Andere stal. Heeeelllllpppp!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

warwick

Andere stal. Heeeelllllpppp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 22:20

Jups ik moet op zoek naar een andere stal voor mijn draak. Door een verhuizing vanwege een andere baan moet mijn knappe dame ook een ander plekje.
Mijn oog is gevallen op een stal waar je kunt kiezen om je paars 24/7 op wei te zetten of om er een stal te huren. Mijn merrie is nog erg jong en meer dan een beetje longeren en af en toe wat grondwerk doen we niet. Het leek me dan ook heerlijk voor haar om voorlopig lekker 24/7 buiten te lopen. Er mag gebruik worden gemaakt van de buitenbak en de spoelplaats. Je kan er heerlijk rustig wandelen zonder over drukke wegen te moeten wat een pro is voor mijn angsthaas. Ook zou ik later een stal kunnen huren als we wat verder zijn. Nu is echter mijn probleem dat het een klein half uur rijden is naar die stal. En daar beginnen mijn twijfels. Wat nou als ze een koliek aanval krijgt. Dan doe ik er dus meer dan een half uur over om te komen ( spullen pakken, vingers kruizen in de hoop dat de auto start :P etc)
Nu heb ik ook een stal gezien die niet helemaal aan mijn eisen voldoet. Ik kan er eigenlijk niet rustig het bos in zonder een 80 weg over te moeten steken, ze staat max. 8 uur buiten en staat alleen op een wei waar ze wel over het draad contact kan zoeken met de buren. Deze stal is ongeveer 10 min rijden en ik kan er in geval van nood dus sneller zijn.

Qua prijs is het maar een tientje verschil en ik vind her half uur reizen geen probleem. Het zit hem dus voornamelijk dat deze paniekhaas al een heel doembeeld heeft over noodgevallen.

Dus bokt wat zouden jullie doen. Zouden jullie het aandurven om je paard op een half uur rijden weg te zetten??

ik hoop dat het hier goed staat.

WendyLotte

Re: Andere stal. Heeeelllllpppp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 22:24

24;7 buiten. Maar dat zal je niet verbazen, Heel bokt gaat altijd voor 24/7 buiten. (in theorie dan...)

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 22:26

Hoe vaak verwacht je met spoed naar de stal te moeten?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 22:26

Ik zou gaan voor de stal waar je het beste gevoel bij hebt,die waar je wat langer voor moet rijden dus.
Als er echt iets heel ergs met je paard is,kan je ook toevallig een dagje weg zijn,of aan de andere kant van het land. Als er echt iets ergs is neem ik ook aan dat de DA ook wordt gebeld als jij er niet op tijd kan zijn.

Ik zou dus gaan voor wat het beste bij jullie past,want hopelijk hoef je niet vaak in spoed naar stal... En wel vaak over de rustige wegen wandelen/rijden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 22:27

Ja... Ik heb zelfs 2 jaar gestaan op een uur rijden van huis af.
Voorwaarde is dan wel dat je staleigenaren hebt met verstand van zaken die tijdig opmerken dat er iets niet in de haak is en daar ook naar handelen.

Maar met mijn paard is dat gelukkig nooit nodig geweest. Maar het had gekund natuurlijk.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 22:41

Wanneer je stal eigenaren genoeg ervaring hebben met paarden zou ik lekker naar de stal gaan waar je graag heen wilt. Wanneer zij zien dat er iets mis is dat er gelijk een DA gebeld wordt.

Mijn pony staat ook op ongeveer een half uur rijden met de scooter en heb niet altijd een auto bij de hand. Maar ik weet gewoon dat er een DA gebeld wordt als het nodig is.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 22:55

Ik neem aan dat er daar mensen rondlopen met verstand van zaken mocht er een nood geval zijn en een weg van 80 overstekken is levens gevaarlijk dus absoluut voor de stal van een half uur gaan.... Heb je uiteindelijk elke dag meer plezier van

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 23:07

Ik zou persoonlijk ook voor de stal verder weg gaan. Mits de staleigenaar kundig genoeg is om spoed te herkennen en de DA in te schakelen.
Je moet zelf natuurlijk ook je paard er met een goed gevoel achterlaten als je weer naar huis gaat.

