Likemmer of mineralensteen, wat is handig in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Likemmer of mineralensteen, wat is handig in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 12:04

Mijn paarden staan momenteel 24/7 buiten, maar ik heb niet echt een plek waar ik een liksteen fatsoenlijk vast kan maken. Nu kwam ik in mijn zoektocht naar een houder de mineralen likemmer tegen, hoe werkt dat? Kan je die gewoon in de schuilcontainer of wei ergens neer zetten? Of moet je die ook ergens op zetten? En hoe hebben jullie dat geregeld voor jullie weidepaarden?

tamary

Re: Likemmer of mineralensteen, wat is handig in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 12:17

Er zijn liksteenhouders voor op een paal, incl. "dakje" zodat ding niet enkel oplost door de regen. Emmer kan overal, maar bij buiten ook weer regen (vaak leeggooien, maar dan heb je weer een hoge zoutconcentratie op 1 plek) en haal hengsel er af (als aanwezig). Oude autoband incl. velg of enkel de velg wordt ook wel als houder gebruikt, alle opties hebben voor en nadelen. Stenen waar paard goed aan kan likken lossen nl ook goed op in (regen)water.

Ding op paal is zeker optie (mits er 1 centrale plek is waar paarden altijd kunnen komen, maar te dicht bij drinkplaats wil je niet). Er toegang toe geven tijdens het poetsen is een optie waarbij je in elk geval enkel verbruik hebt door paard en niet regen. In de schuilstal is zeker optie en vaak makkelijkst, maar let goed op waar je hem plaatst ivm invloed zout op metaal/hout/etc. en houder slopen/er op mesten.

Mineralen emmer kan je klem zetten in een autoband (al is juiste maat vinden soms even lastig), dan blijft hij goed staan. Wat precies voor jouw werkt blijft helaas uitproberen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 14:30

let wel op. Vaak zijn de mineralen emmers gemaakt met melasse er in. Veel suikers dus! In de stenen zit dat niet. Ik koop die emmers om deze reden dan ook niet. Een liksteenhouder aan een paal of muur kan prima. Ik heb een houder van een stuk boomstronk gemaakt voor zo'n grote vierkante. Die voldoet ook nog steeds. Probeer hem wel wat uit de regen te houden (staat bij afdak, maar er net niet onder omdat hij zo de regenpijp wat beschermt)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 14:36

http://www.magasinsaveve.be/nl/dier/paa ... pplementen ik heb van deze de horselikemmer.Bij mij staat hij in een band je kan hem ook zo op de grond zetten hij weegt 25 kg.Deemmers zijn leeg ook erg fijn om te gebruiken omdat er een deksel bij zit.

Ik heb 6 paarden 24/7 buiten staan en doe een half jaar soms langer met zo'n emmer.
De grote blokken die je op kan hangen daar deden ze niks mee,ze gebruikte het om zich aan te schuren :-(