Opfok iets voor een Shetlander?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maanoogje

Opfok iets voor een Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 23:12

Mijn 2 Shetlander verzorgpony's hebben vorige week samen een veulentje gekregen. Nu zie ik het wel zitten om hem, als het tijd is hem af te spenen e.d., over te nemen van de eigenaar, aangezien hij met dit koppel alleen natuurlijk niet echt een goed thuis meer heeft voor een geslachtsrijp hengstje. Ik kijk er ook best naar uit om weer zelf een pony op te kunnen voeden, maar ik wil natuurlijk voordat ik iets met dit mannetje kan doen zorgen dat hij een peutertje en kleutertje kan zijn. (Plus opfok informatie is ook belangrijk voor het geld wat ik dan eventueel in speciaal voer voor hem kan investeren, want dan zou ik over 2 weekjes natuurlijk al wat kunnen doen voor hem. Anders laat ik alles aan de eigenaar over en maak ik hem alleen tam.)

Nu dacht ik natuurlijk meteen aan de opfok, maar ik bedacht me wel dat hier een probleem kan ontstaan in het vinden van een opfok voor zo'n kleine pony. Ik vind het met die speelse jonge paarden toch lastig om met zekerheid te zeggen dat het spelen niet wat te wild kan zijn voor zo'n kleintje. Met 1 of 2 jonge paarden zou wel kunnen, maar zo'n hele groep.. De meeste mensen kijken ook niet zo nauw naar het op laten groeien van Shetlanders, in ieder geval niet in mijn ervaring want op jonge leeftijd worden ze hier veelal gehouden door mensen die ze hun hele leven bij zich houden of bij handelaren.

De opfokken in de regio (Zuid-Holland, ik woon zelf bijna tegen Noord-Brabant aan) hebben ook niet veel informatie op hun site staan wat betreft het houden van groepen paarden en pony's. Er wordt meer gesproken over alleen paarden. Plus ik zou het wel leuk vinden om een opfok te kunnen vinden waar ik geregeld langs kan gaan, puur omdat ik bang ben dat hij het contact wat hij met mij heeft zal verliezen en wat wilder wordt (dat was vroeger ook mijn standaard bezwaar tegen een opfok). Geld voor een Shetlandertje heb ik wel, maar niet om een 2e aan te schaffen. Plus als hij naar de opfok kan haal ik hem waarschijnlijk weg als hij 2 is, en dan laat ik hem meteen castreren. Dan is de huisvesting ook niet zo'n probleem meer. Ik wil hem wel graag een tijdje hengst houden natuurlijk, maar dit moet wel te doen zijn in een opfok. :+

Als iemand ervaring heeft met Shetlander veulens grootbrengen in een groep hoor ik het graag! Ik wil hem niet bij iemand zetten die waarschijnlijk allemaal merrie's heeft en hoopt dat hij ze dekt (zijn beide ouders zijn Appaloosa, en ik gok dat hij dat ook wordt, dus als dekhengst zullen ze hem wel leuk vinden) en hij vervolgens om hele andere redenen dan het spelen in de opfok in elkaar getrapt zou worden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 23:28

Nou...daar zeg je wat.

Ik heb er nog nooit een tussen zien staan.
Wel grote(re) pony's. Maar nog nooit een schetje.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 23:30

Nee daar was ik inderdaad al bang voor.. :(
Hij zal wel een Shetlander van ongeveer een meter hoog worden, aangezien zijn moeder ook redelijk aan de maat is (niet dat ik haar ooit op heb gemeten), maar het blijft natuurlijk een ukkie. Ik merk heel erg dat Shetlanders vaak gewoon tussen een kudde oudere Shetlanders gezet worden, wat ik natuurlijk liever niet wil, omdat ik als ik hem overneem op latere leeftijd graag met hem aan de slag wil (mennen). Ik denk dat een opfok daarom dus een goede investering zou zijn, plus het neemt in het begin ivm school wat meer last van mijn schouders af. Om maar niet te spreken over het feit dat ik hem langer hengst kan houden lijkt me.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 23:34

Inderdaad... Wat Natasja zegt. Ik denk dat risico's die je benoemt terecht zijn. Het kan er best pittig aantoe gaan in de opfok.

