Mestvaalt: hoe, wat, waar? Help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

Mestvaalt: hoe, wat, waar? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 21:20

Ik zal de komende tijd nog wel eens vaker een topic openen, maar hier de basis:
We zijn bezig met de aankoop van een stuk grond met daarop een aantal panden om een bedrijf, of eigenlijk meerdere bedrijven, in te starten. Lekker in het buitengebied met plm 2,5 hectare grond omgeven door nog veel meer weilanden.
Hoewel het een voormalig agrarisch bedrijf is, zullen we er voornamelijk niet-agrarische activiteiten gaan uitvoeren. Het enige agrarische is een stuk stal dat wordt ingericht met 8 grote- en 2 ponyboxen. Daarbij evt nog wat hobbygeitjes/kippen etc.

Een van onze doelen is om zo 'sustainable' mogelijk te werken. Zonnepanelen, warmtecollectoren enz. Ook het paardengedeelte willen we zo veel mogelijk binnen de erfgrenzen houden. Beslissingen over de stalvoering die tot nu toe zijn genomen: Paarden komen zomer en winter overdag buiten, snachts binnen op vlas. Ik heb inmiddels 13 jaar ervaring met het runnen van een kleinere stal (max 4) aan huis en weet goed wat ik wil en aankan. Doel: (deels) eigen hooi en mest over de eigen wei.

Maar nu een lastig puntje in de schaalvergroting: de mest. Ivm de grootte zal ik onder de milieuwetgeving vallen, dus daar probeer ik wijs in te worden. Er ligt een oude mestvaalt, maar qua locatie kan dat niet (midden op het terrein). Er zal dus een nieuwe moeten komen. Het doel is om zo veel mogelijk te composteren en uit te rijden over het eigen land (2h weiland). Het moet flink inklinken, vandaar ook het vlas. Ik weet van waterdichte bakken en ken de regels in de gemeente redelijk, maar wil vooral weten hoe groot de bakken zouden moeten zijn en of ik het realistisch over eigen land kwijt zou kunnen. Ik heb de voorkeur voor twee ingegraven bakken, plm 1,5m diep met halve meter opstaande rand.Twee bakken ipv 1 ivm composteren. 10 stallen en mest uit de weilanden, groenafval en nog wat mest van het kleinvee. Dat klinkt veel, maar is dat het ook? Wat is het effect van een afdak? Hoe snel klinkt vlas in? Ik heb vooral ervaring met stro.

Wie kan mij helpen?

tamary

Re: Mestvaalt: hoe, wat, waar? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 23:41

Stro composteerd traag/niet (voordroog idem trouwens). Dichte bak composteerd ook niet, zonder compostwormen en allerlei andere kleine beestjes gebeurt er erg weinig in zo'n hoop + ellende met te nat of droog. Afdekken is wel praktisch, qua vochtgehaltes en meer warmte in de hoop waardoor composteren sneller gaat (minder onkruidzaden) en geen hele landingen onkruid/gras dat er op groeit.

Of je op 2,5ha 10 paarden kan laten grazen + winterhooi is twijfelachtig daar moet je fors voor bemesten (kunstmest) of hooi inkopen.

Ook loopt de hoeveelheid mest met 10 paarden fors op, met 3 pony's gaat het al makkelijk harder dan gemeente gedoogd. Die 2 bakken moeten flink groot zijn en liefst heb je 1/2ha/paard ipv 1/4ha wat je hier rekent.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 00:18

Dat 2,5h wat krap is weet ik. We willen het opdelen in 4 paddocks, 2 kleinere weilanden en 1 grote weide. In de winter zal het vooral paddocks worden. Compostwormen is een optie inderdaad. Maar heb je zelf ervaring met deze hoeveelheden? Ik wil wel graag een idee krijgen van hoeveel kuub ik nodig heb

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 00:44

1.5-2 kruiwagens/dag voor 3 pony's (2 D en 1 A/B maat), wei + schuilstal met deel vlas. Kruiwagen is 85-100 liter. Er gaan ong. 10 kruiwagens in een kuub en richting de 6 kruiwagens per dag mag je met 10 paarden wel gaan rekenen.

