Oud paard stalgenoot twijfels over verzorging, wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Plurkies

Oud paard stalgenoot twijfels over verzorging, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 23:12

Sorry, het is een heel verhaal, maar wat zouden jullie aanraden in dit geval:

Ik zit even met een dilemma, bij ons op stal staat iemand met een ouder paard (20+) wat al een flinke tijd aan het kwakkelen is. Het zijn allemaal wat onsamenhangende dingen zo op het eerste gezicht.

Het begon met een vage kreupelheid en mok, daar is hij voor behandeld, maar bleef qua lopen wat afwijkend. Een tijdje later kreeg hij hele vage verlammingsverschijnselen. Daar is een DA bij geweest en heeft hem op pijnstillers en ab gezet (als ik me dat goed herinner). Die dacht aan iets wat in de hals ontstoken was en op een zenuw drukte. Het werd daarna weer iets beter, lopen bleef raar. Er was sprake van evt fotos maken maar dit is nooit gebeurd.
Iemand anders op stal vond ook dat het paard te hoog op zijn hielen stond en raar bekapt was. Hij liep en loopt nog altijd op ijzers, die er wat gek onder zitten. Scheef en steken een eind onder de hoef uit. (hij kan makkelijk met achtervoet op ijzer voor gaan staan) Eigenaren willen ijzers houden want die denken dat ie anders brokkelhoeven krijgt.
Tot noch toe wordt er niet meer gereden. Paard staat dag en nacht buiten, voorheen op het weiland, nu niet meer, want een paar weken geleden kwam hij ineens heel stram lopend uit het weiland en hebben de eigenaren zelf gediagnosticeerd dat hij hoefbevangen was. Er is geen DA meer geweest, ze hebben wel gebeld met DA en medicijnen kunnen ophalen. Metacam geloof ik.
Dit vonden wij erg raar, want hb kan niet bewezen worden zonder bloed te trekken en wij hebben hem gezien. Hij liep stijf, maar niet heel hb typisch, stond ook niet achterover geleund oid.
Een stalgenoot dacht eerder aan spierbevangen, ook omdat het koud was geweest en had geregend en de eigenaren laten hem altijd zo staan, vorig jaar zelfs tot laat in het jaar 24/7 buiten zonder schuilmogelijkheden, zonder deken.
De eigenaren willen er niet aan dat het evt ook spierbevangen kan zijn (of iets heel anders aangezien geen DA is geweest) en houden het op hoefbevangen. Er is dus geen DA bij geweest en foto's maken stellen ze ook maar weer uit, want het lijkt wel weer wat. Vorige week had hij binnenkant hak achterbeen nog helemaal dik/vocht oid. (geen open wond, geen trap gehad) Deed hem ook duidelijk pijn. Hij stond daarvoor ook nog even met de andere paarden op de wei, wat eigenlijk niet eens meer kan. Hij zondert zich af van andere paarden. De laatste keer bleef hij liggen waar hij lag, terwijl de groep aan het rennen en gek doen was, renden bijna over hem heen. Bleef nog liggen. Wij hebben hem toen maar uit het land gehaald en op een stukje alleen gezet, toen zagen we ook die enorme verdikking bij zijn hak en hebben we meteen de eigenaar ingelicht. Wederom geen DA niks mee gedaan door eigenaren. Evt heb ik nog wel wat foto's van de benen en hoeven beschikbaar, maar ik weet niet of het toegestaan is om dat hier zo te plaatsen.

Wel mag hij dus niet meer op het land en regelen ze nu zelf hooi in de paddock, want dat van de stal zou te goed spul zijn. Hij is absoluut niet dik en ze doen dit op diagnose HB wat ze zelf bedacht hebben.
Ze voeren nu ook zelf, maar waren er voorheen al heel weinig te vinden en ze geven hem nu over de dag 2 keer ongeveer zo'n zak hooi wat je dan ook wel voorverpakt ziet voor konijnen. Weinig dus.
Vandaag was het ook compleet verregend, had een ander stalgenootje hem toch wat gegeven. Er stond verder ook helemaal niks meer en hij stond daar maar honger te hebben. Werd direct heel dramatisch op gereageerd dat hij dat hooi niet kon hebben.

