Weide maaien of niet? Help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xR_iann

Weide maaien of niet? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 12:08

Lieve bokkers,
Ik zit met een probleempje wat betreft mijn paarden en de weide.
Laat ik maar helemaal bij het begin beginnen.

4 jaar geleden kreeg ik mijn eigen paard. We verhuisden naar een boerderij met wat land en stallen, dus mijn droom werd werkelijkheid. Mijn beste vriendin die mij altijd overal mee hielp mocht haar paard ook bij ons stallen en daarnaast kochten we 2 mini shetlanders voor de gezelligheid.
Toen het voorjaar werd wilden we de paarden natuurlijk graag op de weide, maar aan de weide was al jaren niks gedaan en de grond was droog en niet erg vruchtbaar. We hebben het land van ongeveer een halve hectare opgedeeld in 4 landjes en deden aan stripgrazen, omdat het anders niet te doen was om in zon wilde weide te mesten. dit was echter niet zon succes omdat de paarden ondanks een flinke klap stroom altijd wisten uit te breken en ik elke ochtend de paarden uit de wei kon vissen. Maargoed, na een tijdje ging dit wel aardig zijn gangetje.

Tot op een aantal maanden geleden, toen mijn ouders het idee kregen om te gaan verhuizen naar een grotere boerderij met in totaal zon 3 hectare grond erbij. Een prachtige plek wat tot op de dag van vandaag prima ging. De weide is verdeeld in 2 stukken. 1 iets wat kleiner stuk, waar al aardig wat gras op stond toen we daar kwamen, en 1 groot stuk van ongeveer 2 hectare, waar bijna het hele jaar paarden op hebben gestaan.
We hebben onze paarden in het kleinere landje gezet en daar hebben ze een aantal maanden heerlijk gestaan zonder problemen. Maar nu dat landje goed kaal is gegeten wilde we onze paardjes graag op het grote land zetten. Dit is een paar keer bemest omdat ook dit vrij dood was. Daarna is het een keer gehooid en daarna nog een keer bemest. De laatste keer mesten is nu zon 4 weken geleden.
Afgelopen week hebben we de laatste stroomdraadjes gespannen zodat ze eindelijk het land op konden, en zo hebben we ze twee dagen geleden op het land gezet.

Toen begonnen de problemen. Allerlei boeren uit de omgeving die ons vertelde dat we de paarden niet zo in het land kunnen gooien omdat het gras te hoog is en dit tot hoefbevangenheid kan leiden. Daarentegen zeggen andere dat het wel kan, want omdat het gras hoog is, zitten er minder eiwitten en suikers in. Bovendien staan de paarden al maanden in het gras, dus zijn ze gewend.
De ene partij zegt dat we het eerst nog een keer moeten maaien, een paar dagen moeten wachten en dat we dan de paarden erop kunnen doen, de andere partij zegt dat we ze moeten laten staan omdat het gras nu niet zo rijk is als na het maaien.

Landjes maken is geen optie, omdat er dan weinig ruimte is, en de paarden met elaar in gevecht gaan. (Ze kunnen alleen bij elkaar in grote ruimtes)

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen, dus hoop ik dat jullie mij de goude oplossing kunnen geven.

Lynn_Nikita

Re: Weide maaien of niet? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:16

hoe hoog is hoog gras? Is strookbegrazing geen idee, elke dag draad opschuiven,zo krijg je steeds meer ruimte maar geen mega wei in 1 keer

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:18

De oplossing is heel simpel: volg gewoon je eigen kop.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:18

Ik had ook een vrij groot land met hoog koeiengras, ik heb en klei stuk afgezet wat ze kaal konden eten en daarna geef ik elke keer een strookje bij. Ideaal is het niet maar anders groeit mijn oudste merrie dicht.

xR_iann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 12:22

Lynn_nikita: met hoog gras bedoel ik een centimeter of 20. Strookgrazen idd al eens geprobeerd, maar dat is geen doen met shetjes die overal tussendoor gaan en een haf die overal overheen springt..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:24

Als je de kans hebt om op te bouwen (eerst een half uur, dan een uur etc) zou ik dat doen. Als de wei echt ver ligt kan je het er op gokken en je paarden gewoon heel goed in de gaten houden.

