24/7 op de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

imke1

24/7 op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 12:15

heey !

wat zijn jullie meningen en tips voor eigenaars van paarden die 24/7 op de wei staan ?
brand maar los :) , ik ben benieuwd :p

groetjes
van mij /3

Leo

Re: 24/7 op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:17

Wat wil je precies weten? :)

imke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 12:27

wat jullie meegemaakt hebben met jullie viervoeter op de wei en wat je evt. als tip mee zou willen geven aan anderen :)

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:33

Ik heb 2 die je in een stal echt niet gelukkig maakt. Daarom 24/7 weide, met paddock en grote schuilstal. We hebben wel paardenboxen thuis maar deze paardjes worden niet blij van snachts op stal. Dus blijven ze lekker buiten.

Niks mis met 24/7 buiten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:38

Hier ook 24/7 buiten
wat ik wel belangrijk vind is dat ze altijd toegang hebben tot een stal of schuilhok of minstens voldoende beschutting tegen de zon. In de winter moeten ze zeker mogelijkheid hebben tot een schuilhok en voldoende ruimte hebben om met de voeten droog te staan.
Daarnaast onbeperkt ruwvoer en toegang tot water.

Ghosttown

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:41

Mijn dartmoor staat 24/7 op de weide. Een sober ras wat ik dus alleen op een uitgegroeide weide zet. Dan zit er vaak het minste in het gras. Dit gaat super! Netjes op gewicht en hij krijgt 2 handjes c4l van pavo met een scheutje lijnzaadolie bij. En onbeperkt toegang tot water.
Verder zowel een schuilstal als afdak om droog te staan en voor de zon te kunnen schuilen. Nog nooit zo'n blije ponie gehad.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:42

Hier ook 24/7 buiten, bij de paddock hebben ze een grote notenboom en een schuilstal.
In de wei hebben ze een natuurlijke overkapping van grote struiken, en krijgen ze strookjes gras gezien de ene anders haar voegen uit barst.

Overigens sjouw ik dagelijks met 80 liter water naar de wei, want dat drinken ze met zijn tween weg per dag.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:45

Mijne staat 24/7 in een kudde jonge hengsten van 2 tot 3.5 jaar oud.
Zomer opfok.
Het heftigste wat ik (gelukkig) meemaak is dat sommige het gras in de weide ernaast lekker vinden en dus over het draadje stappen of juist eronderdoor. Mijne is relatief gezien klein, en staat vaak niet voldoende stroom op die tussendraden. Verder hebben ze wel eens opstootjes, en heeft ie weer een schrammetje of iets.
Niet veel spannends gelukkig.

Heb ooit wel meegemaakt, toen stond hij bij een andere weide-eigenaar.. daar deed de waterpomp het niet. Het was die week 35+ graden. Ik heb de paarden toen uit laten breken naar het andere weiland om te kijken of die pomp het wel deed. Gelukkig wel, maar de week erna toen ik weer kwam deed die pomp het ook niet. Ik voelde m zo schuldig dat de paarden misschien al wel een week zonder water zaten, terwijl het niet eens mijn schuld was (paard stond in opfok bij de weide-eigenaar, die niet voldoende toezicht hield).

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:02

Als je zorg voor een veilige omgeving,water, voer,schaduw en een stal,beslissen de paarden zelf wat ze willen.Buiten of binnen.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:22

hier momenteel 24/7 op de wei met zijn drieën. Elke dag komen er wel wondjes bij (vind ik het grootste nadeel) maar hun oogjes blinken en een paard hoort gewoon op een weide ;-)

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:27

Die van mij staat elke zomer 24/7 buiten en geniet er zichtbaar van. Verder ja ze hebben wel eens een wondje of een verbandneusje. Maar verder geen grote gekke dingen.
Owja ze gaan wel eens aan de wandel s nachts haha

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 15:06

Ik ben ook groot voorstander voor 24/7, althans voor de paarden die ik tot dusver heb gekend. Het zomerseizoen is heerlijk voor ze zo!
Inderdaad zijn roze neuzen, vliegen bij de ogen (ontstoken ogen) wel een punt van aandacht. Ondanks dat ik niet van de dekens en poespas ben, staat die van mij nu met vliegenkap en neusflap. Daar gat het prima mee dus dan maar zo.
Ook in de gaten houden of het gras niet te rijk is, of dat je juist wat vitamines bij moet geven als ze niets anders krijgen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:41

wel 24/7 vrij in en uitlopen, maar niet meer 24/7 op het gras of zonder inloopstal.

