Paard vind water Heel erg eng

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IsaGlind

Paard vind water Heel erg eng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 21:17

Hallo bokkers
Mn Shet heeft ook last van die warmte. Ik zou haar het liefst na een wandeling of na een training lekker afspoelen/afsponzen maar helaas.... Wanneer ik met de spullen aan kom witte ogen en is ze zo bang... Soms stiegeren en voor de rest proberen te ontsnappen... Hoe Lan ik haar leren aan water te wennen. Soms Spetter ik haar een beetje onder. Vind ze spannend maar ik beloon. Wanneer de druppels meer worden is ze in paniek.... Iemand ideeën? Of kan iemand een keertje komen helpen desnoods

JenW

Re: Paard vind water Heel erg eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 23:27

Steeds een beetje meer. Je zet de kraan een keer aan en wanneer je merkt dat de spanning minder is stop je. De volgende keer doe je hem dan wat dichterbij. En dan weer op de ontspanning en dan verder met hofjes nat maken en zo door :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 23:34

Als je wil dat iemand komt helpen is de regio misschien wel handig?

Mijn merrie heeft het ook niet op afspoelen met de slang of afsponzen. Als ik een van de andere paarden (die het wel lekker vinden en er soms zelfs voor langskomen) even afspoel, loopt mijn merrie gauw de hoek om ("je ziet me niet, je ziet me niet").
Maar ik vind wel dat ze het moet kunnen (bijv. koelen bij een blessure). Ik heb het met haar heel rustig opgebouwd. Eerst haar met mijn ruin op de poetsplaats zetten en mijn ruin afspoelen (benen en staart wassen). Mijn merrie negeer ik dan. Ze mag kijken, draaien, in het hout bijten, maakt mij niet uit.

Vervolgens ga ik met haar verder. Ik zorg voor een slang met een douchekop-ding aan het uiteinde, zodat je heel snel het water uit kunt zetten (en niet eerst naar de kraan lopen enzo). Dan richt ik de straal naast haar (3 meter oid); als ze blijft staan: water uit, belonen. Als ze niet blijft staan, slang aanhouden en wachten tot ze stopt met 'moeilijk' doen, dan water uit. Zo verklein ik steeds de afstand tot ik bij haar voorbeen ben. Dan zachte straal op koot/hoef, die ze dan standaard optilt. Ik volg haar voet met de waterstraal, tot ze haar voet neerzet. Dan doe ik gelijk het water uit. Dit herhaal ik. Zo leert ze dat ze door zich netjes te gedragen en kalm te blijven zelf kan zorgen dat ze slang uit gaaf. Het duurt alleen natuurlijk wel steeds langer voordat die slang ook echt uit gaat :D