Goedkope buitenbak aanleggen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Barlo16

Goedkope buitenbak aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 23:08

Hoiii, ik ben Laura en ik heb nu al even een paard (en een shetje voor gezelschap)

Ik weet het, er zijn al heel veel topics over het aanleggen van een bak, maar (uiteraard :D) is het steeds net een andere situatie dan bij ons en blijf ik nog met wat vragen zitten. Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van anderen met het aanleggen van een simpele (lees:goedkope) buitenbak. Over het aanleggen van de perfecte buitenbak is genoeg te vinden, maar perfect hoeft voor mij niet.

Even de situatie in het kort: ik woon op een boerderij met aardig wat hectare. We leven op zandgrond, ik heb altijd gewoon in de wei gereden maar toch is het niet ideaal(bijv. Als het veel regent of s'avonds rijden in het donker alleen niet ideaal) en omdat we laatst hebben opgeruimd achter de stal (betonplaten rotzooi ect.) Hebben we nu heel veel geel zand. (lichten heb ik al, mijn vader heeft lang geleden al een keer het idee gehad om een bak aan te leggen, helaas niet uitgevoerd haha.)

En nu zit ik er sirieus over na te denken om een bak aan te leggen, maar dan simpel. Ik rijd hooguit 3 a 4 keer in de week. En als ik door het weer een paar dagen niet kan rijden is dit geen ramp. Ik hoef dus echt geen all weather bodem (of drainage), ik wil gewoon graag dat ik ook in natte periodes toch zo nu en dan kan rijden. We hebben hier een goed loonwerkers bedrijf dus ik vraag hun gewoon! Mijn neef werkt daar ook dus die zou eventueel naar het zand kunnen kijken.

Ik ben benieuwd wie dit ook zo heeft gedaan en wat de handigste manier is om het aan te pakken?

- moet het zwarte zand laag helemaal afgegraven worden of kan dat ook (deels) blijven liggen? Is drainage in het laatste geval onmisbaar?
- Hoe weet ik of ons zand goed is? Je ziet zo vaak bakken die veel te zwaar zijn... Ik wil wel gewoon zand, geen tapijtsnippers etc.
- hoe kom je er achter of je een vergunning nodig hebt? Navragen bij de gemeente is een optie, maar dan maak je wel slapende honden wakker...
- heeft iemand ervaring met verlichting aan 1 kant, langs de lange zijde?
- en de doorslaggevende vraag: wat kost het? Ik snap dat dat heel verschillend is, maar zou heel graag een indicatie krijgen zodat ik een idee heb of ik nog wat van mijn zuurverdiende spaarcentjes over houd. Het gaat me dan(als de bodem goed is) vooral om de afrastering (wat voor afrastering enz.)

En als ik nog iets mis hoor ik het graag!!

Alvast heel erg bedankt!
:D

Sofy

Re: Goedkope buitenbak aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 23:17

Waarom zou je willen afrasteren? P wedstrijd rij je ook wel eens gewoon tussen alleen de letters ;). Scheelt een hoop centjes en mogelijk zelfs de noodzaak van een vergunning (zonder afrastering is je bak gewoon een stuk grond ;) ).

Barlo16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 23:23

Sofy schreef:
Waarom zou je willen afrasteren? P wedstrijd rij je ook wel eens gewoon tussen alleen de letters ;). Scheelt een hoop centjes en mogelijk zelfs de noodzaak van een vergunning (zonder afrastering is je bak gewoon een stuk grond ;) ).

@sofy

Haha jaa ook nog een idee..
Maar ik vind het idee van dat als ik eraf zou vallen en mn paard kan niet 2 km ver weg rennen niet echt fijn..
Laatst bijgewerkt door Barlo16 op 20-07-16 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 23:26

Wij hebben de bak laten keren.
Gele naar boven. Zwart naar onder.
Maar niet alleen puur geel. Nog wel gemend.
Alleen geel is snel te zwaar.

Omheining hebben we gewoon lint.
Net als in de wei.

