pony loopt paden in de wei tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liesJ

pony loopt paden in de wei tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 13:54

sinds een jaar staat mijn haflinger (met zomerexzeem)in een rusthuis.
Vanaf dag 1 loopt ze paadjes in de wei ( waarschijnlijk door het ijsberen) in het begin dachten we dat het kwam omdat ze in een grote groep stond (en niet gewent was) maar ongeacht met hoeveel pony's ze staat blijft ze dit doen.

Nu komt het rare. als ze in een binnenbak staat doet ze dit niet.hier staat ze ook zonder deken en niets aan de hand.
sinds een week staat ze een paar uur in de wei of zandpaddock en rest op stal, en zodra ze op het gras komt begint het weer ( met deken en masker)

wat informatie over de merrie en wat we gedaan hebben:
haflinger 19 jaar, van haar 3e tot 10e manege pony
daarna bij mij gekomen, reed 4x per week en rest paddock of vrij of buitenrit.
vanaf haar 16e knieblessure dus alleen maar gewandeld, na 2 jaar naar rusthuis.

daar gedaan:
- diverse weides ( lang gras, kort gras, weinig paarden tot kuddes)
- binnenbak (daar gaat het goed)
- vaak wasssen
- exzeemdeken en masker

heeft iemand dit misschien meegemaakt of tips?

p.s het is het gehele jaar door..

Donja

Re: pony loopt paden in de wei tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 17:54

Mijn paarden hebben vaste looproutes in de weide, waardoor ze daar paden lopen. In de paddock doen ze dit niet... Ik vermoed dat het komt omdat de ondergrond in de weide toch niet helemaal recht is en ze de makkelijkste route (minst hobbelig?) steeds nemen, de paddock is recht en dan doen ze het niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 17:55

Mijn eerste paard met zomereczeem deed dit vanwege de jeuk.
Je zag in de wei een complete hoefslag van het lopen elke avond.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:07

Mijn paarden lopen ook paden in de wei, dit zijn gewoon hun vaste looppadjes en compleet normaal. Doe je ook niks tegen :)

Mijn ene paard heeft veel last van insecten en durft dan 's avonds weleens zichzelf "longeren" en heeft zo al een mooie cirkel uitgesleten. Dat is niet normaal natuurlijk, hij staat nu helemaal ingepakt en het "longeren" is over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:17

Denk ook dat iets te maken heeft met de vliegjes. Doet die dit winters/herfst ook? Of alleen in zomer?
Mijn paarden doen het niet.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:20

Hier hebben de paarden een hectare tot hun beschikking (2 paarden en een shet) en richting de inloopstal is ook een paadje, hier lopen ze gewoon altijd over.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:22

vaste looppaden inderdaad, tenzij de ruimte echt te klein is om dat niet te kunnen doen, of het gras overal nog hoog staat.. paarden zijn geprogrammeerd om te migreren tussen water, voer en slaapplaats.

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 18:24

Tobbebs ze doet het echt het hele jaar ook herfst en winter.

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:26

Hier hebben ze ook hun vaste looppaden, het hele jaar door.
Er groeit ook al geen gras meer, en als het heeft geregend is het een klein stroompje, dan lopen ze er zelfs nog doorheen :+

Pollewop113

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:30

Zou ze zich misschien vervelen?

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 11:20

pollewop13; dat was ook eerst mijn gedachten aangezien ze haar hele leven bezig is geweest.maar op zand doet ze het niet terwijl ze daar ook niets te doen heeft verder.

in de 9 jaar dat ze van mij is heeft ze dit ook nooit gedaan (altijd zelfde deken en zelfde behandelmethode voor exzeem)

het maakt het lastig dat de eigenaar het erg vervelend vind en heeft doorgegeven als ze dit blijft doen het niet de stalling voor haar is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:23

liesJ schreef:
pollewop13; dat was ook eerst mijn gedachten aangezien ze haar hele leven bezig is geweest.maar op zand doet ze het niet terwijl ze daar ook niets te doen heeft verder.

in de 9 jaar dat ze van mij is heeft ze dit ook nooit gedaan (altijd zelfde deken en zelfde behandelmethode voor exzeem)

het maakt het lastig dat de eigenaar het erg vervelend vind en heeft doorgegeven als ze dit blijft doen het niet de stalling voor haar is.

En dan heeft de eigenaar wel gelijk. Hij zal ten eerste naar de schade aan de grasmat kijken, maar ook het gedrag zelf is niet dat van een paard dat op haar gemak is en zich prettig en of veilig voelt.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:26

Maar wat voor paden loopt ze dan? Heb je een foto?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:33

Pollewop113 schreef:
Zou ze zich misschien vervelen?

Nou, mijn paarden doen het ook.
Zij lopen inderdaad altijd een vaste route als ze van de waterplaats naar weide lopen.
Ook door de wei hebben ik 3 routes die ze dan standaard lopen.
Heeft niks met verveling te maken.

Wel is het zo dat als een paard gaat ijsberen (dus telkens heen en weer lopen langs het hek/draad) dit wel stress gerelateerd is.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:37

Daarom ben ik ook benieuwd naar de paden die ze loopt..

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:38

liesJ schreef:
sinds een jaar staat mijn haflinger (met zomerexzeem)in een rusthuis.
Vanaf dag 1 loopt ze paadjes in de wei ( waarschijnlijk door het ijsberen) in het begin dachten we dat het kwam omdat ze in een grote groep stond (en niet gewent was) maar ongeacht met hoeveel pony's ze staat blijft ze dit doen.

Heb je haar ook echt zien ijsberen? Zoja dan lijkt me dat toch wel een duidelijk teken van stress.
Op zand doet ze het niet zeg je, maar staat ze dan alleen of in een groep?
Hoe heeft ze gestaan voordat ze in dit rusthuis kwam: steeds solitair of ook in een kudde?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:47

looppaden zijn normaal, maar als er veel ongedierte zit dan lopen ze er voor weg....niet wetend dat dat niet kan. Dat heb je binnen niet, kun je daar iets aan doen vraag ik mezelf af?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:51

ik heb ook zo'n merrie, die loopt langs het hek een hele chocotof slotgracht, maar die gaat op den duur ook rennen, en loopt zich letterlijk stuk, dus zolang het goed gaat, gaat t goed, maar altijd in de gaten houden, gaat ze "aan" ga haar dan maar halen. Zet je haar vervolgens in de paddock, waar ze ook de stal in kan, is er niets meer aan de hand, is ze weer helemaal relaxed.