Bosmaaier, welk type en waarop letten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miran

Bosmaaier, welk type en waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 20:24

Omdat toch wel blijkt dat we het onkruid trekken niet bijgehouden krijgen, zijn we aan het kijken naar een bosmaaier. Eerder hebben we een variant met snoer gehad, maar hiermee konden we niet de wei in en juist de slootkanten hebben het erg hard nodig. Verder staat er rondom bak, stal en paddocks ook genoeg onkruid. Veel zuring, brandnetels en distels, maar ook ander onkruid en ook een taaie grassoort die de paarden niet graag eten.
Al zoekende weet ik ondertussen nog niet wat handig is. Een benzinemaaier ziet er het degelijkste uit, maar is dit niet erg zwaar en bewerkelijk? En er zit enorm prijsverschil in, voor welke prijs zouden we een voor ons geschikt exemplaar hebben? Andere optie is eentje met accu, maar hoe lang gaat dat mee? Hoeveel power moet het hebben? Werkt een accumaaier makkelijk? En wat is beter, mes of touwtje?

Eisen:
Werkbaar voor verschillende personen/verschillende lichaamsbouw
Niet afhankelijk van stopcontact tijdens maaien
Geschikt voor stevige brandnetel en zuring stelen
Niet te duur, onderdelen liefst los verkrijgbaar
Niet te ingewikkeld om mee te werken
Ongeveer 300 meter slootkant en 100 meter op erf, zal meerdere keren per jaar gemaaid moet worden. Geen accu die al na 10 minuten leeg is

Heeft iemand hier handige tips/aanraders voor?

Marjo89

Re: Bosmaaier, welk type en waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:26

Mijn advies ga naar een dealer van stihl. Zijn zeer goede maaiers.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:37

Accu niet doen. Is heel snel leeg helemaal als je onkruid moet maaien.

Werkbaar voor verschillende lengtes is elke bosmaaier. Je kan de riem die je om je draagt verstellen.

Ik heb zelf, en das nr 5 of 6 hier in de huishouding O:) een 4 takt bosmaaier. Die zijn over het algemeen wat duurder, maar lopen veel rustiger dan een 2 takt en minder storingsgevoelig. Of mijn wederhelft kan te goed slopen :+ Voordeel van een 4 takt is verder dat je geen benzine moet mengen voor gebruik, of dure 2 takt benzine moet kopen. Mengen heeft als nadeel dat je verhouding elke keer moet kloppen. Die van mij pleur ik een scheut benzine in en gaan met die banaan :D
Ik gebruik zelf een onkruidmes of grasmes op de bosmaaier. Touwtjes hebben zon neiging tot breken. Het mes (in welke uitvoering dan ook) maait heel makkelijk door zuring en brandnetels. Al is het grasmes eigenlijk alleen maar voor gras. Als je dus gras voor wilt maaien is die echt geweldig.
En ook als advies neem er wel een fietsstuur model. Wederhelft, die dus niet meer aan mijn 4 takt mag komen, heeft er 1 waar je gas op de stang naar voren zit en het ding is imo levensgevaarlijk. Geen controle als je een keer wat hards raakt.
Een benzinemaaier is wel iets zwaarder dan met accu, maar in verhouding niet eens zoveel en ik denk dat je dat tijdens het maaien niet echt gaat merken. De maaier moet gewoon goed in balans hangen dan heb je het minste gewicht in handen.

Tip voor een 4 takt. http://www.ebay.de/itm/391439307250?_tr ... EBIDX%3AIT

Deze heb ik voor een kennis van me gekocht via Ebay. En hij zegt hele fijne machine. Is zelfs een 4 takt. Wat het onderhoudt en de onderdelen aangaat. Daar moet je op een bosmaaier helemaal niet aan willen beginnen. Ja een mes of schroefje maar als de motor naar de haaien is, een motor kost meer dan een nieuwe bosmaaier ;) Mijn eigen 4 takt heeft dus al een keer een nieuwe motor gekregen, maar dat was duurder dan de bosmaaier die ik je gelinkt heb.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:50

Inderdaad geen op batterij of stroom nemen, dat is zo onhandig... Wij hebben een Stihl Combimotor gekocht, heel makkelijk omdat je daar ook andere dingen op kan zetten dan de bosmaaier, zoals een heggeschaar etc.