Barlo16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 23:29

bruintje123 schreef:
Wij hebben de bak laten keren.
Gele naar boven. Zwart naar onder.
Maar niet alleen puur geel. Nog wel gemend.
Alleen geel is snel te zwaar.

Omheining hebben we gewoon lint.
Net als in de wei.

@bruintje123

Ja aan zoiets dacht ik ook. Maar omdat ik al veel geel zand nu extra heb zou ik dat dan als verhoging moeten doen of wat is handig?

Oja kan ook natuurlijk en dan zonder stroom lijkt me?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 23:31

Als het gele zand mooi hoog zit kun je het beste omzetten. Met een kraan het gele zand boven halen en het zwarte naar onderen. Ik heb dit jaren geleden ook gedaan en dat bevalt prima. En als je veel geel zand heb liggen kun je dat er nog bovenop doen zodat het wat hoger wordt. De kosten kunnen variëren, hoe groot wordt de bak en hoe diep zit het zand. Voor een kraan van een loonbedrijf zul je wel naar € 1000,00 gaan qua uren.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 23:31

Met het zand gedeelte kan ik je niet helpen, ik heb wel ervaring met alleen verlichting langs de lange zijde. Opzich kan het prima, maar dan moeten de lampen wel echt fel genoeg zijn want anders heb je een half donkere bak en dan kan je 's avonds nog niet rijden ;)

Barlo16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 23:34

pillow schreef:
Als het gele zand mooi hoog zit kun je het beste omzetten. Met een kraan het gele zand boven halen en het zwarte naar onderen. Ik heb dit jaren geleden ook gedaan en dat bevalt prima. En als je veel geel zand heb liggen kun je dat er nog bovenop doen zodat het wat hoger wordt. De kosten kunnen variëren, hoe groot wordt de bak en hoe diep zit het zand. Voor een kraan van een loonbedrijf zul je wel naar € 1000,00 gaan qua uren.

Top dankjewel, aan zoiets dacht ik inderdaad ook. De plek ligt ook best laag waar hij zou moeten komen dus dan is ophogen erg fijn. Gewoon een bak van 20 bij 40! Sorry stond nog niet in de info haha.

Ja we hebben zdlf een kraan en mn neef is kraanmachinist dus dat komt wel goed. :D

Barlo16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 23:35

mariekerocky schreef:
Met het zand gedeelte kan ik je niet helpen, ik heb wel ervaring met alleen verlichting langs de lange zijde. Opzich kan het prima, maar dan moeten de lampen wel echt fel genoeg zijn want anders heb je een half donkere bak en dan kan je 's avonds nog niet rijden ;)

Oh top dankjewel! :D

Ja we hebben er toen 4 gekocht maar volgensmij zijn er al weer sws 2 weg. Ik weet dat er nog 2 stangen liggen en moet alleen nog even 1 lamp vinden dan kan het inderdaad aan allebei de kanten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 19:16

Hoeveel zand heb je nu liggen ??
Als ik lees dat de bak laag ligt dan zo ik de bestaande grond laten zoals hij is. Dan een laag wegendoek aanbrengen en dáár het zand op storten. Dan krijg je een mooie gelijke bodem zonder dat ie te laag ligt of mul wordt. Het is niet aan te raden om je paard er los in te laten staan iv, gaten graven en rollen.
Omheining kun je simpel maken van lint en wat paaltjes.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:01

als je zand niet te diep zit, keren en dan aanvullen met het zand wat je hebt.

Hoe ligt het zand op de bult er bij in droge perioden? Als je er een paar keer overheen loopt, wordt het dan los en mul en zak je er in weg of blijft het stevig. Als het makkelijk los zand wordt, dan wordt je bak ook zwaar bij droog weer. Wellicht is er op de boerderij wel een bron of put geslagen waar je een sproeier op aan kunt sluiten? Vochtig houden is vaak de oplossing.

Dan zou je ook alleen een dun laagje op de bestaande zwarte grond kunnen doen (wel eventueel eerst even de toplaag losfreesen zodat er geen gras meer op staat) zodat je meer grip hebt, maar de paarden niet te ver wegzakken. Als het te nat wordt vermengd het zand wat met de onderlaag, maar dan weet je dat je volgende zomer iets dikkere laag zand op moet moet leggen.

