Atrose paard 24/7 buiten zonder schuilstal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisannelwd20

Atrose paard 24/7 buiten zonder schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 07:34

Mijn voormalig leasepaard heeft ernstige atrose. Ze is ongeschikt om nog te rijden. Dit geeft pijn. In draf en galop loopt ze kreupel. De dierenarts heeft aangegeven dat 24/7 op het land nog wel een optie voor haar is. De eigenaren willen haar weer de handel in doen. Dit wil ik voorkomen. Nu heb ik de mogelijkheid om haar over te nemen. Ik heb meerdere opties bedacht inslapen /slacht maar ik heb ook een ander mooi aanbod gekregen. Ik mag haar kosteloos bij mijn nieuwe paard neerzetten. Dit betekent dat ze dan 24/7 buiten staat zonder schuilstal, wel een hele goede bodem en schuil mogelijkheid door bomen . Ze staat dan samen met 6 andere paarden en krijgt kuil bijgevoerd. Het is een warmbloed paard en best een miep qua nattigheid. Wat zouden jullie doen? Leven beëindigen of het land op?

joyfordogs

Re: Atrose paard 24/7 buiten zonder schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 07:36

lekker het land op, maar wel goed blijven monitoren, je kunt in de winter eventueel een deken opdoen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 07:42

Staan ze in de winter ook buiten zonder schuilmogelijkheid? Want dat zou ik echt een no-go vinden, dan hebben ze natuurlijk niks aan die bomen... Zeker een beestje met artrose heeft het dan extra moeilijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 07:43

Laten inslapen. Een paard met ernstige artrose doe je geen plezier met 24/7 op het land. Zeker niet als ze een stal gewend zijn. Kou en nattigheid bij artrose betekent pijn voor t paard. Ik zou ze nu lekker op het land zetten tot einde seizoen en dan laten inslapen.

Lisannelwd20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 07:44

In de winter zou ze ook buiten staan zonder schuilstal. Daar zit dus ook mijn twijfel. Er zijn wel 2 stallen beschikbaar voor de buiten paarden die ziek zijn / het moeilijk hebben dus bij echte achteruitgang zou ze eventueel naar binnen kunnen.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 07:49

De winter zou ik even aankijken als ik jou was, maar er zijn wat dat betreft genoeg mogelijkheden.
Mijn oudje heeft ook artrose en staat 24/7 buiten, ook in de winter. We hebben schuilstallen, maar zij staat er nooit in en enkel voor als een ander paard er wel in staat. In de winter is het bij ons vrij modderig, maar daar heeft zij echt geen problemen mee.
Ik zie paarden met artrose eigenlijk liever 24/7 buiten staan dan op stal, dan houden ze zichzelf ten minst in beweging en wordt het minder stijf. Dus ik zou zeggen, moeite waard! In het ergste geval kun je altijd nog een beslissing maken.

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 07:51

Zolang het paardwaardig is het paard nog happy is en plezier heeft lekker 24/7 het land op. Tijdens de winter goed in de gaten houden, anders deken op en desnoods als het daar kan bij extreem weer op stal. Dan zie ik het probleem niet. Uiteraard wel kijken hoe het zich ontwikkeld.
Ik heb er een die nu al 3 jaar op de wei loopt. Dacht destijds ik geef hem nog een mooie zomer en dan is het einde verhaal, echter die knapte daar zo van op dat hij er nu nog steeds loopt. Paard heeft daar ook geen schuilstal alleen wat beschutting van bomen. Paard heeft het prima naar zijn zin, komt niets te kort en is helemaal happy zo.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 07:52

Ik zou het proberen. Gaat het niet kan je altijd nog voor inslapen kiezen.

De keuze voor nu inslapen is onomkeerbaar maar de keuze voor nu het land op natuurlijk niet.

Goede deken is wel een must in de winter. Ben geen dekenmens maar een atrosepaard zonder deken vind ik ronduit zielig.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:04

Ik zou laten inslapen. Dier loopt duidelijk met pijn en t wordt alleen nog maar erger. Bedenk wel dat als je paard pijn laat zien het al best wel erg is. Ze zijn vrij hard voor zichzelf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:05

Hoezo?...als het paard een wintervacht heeft dan is een deken overbodig imo..daar maakt de artrose niets voor uit.

Ik zou het denk ik proberen met 24/7 op het land en dan een supplement erbij MSM/ Glucosamine/ duivelsklauw. Als het dan echt niet "meer" gaat in de winter dan kun je haar alsnog laten inslapen. Alles is beter dan de handel voor zo'n dier..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:10

Een zomer op het land en voor de winter inslapen... ?

We hebben hier wat ex-manegepaarden die stevig artrose hadden, flink zien opknappen van hele dagen rustig rondwandelen. Oudjes van 30+ die eerst amper een drafje konden doen die na enkele maanden vlot konden rollen en een rondje galop deden.

Geen beschutting in de winter, dat zou ik toch niet willen voor mijn dier.

