Nu dacht ik natuurlijk meteen aan de opfok, maar ik bedacht me wel dat hier een probleem kan ontstaan in het vinden van een opfok voor zo'n kleine pony. Ik vind het met die speelse jonge paarden toch lastig om met zekerheid te zeggen dat het spelen niet wat te wild kan zijn voor zo'n kleintje. Met 1 of 2 jonge paarden zou wel kunnen, maar zo'n hele groep.. De meeste mensen kijken ook niet zo nauw naar het op laten groeien van Shetlanders, in ieder geval niet in mijn ervaring want op jonge leeftijd worden ze hier veelal gehouden door mensen die ze hun hele leven bij zich houden of bij handelaren.
De opfokken in de regio (Zuid-Holland, ik woon zelf bijna tegen Noord-Brabant aan) hebben ook niet veel informatie op hun site staan wat betreft het houden van groepen paarden en pony's. Er wordt meer gesproken over alleen paarden. Plus ik zou het wel leuk vinden om een opfok te kunnen vinden waar ik geregeld langs kan gaan, puur omdat ik bang ben dat hij het contact wat hij met mij heeft zal verliezen en wat wilder wordt (dat was vroeger ook mijn standaard bezwaar tegen een opfok). Geld voor een Shetlandertje heb ik wel, maar niet om een 2e aan te schaffen. Plus als hij naar de opfok kan haal ik hem waarschijnlijk weg als hij 2 is, en dan laat ik hem meteen castreren. Dan is de huisvesting ook niet zo'n probleem meer. Ik wil hem wel graag een tijdje hengst houden natuurlijk, maar dit moet wel te doen zijn in een opfok.

Als iemand ervaring heeft met Shetlander veulens grootbrengen in een groep hoor ik het graag! Ik wil hem niet bij iemand zetten die waarschijnlijk allemaal merrie's heeft en hoopt dat hij ze dekt (zijn beide ouders zijn Appaloosa, en ik gok dat hij dat ook wordt, dus als dekhengst zullen ze hem wel leuk vinden) en hij vervolgens om hele andere redenen dan het spelen in de opfok in elkaar getrapt zou worden.

En de Fries was toch voorzichtig op een bepaalde manier, die "wist" dat hard achteruit trappen bijvoorbeeld als die kleine in zijn staart hing toch niet zo handig was. Terwijl het spelen soms toch echt redelijk wild kon zijn (bijten, achter elkaar aan rennen, elkaar omduwen).
Ze heeft wel vaker pony's van een ander op de weide, en dit jaar was dat zelfs een jonkie toen ze nog 2 jaarlingen had zelf (nu nog maar 1). Het risico is dan wel dat de kleine Shethummel de wei uit moet als het veulen verkocht wordt, maar daar zal ik het dus even over moeten hebben.
) werd vaak gezegd door anderen dat een Shetlander opfok waarschijnlijk niet veel gaat opbrengen, omdat Shetlanders vaak niet zoveel waard zijn. Dit veulentje zou, als hij inderdaad verkleurd tot een appaloosa, ook hooguit 200 euro waard zijn, en dat is vaak al bijna de maandlast van 1 maand in de opfok + dierenarts/medische & hoefsmid kosten.