Barlo16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 20:29

joyce B schreef:
als je zand niet te diep zit, keren en dan aanvullen met het zand wat je hebt.

Hoe ligt het zand op de bult er bij in droge perioden? Als je er een paar keer overheen loopt, wordt het dan los en mul en zak je er in weg of blijft het stevig. Als het makkelijk los zand wordt, dan wordt je bak ook zwaar bij droog weer. Wellicht is er op de boerderij wel een bron of put geslagen waar je een sproeier op aan kunt sluiten? Vochtig houden is vaak de oplossing.

Dan zou je ook alleen een dun laagje op de bestaande zwarte grond kunnen doen (wel eventueel eerst even de toplaag losfreesen zodat er geen gras meer op staat) zodat je meer grip hebt, maar de paarden niet te ver wegzakken. Als het te nat wordt vermengd het zand wat met de onderlaag, maar dan weet je dat je volgende zomer iets dikkere laag zand op moet moet leggen.

Wauw super goede info bedankt!!

Het zand ligt nu al wel even op een grote berg en als je nu boven op de berg loopt is het wel vastiets meer naar onder word het wel losser maar misschien is dit doordat het naar beneden gaat.

Ja goed dat je dat zegt! Ik was er ook al over na aan het denken maar bij os zit een bron dus sproeiers moet ook zker lukken!

Hoebedoel je dat laatste?

Groetjes laura

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 12:36

Als je zand op een zwarte ondergrond legt, en de laag is te dun en de zwarte laag wordt nat en zacht, dan kunnen zand en zwarte grond gaan mengen en krijg je weer meer modder. Is de laag dik genoeg zal dit minder snel gebeuren. Ik heb 20 tot 30 cm zand opgebracht en daar gaat het goed. Een ander stuk was lager en natter en maar 10 tot 15 cm zand en dat is in de modder getrapt en daar moet nu een nieuwe laag zand overheen. Wel doen als de ondergrond vlak en droog is. Dan blijft het beter. Eventueel kun je bij een dunnere laag zand ook eerst wortel/gronddoek er onder doen. Dan vermengd het niet en blijft je zand schoon. Je kunt er dan wel op rijden maar beter geen paarden in los laten lopen. Als ze gaten graven kunnen ze het doek los trekken of kapot maken.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 20:23

Goede tips! Ik zit ook in hetzelfde schuitje. Ik heb een grote berg geel zand liggen en een weiland waar een bak in moet komen. Heb ooit ergens hier op bokt ook gelezen dat je als drainage gaten op de x meter kunt graven en hier grind in kunt doen zodat het water weg kan.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 21:02

Ik zou qua verlichting meteen investeren in LED lampen. Dit soort bijvoorbeeld: http://www.vocare-ledlight.com/Webwinke ... elder.html). Kijk echter op je gemak even rond want er is tegenwoordig veel aanbod, desnoods koop je ze bij Aliexpress (https://nl.aliexpress.com). LED lampen zijn wel duurder in aanschaf, maar gaan heel lang mee (dus niet om de haverklap in de paal klimmen om een lamp ter vervangen), ze gaan meteen aan en verbruiken bijna niks

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 21:20

Je kan evt ook boomstammen als afrasting gebruiken. Dan blijft het zand op zijn plek en heb je toch wat omheining. Als je 2 palen hebt kan je evt ook alleen zorgen dat 1 volte verlicht is. Dan kan je id avond iig een goeie grote volte rijden, een halve bak id lengte is minder fijn!

Barlo16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 23:08

Lieve allemaaal!

Bedankt voor jullie reacties!
We zijn aan de bak begonnen, ze hebben het eerst gefreesd en toen het zwarte en gele zand omgedraait enbook weer een beetje gemixt omdat het anders te zwaar zou worden. Ze vullen de bak aan met het gele zand dat we al hadden.

Ik heb nu 2 lampen, we zetten ee aan aan beide kanten 1.

Nogmaals suoer bedankt!

Groetjes!!

