Scheren i.c.m aanmaak wintervacht ~ Vraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Scheren i.c.m aanmaak wintervacht ~ Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:46

Hai,

Aangezien ons veulentje elke dag zo'n beetje de wei uitdrijft van het zweet en hij zelf zijn veulenvacht niet los laat, willen we hem een handje helpen.
Nu ben ik alleen bang dat als we hem nu nog scheren, hij straks geen goede wintervacht aan maakt.
Ze staan hier 24/7 buiten en ik wil geen dekens gebruiken bij hem.
Hij is al deels geschoren, maar dit heeft niet genoeg effect.

Heeft iemand een idee of we hem nu nog kunnen scheren zonder dat hij straks in de herfst in de problemen komt?

Liefs, [naam]

Afbeelding

snikky

Re: Scheren i.c.m aanmaak wintervacht ~ Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:50

Ik heb mijn shet ook geschoren vroeger toen hij niet door zijn vacht kwam als veulen en als jaarling, maar hij heeft nooit last gehad van wintervacht aanmaken hoor! Dus mijn advies is gewoon scheren als hij er echt last van heeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:51

Hoelaat in het jaar was het dat je hem dan hebt geschoren?

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:52

1e keer in augustus pas, en de 2e keer veel eerder, dacht eind mei begin juni.... de 1e keer lang getwijfeld en een late zomer dus toen toch maar gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:55

Oke en in Augustus is ook goed gegaan? Hij stond toen ook 24/7 buiten?

vraagteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 21:09

Hebben veulentjes niet een andere temperatuurregulatie dan volwassen paarden?
Net als baby's een hele andere manier van warm houden hebben dan volwassenen?
Veulen scheren vind ik persoonlijk nogal iets... Maar misschien is het mijn gevoel alleen maar

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 21:10

Heb mijn veulen vandaag geschoren, hebben ze echt geen probleem mee. Eind augustus worden ze nog eens geschoren.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 21:17

Ik had mijne met weer als de afgelopen dagen ook erg nat voorgaande jaren, maar niet geschoren. Omdat ze in verhouding tot volwassen paarden weinig massa hebben, was ik bang dat met een vette bui in de nacht ze het koud zouden krijgen. Ik zorgde wel voor altijd schaduw of anders op stal overdag, en natuurlijk altijf water. Een bevriende Tinkerfokker heeft de veulens ook altijd 24/7 ongeschoren buiten, is er nog nooit een dood gegaan/ niet goed geworden aan/door hitte oid. Mijn advies is dus om het niet te doen, moeder natuur heeft de vacht niet voor niks bedacht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 21:17

Ik weet niet of de temperatuurregulatie van een veulen veel verschilt van een volwassen paard, maar zowel moeder als kind zijn letterlijk doorweekt van het puntje van de oren tot het begin van de staart.
We zetten ze overdag al regelmatig in de enorm koele stal, maar ook dat werkt niet echt.

Hij vindt scheren ook totaal niet erg, juist enorm gezellig, maar het belangrijkste is dat hij er beter van wordt.
Ik zou een veulen nooit scheren omdat het mooier is o.i.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 21:18

Lotte, ik merk wel echt dat hij er echt last van heeft, zijn ademhaling is ook erg zwaar als hij het zo warm heeft.

reneemontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 21:21

Je kan hem ook met de haren mee scheren. Haal je toch wat van de vacht af maar maak je het niet heel erg kort. Vacht aan maken heeft met de lengte van de dagen te maken, dus licht. Ik zou het wel doen als hij iedere keer het zo warm heeft. Succes met je keuze Tineke!!
Blijf het een erg leuk veulen vinden en ben erg benieuwd naar z'n aftekeningen op z'n beentjes :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 21:31

Gewoon doen waar jij je goed bij voelt, als hij er zo last van heeft volgens jou dan haal je het er gewoon af.

Persoonlijk zou ik het niet doen, ook tinkers,shetten en andere veulens gehad, die gewoon stonden te zweten in de wei net als de oudere paarden, hoort er nou eenmaal bij vind ik, worden ze hard van! :j

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 21:35

Mijn veulentje is ook geschoren ivm keuring.
Dat was in mei. Ik heb bij regenachtige dagen een regendekentje op gedaan.
Maar nu de laatste weken niet meer.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 21:38