Paard ontsnapt steeds. Help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

iris_okke

Paard ontsnapt steeds. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 10:38

Beste bokters,

Ik heb een paard dat door, over en onder het stroomdraad gaat.

Drie draden op ongeveer 1,50 hoogte. Zit stroom op de draden. Ze hebben voldoende gras en ruimte zat.
Paard springt random over het draad. Soms naar een kaler land zelfs. De ene dag wel, andere dag niet.
Staat met vriendjes.
Ze staat gewoon over het draad te leunen, terwijl ik een schok krijg..
Help! Ik ben de wanhoop nabij.

Ik heb het paard al tegen het stroomdraad gezet met haar neus, beste klap stroom maar bijna tot geen reactie.

Vaste omheining is geen optie.

Iemand ideeën of tips?
P.s. Eigenaar gaat een gedrags therapeut proberen maar is nu op vakantie.

Ineke2

Re: Paard ontsnapt steeds. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 10:41

Meer stroom op de draden, blijkbaar is de klap stroom die ze nu krijgt niet genoeg voor het respect naar de omheining toe.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 10:44

Als het paard niet reageert op de klap is het niet duidelijk genoeg dat die er niet doorheen/overheen mag. Is het een optie om er meer stroom overheen te zetten?

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 10:44

Hoger het draad maken..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 10:47

Ijzerdraad om het halster. Is de klap wat harder. Ze noemen het een teletubbie. Heb er veel goede verhalen over gehoord op bokt

Nadia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:16

ijzerdraad om het halster? Hoe doe je dat dan zonder dat dit een oog uit prikt bv?
of is er een speciaal halster voor?
Klinkt eng :P

En voor TS, lijkt me inderdaad wat om het stroom hoger te zetten? Wel eens doorgemeten het draad?
En van hoever moet het komen? Bij lange afstand en veel splitsingen is er verlies van stroomsterkte.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:18

Nadia89 schreef:
ijzerdraad om het halster? Hoe doe je dat dan zonder dat dit een oog uit prikt bv?
of is er een speciaal halster voor?
Klinkt eng :P

En voor TS, lijkt me inderdaad wat om het stroom hoger te zetten? Wel eens doorgemeten het draad?
En van hoever moet het komen? Bij lange afstand en veel splitsingen is er verlies van stroomsterkte.

Er omheen draaien haha :p

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:20

Dom om ijzerdraad om een halster te doen. Komen ongelukken van.Zet meer stroom op de draad, echt. Je hebt metertjes waarmee je de sterkte kan meten.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:25

Jetta schreef:
Dom om ijzerdraad om een halster te doen. Komen ongelukken van.Zet meer stroom op de draad, echt. Je hebt metertjes waarmee je de sterkte kan meten.

Wat is er dom aan? Wat voor ongelukken?

Ik heb t zelf nooit gebruikt maar heb dat veel als advies gelezen hier op bokt bij soortgelijke topics

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:35

het altijd zo eenvoudig als iets.
paarden die door de draad gaan en blijven gaan,daar staat gewoon niet genoeg stroom op.

de grootste uitbrekers hou je achter 1 simpel draadje,ALS er deftige stroom op staat.

hier ook aan de lijve ondervonden,uitbrekers die niet binnen de draad te houden waren.

uiteindelijk alles vernieuwd,beter geleidende draad,sterker apparaat en er is er geen een meer die aan door de draad gaan denkt.
(als je er zelf aanhangt,ben je er echt een kwartier niet goed van,dus de stroom die erop staat is echt om U tegen te zeggen)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:45

Ik heb er ook zo een, die luistert naar het draad en schiet er onderdoor als de tik is geweest. Die weet hoe die zooi werkt, en och.. als je een keer een klap krijgt dan neem je dat op de koop toe. Ze doet het voornamelijk als er teveel stress in de kudde is, bv als de kudde verandert. Ze heeft laatst zelfs het hek open geduwd (ketting was zelfs stuk, al was deze gemaakt van 2 stukjes ketting die aan elkaar waren vast gemaakt)

Bij haar valt er weinig aan te doen, zodra de kudde rustig is en niet teveel veranderingen optreden blijft ze achter de draden. Ik zou zelf inderdaad niet een 'teletubbie' maken, gezien je dan een halster om moet laten in het land.. en daar gebeuren hele lelijke ongelukken mee.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:52