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:24

Nouwja wij hebben laatst ons paard op lang gras gezet en dit veroorzaakte koliek. En mijn vorige paard stond op een pensionstal waar ze ook zo het hoge gras in werden gezet en dan stonden de paarden daar savonds allemaal te bulken. Ik ben dus tegen op het lange gras zetten een hele dag. Een optie zou kunnen zijn steeds hele kleine stukjes erbij zodat ze een klein strookje lang gras erbij hebben, of ze maar heel even op het lange gras zetten(uurtje) en daarna weet het korte gras op.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:27

Strook begrazing en lang gras is het beste dat je paarden kan aanbieden. Door de lengte is het goed stengelig en grof, de meeste eiwitten en suikers zijn eruit gegroeid. Door strook begrazing zoeg je er ook voor dat ze het gras efficient opeten en er niks wordt plat getrapt.

Met goede stroom een degelijke heining en voldoende draden houdt je zelfs de meest hardnekkige uitbreker binnen. Mijn tussendraden zijn ook drie draads omdat anders jonge man aan de andere kant staat.

Wil je geen strook begrazing doen zul je steeds ze even erop moeten gooien.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:33

20 cm hoog gras is echt niet hoog hoor. Bij ons staat het soms een halve meter hoog en is het helemaal droog en staat enkel aan de grond groen gras. Ik begrijp uit je openingspost dat je paarden er nu al een tijd opstaan en er geen last hebben van teveel gras. Ze zijn ook niet hoefbevangen neem ik aan dus ik zie het probleem niet echt. Het is jouw stal, jouw paarden, jij beslist gewoon waar je je paarden zet. Als er nu geen problemen zijn zullen die er waarschijnlijk ook niet komen. Lekker laten staan dus en misschien de helft van je weiland maaien als je je daar fijner bij voelt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:36

Hier is het ook veel en veel langer dan 20 cm. Bij tinkers bijna buik hoogte zelfs soms

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:39

als je het maait krijg je weer jong bald gras met hoge voedingswaarde. het beste is lang stengelig uitgegroeid en uitgebloeid gras. als ze er nu al opstaan en het gaat goed zou ik me er geen zorgen om maken. kijk wel dat je niks van sportbrok of krachtvoer meer bijvoert alleen eventueel een vitamine brok.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:43

Ik zou nu een voldoende groot deel afzetten waar je ze alvast kunt laten eten (en je kunt ze altijd de rest van de dag terug op het korte stuk zetten) en dan de rest vna je land nog even laten maaien als het lang genoeg is en het weer goed. Als het te lang wordt eten de paarden het niet meer netjes op maar lopen het plat. Dat geeft veel extra werk en is slecht voor je grasmat. Die verstikt.

Eerst maaien en daarna er op kan ook, maar 20 cm is nog niet echt een mooie lengte om te maaien. Dus dan zou je nog een paar weken met je korte stuk toe moeten en bijvoeren.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:45

KirstenChes schreef:
Nouwja wij hebben laatst ons paard op lang gras gezet en dit veroorzaakte koliek. En mijn vorige paard stond op een pensionstal waar ze ook zo het hoge gras in werden gezet en dan stonden de paarden daar savonds allemaal te bulken. Ik ben dus tegen op het lange gras zetten een hele dag. Een optie zou kunnen zijn steeds hele kleine stukjes erbij zodat ze een klein strookje lang gras erbij hebben, of ze maar heel even op het lange gras zetten(uurtje) en daarna weet het korte gras op.