Ik denk eerlijk gezegd dat de shetjes het niet 'waard' zijn. Niet dat ik ze minder waard vind, maar verhoudingsgewijs is het de investering van -pak m beet- €130,- per maand niet waard.

Zou denk ik op zoek gaan naar een ander shetje bij een particulier ofzo.

Olympia96

Re: Opfok iets voor een Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 23:37

Overigens ben ik erg vóór kuddes met gemengde leeftijden. Daar is die van mij alleen maar beter van geworden.

Zomers in de wei met gemengde leeftijd. Winter in de opfok met 1,2,3 jarigen. En na de winter moest haar flink vaak verteld worden dat ze níet de koningin van de kudde was :-D

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 23:44

Gelukkig is die van mij dan een hengstje :+
Mijn verzorgpaard doet dat soms nog gewoon als ze zin heeft te doen alsof ze de baas is, hoewel het een stuk minder is sinds een merrie haar verslagen heeft en bovenaan in de rangorde staat. Ik zat inderdaad ook al te denken dat de opfok misschien iets te duur is voor hem, maar ja, hij zou ook al wat duurder zijn als ik een beetje een fatsoenlijk stalletje voor hem wil. Ik heb gelukkig nog tijd zat om erover na te denken en te puzzelen, hij is toch pas een week oud nu, maar toch. Ik oriënteer me graag op alles. Thuis kan hij sowieso niet blijven, zijn vader zal hem niks doen, maar ik ben echt als de dood dat hij zijn moeder misschien bezwangert of dat ze na het afspenen naar hem zal slaan of iets dergelijks. Ze is wel een hele lieve pony, maar je weet het nooit met moeders en kinderen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 07:11

Olympia96 schreef:
Overigens ben ik erg vóór kuddes met gemengde leeftijden. Daar is die van mij alleen maar beter van geworden.

Zomers in de wei met gemengde leeftijd. Winter in de opfok met 1,2,3 jarigen. En na de winter moest haar flink vaak verteld worden dat ze níet de koningin van de kudde was :-D

Ja maar dat moet maar net mogelijk zijn. Bella(mijn merrie) is als jaarling tussen de twenters gezet.
Wel met een andere van dezelfde leeftijd. Maar de fokker had 4 merrieveulens van dezelfde leeftijd. En meer dan genoeg ruimte.

Wat je nooit moet doen(naar mijn mening) is een veulen alleen tussen de oudere dieren stoppen als ze net van de moeder af zijn.
Doe dat alleen met een ander hengstveulen. Dan hebben ze steun aan elkaar.

TS,..ik zou de hengstenhouder van dit veulen bellen,...of wellicht het stamboek. Wie weet weten zij een opfokplekje voor hem.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 07:21

Ik zit over een paar maanden met hetzelfde. Heb ook een shethengstje van ruim 4 weken die in het najaar liefst in een jonge hengstengroep moet. Ken hier in de regio wel wat shetfokkers, dus hoop dat hij daar terecht kan. Heb nog geen idee wat dat zou kosten. Maar voor jou is dat wel erg ver weg.....

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 08:29

Ik vermoed dat de kosten van een jong shethengstje 'erbij' (50-150 euro eenmalig) goedkoper zijn dan een opfok van 100-150 per maand, en dat dit dus voor velen de gebruikte "opfok" methode is. Als je hooi kunt betalen voor één shet-hengstje is ééntje meer niet zo veel. Dan kun je er zelf natuurlijk ook het makkelijkst bij.

Als je dat niet wil of als dat qua ruimte erg moeilijk wordt zou je inderdaad kunnen bellen naar een shetfokker of een mini-fokker in de buurt, misschien staan er zelfs ook een Bokker in de buurt, die hem bij eigen jonge paarden in kan zetten. Ik zou wel uitkijken met dekken, sommige hengsten worden toch wel wat vervelend en dominant van de enige hengst in een kudde zijn en alles mogen dekken. Een kudde met andere hengstjes of ruintjes geeft dan meer mogelijkheid tot spelen en daar is ook de kans dat hij af en toe 'op z'n plaats' gezet wordt (zeker als er ook wat oudere ruinen of hengstjes tussen staan).