De paarden maken hier erg graag gebruik van de stal en 24/7 op het gras kan voor veel paarden en pony's niet... Echt problemen met overgewicht of jeuk. En met de dazen willen ze hier niet eens de wei in, dan schuilen ze de hele dag binnen...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:48

joyce B schreef:
wel 24/7 vrij in en uitlopen, maar niet meer 24/7 op het gras of zonder inloopstal.

De paarden maken hier erg graag gebruik van de stal en 24/7 op het gras kan voor veel paarden en pony's niet... Echt problemen met overgewicht of jeuk. En met de dazen willen ze hier niet eens de wei in, dan schuilen ze de hele dag binnen...

ideaal toch, heb je geen werk aan en staan ze toch niet de hele dag te vreten :D
Overdag staan ze hier ook vaak in de stal, dus van de 24 uur staan ze al zeker 4-6 uur niet op het gras.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:04

joyce B schreef:

Hier niet hoor. Ze kunnen kiezen, paddock, stal, of weide. Ze staan meestal in de wei en geen problemen met jeuk en overgewicht, strookbegrazing doet wonderen :D verder zijn een paar dazenvallen en eventueel een vliegenmasker echt een uitkomst.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:26

Hier ook, 24/7 buiten, enorm stuk land, veel paarden.
Makkelijk paard, dus niet gek veel problemen.

Vermaakt zich er super mee!

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:30

Die van mij gaat snachts op stal om te slapen. Heb m een paar dagen dag en nacht buiten gehad. Maar toen ik zn hoeven uit ging krabben na een paar dagen zakte hij door en viel hij op zn knieen. Hij was zo moe, hij leek wel stoned. ik weet dat hij elke nacht ligt om te slapen en op de wei durft hij dat blijkbaar niet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:32

zal wel gevoelige en verwende paarden hebben ;) van de week hield een nieuw paard de inloopstal bezet en gingen de andere twee rondjes rennen om aan de dazen te ontsnappen. Waardoor het uiteraard alleen maar erger werd. Heb ze af moeten spuiten om ze te koelen en van zweet te ontdoen en toen de poetsplaats open gezet om te schuilen omdat een elastiek in het midden nog niet veilig genoeg voelde.

Als ik ze in de wei opsluit gaan ze ook heen en weer rennen en vliegen me door de draad als ik hem open doe. Heb 2 dazenvallen en ze hebben vliegen/eczeemdekens op...

kan nu inderdaad de wei eventueel wel 24/7 open laten, ze komen er toch weinig. Meestal met de schemer willen ze terug en als de draad open is doen ze dat ook. Maar ben blij dat we ze nu eindelijk hebben kunnen laten afvallen en zonder grasmasker kunnen lopen dus houd het eerst maar bij beperkt weidegang.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:47

Toen ik onze nieuwe ruin kocht had hij altijd s'nachts en bij regenweer binnen gestaan.Maar bij ons kunnen ze zelf kiezen en onze merrie is een all weather pony.Toen had hij een klein probleem,omdat hij niet alleen kan zijn was hij ook gedwongen door britta eigenlijk om buiten te staan.Het was geen blij paard de eerste week bij ons.Ook veel regen.Maar met een regendeken was hij er zo aan gewend en nu weet hij niet beter.Het was wel sneu om te zien.

imke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 11:52

bedankt voor de reacties iedereen :)

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:03

Hier ook al het weer het toe laat 24/7 buiten..
Anders 07.00 tot 22.00 buiten en nacht op stal