Weide kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kippetje2007

Weide kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 14:23

Ik heb momenteel de mogelijkheid om een eigen weide te kopen.
De weide heeft een grootte van 60a.
Er is nog geen omheining/stal, dus alles moet eerst in orde gemaakt worden.
Nu is mijn vraag:
Hoeveel werk komt er gemiddeld bij kijken?
Wat moet je allemaal doen aan een weide? (ik dacht: mest uitscheppen/ meststoffen strooien/ sproeien tegen onkruid/enz.?)
Zijn er veel kosten aan een eigen weide?

Uit deze antwoorden wil ik dan besluiten of ik beter gewoon een weide blijf huren of eentje koop. :)

Brainless

Re: Weide kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:25

Als er nog niets staat qua stal, kun je er van uit gaan dat er geen bouwblok op is en je geen (schuil)stal en opslagruimte mag bouwen.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:33

zit er een sloot omheen? Zo ja, sloot baggeren, walkant onderhoud.
Maaien, slepen, mestrijden, opniew inzaaien.
Alle dingen kan je ook wel door loonwerker laten doen natuurlijk maar dat zal ook wat kosten.
Is het de bedoeling dat het zomerweide wordt of hele jaar door beweiding? Wil je er ook van kunnen hooien?
Wat voor gras groeit er nu?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:34

Kijk eerst maar eens of je inderdaad er iets meer op mag zetten dan een aantal palen met stroomdraad en een specikuip voor water. En kijk hoe en wat voor een veeput, want met water blijven sjouwen is lastig.

Afhankelijk van de afspraken met je huurbaas qua onderhoud heb je altijd extra kosten aan weide. Ga er van uit dat zeker de eerste jaren je aan onderhoud net zoveel kwijt bent als nu aan huur. Moest je al echt alles zelf doen (dus ook bemesten, etc.) dan ben je zeker goedkoper uit. Zat je voor zeg 75/maand + uurtje/dag uitmesten en verder lekker met paard bezig, dan ben je duurder uit.

Eigen wei geeft je wel een stuk zekerheid (mits afbetaald) die je als huurder nooit zal hebben. Ik zou er (mits perceel mij echt aanstaat, duh) echt zo voor kiezen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:36

Wat brainless al schrijft.
Als er geen stal op staat zal die er ook niet op mogen staan.

Weet je ook wat voor grond het is?
Snel nat of blijft hij goed droog.

Sloot hoeven wij niet te baggeren.
Onkruid er in maaien doen we wel.
Voor de rest alles wat jimbo aanhaalt.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:39

En vergeet de belastingen niet die je over eigen vermogen/land moet betalen.

Huren is met een goede huurbaas soms makkelijker want het kost een bak met werk zonder dat je aan je paard zit.

Mevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 15:20

huren :D

Ik weet niet op welke locatie je zit en of je een grote spaarpot hebt, maar zeker als je geld zou moeten gaan lenen dan kun je beter blijven huren.

Of je nu huurt of koopt, kosten voor het in orde maken van de wei heb je toch.
Wij huren ruim 1 hectare en zijn voor het rondom afzetten met gaashekwerk met houten palen (€1.000,-) en lint met stroomapparaat (ca. 700 m1, € 2.500,-), toegangspoorten (€ 1.000,-), veld omploegen en egaliseren, inzaaien, onkruid spuiten etc. bijna € 5.000,- kwijt (alles zelf gedaan en loonwerker ingehuurd). En dan hebben wij water en stroom vanuit het naastgelegen huis. Waterput laten slaan kost ook ca. € 250,-, en dan dien je nog een grondpomp etc. te hebben.
Dan nog kosten voor een (schuil)stal... tel maar op.
En als je nog een rijbak met licht wil...

Qua onderhoud: ik weet niet hoeveel paarden er op komen te staan en of je zelf zou kunnen hooien. In ieder geval dien je regelmatig de afrastering te controleren of te repareren, bij weinig gras wordt geadviseerd om de mest op te ruimen. Denk ook aan kosten om de mesthoop 1x per jaar op te laten halen. Soms zul je de schijtbossen moeten maaien met een bosmaaier. Minimaal 1x per jaar laten bemesten. Misschien 1x per 2/3 jaar onkruid laten spuiten. Na heel veel jaar misschien opnieuw inzaaien. Als het weinig gras is en het is droge grond, zul je ook regelmatig moeten sproeien.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 15:32

Zit er indd een vergunning bij voor een stal, omheining, stroom en dergelijke?
Dan dit eerst zwart op wit hebben voor je het koopt..

Zoals hierboven vermeld komt er nog veel bij kijken, kwa land maar ook aan watje moet aanslepen en afvoeren. Onderhoud van de stallen, omheining..

En niet geheel onbelangrijk hoe veilig is de omgeving, ken je die goed?
Helaas wel eens meegemaakt dat er anti paarden mensen woonde en er van alles in het land terrecht kwa, paard doodziek, dan zit je met zo landje wat je niet 1,2,3 kwijt bent..