zelf hooiruif voor midi ronde balen maken, tips aub!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

zelf hooiruif voor midi ronde balen maken, tips aub!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 09:29

Hoi iedereen,

Is er hier een handige Harry die zelf een hooiruif voor ronde midi balen gemaakt heeft?????

Ik heb mijn paard en pony in een paddock en voer onbeperkt hooi bij. Sinds vorig jaar heb ik ronde midi balen, waar ik ook een hooinet voor heb. Beide dieren zijn enorm gevoelig voor stof, dus ik wil mijn baal niet op de grond. Het zijn ook gulzige eters, vooral het gewicht van de shet is met momenten rampzalig. Om stof te vermijden had ik mijn hooi op een houten pallet staan, tegen een boom. Maar ze trekken mijn balen er zo af, dus stof, hoesten en veel verlies omdat het hooi onderaan nat wordt.

Om ze tijdens het eten wat af te remmen, heb ik een groot hooinet met kleine mazen, maar helaas trekken ze eerst veel hooi tussen de mazen uit en trappen dit vervolgens in de grond. En natuurlijk moet dat dan ook weer uit de grond geprutst worden, dus weeral een uitlokkende factor om te hoesten.

Mijn vriend wil zelf voor mij een hooiruif maken, zodat er minder hooi op de grond terecht komt, maar hoe begin je er aan???? Ik vind wel foto's op het net van grote aardappelkisten die men omgevormd heeft tot bakken waar hooi in kan, maar ik wil dus echt een stevig systeem waar ik een bol in een hooinet kan in rollen en ook tegen een stootje kan.

Alvast bedankt voor de tips!

friesiszwart

Re: zelf hooiruif voor midi ronde balen maken, tips aub!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:37

Afbeelding
ik heb deze bakken. bevallen goed kosten een 35/40 euro

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:38

maar hoe krijg je daar met goed fatsoen een midibaal in? Of leg je dat ding op zijn zijkant, dan baaltje er in rollen en dan weer terugkantelen of zo?

Je zou rond een pallet 4 palen de grond in kunnen zetten (of in paalhouders) daar een rand omheen schroeven tot de hoogte dat ze er wel overheen kunnen eten maar niet in kunnen stappen. 1 kant maak je het hekje met scharnieren en een schuifslot zodat je daar de baal er in kunt rollen/kantelen. Als je de palen lang genoeg hebt kun je er een dakje op maken, anders gewoon zonder.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:49

Mag ik even spelbreker zijn en adviseren ze juist niet onbeperkt toegang te verlenen tot een baal? :o
Het zijn alle dikke veelvraten, die zou ik liever beperken door op meerdere plekken kleine slowfeeders weg te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 23:44

Shirley schreef:
Mag ik even spelbreker zijn en adviseren ze juist niet onbeperkt toegang te verlenen tot een baal? :o
Het zijn alle dikke veelvraten, die zou ik liever beperken door op meerdere plekken kleine slowfeeders weg te zetten.

Je hebt een punt hoor, maar ik zet bewust mijn hooi het verst mogelijk van de stal en mijn paard komt niet graag uit zijn stal. Dus loopt hij heel de dag over en weer tussen de stal een het hooinet. Vroeger gaf ik het wel verdeeld over de dag in kleine netten, maar nu mijn paard ziek is, verliest hij te veel gewicht als ik geen onbeperkt hooi geef. Voor de shet zou het dan weer wel beter zijn. Hmm, dillema dus.

Die palen rond een pallet vind ik al vast een super tip, dat ga ik hier al zeker voorstellen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 23:51

En een hoog slowfeedernet geen optie?
Dan kan de shet alleen de restjes oppeuzelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:04

Shirley schreef:
En een hoog slowfeedernet geen optie?
Dan kan de shet alleen de restjes oppeuzelen...

Zo hing ik mijn netten vroeger :j . Maar nu zou dat niet meer haalbaar zijn. 1 van de problemen met mijn paard vorig jaar, leek eerst sinusitis. Nadien bleek dat hij een bacterie op zijn neusschelpen had, die zijn er toen uit gehaald. Ik was toen verplicht om hem op de grond te voeren. Ondertussen merk ik op, dat hij regelmatig nog neusloop heeft, niets om te panikeren zo lang het gewoon helder blijft, maar ik neem liever geen risico met hem.

Beide paarden zijn ook enorm gevoelig voor stof, zucht, vooral de shet kan het lastig hebben. Die begint al te hoesten als er in het voorjaar veel stuifmeel is. Ik ben er dan ook niet happig op om hem de restjes vanop de grond te laten opeten.

Maar goed, ik mag even hopen op een fijnere oplossing. Ik probeer al lang een stukje grond achter mijn huis te huren, maar tot hiertoe lukt dat niet. Dat stuk ligt nu, tot grote ergernis van mijn buren, te verwilderen. Dus nu hebben zij de mensen van de voetbalclub (omdat die zouden dwars liggen) aangesproken. De zoon van mijn buurman, die sinds dit seizoen bij de club speelt, zei gisteren tegen zijn vader dat er paarden op het stuk gaan komen. De buurman gaat morgen met de voorzitter praten en eens vragen of ik degene ben die nu op dat stuk zal mogen. Als ik dat stuk heb, dan kan ik een deel ervan gebruiken om mijn paddock groter te maken en zet ik mijn hooiruif daar. Ik kan dan ook, als ik niet moet werken, de paarden tijdens de dag in hun huidige paddock zetten zonder hooi, of 's nachts met een net en op die manier de uren beperken. Maar goed, eerst even afwachten nu toch mag huren, het zou nog altijd kunnen dat men het aan iemand anders geeft.