Wij (een stalgenoot en ik) vinden dat het zo eigenlijk niet kan, hoe er met dit paardje wordt omgegaan. Stalhouder heeft zijn twijfels, maar wil er ook nog niks aan doen, want hun paard, dus ze moeten zelf weten hoe ze dat willen aanpakken.
Met de eigenaar zelf praten, op nette manier, proberen te helpen of suggesties doen, zeg maar, dat werkt niet. Ze nemen helemaal niks aan van anderen en hebben redelijk een bord voor hun hoofd. Wat zouden wij kunnen doen? Of zitten wij er te dicht op en overdrijven we en zouden we inderdaad niks moeten doen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 23:26

Moeilijk hoor :j
Je kunt nog proberen te praten met de eigenaar, en advies geven ,maar als die zijn eigen zin wil doen dan zul je je er toch bij neer moeten leggen vrees ik.
Ieder heeft zijn eigen manier van met paarden omgaan en als is dat niet is hoe jij het doet dan is dat wel eens vervelend om te zien.
Mocht het zo zijn dat de gezondheid van het paard echt in het gedrang komt kun je paten met de staleigenaar of je bellen met 144 :j

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 23:42

Als ik het goed begrijp wil de eigenaar dus wel het beste voor zijn paard, alleen komt het er verkeerd uit.

Vaak helpt het als je een begripvolle houding opstelt en eerst naar de eigenaar luistert, wat die ook maar te zeggen heeft over het paard. (Echt luisteren zonder onnodig te onderbreken met het woord maar...)
Dan kan je later op jou beurt ook makkelijker doordringen met suggesties en wordt er soms beter naar je geluisterd. Probeer zoiezo goed te onderbouwen waarom je denkt dat het geen hoefbevangenheid is maar spierbevangenheid.

Heeft de eigenaar nog wel genoeg geld om de da nog eens te laten komen bloedprikken?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Oud paard stalgenoot twijfels over verzorging, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 10:34

Bloed trekken om hoefbevangenheid te constateren? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord.

Ik snap jullie bezorgdheid maar eerlijk gezegd zou ik als eigenaar niet heel blij worden als ik dit zou lezen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 10:54

Ik zou het los laten, je kunt hier niks aan doen. Zo te horen willen de eigenaren wel het beste voor het paard en ik snap heel goed dat ze niet steeds de dierenarts laten komen. Ik denk dat ze zich ook realiseren dat het een keer op is. En ik heb ook een oudje, bloed afnemen of foto's maken, naar een kliniek voor onderzoek... Dat soort dingen zou ik ook niet meer doen. Je weet ook niet hoe stressvol dat is voor dit paard, hoe makkelijk hij de trailer opgaat ed. Het is aan de eigenaren om te bepalen wat ze wel en niet willen. Als ik dit zo hoor weet ik niet of hij de winter nog doorkomt. Kan best zijn dat de eigenaren zich dit ook realiseren en het zo goed mogelijk proberen te doen. En als je al geprobeerd hebt het gesprek aan te gaan en ze luisteren niet dan houdt het gewoon op. Eventueel kun je nog hulp aanbieden misschien? Zo van ik ben elke dag op stal, zouden jullie het fijn vinden als ik hem elke dag iets van zijn eigen hooi geef? Maar doe dit alleen in samenspraak met de eigenaar. Hoe meer ze vinden dat er in hun ogen op de verkeerde manier mee bemoeid wordt, hoe minder ze naar jullie zullen luisteren. En als ze alles in eigen hand willen houden zul je dat ook moeten accepteren en respecteren, ook al zou jij het anders doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 10:55

Polly schreef:
Bloed trekken om hoefbevangenheid te constateren? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord.

Ik snap jullie bezorgdheid maar eerlijk gezegd zou ik als eigenaar niet heel blij worden als ik dit zou lezen.

Helemaal mee eens.
Ik vind het verhaal ook niet echt zorgwekkend. Volgens mij heeft de eigenaar zo zijn/haar redenen om dit zo te doen. Wbt de reactie op het bijvoeren, dat snap ik wel. Ik zal er ook niet blij van worden als stalgenoten ongevraagd mijn (ex hoefbevangen) paard bijvoeren omdat hij "zo zielig" is.

Laat het rusten, laat de eigenaar zijn/haar gang gaan. Ik denk dat je niks gaat bereiken door je ermee te bemoeien, gezien het verleden dat je schrijft kun je wellicht zelf ook begrijpen dat de eigenaar hier gek van wordt. Wat zou jij ervan vinden als iemand zich zo met jou/jouw paard bemoeid en zich naar anderen ook zo uit laat?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 11:01

Polly schreef:

Sluit me hier bij aan. Je kan prima zelf de diagnose hb trekken, zeker als je weet waar je naar moet kijken/voelen, en dat hebben ze gedaan en overlegd met de da. Niks mis mee lijkt me. Niet alle hb bevangen paarden vertonen de typische houding. Dus misschien zelf even inlezen voordat je een, zoals het lijkt, zorgzame eigenaar een beetje af te doen als onwetend. Overigens overstappen naar minder rijk hooi bij een hb paard is een goede beslissing. Die hebben juist ouder hooi nodig ipv rijk hooi. (eventueel cushing is waar ik eerder aan denk met al die vage klachten en de hb erbij)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 11:22

Het moeilijkste is dat er geen dierenarts bij is gekomen. Daardoor weet niemand precies wat er aan de hand is, maar worden en wel conclusies getrokken die invloed hebben op de verzorging.

