paarden komen in principe altijd naar mij toe. Ik ga niet naar de paarden toe behalve de uitzondering die de regel maakt (paarden een keer komen niet en dierenarts, smid, staat te wachten).
Ze krijgen altijd iets lekkers als ze komen hetzij gelijk of thuis hun eten. Als ze niet komen dan laten we ze staan en krijgen ze niets. Vinden ze uiteindelijk niet zo leuk. Dit doen we ook als het heel erg heet of heel koud is. We gaan niet uren wachten tot Prins en Princes bedenken dat ze wel eens kunnen komen. Dat is spelenderwijs opvoeden. Dus die van ons staan meestal al aan het hek op ons te wachten of als ik fluit komen ze aan stappen, draven en als het weiland kaal is galopperen }> .

Wat ook kan helpen is om op vaste tijden aandacht in te ruimen voor het paard. Naar je toe laten komen. Lekker appeltje of wortel geven, fijn poetsen, wandelen, rijden etc. Dus wissel je activiteit af. Doen wij ook.

Als het paard maar net op de wei staan, dan vragen bij de stalling of ze op stal gehouden kunnen worden zodat hij na het rijden op de wei kan. Die van ons komen ook niet als ze net vanuit de paddock op de wei staan.

Veel mee doen, veel in de handen hebben, vertrouwensband opbouwen, lekker laten grazen aan de hand, wandelen, spelen etc etc zodat hij blij is als hij haar ziet. En dan ook drie keer in de week rijden afwisselend.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 15:09

pien_2010 schreef:
De paarden komen in principe altijd naar mij toe. Ik ga niet naar de paarden toe behalve de uitzondering die de regel maakt (paarden een keer komen niet en dierenarts, smid, staat te wachten).
Ze krijgen altijd iets lekkers als ze komen hetzij gelijk of thuis hun eten. Als ze niet komen dan laten we ze staan en krijgen ze niets. Vinden ze uiteindelijk niet zo leuk. Dit doen we ook als het heel erg heet of heel koud is. We gaan niet uren wachten tot Prins en Princes bedenken dat ze wel eens kunnen komen. Dat is spelenderwijs opvoeden. Dus die van ons staan meestal al aan het hek op ons te wachten of als ik fluit komen ze aan stappen, draven en als het weiland kaal is galopperen }> .

Wat ook kan helpen is om op vaste tijden aandacht in te ruimen voor het paard. Naar je toe laten komen. Lekker appeltje of wortel geven, fijn poetsen, wandelen, rijden etc. Dus wissel je activiteit af. Doen wij ook.

Als het paard maar net op de wei staan, dan vragen bij de stalling of ze op stal gehouden kunnen worden zodat hij na het rijden op de wei kan. Die van ons komen ook niet als ze net vanuit de paddock op de wei staan.

Veel mee doen, veel in de handen hebben, vertrouwensband opbouwen, lekker laten grazen aan de hand, wandelen, spelen etc etc zodat hij blij is als hij haar ziet. En dan ook drie keer in de week rijden afwisselend.

Ben t helemaal met je eens!

loadihra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 15:11

Wat ik zelf altijd deed was 2x roepen kwam me paard niet nou jammer volgende dag nieuwe ronde nieuwe kansen. Als ze lastig te vangen waren had ik altijd een appel of snoepje in me zak zodat ze die krijgen als beloning. Uiteindelijk kwamen ze altijd en nu met mijn eigen paarden nooit problemen gehad. Succes. Maar zou er niet achteraan gaan lopen of rennen :) dan ziet het paard dat ook als leuk spelletje

Addicty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 15:19

Hier hetzelfde, alleen zie ik het niet meer als een probleem. Mijn merrie rent over het algemeen weg voor me. Of ik nou wat bij me heb of niet. Of ik haar nou alleen eens wil poetsen, kroelen of voeren, maakt d'r niets uit. Ze staat in een wei met 2 anderen, waar ze zich prima mee vermaakt.
Ook 4,5 week vakantie heeft niets geholpen.....
Het kan zijn dat ze even nieuwsgierig is, maar zodra je hand bij d'r hoofd komt om haar te pakken, draait ze weg en met de oortjes erop ergens anders staan grazen.
Ook op dagen dat ze niet hoeft te werken, ook bij anderen.
Op momenten dat ze wel moet werken, maak ik er een grondwerk dingetje van als "warming-up". Uiteindelijk kan ik haar dan wel rustig pakken. Ideaal is het niet, maar het lijkt a part of the job te zijn.

Ik kan als enige tip geven: laat het je niet frustreren, ook niet in je houding. Met geduld, heel veel geduld lukt het uiteindelijk wel

RosalieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:24

Ik meld me ook even! Ik heb 2 Welsh A jaarlingen. De een komt altijd direct naar je toe maar de ander vrijwel niet. Zodra ze aan je snuffelt gaat ze weer weg.
We hebben geprobeerd:
Met voer, ze knabbelt zenuwachtig wat maar gaat weg zodra je beweegt.
Gewoon zitten, rustig laten snuffelen etc maar ze vertrekt wederom zodra je beweegt.
De ene jaarling eruit halen, ze gaat heel zenuwachtig rennen en uiteindelijk als je t snel doet heb je d'r. Maar voor mijn idee moet er een minder stressvolle manier zijn.. Iemand een idee?
Ze krijgen altijd zodra ze op stal zijn eten etc en worden met rust gelaten. Pas als alles oke is kom ik vaak nog bij ze in de boks om aandacht te geven.
Hoop dat iemand ons kan helpen!

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:36

Mijn paard heeft dit ook een tijdje gedaan. Die associeerde ophalen uit de wei met werken en dacht op een gegeven moment ' bekijk het maar als ik alleen daarvoor wordt opgehaald'.
Toen er meer heen gegaan om alleen even een aai, snoepje, knuffel etc te geven en weer weg. Daardoor heeft hij geleerd dat als hij komt hij ook wat lekkers en aandacht krijgt. Nu komt hij vanzelf al aanlopen als er geroepen wordt.
Zoals hierboven ook al gezegt, laat het je idd niet frustreren en blijf geduld houden!