Verplicht mestonderzoek voor een wormenkuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Verplicht mestonderzoek voor een wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 12:21

Gisteren hoorde ik van iemand een (voor mij) vreemd verhaal.
Een paardeneigenaar van een e pony en 2 shetlanders moet verplicht een mestonderzoek laten doen voordat haar DA haar een wormenkuur verkoopt. Kosten per onder € 75,- per dier + daarna de eventuele kuur. Zijn argument is dat hij anders zijn licentie kwijtraakt.
Ik heb dit nog nooit gehoord en heb er mijn twijfels over. Ik krijg gewoon op verzoek van mijn DA een kuur na telefonisch overleg welke kuur de laatste was, wanneer en hoe het met de paarden gaat. Of hij laat bij de enting of ander bezoek een paar achter.

salamaleque

Re: Verplicht mestonderzoek voor een wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:23

Mijn da geeft ook zonder mestonderzoek geen wormenkuur maar het onderzoek kost EUR 20 en geen EUR 75! Gek verhaal!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:25

Dit is idd wettelijk verplicht, gelukkig vinden aardig wat dierenartsem het volslagen onzin en verkopen ze het ook zonder. Maar daarmee overtreden ze dus eigenlijk wel de regels.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:25

Als ze daar €75 voor betaald zou ik een andere dierenarts zoeken. Waarom zou je er een kuur instoppen zonder dat je paard wormen heeft? Ik heb het online laten testen via een goede organisatie, kostte me nog geen €15 en kon via hen ook de juiste kuur kopen, nu was paard schoon dus controleren we na het wei seizoen weer.

Laj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:27

Ik kan bij mijn da ook gewoon wormenkuur halen ,mestonderzoek nog nooit laten doen dus kosten hiervan weet ik niet

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:30

mestonderzoek kan veeeeel goedkoper. Ik betaal 15 per paard. Overigens krijg ik wel zonder moeite mijn voor en na het weiland kuur mee. Maar dat dus wel met voorwaarde dat ik daarnaast 2 keer per jaar test. Dus de test in de zomer (ik test al jaren niet meer positief) neem ik voor het najaar de kuur mee, test na de vorst neem ik de voorjaarskuur mee. Dus ik test 2 keer en ontworm 2 keer per jaar. Maar mijn land en paarden zijn wormvrij dus de kans op een besmetting is zeer klein.

Dierenartsen mogen niet meer zomaar kuren meegeven, en dat is omdat er mensen bestaan die 6 keer per jaar een wormenkuur in hun paard proppen die niet nodig is. Daarvan krijg je resistente wormen.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:31

Mest onderzoek bij goede organistator is 4x per jaar onderzoek €54.99 incl btw en 4 monstersets

Los €14.00 incl btw per paard....

En die regel is er idd voor da's

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:34

Ik was ook geen €75 kwijt toen ik mestonderzoek deed, wel kan ik gewoon wormenkuur krijgen zonder verplicht mestonderzoek.

Ik heb 1x een mestonderzoek laten doen en nooit meer.. paard bleek volledig 'schoon' en enkele dagen later op kliniek bleek dat zijn darmen met niets anders als wormen zaten, ondanks mestonderzoek kort ervoor die door kliniek gedaan werd.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:41

hier ook geen wormenkuren zonder mestonderzoek. Behalve de najaarskuur. Wij hebben al jaren een intensief anti-worm uitmest/omweid/maai weidebeleid en op1 paard na eigenlijk altijd schone mestonderzoeken. Wij hoeven dus nog maar 1, een enkel paard soms 2, x per jaar te ontwormen.

Dit is het door de overheid opgelegde nieuwe (nou ja, al meerdere jaren) beleid. Alle verstrekte wormenkuren worden ook per paard in de computer gezet.

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:48

In verband met de resistentie van veel wormensoorten is een mestonderzoek ook aan te raden. Soms is het niet eens nodig om te ontwormen en soms is er een speciaal middel nodig ipv de reguliere ivermectine.
Maar als de dierenarts 75 euro vraagt zou ik heel snel een andere zoeken.
De laatste keer dat ik dit voor mijn paard heb gedaan heb ik 12 euro betaald bij mijn dierenarts voor het onderzoek. Wel het monster zelf langs gebracht natuurlijk

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:48

Heel veel paarden krijgen ontworming terwijl dat helemaal niet nodig is. Zo kweek he resistentie. Er zijn helemaal geen andere alternatieven. Dus bij resistentie hebben we een serieus probleem!

Dus het is zeker verstandig om een mestonderzoek te laten doen. Voorjaar en zomer. Najaar ontwormen, want lintworm komt er niet uit met onderzoek.