Ik als staleigenaar bel bij spoedgevallen zelf de dierenarts. En wanneer de eigenaar van het paard zijn dier verwaarloosd of in mijn ogen pijn laat lijden en er niets aan doet spreek ik die persoon er op aan. Dat heeft me al een keer een pensionklant gekost met 2 pony's omdat we duidelijk verschillende inzichten hadden over haar chronisch hoefbevangen pony die in mijn ogen niet zonder pijnstilling kon, maar wat zij allemaal wel mee vond vallen die korte periode per 2 weken dat ze even kwam kijken en haar pony opjaagde in de bak als ik te veel zeurde over dat haar pony amper nog zelf naar haar eten kwam strompelen en zo mager was en moeilijk uit de voeten kon als de andere pony haar de hoek in trapte.

Jullie als stalklanten kunnen niet veel doen behalve er wat van zeggen als het jullie te gortig wordt en desnoods de dierenpolitie/dierenbescherming waarschuwen. Bijvoorbeeld als het beestje te mager wordt omdat hij te weinig te eten krijgt, of in de regen in de plassen blijft liggen en ze hem dan niet op stal gaan zetten maar gewoon buiten laten liggen in de nattigheid.

De staleigenaar moet de grenzen aangeven wat voor de staleigenaar wel of niet acceptabel is. Die kan verplichten er een dierenarts bij te halen of ze anders de stal opzeggen.

Vanachter de computer kunnen wij niets voor je doen en ook geen goed oordeel vellen. Al lijkt me dat als ze echt te weinig hooi geven dat paard al snel ingevallen en mager moet worden en bij erg weinig hooi best stro bijgevoerd zou mogen worden als buikvulling.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 11:28

Gewoon niet mee bemoeien... Krijg de kriebels van jouw bericht en dolblij dat ik aan niemand "verantwoording" af hoef te leggen.

Een dik been en dan zou gelijk de DA moeten komen?
Zeker bij een paard wat niet hoeft te werken kun je het best even aankijken (ook bij een paard wat wel werkt).

Mijn tip:
Zolang het paard niet als een gek bloed, geen koliek heeft of duidelijk een gebroken been je er niet mee bemoeien.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 11:36

Ik sluit me ook bij de meerderheid aan. De DA is een aantal keren bij het paard geweest alvorens de bevangenheid werd gesignaleerd door de eigenaar. DA had heus niet zomaar medicijnen gegeven als hij er aan twijfelde dat de eigenaar verkeerd handelde...
Laatst bijgewerkt door MaaikeMarlou op 10-07-16 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 11:37

joyce B schreef:
Het moeilijkste is dat er geen dierenarts bij is gekomen. Daardoor weet niemand precies wat er aan de hand is, maar worden en wel conclusies getrokken die invloed hebben op de verzorging.

Ik als staleigenaar bel bij spoedgevallen zelf de dierenarts. En wanneer de eigenaar van het paard zijn dier verwaarloosd of in mijn ogen pijn laat lijden en er niets aan doet spreek ik die persoon er op aan. Dat heeft me al een keer een pensionklant gekost met 2 pony's omdat we duidelijk verschillende inzichten hadden over haar chronisch hoefbevangen pony die in mijn ogen niet zonder pijnstilling kon, maar wat zij allemaal wel mee vond vallen die korte periode per 2 weken dat ze even kwam kijken en haar pony opjaagde in de bak als ik te veel zeurde over dat haar pony amper nog zelf naar haar eten kwam strompelen en zo mager was en moeilijk uit de voeten kon als de andere pony haar de hoek in trapte.

Jullie als stalklanten kunnen niet veel doen behalve er wat van zeggen als het jullie te gortig wordt en desnoods de dierenpolitie/dierenbescherming waarschuwen. Bijvoorbeeld als het beestje te mager wordt omdat hij te weinig te eten krijgt, of in de regen in de plassen blijft liggen en ze hem dan niet op stal gaan zetten maar gewoon buiten laten liggen in de nattigheid.

