Beton laten gieten vooraan stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NHstables

Beton laten gieten vooraan stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 12:24

Hallo mensjes van het internet!

Al een paar jaar zit ik met het idee om voor mijn stallen beton te laten gieten. Iedere winter wordt de modder en blubber nl. erger en erger. En het zou ook gewoon veel leuker zijn om daar een goeie ondergrond te hebben om de paarden daar dan te wassen/op te zadelen/ hoefsmid enz. En dan geraak ik met mijn mestkruiwagen ook veel gemakkelijker aan de mesthoop want in de winter moet ik dan echt door volle modder ploeteren. Het is het begin van een make-over van m'n stalling voor we beginnen met andere gebouwen te bouwen. Maar ik wijk af :D

Wat zijn jullie ervaringen? Wat moet je weten voor je hieraan begint? Wat moet je allemaal in orde maken enz enz enz...

Schiet maar raak met jullie tips!

Heel erg bedankt op voorhand *\o/*

tamary

Re: Beton laten gieten vooraan stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:22

Als er nog meer gebouwd gaat worden is de eerste overweging hoe de aan en afrij routes voor het groot materieel dan zijn. Moeten die er overheen heb je mogelijk ellende als de laag niet dik genoeg is. Maak eerst eens een overzicht en plan voor alles voordat je het in individuele projectjes hakt om het uit te voeren.

Alternatief kan ook bv stelcon platen zijn, wel eerst stuk afgraven en grind en/of zand storten. Die dingen moeten in 1x goed liggen, want met de hand verplaats je ze niet.

Stort je beton kies dan voor een ruwe laag (kan eventueel met bezem als het nog nat is), want het kan erg glad worden. Wel moet het ondanks genoeg grip makkelijk echt schoon te krijgen zijn en let op dat het van de stal weg afwaterd.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:25

Ik zou ook voor Stelcon platen kiezen als je in de toekomst nog meer wilt bouwen of wijzigen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:37

Ik heb ook beton voor de stallen, maar zou daar een volgende keer niet meer voor kiezen. Het wordt erg snel glad.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:40

Anoeska27 schreef:
Ik heb ook beton voor de stallen, maar zou daar een volgende keer niet meer voor kiezen. Het wordt erg snel glad.

Goed op te lossen met tapijt eroverheen, gewoon lekker oud spul wat je gratis kunt meenemen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:00

Willemina_L schreef:
Anoeska27 schreef:

Goed op te lossen met tapijt eroverheen, gewoon lekker oud spul wat je gratis kunt meenemen.

Dat ga ik onthouden, dank je wel.

RichelleBonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:01

Beton is inderdaad een materiaal dar erg snel glad wordt, strooi kalk voordat je er bedekking over strooit, ontsmet gelijk goed en gaat de gladheid ook tegen

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:03

Je kan ook bestraten. Ik heb grastegels als verharding en daar ligt een klein laagje zand op.

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 10:47

Als er zware machines overheen moeten moet de ondergrond in ieder geval ook goed zijn. Het mooist is een laag aangetrild steenpuin, of anders grof zand.

Stelconplaten is inderdaad een goede oplossing. Die zijn ook waardevast, dus wil je er weer vanaf dan krijg je er weer een groot deel van het aankoopbedrag voor terug. Soms kun je ze redelijk goedkoop krijgen vanaf een bouwplaats die opgeruimd gaat worden.

Mocht je beton laten storten dan hoeft gladheid geen probleem te zijn. Je kunt een soort antislipprofiel in het beton laten maken.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 13:54

Ik zou zelf ook niet kiezen voor beton. Heel erg lastig om te verwijderen mocht dat ooit nodig zijn.
Beter inderdaad een keuze voor platen. Of bestrating, daar sijpelt het water ook beter weg.

lovenouky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:30

mijn shetlander staat bij mijn opa samen met de paarden van opa en de pony van mijn nicht,mijn opa heeft daar ook beton gegoten want matins(een van zijn 3 paarden) kon niet tegen die modder.voor als het regent heeft hij boven die beton ook nog een afdak gezet. /3

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 08:02

Beton is idd erg permanent
Wij hebben op stal een heel flink stuk bestraat met klinkers En sinds vorig jaar ook nog een deel stelconplaten
Water kan op normale bestrating nog vrij goed weg en de klinkers worden niet echt glad