Hoefijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilovefriese

Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 20:38

Hoi allemaal veel mensen die ik ken hebben een een paard met hoefijzers maar sommige mensen vinden hoefijzers slecht Ofs en zijn echt gewoon anti-ijzers.
Ik krijg zelf bijna me eigen paard *\o/* dus ik vind het wel handig om te weten waarom ik wel of geen ijzers zou nemen.
Weet iemand hoezo sommige mensen anti-ijzer zijn en wat er slecht aan ijzers is??
Xx

callum

Re: Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 20:43

Ijzers alleen nemen als het niet anders kan. Dus als je paard zijn hoeven tekort zijn. Of er een medische oorzaak is. Ijzers zijn vaak onnodig en idd belemmeren ze het hoef systeem. De hoef kan minder in en uitzetten en dus minder doorbloeding. Verder beschadigd je de hoefwand.

friesiszwartJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 20:58

De paarden die bij mij veel op de weg lopen hebben allemaal ijzers, de bermen vind in vaak geen fijn idee om te rijden omdat daar veel glas en steentjes zijn.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 21:01

Mijn IJslander heeft super goede hoeven en heeft geen ijzers nodig en heeft ze dus ook niet. Als ik met mijn shet meer zou mennen en meer over de weg zou gaan zou ik haar wel ijzers onder doen. Hangt er helemaal vanaf wat jij met je paard wil gaan doen en hoe zijn hoeven zijn ;)

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 21:02

Ik zou zeggen vraag een hoefsmid wat het beste is voor jou paard, er zijn een hoop die ook alternatieve weken voor hoefijzers en echt kijken wat hij het paard en jou past.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 21:10

Zonder ijzers vind ik het fijnste. Dan kan de hoef gewoon zijn ding doen zonder belemmering. Maar mijn paard heeft een hoefafwijking waardoor ze wel op ijzers moet, in ieder geval voor.
Ze loopt met ijzers beter dan zonder. Dan maar ijzers.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:23

Mijn voorkeur gaat altijd uit naar ijzerloos, maar soms kan je niet anders.
Heeft je paard mooie sterke hoeven en rij je weinig over de weg.
Dan lekker zonder ijzers laten lopen.
IJzers kan je er altijd nog ander laten slaan.
Daarbij is ijzerloos ook een stuk goedkoper bij de hoefsmid.

Ik heb met mijn haflinger ook op het gras gewoon gereden zonder ijzers.
En een parcours gesprongen. Zolang het netjes en rustig blijft geen probleem gehad.

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:41

Ik denk dat het eraan ligt wat het paard ook gewend is? Heeft het paard al ijzers bij diegene waar je hem /haar gekocht hebt? En ook wat ga je doen met je paard? veel buitenrijden (over het harde) of heb je stiftgaten nodig voor wedstrijden?
Mijn merrie had geen ijzers maar ik had ze nodig voor stiftgaten. Nu kan mijn paard wel zonder maar loopt wel eerste maand op 'eieren'. Uiteindelijk voor de achterhoeven eggbar ijzers nodig dus rondom staat nu nu weer.

Tinkies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:51

Het ligt eraan wat je met je paardje gaat doen; veel/ weinig op het harde rijden en hoe de conditie van de hoeven is. Een paard met mooie, harde hoeven heeft minder snel hoefbescherming nodig. Als je meer wilt weten over het wel/niet beslaan kun je via Google ook veel vinden

Zelf heb ik een passervice voor hoefschoenen voor mijn pony laten komen. Schoenen moeten besteld worden, maar ben erg benieuwd hoe dat zal zijn. Ik denk dat het voordeel van hoefschoenen hem zit in het feit dat je ze alleen gebruikt wanneer nodig en het de hoef niet belemmerd.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 17:50

Niet alleen natuurlijk bekappers vinden dat ijzers nadelen hebben, hoefsmeden zélf vinden dat ook. In het boek voor de hoefsmedenopleiding staat dit:

Nadelen van hoefbeslag:

- Het is tegennatuurlijk. Een lichaamsvreemd voorwerp wordt met nagels aan de hoef bevestigd
- Het fixeert de hoef en vermindert altijd enigszins de normale beweeglijkheid van de hoornschoen
- De hoefnagels beschadigen de hoornwand
- De hoef droogt gemakkerlijker uit
- De tegendruk van de bodem tegen de zool en de straal wordt iets verminderd
- Het hoefijzer vermindert de natuurlijke schokbreking
- Paarden met hoefijzers glijden eerder uit dan paarden zonder hoefijzers
- Doordat in de voorste hoefhelft genageld wordt, slijt de draagrand in het toongedeelte nauwelijks en in het verzenen gedeelte juist wel. Hierdoor verandert na enkel weken de hoefvorm en dus de VOETAS (!!!)

Meer informatie over waarom ijzers geen goed idee zijn en welke oplossing er wél zijn:
http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/shoes.html