Dit is de motor: KM 100 R
En dit kan je er dan allemaal bij kopen: http://nl.stihl.be/STIHL-Producten/Het- ... appen.aspx

Stihl is echt heel degelijk. Het kost wat, maar dan heb je ook kwaliteit. Maak niet de fout iets goedkoops te kopen, want na één keer gebruiken gooi je dat bij wijze van spreken in de vuilbak en ga je toch voor iets duurder. Beter wat meer geld uitgeven en meteen goed materiaal. Want, het juiste materiaal is het halve werk!

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:51

Ik (klein.... bijna 1.60) heb een Echo bosmaaier sinds een week. Met inderdaad zo;n fietsstuur. Op benzine, wel een 2 takt. Ik heb er een jerrycan met mengeling bij gekocht die niet om gaat en je dus langer dan een seizoen kunt bewaren.

Op die van mij zit nu een mes en kan een draadje.

Het harnas is prima verstelbaar. Koop er ook gehoorbescherming bij. 108 dB is best hard....

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 21:05

Ik zie al fijne tips langs komen, bedankt! Veiligheid had ik niet genoemd, maar is zeker een dingetje...
Rina, is dat letterlijk dezelfde als je kennis heeft? Die prijs vind ik best meevallen, al heb ik nog niet naar verzendkosten gekeken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 21:08

Idd. benzineversie en schaf bijbehorende veiligheids kleding aan. Niet alleen gehoorbescherming en veiligheidsbril, maar ook goede schoenen/broek. Foutjes zijn zo gemaakt, zeker met zware dingen waar je niet dagelijks mee werkt.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 21:11

Ik heb een Honda Kaaz, 4-tact. Zoals iemand anders al zegt, heel handig dat je er gewoon benzine kan indoen. Wat voor mij erg belangrijk was, is dat hij makkelijk in gang te krijgen is. Bij de vorige stond ik soms "eeuwen" te trekken vooraleer het starten lukte, bij deze gaat het altijd als vanzelf en als hij warm gedraaid is, zelf met één vinger als het ware.
Heel belangrijk als je even moet stoppen en stilleggen om gras van tussen de messen te doen of zo, even trekken en je bent weer vertrokken ;)
Kostte vier jaar geleden 575 euro. Bij een lokale dealer gekocht wat erg handig is omdat ik er op vijf minuutjes ben als er wat mee scheelt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 22:01

Miran schreef:
Rina, is dat letterlijk dezelfde als je kennis heeft? Die prijs vind ik best meevallen, al heb ik nog niet naar verzendkosten gekeken.

jep exact dezelfde. Verzendkosten naar NL zover ik snel gezien had 22 euro. En is een fijne verkoper.

Fout maken om iets goedkoops te kopen......... gaat niet altijd op. Ik heb al gruwelijk dure machines gehad, en de goedkope doen er echt niet voor onder. Let wel mijn wederhelft molesteert die dingen echt := die kan echt niet met machines omgaan. Is ook de reden dat hij niet meer aan mijn 4 takt mag komen, naast dat ik die dus echt helemaal voor mij ingesteld heb.

Dingen als gehoorbescherming is voor mij dagelijkse kost, daar denk ik dus niet eens meer aan. Maai dan ook bijna elke dag. Ik heb overigens gewoon die kleine gele oordopjes. Is meer dan genoeg op een 4 takt machine. En kwa bril, zonder zonnebril zie je mij in de zomer toch niet lopen en die voldoet ook genoeg voor het maaien. maar als je begint met maaien met een bosmaaier, en je bent het niet gewend, zou ik adviseren om toch een touwtje erop te doen. Het mes is heftig en met het draad erop kan er veel minder gebeuren.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 22:18

hier raadt ik ook stihl aan.

wij hebben eerst een gehad met zo'n draadjes,nooit meer!zolang het draadje goed was,geen probleem,maar je verliest hopen tijd met die draadjes weer goed doen,uit de knoop halen,ergens tegen zitten wat wat hard is,wat direct weer draadjes weg,.....

nu een stihl met messen en daar heel tevreden over.

edit,zeker ook beschermbril als je geen bril draagt!
hier eens dagen last gehad van iets die in mijn oog geslingerd was tijdens het bosmaaien!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 22:25

Ik ben absoluut Stihl fan. Heb vorig jaar een nieuwe gekocht, heb er een mes (3 punten) op laten zetten -net als mijn vorige had-. Heb me goed laten informeren bij een goed bedrijf (waar ik vertrouwen in heb) over welk type. De vorige is serieus 25 jaar meegegaan en was toen op een veiling al tweedehands gekocht. Ik heb wegens de kosten goedkopere merken (en zelfs een handzeis!) overwogen maar toch gegaan voor (mijn gevoel van) degelijkheid van Stihl. Ik heb gekozen voor een FS 130, vind hem fijn robuust aanvoelen, en gebruik hem voor gras/rietkanten, stukken grof onkruid, brandnetelstroken. Sinds deze nieuwe gebruik ik enkel nog mengbrandstof van Stihl. Ik wil geen gedonder met slechtlopend materiaal meer op welk vlak dan ook (heb nog oude auto, oude trailer, oude trekker... ben dat soort frustraties zat). Als je weet hoe zuinig ik ben...

Gezien de lengtes die je wilt onderhouden zou ik zeker niet een licht maaiertje nemen. Dat zijn flinke lengtes die je daar hebt. Zonder bosmaaier zou ik eigenlijk niet willen wonen waar ik nu woon met de paarden, ik zou helemaal gek worden van wat er langs de kanten groeit/woekert.

Ik zie die mannen langs de weg ook enkel met Stihl werken. Ik betaalde ongeveer 550 euro, met achterlating van de oude bosmaaier (geloof dat ik daar 50 euro korting voor kreeg) en hiervoor had ik een mes i.p.v. touwtjes erop (en had nog wat korting bedongen :-) ).

Nooit gaan maaien als je heel moe bent, en niet waar je paard bijstaat, inderdaad doe ik altijd veiligheidsbril op, oordopjes niet -zou eigenlijk ook wel moeten ja-.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 22:58

Hier zweren we ook bij Stihl. In het grasseizoen wordt er dagelijks gemaaid om aan de paarden op te voeren, maaier werkt altijd, ook bij de eerste keer dat er wordt gemaaid in het seizoen geen enkel probleem.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 23:17

Hier ook stihl fan, omdat het, mits je het goed onderhoud, erg degelijk spul is.
Ik ben soms hele dagen aan het maaien en heb dus voor een goede stevige gekozen, die niet schrikt van een takje of meters hoge bramenstruiken.
Deze zit net onder het professionele spul, dat gelijk weer nog duurder was en weinig meerwaarde had.

Als bescherming heb ik een helm waar gehoorbescherming en een scherm voor m'n gezicht aan zit. Deze gebruik ik ook als ik in het bos aan het zagen ben dus vandaar een complete helm, ik krijg nog weleens wat takken op m'n koppie.

Zou tijdens het maaien ook zeker een lange broek en lange mouwen aan trekken. De delen gras en onkruid, maar ook steentjes die je raakt kunnen hard aankomen.

Ook is het niet erg fijn als je een keer door een berenklauw heen maait. Elk stukje dat je huid raakt daar ontstaan blaren.

Laat je idd goed voorlichten bij een dealer.