Een goedkoop weide-halster knapt bij de metalen verbindingen, of scheurt open als er te veel spanning op komt. Daar zijn ze voor gemaakt. Stevige halsters zou ik never aanlaten in de weide. Die van ons lopen dan ook zonder, maar hebben respect voor schrikdraad.
Als je paard rustig tegen het draad aanleunt, zonder ook maar te knipogen dan staat er inderdaad te weinig spanning op de draad. Je kunt kijken of er ergens stroom weglekt via houten palen, contact met de grond en of de draad ergens onderbroken is door middel van een simpele tester. Sommige geven ook aan hoeveel spanning er op de draad staat.
Toevallig dat ik bij het testen erachter kwam dat in een hoek van de wei de metalen draadjes geknapt waren (constante werking van de wind op het lint wat dan steeds beweegt) Links wel stroom en rechts van de paal niet met verder intact lint. Stukje weer verbonden en problem fixed.
Ik check regelmatig want draad en lint slijt wel door weer en wind, afhankelijk van de kwaliteit.
Er zijn draden en linten die er amper last van hebben, maar die kosten ook wat meer. Maar dan nog; zonder voldoende stroom op de draden zal je paard Houdini blijven spelen.

iris_okke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 13:00

Bedankt voor het advies.

Nog hogere paaltjes? Bestaan die wel? Ze springt nu al door het bovenste draad heen.

Meer stroom is helaas geen optie. Het erf is mega groot, wel logisch dus dat er weinig stroom op staat. Maar ik kan hier niks aan veranderen.
De ene keer staat er meer stroom op dan de andere keer, maar het ontsnappen wordt er niet minder om.
De andere paarden doen het niet en hebben wel gezag voor het draad.

Zo'n halster gaat niet werken, ze springt er overheen meestal. En dat zal de eigenaar ook niet willen..

iris_okke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 13:04

Floortz schreef:
Een goedkoop weide-halster knapt bij de metalen verbindingen, of scheurt open als er te veel spanning op komt. Daar zijn ze voor gemaakt. Stevige halsters zou ik never aanlaten in de weide. Die van ons lopen dan ook zonder, maar hebben respect voor schrikdraad.
Als je paard rustig tegen het draad aanleunt, zonder ook maar te knipogen dan staat er inderdaad te weinig spanning op de draad. Je kunt kijken of er ergens stroom weglekt via houten palen, contact met de grond en of de draad ergens onderbroken is door middel van een simpele tester. Sommige geven ook aan hoeveel spanning er op de draad staat.
Toevallig dat ik bij het testen erachter kwam dat in een hoek van de wei de metalen draadjes geknapt waren (constante werking van de wind op het lint wat dan steeds beweegt) Links wel stroom en rechts van de paal niet met verder intact lint. Stukje weer verbonden en problem fixed.
Ik check regelmatig want draad en lint slijt wel door weer en wind, afhankelijk van de kwaliteit.
Er zijn draden en linten die er amper last van hebben, maar die kosten ook wat meer. Maar dan nog; zonder voldoende stroom op de draden zal je paard Houdini blijven spelen.

Goeie! Nu moet ik nog even de tijd vinden om dat te doen, op een paar hectare grond -O-

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 13:10

Heb je een spanningsmeter?controleer dan op diverse plekken de afrastering... dan weet je of dat nog goed is.

Verder zou ik de gehele afrastering nalopen om te kijken of je beschadigingen of lekstroom hebt door zaken die tegen de draad aan komen...

Verder vraag ik me af wat voot stroomdraad je hebt, die goedkope geleid vaak niet goed. Zaak is om premium kwaliteit te nemen...

Heb je de stroomdraad overigens in een cirkel aangesloten? Wamt ook dan heb je blijkbaar lekstroom, stroomdraad moet in een u ;) een bijNa rond rondje mag natuurlijk ook .

Als dit allemaal goed is, een anderhalve meter tot 2 meter voor de omheining nog een schrikdraad zetten

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 13:20

iris_okke schreef:
Bedankt voor het advies.

Nog hogere paaltjes? Bestaan die wel? Ze springt nu al door het bovenste draad heen.

Meer stroom is helaas geen optie. Het erf is mega groot, wel logisch dus dat er weinig stroom op staat. Maar ik kan hier niks aan veranderen.
De ene keer staat er meer stroom op dan de andere keer, maar het ontsnappen wordt er niet minder om.
De andere paarden doen het niet en hebben wel gezag voor het draad.

Zo'n halster gaat niet werken, ze springt er overheen meestal. En dat zal de eigenaar ook niet willen..