Ik ken zelf overigens een mini hengstje dat 'opgegroeid' is met een jonge Friese hengst van diezelfde eigenaar. Die twee speelden heel leuk, de Fries ging zelfs op de knieën om met de shet te kunnen spelen.. :') En de Fries was toch voorzichtig op een bepaalde manier, die "wist" dat hard achteruit trappen bijvoorbeeld als die kleine in zijn staart hing toch niet zo handig was. Terwijl het spelen soms toch echt redelijk wild kon zijn (bijten, achter elkaar aan rennen, elkaar omduwen).

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 08:41

Helaas is er in dit geval geen sprake van papieren hebben naast dat we weten wie paps en mams zijn, dus de optie van hengstenhouder valt af. Ik weet wel dat er bij ons op de dijk een soort Shetfokkerij zit, maar geen idee of ze die beesjes ook houden nadat ze van de moeder afzijn. Ik kon ook niks via google traceren, dus het lijkt me van een handelaar. Dan zijn die kleintjes natuurlijk rijp voor de markt als ze zijn afgespeend dus daar zal hij veel minder aan hebben.

Ik bedacht me aan de hand van jullie verhalen wel dat het wellicht ook mogelijk is om hem tijdelijk te houden bij de buren naast mijn verzorgpaard. Die mevrouw heeft op het moment geloof ik een hengstenveulen lopen van een grote pony, dus ik zal de volgende keer even beter naar het kleintje kijken en informeren. :) Ze heeft wel vaker pony's van een ander op de weide, en dit jaar was dat zelfs een jonkie toen ze nog 2 jaarlingen had zelf (nu nog maar 1). Het risico is dan wel dat de kleine Shethummel de wei uit moet als het veulen verkocht wordt, maar daar zal ik het dus even over moeten hebben.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 08:59

Misschien inderdaad bij een persoon aan huis zetten die een jonkie heeft.
Ik heb zelf een Welsh Mountain jaarling (ik gok bijna 1.10) en ons pensionpaard is een Amerikaanse Mini jaarling (77 cm) dus een Welsh A/B/C als maatje zou geen probleem moeten zijn (Denk ik..)
Groter ook niet, maar dan zou je inderdaad met dat ruw spelen iets meer uit moeten kijken

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 09:03

Het zijn geloof ik net D-pony's allemaal, maar die zijn een Shetlander op de weide in ieder geval wel gewend. Niet dat ze met die spelen, daar is ze(?) wat te oud voor. Op het moment wordt er een stuk minder gerend en gespeeld dan voorheen met die 2 andere jaarlingen, maar nu staan moeder en veulen wel op de wei bij die Shet en de overgebleven jaarling. Wellicht komen ze dan uiteindelijk zelfs met z'n 3en te staan, maar het ligt natuurlijk maar net aan wat de eigenaresse met haar jaarling & veulen van plan is. Ze zouden in ieder geval goed in de gaten gehouden worden, want de eigenaresse is vrijwel altijd thuis en ik zie haar dus meestal ook wel, zeker 's avonds als ze haar wei uitmest. Plus het zou wel prettig zijn denk ik om hem bij haar te kunnen laten, omdat ik met iets meer dan een kwartiertje lopen zelf bij haar wei kan komen met de kleine en dus niet of te wachten tot iemand met een trailer me kan brengen.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 09:10

Hier wordt ook niet veel gespeeld, soms wel, dan rennen ze even en steigeren ze wat, maar verder valt het wel mee. Maar met hengsten zal het wel wat heftiger zijn denk ik.
D-ponys moet ook wel gewoon kunnen denk ik. Zeker als hij 1 meter? haalt.
Wij hebben er ook nog een derde bij staat, mijn merrietje van 20. En zij kan super opvoeden!

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 09:15

Misschien dat ergens in zijn verblijf, als hij dus inderdaad bij de buren kan maar dit zal ik eerst met 2 partijen moeten kortsluiten, ook even met die merrie samen komt te staan als deze weer opnieuw drachtig is. Die kan hem inderdaad misschien ook wat minder verwend maken, hoewel daar nu nog niets van te zien is met zijn leeftijd. En ik gok dat ik hem nog een keer moet gaan verhuizen als hij een wat te oud hengstje wordt. Misschien dat hij dan in een grotere groep komt te staan of iets dergelijks. Ik hoop alleen wel dat ik hem langer hengst kan houden voor ik hem tijdelijk alleen moet zetten voor zijn castratie. Ik wil hem ook weer niet in een groep merrie's gaan zetten als hij een jaar oud is bij iemand die wil dat hij zijn kunstje uitoefent op een stel merrie's, want als hij appaloosa gaat worden.. dan zal hij ook wel weer gewild zijn door verschillende handelaren in de buurt. Ik heb niet zo'n zin in dat hij weet wat hij straks moet doen met de overgebleven hormonen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 09:19