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 06:29

Op het werk hebben we 5 Echo bosmaaiers, verschillende modellen. Voor zwaarder onkruid kun je het best een mes of knipper gebruiken, terwijl voor het maaien rond obstakels 'touwtjes' het fijnst zijn.
Thuis heb ik een Stihl en die bevalt ook heel goed.
Het voordeel van Echo is dat de prijs iets lager ligt.

Wat betreft brandstof, bedrijven zijn verplicht om brandstof te gebruiken met minder uitlaatgassen, zoals aspen, of motomix. Ook voor particulieren is dat echter een fijne brandstof om te gebruiken omdat je dan niet de hele tijd in de benzinelucht loopt.

Accumaaiers zijn ook ideaal, maar dan moet je wel een professionele hebben, en die zijn erg duur. De goedkope varianten die je vaak ziet zijn bedoeld om het gazon bij te werken na het maaien e.d.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 07:18

Wij hebben nu maaier nummer 2. We hebben een goedkopere gekocht maar wel met mes en stuur handvat. Qua benzine zat er al een vulflesje bij waarop staat hoeveel benzine en hoeveel mengsel erin moet dus daar nooit moeite mee gehad. Nu hebben wij een relatief kleine wei dus hoeven we ook niet veel ermee te doen. De tips voor lange kleding en gehoorbescherming zou ik zeker mee nemen. De hardere stukken kunnen nog wel eens hard aankomen.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 07:57

Ik heb 2 jaar geleden een bosmaaier aangeschaft voor 79,- euro. Een CPT benzinemaaier. Ideaal! Er zat bij mij verschillende dingen bij, zo kan ik kiezen uit maaien met draad of met messen. De messen staan er standaard op, ook ik heb in de wei heel veel last van zuring en hij komt goed door dikke stammen heen. Bij lang gras bij hij nog wel eens vast slaan (omdat de sprieten in grote bos dan om het mes slaan) dus daar is beter het draad voor te gebruiken maar als hij vast slaat trek je het er zo uit en kan je weer snel verder. Ik heb zelf snel last van mijn rug maar met deze bosmaaier gaat het goed, niet te zwaar en goed handelbaar ding.

Wel goed op de prijzen letten, die verschillen heel erg per winkel!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 08:28

Ik heb een Fuxtec met die touwtjes en een blad met 3 messen.
Nieuw op de kop getikt voor 100 euro dacht ik.
Loopt op mengsmering.
Ik vind 'm fijn, start makkelijk en ik ben zelf 1.69 en mijn man 1.98. We gebruiken hem beide.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 08:56

Bloemetje75 schreef:
Ik (klein.... bijna 1.60) heb een Echo bosmaaier sinds een week. ...
Op die van mij zit nu een mes en kan een draadje.

Het harnas is prima verstelbaar.

Hier hetzelfde. De echo bosmaaier is hier nu ruim een jaar, heerlijk ding. De draadkop gebruik ik voor het maaien onder de heggen e.d. met het mes hak ik anders de heg om :+ En das niet de bedoeling.
Met het mes kom ik ook prima door bramenstruiken van meters hoog etc.
Het voordeel is dat hij niet te zwaar is, en ik er dus rustig een hele dag mee kan werken zonder last te krijgen van schouders oid.

Van de vorige eigenaar van het huis hadden we in eerste instantie een andere bosmaaier overgenomen, maar dat ding was enorm log en minder krachtig dan de Echo.
Mijn man (1,95m) kan ook heel goed uit de voeten met de Echo, gewoon even harnas aanpassen en klaar.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:06

hiervoor had ik een stihl, maar nu een husqvarna, hier werken ze bij de gemeente allemaal met husqvarna materiaal en ik ben er heel tevreden over. ik heb wel een professionele machine gekocht, eentje van rond de 700€ dacht ik. omdat ik ook vaak takken tegenkom en die kan ik daarmee ook maaien.
Ik gebruik enkel aspen 2 brandstof voor daarin, dat is de beste brandstof voor 2 takt gereedschappen.
En veel beter voor je gezondheid, daar komt bijna geen rook uit, uit 2 takt brandstof van bij de benzine pomp komt er veel meer rook(de uitlaatgassen) uit je machine en ik merk ook dat hij meer kracht heeft als ik aspen gebruik tov gewone
Laatst bijgewerkt door inochiyo op 15-07-16 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:22

Als je voor een twee-takt gaat moet je letten op de mengsmering.. Deze moet op 1 op 40/1 op 50 moet lopen.. dan heb je een goede..