Mesthoop afgedekt met zwart plastic was hier in de zomer in 3 maanden potgrond, maar was zonder bodem er onder. In een gesloten bak krijg je het nodige bodemleven niet. Van wat ik gezien heb op stallen vroeger met mestopslag (betonbak) bleef dat enkel een stinkende hoop stront, werd geen aarde/compost.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 01:02

Gesloten bak,die er uit ziet als een wormenkwekerij kan wel :j
Ik kan je niet vertellen wat de truuck is, het gebeurt gewoon.
Bij nader inzien: Urine word apart afgevangen in een put. Misschien is dat de clou.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 01:04

Hier 3-4 kruiwagens per dag. 100 liter kruiwagen.
4 paarden (tussen de 1.36 en 1.60)
En puur mest, want geen bodembedekking in de inloopstallen. Dus als je nog stro erbij hebt. Nog meer.

Dus 6 kruiwagens voor 10 paarden? Ik vermoed wel meer.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 01:46

Ik heb er momenteel 3 op stal (4e elders) en daar haal ik 1 volle kleine kruiwagen uit 2 (stro)stallen. Dat is bij alleen mest weghalen. Elke paar dagen ook de nattigheid, maar dat is bij vlas veel minder vaak natuurlijk. Daarnaast in de zomer 1kruiwagen per dag uit de wei. In de winter blijft het meestal liggen.

Ik ben vooral benieuwd hoe het gaat werken met vlas geloof ik. Als ik nu naar die strobult kijk sla ik steil achterover soms

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 02:00

Bij ons zakt de mesthoop heel goed, dichte bak, eerst stro, nu sinds kort zaagsel ( minder mestlucht en vliegen nu). Bij omhoog scheppen veel leven in de oudere mest. Hij zakt enorm per week. Hij is zo'n 4 meter bij 6 bij 1.10 diep schat ik.
Ik doe er met twee paarden meer dan een jaar mee maar sleep de wei en mest de stallen wel elke dag. Ik zou toch opteren om het op te laten halen met zoveel stallen, dat is niet weg te werken op 2,5 hectare...een betonvloer met een afvoer evt en betonwanden of gemetselde wanden werkt zo enorm fijn. Ik ben deze put echt zat hier, kan niet kiepen met die opstaande rand etc.
Ik wens je heel veel succes met het bedrijf!

friesiszwartJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:12

Ik zou zeker de mest niet over het eigen land verspreiden dit ivm evt. wormen. Daarbij dit aantal paarden en 2 hectare land is heel krap om daar ook nog van te kunnen hooien. Lijkt mij nl niet mogelijk vooral niet als je in de weideperiode de paarden overdag op het land heb staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 15:29

KPet schreef:
... Ik heb de voorkeur voor twee ingegraven bakken, plm 1,5m diep met halve meter opstaande rand.
Als je met een kruiwagen gaat uitmesten is de rand te hoog, daar krijg je nooit je kruiwagen over heen geleegd of je moet altijd met een oploop werken. Handiger is om een rand van 20/25 cm te nemen aan één kant.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 17:17

DubbelDun schreef:
KPet schreef:
... Ik heb de voorkeur voor twee ingegraven bakken, plm 1,5m diep met halve meter opstaande rand.
Als je met een kruiwagen gaat uitmesten is de rand te hoog, daar krijg je nooit je kruiwagen over heen geleegd of je moet altijd met een oploop werken. Handiger is om een rand van 20/25 cm te nemen aan één kant.

Met opstaande rand had ik uiteraard wel gerekend met een plek om te legen. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 17:23

Maar dat zei je er niet bij ;)
Persoonlijk zou ik de rand iets van een meter hoog maken. Dan kan er iig aan die kanten niet iets per ongeluk in vallen en met een randje conifeertjes er om heen zie je er minder van ook.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 17:25

Mijn mesthoop is 6x4x2 en daar red ik een jaar mee met 3 paarden. Ik mest de wei in de zomer nauwelijks uit en begin pas met vlas strooien als de paddock te nat is om te slapen. Daarbij ben ik ook geen voorstander ervan om paardenmest over de eigen wei te gooien. Ik zou het echt knap vinden als je van 2.5 hectare ook nog genoeg kan hooien. Ik heb 1.8 hectare in totaal aan grond en had dit jaar 9 grote rollen...