Ik heb goede ervaringen met mijn shethengstjes door ze bij hun vader te laten opgroeien. Na een maand of 6 overdag bij paps en 's nachts weer bij mans daarnaast in het land. Als de ouders samen lopen, wordt dat vanzelf opgelost. Vader voor het spelen en opvoeden, moeder voor de zorg en de melk. Na een jaar niet meer bij de moeder in verband met het dekken natuurlijk..
Jonge hengsten hebben, net als mensen, vaders, mannen nodig tijdens het opgroeien om regels en respect voor merries, vrouwen te leren.
Laatst bijgewerkt door josien_m_ op 10-07-16 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 09:20

Het zou juist wel eens heel goed kunnen zijn voor het ras dat bend staat om zijn grootheidswaanzin om eens door anderen op zijn plek gezet te worden.

Echter weet ik ook uit ervaring dat een shetje baas kan zijn over volwassen kwpn hengsten :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 09:23

In het blad van het minipaardenstamboek stond altijd een advertentie van iemand die opfok voor mini's had. Ben alleen geen lid meer dus geen idee wie het was en of die persoon het nog doet, maar dat is vast wel uit te zoeken

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 09:24

Vaders is wel al erg oud, dus spelen doet hij niet echt met hem. Het is dan ook een hengst van 30, maar wellicht dat dit verandert als de baby wat ouder wordt en moeders hem niet meer zoveel beschermt. Nu houd ze de hengst liever in de weide op lichte afstand, niet hardhandig maar wel even duidelijk hem de rug toekeren met haar oortjes verder in haar nek gelegd (ook niet plat). Het is wel zo dat de hengst nog aardig wat energie heeft voor zijn leeftijd (als ik met hem buiten ga lopen in ieder geval), dus het zou kunnen als de hengst zelf zou willen spelen.

Als ik zo eens naar zijn ouders kijk denk ik niet dat hij echt grootheidswaanzin zou krijgen, maar wie weet wat er gebeurt als ik hem tussen grotere pony's zet. Ik weet inderdaad ook van een Shetlander die een vriendin van mij heeft overgenomen dat zij de baas was over 3 of 4 Friese paarden, dus ja. :+

Edit: op google kon ik in ieder geval niets vinden over iemand met een Shetlander opfok, maar ik denk dan ook dat die persoon failliet is. In oudere bokt topics (waar naar een specifieke opfok werd gevraagd, niet naar informatie zoals ik heb gedaan :D ) werd vaak gezegd door anderen dat een Shetlander opfok waarschijnlijk niet veel gaat opbrengen, omdat Shetlanders vaak niet zoveel waard zijn. Dit veulentje zou, als hij inderdaad verkleurd tot een appaloosa, ook hooguit 200 euro waard zijn, en dat is vaak al bijna de maandlast van 1 maand in de opfok + dierenarts/medische & hoefsmid kosten.
Laatst bijgewerkt door Maanoogje op 10-07-16 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 09:26

Niet kunnen spelen met andere jonge dieren is voor een hengstveulen wel vragen om gedragsproblemen.
Het "vechten" moet hij leren, kan hij dat niet bij een ander dan doen ze dan doorgaans bij de mens.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 09:40

Je zou in de mini-paardjes scene kunnen informeren. Er zijn wel mensen met opfok voor mini's.
Wij hebben onze mini hengst bij onze welsh B ruin lopen, en overdag met de new forestx volbloed. Die spelen flink, maar de grote ruin let wel goed op de kleine. Maar vanwege het formaat verschil laten we ze dus niet snachts alleen samen. We willen het toch een beetje in de gaten houden.
Het lijkt soms vrij heftig te gaan, maar de heeft de kleine nog niet 1 keer echt geraakt. Maar we houden ze wel goed in de smiezen, 1 verkeerde tik is genoeg.
Maar zo heeft de kleine wel veel sociale interactie met verschillende karakters paarden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding