Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nadia89 schreef:ijzerdraad om het halster? Hoe doe je dat dan zonder dat dit een oog uit prikt bv?
of is er een speciaal halster voor?
Klinkt eng![]()
En voor TS, lijkt me inderdaad wat om het stroom hoger te zetten? Wel eens doorgemeten het draad?
En van hoever moet het komen? Bij lange afstand en veel splitsingen is er verlies van stroomsterkte.
Jetta schreef:Dom om ijzerdraad om een halster te doen. Komen ongelukken van.Zet meer stroom op de draad, echt. Je hebt metertjes waarmee je de sterkte kan meten.
Floortz schreef:Een goedkoop weide-halster knapt bij de metalen verbindingen, of scheurt open als er te veel spanning op komt. Daar zijn ze voor gemaakt. Stevige halsters zou ik never aanlaten in de weide. Die van ons lopen dan ook zonder, maar hebben respect voor schrikdraad.
Als je paard rustig tegen het draad aanleunt, zonder ook maar te knipogen dan staat er inderdaad te weinig spanning op de draad. Je kunt kijken of er ergens stroom weglekt via houten palen, contact met de grond en of de draad ergens onderbroken is door middel van een simpele tester. Sommige geven ook aan hoeveel spanning er op de draad staat.
Toevallig dat ik bij het testen erachter kwam dat in een hoek van de wei de metalen draadjes geknapt waren (constante werking van de wind op het lint wat dan steeds beweegt) Links wel stroom en rechts van de paal niet met verder intact lint. Stukje weer verbonden en problem fixed.
Ik check regelmatig want draad en lint slijt wel door weer en wind, afhankelijk van de kwaliteit.
Er zijn draden en linten die er amper last van hebben, maar die kosten ook wat meer. Maar dan nog; zonder voldoende stroom op de draden zal je paard Houdini blijven spelen.
iris_okke schreef:Bedankt voor het advies.
Nog hogere paaltjes? Bestaan die wel? Ze springt nu al door het bovenste draad heen.
Meer stroom is helaas geen optie. Het erf is mega groot, wel logisch dus dat er weinig stroom op staat. Maar ik kan hier niks aan veranderen.
De ene keer staat er meer stroom op dan de andere keer, maar het ontsnappen wordt er niet minder om.
De andere paarden doen het niet en hebben wel gezag voor het draad.
Zo'n halster gaat niet werken, ze springt er overheen meestal. En dat zal de eigenaar ook niet willen..
Neon schreef:Heb je de stroomdraad overigens in een cirkel aangesloten? Wamt ook dan heb je blijkbaar lekstroom, stroomdraad moet in een ueen bijNa rond rondje mag natuurlijk ook .