Mijn pony's staan ook op een halfuur reizen afstand, maar heerlijk 24/7 in een kudde en de staleigenaren hebben zat ervaring en kennis waardoor ik ze er met een gerust hart laat staan.

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 00:08

Ik zou als ik jou was, gaan voor de stal van wat verder weg. Hoevaak zal je doem scenario voorkomen?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 00:12

Kalender7 schreef:
Ik zou als ik jou was, gaan voor de stal van wat verder weg. Hoevaak zal je doem scenario voorkomen?

Inderdaad .... en zal je net zien dat op het moment dat er eens iets is, jij een half uur van je woonplaats en stal afzit.
Daar zou ik het inderdaad niet voor doen.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 00:14

Die van mij staat ook meer dan een half uur rijden weg. Als je goede staleigenaar hebt die de paarden dagelijks na naloopt en ook met spoed zelf dierenarts inschakelt dan is de afstand echt geen probleem.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 04:40

Als jij de kennis en kunde van de staleigenaren (en stalgenoten) van 24/7-stal vertrouwd is een half uur reizen geen probleem. Als er iets voor valt kan je ook zelf een DA bellen voor je vertrekt. Een DA staat ook niet altijd binnen een half uur op het erf. Laatste keer koliek van mijn paard duurde het ook een half uur eer de DA er was, hij had net een andere kolieker bijgestaan.

Heb je dat vertrouwen niet in de eigenaren van de verre stal, laat je paardje dan voorlopig staan waar die nu staat en zoek naar iets waar je wel het vertrouwen hebt om je paardje achter te laten.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 06:12

Mijn pony heeft 1,5jaar op ruim 3kwartier enkele reis gestaan. Dit was ook nog eens een drukke weg met vaak files dus deed er meestal langer over en hoefde al helemaal niet rond bepaalde tijdstippen te gaan.
In geval van nood had ik op mijn staleigenaresse en stalgenoten vertrouwd, die wisten dit ook.

Maar misschien is het verschil wel dat ik al op deze stal stond, ik ben zelf verhuisd toen en had ervoor gekozen mijn pony te laten staan omdat het daar zo goed was.

Ninapaard98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 06:18

Mijn pony heeft ook een poosje op een klein afstandje gestaan, was nog minder afstand dan dat van jou. Ik had een erg koliekgevoelige pony en een paar zomers geleden was het raak, maar de staleigenaar zelf heeft telefonisch veel contact gehad met ons en eigenlijk alle keuzes gemaakt, de dierenarts gebeld, met zijn eigen auto en trailer mijn pony naar de kliniek gebracht en heel goed geholpen, en uit eindelijk is het helemaal goed gekomen. Daarna werd mijn pony erg goed in de gaten gehouden. Dus probeer goed op te letten of het verstandige (paarden)mensen zijn want dan is het echt prima, kan zelfs handiger zijn omdat het hun erf is en zij er altijd sneller bij zullen kunnen dan jij.

warwick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 06:32

Bedankt voor jullie antwoorden. In de afgelopen jaren heb ik eigenlijk nooit de da met spoed er bij moeten hebben. Ik ben gewoon erg verwend geraakt, doordat ik haar nu op max 5 minuten lopen van huis heb. Daarnaast ben ik een echte paniekmiep :o. Ik zal in ieder geval goeie afspraken maken daar over dit soort situaties. En heel eerlijk als ik de 2 naast elkaar kon leggen zou ik ook voor 24/7 buiten kiezen. Jullie hebben me laten zien dat de afstand geen probleem hoeft te zijn. Dank hiervoor

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 07:11

Mijn paarden hebben ver gestaan maar ook dichtbij .
En nu staan ze weer verder weg .
Heb 2 kinderen en een fulltime baan om alles te kunnen bekostigen .
En merk heel erg dat ik na m'n werk wel vaak of geen tijd meer heb of geen puf om ver te rijden .
Ik opteer dus een plek kort bij huis .
Zodat ik na t eten of als de kids plat liggen om
20 uur ik nog even naar stal zou kunnen gaan .
Want dat doe ik nu dus niet .