Barlo16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 23:29

mlO_uu schreef:
Goede tips! Ik zit ook in hetzelfde schuitje. Ik heb een grote berg geel zand liggen en een weiland waar een bak in moet komen. Heb ooit ergens hier op bokt ook gelezen dat je als drainage gaten op de x meter kunt graven en hier grind in kunt doen zodat het water weg kan.

Haha ja lastig he..

Wij hebben gelukkig nu een oplossing gevonden
Door de 2 lagen een beetje te mengen( geel blijft wel boven en zwart onder) maar daardoor moet het water beter weglopen! We zullen zien of het werkt haha

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 02:14

ik ben benieuwd naar een foto straks!

Barlo16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 09:18

Jester_ schreef:
ik ben benieuwd naar een foto straks!

Die komt zeker!!

Lynnc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:14

Ben heel benieuwd hoe jouw bak bevalt!

Ik zit hier een beetje met een gelijkaardig geval.
Wij zitten ook op zandgrond en over enkele dagen komt de loonwerker om de grond te keren. Ik hoop met goed onderhoud (regelmatig lostrekken, aanrijden en sproeien) dat het een rijdbare bak wordt, anders laat ik een ander soort zand ertussen mengen zodat het niet te zwaar wordt.

Qua verlichting heb ik wel de ervaring dat aan één kant van de piste wel voldoende is (2 led lampen van 100w)

Wat afrastering betreft, wordt het hier ook gewoon palen met lint.

Veel succes!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:17

Wij hadden ook een te zware bak, met aanrollen was het na 1 rondje al onberijdbaar. Tip: kokoshaar. Niet heel duur, wel pokkewerk om erin te leggen maar onze bak is top! Je hoeft nooit meer te slepen, en hij is nooit meer mul!!

grijzemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:21

Hier ook net de grond laten keren. Eind van de week komt de shovel, de boel glad strijken en aanrijden.

Rondom komt lint, hetzelfde als om de weide. En dan duurt het hopelijk niet al te lang voordat het goed ingeklonken is. :D

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:29

Ik zit op leem. Erg nat, water wil niet weg.
Ik heb 2-3 dagen een bobcat erin gehad, 200 meter drainage en een grote hoeveelheid T-stukken en eindbuizen.
50 cm afgegraven. (Vaste grond zit op een meter!) Daaronder nog sleuven voor de drains. Langs de lange zijde een sloot. 350 kuub grof korrelig witzand.

Totaal €5.000. €10 per kuub zand. €50 per uur Bobcat. €1 per meter 60mm drainage huis. Op rol van 150 meter. €100 aan Tstukken en eindbuizen
Palen, lint isolatoren en poortgrepen zitten daar niet bij.
Ik ben erg tevreden over het resultaat. Nog nooit 1 plas erin gehad. De bak ligt er nu 8 weken ofzo.
Dit was voor ons de goedkoopste optie die nog wel goed is.
Ik heb geen vergunning aangevraagd, mijn bak net geen officiële maten gemaakt, geen bordjes er vast in en de bak is aangrenzend aan de paddock. Dus wie zegt dat t een rijbak is? :D

Edit. Als je in de grond gaat roeren, moet je officieel een clic-melding doen. Mocht t nabijgelegen dorp plotseling zonder stroom zitten door jouw werkzaamheden, dan kunnen de boetes oplopen tot €10.000

Gut.. Ik blijf dingen toevoegen haha
Palen €100
Huur van den benzine grondboringen en palenrammer is aan te raden. €75 voor een dag
Lint 4 cm van agradi €40
Isolatoren, verbindingstukken en plaatjes voor je poortgrepen ongeveer €60 denk ik. Weet t niet zo goed meer

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:35

@_Gerdien_: 8 weken is écht nog te kort om al te zeggen dat een bak goed is. Met goed onderhoud kun je dat na een half jaar tot een jaar pas zeggen.

Kokos heb ik zo mijn bedenkingen over; waardeloos om goed aan te brengen en na 2 a 3 jaar is alles verteerd en heb je weer dezelfde werkzaamheden en investering.