Ik weet het, er zijn al heel veel topics over het aanleggen van een bak, maar (uiteraard

Even de situatie in het kort: ik woon op een boerderij met aardig wat hectare. We leven op zandgrond, ik heb altijd gewoon in de wei gereden maar toch is het niet ideaal(bijv. Als het veel regent of s'avonds rijden in het donker alleen niet ideaal) en omdat we laatst hebben opgeruimd achter de stal (betonplaten rotzooi ect.) Hebben we nu heel veel geel zand. (lichten heb ik al, mijn vader heeft lang geleden al een keer het idee gehad om een bak aan te leggen, helaas niet uitgevoerd haha.)
En nu zit ik er sirieus over na te denken om een bak aan te leggen, maar dan simpel. Ik rijd hooguit 3 a 4 keer in de week. En als ik door het weer een paar dagen niet kan rijden is dit geen ramp. Ik hoef dus echt geen all weather bodem (of drainage), ik wil gewoon graag dat ik ook in natte periodes toch zo nu en dan kan rijden. We hebben hier een goed loonwerkers bedrijf dus ik vraag hun gewoon! Mijn neef werkt daar ook dus die zou eventueel naar het zand kunnen kijken.
Ik ben benieuwd wie dit ook zo heeft gedaan en wat de handigste manier is om het aan te pakken?
- moet het zwarte zand laag helemaal afgegraven worden of kan dat ook (deels) blijven liggen? Is drainage in het laatste geval onmisbaar?
- Hoe weet ik of ons zand goed is? Je ziet zo vaak bakken die veel te zwaar zijn... Ik wil wel gewoon zand, geen tapijtsnippers etc.
- hoe kom je er achter of je een vergunning nodig hebt? Navragen bij de gemeente is een optie, maar dan maak je wel slapende honden wakker...
- heeft iemand ervaring met verlichting aan 1 kant, langs de lange zijde?
- en de doorslaggevende vraag: wat kost het? Ik snap dat dat heel verschillend is, maar zou heel graag een indicatie krijgen zodat ik een idee heb of ik nog wat van mijn zuurverdiende spaarcentjes over houd. Het gaat me dan(als de bodem goed is) vooral om de afrastering (wat voor afrastering enz.)
En als ik nog iets mis hoor ik het graag!!
Alvast heel erg bedankt!