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 10:07

Ik zou voor een stal dichterbij gaan, maar niet de stal die je in je op aanhaalt.. Een must zou voor mij wel zijn dat paarden samen komen te staan en niet alleen contact over een draadje hebben. Is er niks anders in de buurt?

Een half uur rijden klinkt prima, maar echt, je wordt er wel zat van. Na een jaar heb ik mn paarden dichterbij verhuisd en dat is zo fijn.. Als je savonds klaar ben met werken en je moet dan weer in totaal één uur de auto in heb je weinig puf om nog wat met je paard te doen. (Ik spreek nu vanuit mijzelf en mijn eigen ervaring hiermee)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 10:12

Ik zou zeker voor de stal op een halfuurtje kiezen. Spoedgeval is een worst case scenario en als de staleigenaars genoeg ervaring hebben kunnen zij met spoed vaak een betere keuze maken dan je als eigenaar kan. Daarnaast is een dierenarts er ook niet in 5 minuten, dus veel kun je toch niet doen.

Waar ik meer rekening zou mee houden, is de eerste stal ook in de winter met voldoende ruwvoer en wordt het werk voor je gedaan? MAw, dien je dagelijks langs te komen, of krijgt je paard alle verzorging en kun je langsgaan wanneer je wil?
Een halfuur route is in de winter na een lange werkdag nl lang, als je dat dagelijks moet doen ...

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 10:21

Mijn paard staat ook op een ruim halfuur rijden enkele reis. Wel op volpension; als ik er heen ga hoef ik me alleen maar bezig te houden met mijn paard. Ik vertrouw er op dat bij spoed, direct gehandeld wordt met wat nodig is. Laatst moest ik twee keer per dag heen voor medicatie en dat was een logistieke puzzel maar daarvoor zou ik hem niet dichterbij op een voor zijn welzijn mindere stal zetten. Ik rij liever zelf wat verder naar een plek die goed is voor mijn paard :j

Somboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 10:33

De eerste stal voldoet aan je wensen op de reistijd na, ik zou goede afspraken maken met de eigenaar wat te doen in geval van nood. Misschien een idee om zomaar een paar keer te gaan kijken en een praatje te maken met de mensen die er nu met hun paard staan, hun paard is in principe hun kostbaarste bezit en zij zullen hun paard niet aan iemand toevertrouwen die afspraken niet na komt en niet goed voor hun paard zorgt tijdens hun afwezigheid.

warwick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 16:54

Iedereen heel erg bedankt voor de adviezen. Ik heb goede afspraken kunnen maken. We zijn nu 2 dagen over en madam lijkt het super naar haar zin te hebben

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:22

Mijn pony staat op 20 minuten van huis. Is wel tien minuten korter dan jouw situatie, maar toch. In geval van nood zijn bij mij altijd de stalhouders aanwezig en zullen dan ook de DA bellen als het echt ernstig is. Ze checken de paarden 's ochtends en 's avonds, ze hebben mijn nummer en we zitten in een whatsapp groep met alle andere pensionklanten. Iedereen is altijd voor iedereen bereikbaar, dus we letten eigenlijk automatisch op elkaars paarden.

Heb al eens meegemaakt dat ik 's middags gebeld werd door een stalgenoot dat mn paard op 3 benen stond. Later natuurlijk nog even nagevraagd bij de stalhouder, maar 's ochtends was er nog niks te zien. Ze bleek volgens de DA uiteindelijk ook een klap van een ander gehad te hebben gehad, waarschijnlijk heeft er niet eens een uur tussen de klap en de 'ontdekking' gezetten. Ik heb toen om een filmpje gevraagd via whatsapp zodat ik een beetje in kon schatten of ik alvast de DA ging bellen of dat ik eerst gewoon zelf naar stal ging.

Zelf ook vaak genoeg andere gebeld, vorige week nog toen 1 van de veulens door het draad heen was gegaan. Eigenaar was er met 10 minuten, maar ondertussen hadden wij het veulen al terug gezet en hoefde alleen het draad weer gerepareerd te worden.

Er is dus bij de meeste stallen genoeg sociale controle :)

Edit: Succes op je stal! Het komt vast goed!