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:14

Ik heb zelf een oudje gehad met ernstige artrose, hij stond in de zomer 24/7 buiten maar in de winter ging dat echt niet. Dan stond hij overdag buiten met een goede outdoordeken 350 grams en 's avonds op stal. Nattigheid en kou zijn funest bij zere gewrichten! Aangezien je aangeeft dat dit paardje in draf en galop kreupelt (dat doet ze tenslotte niet zomaar) zou ik haar voor de zomer nog lekker op de wei zetten en afhankelijk van hou ze zich houdt besluiten of daar nog een natte/koude herfst en winterperiode bij komen. Wie weet knapt ze nog op van de rust en het buiten lopen, als ze verslechtert weet je eigenlijk wel genoeg... Wel heel lief dat je dit voor haar wilt doen!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:19

Lisannelwd20 schreef:
In de winter zou ze ook buiten staan zonder schuilstal. Daar zit dus ook mijn twijfel. Er zijn wel 2 stallen beschikbaar voor de buiten paarden die ziek zijn / het moeilijk hebben dus bij echte achteruitgang zou ze eventueel naar binnen kunnen.

Maar dan staat hij vast binnen? Dat zou ik ook niet doen met artrose.
Persoonlijk zou ik hem deze zomer nog lekker laten lopen en genieten zolang het paardwaardig is, en zodra het koud nat en winter wordt laten inslapen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:25

Als hij niet zou kreupelen zou ik zeggen het land op, maar hij heeft dus wel pijn. Ik kende paarden met flinke artrose die heerlijk opknapte op het land, je zou het kunnen proberen. Dan heb je in ieder geval gedaan wat je kon. Kwa schuil zie ik niet echt een probleem, bomen zijn prima en eventueel kan je dekens op doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:28

Laatst bijgewerkt door Babootje op 11-07-16 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:29

Ik wilde het zelfde voorstellen als Solleke_Noah,

geef haar lekker nog een zomer op het land, de winter is juist zwaar voor paarden met artrose, zeker als ze geen warme stal hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:31

Babootje schreef:
Laten inslapen. Een paard met ernstige artrose doe je geen plezier met 24/7 op het land. Zeker niet als ze een stal gewend zijn. Kou en nattigheid bij artrose betekent pijn voor t paard. Ik zou ze nu lekker op het land zetten tot einde seizoen en dan laten inslapen.

Eens. En paard heeft blijkbaar pijn want loopt kreupel, krijgt hij pijnmedicatie hiervoor of tijdens het 24/7 buiten staan?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:35

Lisannelwd20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 08:57

Fijn om advies te krijgen. Daarom open ik dit topic ook. Ik wil voor mezelf het gevoel hebben alles eraan gedaan te hebben en een goede keuze voor haar te maken.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 09:06

mijn paard met atrose had er heel erg baat bij om met de kou s´nachts binnen te staan, stond wel met deken buiten, maar moest de hele dag door de dikke modder worstelen om de hooiplaats heen, dat was te zwaar en kreeg daardoor geen rust genoeg. Door s´nachts binnen te zetten kon ze daar lekker languit droog en warm liggen en had ze weer genoeg energie.

Nu is ze zelfs zover bijgekomen met dit ritme, dat ze uiterlijk geen last meer van heeft zelfs, dat ik zelfs overweg om haar toch weer met een klein ritje in de omgeving mee te nemen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 09:15

Een gezond paard 24/7 buiten zonder schuilstal vind ik al een no go, een paard met artrose op deze manier huisvesten vind ik gewoon echt een naar idee. Paard bij mij op stal heeft ook artrose en kan erg stijf worden van kou en nattigheid. Die staat in ieder geval 's nachts binnen en dat heeft hij ook echt nodig.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:58

Niet zo neerzetten. Laat het paard gaan. Inslapen is ook wat mij betreft de enige paardwaardige optie. Op de wei staan klinkt leuk, maar een kreupel paard heeft pijn, en bij blijvende pijn moet je het einde niet willen uitstellen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 19:24

Regendekentje bij nat weer en goed kijken hoe het gaat. Gaat het niet meer dan stoppen. Hier drie artrose paarden altijd buiten en geen enkel,probleem

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 19:30

Ik zou het gewoon proberen, inslapen kan maar 1x. Inderdaad een supplement als duivelsklauw en iets van glucosamine of gelatinaat erbij. En je zelf goed realiseren dat je er misschien vrij snel achter komt dat het niet gaat. Als het wel gaat goed kijken of je paard voldoende wintervacht aanmaakt in het najaar en zo niet een kwalitatief zeer goede waterdichte deken erop. Als je twijfelt zou ik het een kans geven. Inslapen is zo gebeurd botweg gezegd.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 18:03

Persoonlijk vind ik een schuilstal echt wel noodzakelijk hoor.. Zeker in de herfst/winter :j
Als een paard niet gezond is, is nog oneerlijker om hem zonder schuilstal weg te zetten. Ik zou ervoor
kiezen hem in te laten slapen.