Er is echt een verschil tussen echt lang gras dat vaak ook al helemaal uitgegroeid is en dus weinig voedingswaarde heeft en groen gras dat 15 of 20 cm hoog staat. Het eerste is ideaal voor paarden die heel de dag buiten staan, ze hebben lekkere knabbel en hier en daar een pluk jong groen gras en op het einde van de dag gaan ze tevreden op stal. Paarden die een hele dag op een weelderig groene wei gezet worden vol mooi groen en lang gras komen inderdaad op stal 's avonds met een dikke buik en waarschijnlijk te veel gras op. Om goed te beoordelen wat het geval bij TS is zou een fototje handig zijn.

xR_iann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 13:07

Het gras is op sommige plekken wel langer dan 20cm, dat is een gemiddelde. Het is op de meeste plekken wel vrij grof

Afbeelding
Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:09

Dat is wel flink rijk gras, die van mij zou daar op dicht groeien, dus die zou een graasmasker krijgen..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:11

Dat gras moet je niet overvloedig geven. Te kort om te maaien maar te groen en rijk voor de hele dag door. Ik zou toch overgaan op strookbegrazing en zorgen voor een goede tussenheining.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:16

ik zou minder vaak bemesten in het vervolg. Voor nu strookbegrazing of opbouwen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:18

Oei dat is best zwaar gras. Iets te vet om de hele dag ter beschikking te stellen aan je paarden inderdaad... Goed opbouwen aangezien strookbegrazing voor jou niet meteen een optie was en de paarden bijvoorbeeld een halve dag op dit stuk en een halve dag op je andere korte weide.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:20

inderdaad gras met veel blad. dit is erg rijk en kan vooral voor de shatlanders problemen geven. ik zou het of uit laten groeien en bloeien en ze dan erop zetten of een uurtje of 2 en de rest op de kale weide met hooi

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:23

vet jong gras, het grootste deel eerst maaien als het straks weer mooi droog weer wordt en niet te veel tegelijk van geven bij strookbegrazing.

voor paarden kun je het beste maar 1 of 2 keer per jaar bemesten. Bij drijfmest ongeveer 10m3 per ha. Koeienboeren doen er vaak 2 a 3x zoveel op! per keer. Goed opletten en communiceren dus!

xR_iann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 17:19

Iedereen bedankt voor het meedenken :)
Ik zet ze voorlopig een paar uurtjes per dag erop en de rest van de dag in de paddock.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:10

xR_iann schreef:
Iedereen bedankt voor het meedenken :)
Ik zet ze voorlopig een paar uurtjes per dag erop en de rest van de dag in de paddock.

Wees daar heel voorzichtig mee, toevallig laatst een stuk gelezen dat hoe korter een paard op het gras staat hoe harder ze gaan bunkeren..

Edit het is deze link Nieuwsredactie @ [VN] Paarden met korte weidegang eten meer

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 22:40

Ik snap wel dat ze ontsnappen door die draden. Onderste draad komt tegen het gras aan. Je ziet dat het gras daar dood is.
Neem drie rijen lint en ertussen draad. Verbind die hier en daar aan elkaar met ijzer draad.
Geen batterij maar een apparaat op lichtnet.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 22:43

troi schreef:
Wees daar heel voorzichtig mee, toevallig laatst een stuk gelezen dat hoe korter een paard op het gras staat hoe harder ze gaan bunkeren..

Edit het is deze link Nieuwsredactie @ [VN] Paarden met korte weidegang eten meer

Klopt helemaal. Hoe langer het gras, hoe sneller een paard vol is.
Mijn hengsten lopen op een dijk met kort gras en zijn moddervet. De merries lopen op een stuk met uitgebloeid stengel gras tot aan hun buik en zijn veel slanker. Ik doe ook strook grazen. Zelfs mijn ex bevangen merrie doet het daar prima zonder masker

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 22:47

Hebben jullie geen zitmaaier met opvangbak waar je even op hoogste stand mee kunt maaien, al is het maar wat stroken, met strookje lang ertussen. Het is idd erg rijk gras.