Minder stroom heeft niks te maken met de grote van het erf. Maar met dat er ergens stroom weg aan het lekken is. Dus stroomdraad controleren op waar het lek is.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 13:31

Wij hebben hier ook zo een paard lopen.
Uiteindelijk geen stroom meer van batterij maar rechtstreeks uit de stal met een bakje gemaakt om stieren op het land te houden. Stroom is zo hard dat het gras verschroeit als het tegen de draad komt (en de kat haar haren ook! Oeps! :+ )

Paard heeft er 1 keet goed ingehangen en vanaf nu is ze heel respectvol voor de stroomdraad! :D

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 13:42

zever dat meer stroom niet mogelijk is.

wat is 'mega groot'?

hier idd,net als Laibadji een sterk stroomdraadapparaat.
zelfs de draden branden door in het begin en moeten eens in de 2j vervangen worden.

ook hier is het groot,met kilometers stroomdraad,ook behoorlijk wat plantengroei ertegen,maar speciaal een duur toestel gekocht die dit allemaal aankan.(was meer dan 500 euro voor het stroomapparaat)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 13:50

Is het terrein mega groot of de wei?
Als het geen super grote wei is kan je zorgen dat de wei als apart stukje aangesloten word op een accu, dan kan er een goede klap stroom op als je goede draad hebt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 14:05

Neon schreef:
Heb je de stroomdraad overigens in een cirkel aangesloten? Wamt ook dan heb je blijkbaar lekstroom, stroomdraad moet in een u ;) een bijNa rond rondje mag natuurlijk ook .

Wat een onzin. Er staat geen STROOM op een afrastering, er staat SPANNING op. De stroom gaat pas lopen als het paard de verbinding met aarde maakt. Of de draad rond loopt of niet, maakt geen fluit uit.

Ezelsbruggetje:
Stroom stroomt, net als water. Spanning 'staat'. Spanning is zeg maar de hoeveelheid water in een emmer. Emmer vol: voldoende spanning. Leun tegen de emmer, hij kiept om, je hebt 'stroom' en je wordt nat. Hoe groter de emmer, hoe meer water (hoe meer spanning) hoe natter je wordt.
Emmer lek (er loopt water uit), je bouwt onvoldoende spanning op, en hebt dus nooit stromend water.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 15:54

idd.

en hoe minder stroom,hoe minder lekken je mag hebben alvoor er amper nog iets te voelen is.

heb je echt serieuse snok erop staan,dan ga je na behoorlijke verliezen,nog steeds behoorlijk wat snok lopen hebben.

bv je start met 50,na 5m kom je verlies tegen,10 loopt naar de grond,ben je kwijt,40 gaat verder.50m verder zit er een knak in je lint,waardoor je opnieuw 10 verliest en nog 30 overhoudt,....

als je start met 500 ipv 50 ga je met die snok veel verder komen met dezelfde verliezen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 16:14

tengeltje11 schreef:
hoe minder stroom,hoe minder lekken je mag hebben alvoor er amper nog iets te voelen is.

Nee, hoe minder spanning, hoe minder lekken je mag hebben.
Er staat geen stroom op een omheining. Stroom staat nooit. Spanning staat, stroom loopt :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 16:23

Er zijn al goede adviezen gegeven... Haal een schrikdraadtester (zoiets, met veel lampjes om goed verschil te kunnen zien https://schapenhoeve.nl/afrastering/str ... draad.html) en loop systematisch de hele draad na. Begin direct na de aansluiting met het schrikdraadapparaat en meet daarna bijv elke 10 meter of je nog dezelfde hoeveelheid spanning hebt. Extra aandachtspunten zijn koppelpunten, poortgrepen en hoeken.

Een groot terrein hoeft geen belemmering te zijn; wij gebruiken in totaal 1,5 ha, maar hebben niet altijd alles onder stroom staan. Al naar gelang welk deel we gebruiken, koppelen we de andere delen af. Voordat we zo'n deel in gebruik nemen, lopen we alle draden na (breuk, planten die er tegenaan groeien), sluiten daarna weer aan en meten dan ter controle of we nog voldoende spanning hebben.

Onze pony's zijn zelf trouwens prima controle-apparaten: bij geen stroom gaat de Shet onder het draadje door snoeien, de kwpn'er en Quarter eten over de draad heen. Voor ons een teken om even de tester te pakken.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 16:24

Stukje schrikdraad in de voorpluk mee vlechten. Als ze tenminste met d'r hoofd door de draad zou gaan. Bij ons hielp dat bij een haflinger die met d'r hoofd als eerste de draad optilde.

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 16:25

Dat ijzer aan het halster doen lijkt me nog niet eens zo'n verkeerd idee. Als je het er goed om heen draait en zorgt dat er geen scherp stukje in je paard kan steken zou je het misschien kunnen proberen.