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 17:57

DubbelDun schreef:
Maar dat zei je er niet bij ;)
Persoonlijk zou ik de rand iets van een meter hoog maken. Dan kan er iig aan die kanten niet iets per ongeluk in vallen en met een randje conifeertjes er om heen zie je er minder van ook.

Zoiets zat ik te denken. Ik vind het idee om de zijwanden met een aardewand te verbergen ook wel aantrekkelijk. Maar iig netjes in het landschap laten opgaan.

Wat betreft het hooien wil ik wel van eigen land halen, maar ik realiseer me goed dat dat waarschijnlijk niet genoeg zal zijn.
Ik moet er wel bij zeggen dat het zal gaan om max 10 dieren. Ik denk niet dat het altijd vol zal staan. We beginnen iig rustig met de huidige 4, maar ik wil de faciliteiten natuurlijk wel beschikbaar hebben.

Owja, ik zal qua locatie ruimte hebben van 12x6 ongeveer voor mestvaalt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 19:43

Bedenk je vooraf hoe je de mestput laat legen... kan een grote machine wel achterin die 6 meter komen zéker als die ook nog eens verdiept is !!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 23:26

Hoe groot wordt het stuk weiland dat je overhoudt? Dus minus de paddocks/rijbak en alle gebouwen op je perceel?

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 01:22

GDG schreef:
Hoe groot wordt het stuk weiland dat je overhoudt? Dus minus de paddocks/rijbak en alle gebouwen op je perceel?

Het zijn meerdere stukken weiland. Even snel geschat 0,3h 0,6h en 1h. Het totale perceel is 2,5, waarvan 0,7 bouwvlak. Binnen dat bouwvlak nog dat pakweg 0,3 weilandje. Daar heb ik ruimte voor paddocks en bak afgetrokken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 07:42

Vloeistofvaste vloeren
Geen kans op ierwater erbuiten
Zorg dat mest strooier en kraan er makkelijk bij kunnen
Kijk of je wat oude mest van elders kunt krijgen als opstarter.
Haal hem nooit helemaal leeg maar laat een klein gedeelte van de mest liggen om hem weer op te starten.
Hoe dichter de massa, hoe warmer dus hoe meer broei

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 08:05

TS, de term waterdicht bestaat niet in de milieuregelgeving. Het is vloeistofdicht of vloeistofkerend. Beide mag, maar zijn voorwaarden aan verbonden. Verder zijn er regels hoe de mestopslag geconstrueerd moet worden. Bespreek dat nadrukkelijk met de firma die de bakken gaat aanleggen. Twee bakken zullen in aanleg wel flink duurder zijn dan 1 grote.
Ook zijn er regels mbt minimale afstand tot geurgevoelige objecten.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 12:21

Roodvos schreef:
TS, de term waterdicht bestaat niet in de milieuregelgeving. Het is vloeistofdicht of vloeistofkerend. Beide mag, maar zijn voorwaarden aan verbonden. Verder zijn er regels hoe de mestopslag geconstrueerd moet worden. Bespreek dat nadrukkelijk met de firma die de bakken gaat aanleggen. Twee bakken zullen in aanleg wel flink duurder zijn dan 1 grote.
Ook zijn er regels mbt minimale afstand tot geurgevoelige objecten.

Ik vermoed dat we het zelf gaan aanleggen. Geurgevoelig is geen issue, daarvoor zitten we te ver van wat dan ook af.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 12:52

ik sta particulier en daar hebben strokorrels, lijkt beetje op de geperste houtkorrels voor kattebak maar dan van stro, minder verbruik, dus minder afvoer en het is sneller bruikbaar om uit te strooien ook, dus opslag is sneller leeg