75 euro voor een onderzoek is onzin. Andere dierenarts zoeken. Onderzoek kost tussen de 15 en 20 euro

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:50

1x jaar ziet de DA mijn pony's en daarop kan ik wormenkuren krijgen. 2x/jaar ontworm ik hier standaard, o.a. door het vele wild wat hier zit (lintworm). Meer ontwormen gaat na advies DA en daar gaat meestal wel mestonderzoek aan vooraf.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:52

Ik vind mestonderzoek volkomen op betrouwbaar en ik doe er echt niet aan mee, ik heb al zoveel paarden gezien waaraan je de wormen bijaar vanaf de buitenkant kon zien bewegen en die volgens het onderzoek schoon waren.
Gelukkig kan ik die van mij gewoon ontworpen zonder mestonderzoek.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:52

Je kunt bij het Woud (http://www.wormbestrijding.nl) ook een mestonderzoek laten doen en dan online bij hun kuren kopen indien nodig. Binnen 2 werkdagen heb je de uitslag en binnen nog eens 2 werkdagen heb je de kuren per post in huis.

Kosten:
onderzoek: 17,50 per keer, korting indien je meer checkkits per keer besteld
Kuur: afhankelijk van het merk tussen de 12,00 en 20,00 euro uit mijn hoofd

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:53

Nadeel blijft dat ingekapselde rode bloedwarm niet zichtbaar is in mestonderziek. Ken iemand die hierdoor een paard heeft verloren, want mestonderziek was schoon.... Toen het paard ziek werd was het al te laat

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:54

Ik heb het afgelopen jaar op basis van onderzoek ontwormt en ik stop er weer mee.
2x was ze volgens de test totaal schoon maar stond met een mega gasbuik.
Dus toch ontwormt omdat ik het niet vertrouwde en de buik verdween als sneeuw voor de zon.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:58

Eerlijk gezegd vind ik mestonderzoek voor een kuur ook een beetje onzin. Stel je doet mestonderzoek. Heeft ie wormen, geef je een wormenkuur. Hoe weet je of de wormen dood zijn of je bepaalde wormen niet hebt meegepakt?
Ik geef 2 x per jaar een breed spectrum wormenkuur (bijv. groene Equest) voor- en na de wei en doe tussendoor (een aantal weken na de kuur) en na de najaarskuur ook een aantal weken na de kuur mestonderzoek om te kijken of er nog wat zit en wat er zit. Zo ja gerichte bestrijding, maar dat komt eigenlijk nooit voor. Kosten mestonderzoek 15 euro hier.
Beste ook is te zorgen voor een goede weerstand van je paard.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:58

LadyMadonna schreef:
Nadeel blijft dat ingekapselde rode bloedwarm niet zichtbaar is in mestonderziek. Ken iemand die hierdoor een paard heeft verloren, want mestonderziek was schoon.... Toen het paard ziek werd was het al te laat

lintworm is ook niet te zien,mestonderzoek is naar mijn mening geen goede ontwikkeling.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:59

LadyMadonna schreef:

Een beetje da geeft deze worm kuur in het najaar of voorjaar. Hier iig wel, altijd mest onderzoek maar najaar standaard kuur :=

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 13:01

billy3105 schreef:
LadyMadonna schreef:

Een beetje da geeft deze worm kuur in het najaar of voorjaar. Hier iig wel, altijd mest onderzoek maar najaar standaard kuur :=

ach zolang de gemiddelde dierenarts niet weet welke worm waarvan doodgaat moet je toch zelf gaan nadenken.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 13:25

Wij betalen voor mestonderzoek rond de 10/11 euro per paard, afhankelijk van het aantal monsters wat we in leveren. Voor ze de wei op gaan doen we dat en dan na 10 weken weer. In het najaar ontwormen we dan met equest pramox en die krijgen we dan zo mee.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 13:31

Ik ontworm al jaren 2x per jaar, voor en na het weideseizoen.
Eerst stonden ze op eigen land en nu in pension waar de weide regelmatig word gemest en de paddock meerdere keren per dag.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 15:06

geerke schreef:
LadyMadonna schreef:

lintworm is ook niet te zien,mestonderzoek is naar mijn mening geen goede ontwikkeling.

De mening deel ik. Paard werd lusteloos, wat verhoging, bloedonderzoek kwam geloof ik ook niks uit, weet ik niet meer zeker. Voor de zekerheid toch gaan behandelen tegen bloedworm... Nou, was echt niet normaal wat er allemaal uit kwam, werkelijk massa's!
Twee weken gestreden, dagelijks da erbij, maar het was vechten tegen de bierkaai

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 15:10

Dat zou gek zijn. In het bloed is het namelijk altijd te vinden.
Maar ik vind het wel een goede ontwikkeling. Met goed management, en wel je kuren voor en na het weiland kun je paarden echt wormvrij krijgen. Daarnaast moet je wel checken of je niet gericht moet ontwormen. Bij mij nog nooit problemen gehad met wormen en voer dit beleid al 7 jaar. In het begin nog veel bloedwormen, maar die ellende zijn ze gelukkig kwijt.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 15:13

Hier geeft de da het ook alleen nog maar mee na mestonderzoek.