Ik zou verder toch kijken bij de wat duurdere/betere merken want goedkoop is ook hier meestal duurkoop.. stihl of husqvarna die hier ook al genoemd worden bijvoorbeeld goede maaiers..

Wij hebben zelf een echo.. relatief betaalbaar maar wel heel goed.. we zijn er heel tevreden over :j

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:40

Her ook een Stihl, FS250. Stevige en robuste machine. Laat je het starten (startprocedure) even voordoen bij de dealer. Sommige machines "verzuipen" snel en dan sta je een hele tijd te emmeren voor het ding loopt. Ik meng zelf mijn benzine (4%). Da's misschien een beetje "vet" maar liever dat dan dattie vastloop door een te schraal mengsel. Ik heb zowel een kop met draadjes (neem wel een automatische anders blijf je draadjes bijstellen) als een kop met een mes. Wat ook een handige optie is is een kop met vaste (veel stuggere) draadjes.

Qua bescherming:
- inderdaad hoofd/gehoor/gezichtsbescherming, zo'n combi-helm. Neem er wel ééntje met heel fijn gaas voor je ogen. Ik heb met een model met grover gaas alsnog wel dingen tegen mijn gezicht gehad.
- stevige hoge schoenen of laarzen en zeker een (oude) lange broek of lange chaps ;-). Bovenkleding hangt een beetje af van wat je gaat maaien (en hoe warm het is).

Droog gras en struikgewas maait een stuk makkelijk dan wanneer alles nat is (lastig in Nederland, ik weet het!). Maai systematisch, zodat je niet steeds in je reeds gemaaide spul terechtkomt.

In de winter (als je 'm niet gebruikt) de brandstof eruit halen. Dat kan mogelijk to verstopping leiden.

Denk aan de buren. Die dingen maken nogal herrie ! Biedt de buur aan om ook een stukje bij hem/haar te maaien. Beter een goede buur.......

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:48

pjotrg schreef:
Denk aan de buren. Die dingen maken nogal herrie ! Biedt de buur aan om ook een stukje bij hem/haar te maaien. Beter een goede buur.......

En daar heb je dus veel minder last van met een 4 takt motor, die lopen veel rustiger dan een 2 takt :D ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:19

Het hangt er trouwens ook wel vanaf welke olie je door je benzine gooit. Ook daar is goedkoop meestal van mindere kwaliteit.
Ik gebruik hier ook stihl olie, en ook daar heb je gradaties in. Ik gebruik vrij veel dus koop het ook in kannen van 5 liter, dat is in verhouding een stuk goedkoper.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:23

Wij kopen altijd (redelijk dure) kant en klare mengsmering.. weet zo niet van welk merk..
We doen best lang met zo'n kan.. en voor de maaier is de brandstof super

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:42

rina schreef:
pjotrg schreef:

En daar heb je dus veel minder last van met een 4 takt motor, die lopen veel rustiger dan een 2 takt :D ;)

En nog minder met een electromotor, maar dan wordt het snoer zo duur als je het bos in wilt......

De reden waarom ze nog zoveel tweetakt motoren gebruiken in deze apparaten: lichter in gewicht bij dezelfde prestatie en simpeler techniek (dus minder storingsgevoelig). Het is een keuze, zoals altijd: "elk nadeel heb zijn voordeel" aldus Goeroe Johan Cruijff