De staleigenaar moet de grenzen aangeven wat voor de staleigenaar wel of niet acceptabel is. Die kan verplichten er een dierenarts bij te halen of ze anders de stal opzeggen.

Vanachter de computer kunnen wij niets voor je doen en ook geen goed oordeel vellen. Al lijkt me dat als ze echt te weinig hooi geven dat paard al snel ingevallen en mager moet worden en bij erg weinig hooi best stro bijgevoerd zou mogen worden als buikvulling.

Zou TS 24/7 op stal zijn dat ze zeker weet dat er geen da op stal is geweest? Ik waardeer betrokkenheid van mijn stadhouder enorm in noodgevallen maar het is mijn knol en mijn beslissing hoe ik hem verzorg. Ik vind de verzorging ook klinken als een verzorging bij bevangenheid.
Dus simpel: niet mee bemoeien! Ook niet als staleigenaar trouwens.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 11:39

Nu ga je er van uit dat de eigenaren verstand hebben van paarden, je wilt niet weten hoeveel mensen een dier hebben maar gewoon echt niet zien wanneer dat dier ziek of kreupel is. Als je die mensen daar niet op wijst heb je veel onnodig dierenleed en kunnen simpele kwalen verergeren door verwaarlozing. Nee, zo de andere kant op kijken als je echt denkt dat er iets is, daar kan ik me dan weer niet in vinden... :x

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 11:47

Plurkies schreef:
Tot noch toe wordt er niet meer gereden. Paard staat dag en nacht buiten, voorheen op het weiland, nu niet meer, want een paar weken geleden kwam hij ineens heel stram lopend uit het weiland en hebben de eigenaren zelf gediagnosticeerd dat hij hoefbevangen was. Er is geen DA meer geweest, ze hebben wel gebeld met DA en medicijnen kunnen ophalen. Metacam geloof ik.
Dit vonden wij erg raar, want hb kan niet bewezen worden zonder bloed te trekken en wij hebben hem gezien. Hij liep stijf, maar niet heel hb typisch, stond ook niet achterover geleund oid.
Een stalgenoot dacht eerder aan spierbevangen, ook omdat het koud was geweest en had geregend en de eigenaren laten hem altijd zo staan, vorig jaar zelfs tot laat in het jaar 24/7 buiten zonder schuilmogelijkheden, zonder deken.
De eigenaren willen er niet aan dat het evt ook spierbevangen kan zijn (of iets heel anders aangezien geen DA is geweest) en houden het op hoefbevangen. Er is dus geen DA bij geweest en foto's maken stellen ze ook maar weer uit, want het lijkt wel weer wat. Vorige week had hij binnenkant hak achterbeen nog helemaal dik/vocht oid. (geen open wond, geen trap gehad) Deed hem ook duidelijk pijn. Hij stond daarvoor ook nog even met de andere paarden op de wei, wat eigenlijk niet eens meer kan. Hij zondert zich af van andere paarden. De laatste keer bleef hij liggen waar hij lag, terwijl de groep aan het rennen en gek doen was, renden bijna over hem heen. Bleef nog liggen. Wij hebben hem toen maar uit het land gehaald en op een stukje alleen gezet, toen zagen we ook die enorme verdikking bij zijn hak en hebben we meteen de eigenaar ingelicht. Wederom geen DA niks mee gedaan door eigenaren. Evt heb ik nog wel wat foto's van de benen en hoeven beschikbaar, maar ik weet niet of het toegestaan is om dat hier zo te plaatsen.

Ik kan ook zonder dierenartsbezoek metacam krijgen als ik bel met dat ik een hoefbevangen pony heb. Geen probleem. Misschien heeft ts van de eigenaar zelf gehoord dat die het niet nodig vond de dierenarts te laten komen?

En als een staleigenaar zich niet mag bemoeien van jullie met het welzijn van de paarden die op zijn erf! en dus mede onder zijn verantwoordelijkheid vallen dan vind ik dat een rare gedachte. Moet je zien hoeveel paarden verwaarloosd en mishandeld worden. Denken jullie dat dat ontdekt wordt als er niemand aan de bel trekt? Dat je er vanuit gaat dat alle paardeneigenaren het goed doen en het zelf mogen weten is een beetje tegenstrijdig met waarom er uberhaubt dierenbescherming en dierenpolitie en LID bestaat!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 11:57

Maar heel eerlijk zo klinken deze eigenaren niet. Er is een dierenarts bijgeweest in het verleden toen hij raar liep, daarna is er bij de verdenking hoefbevangenheid contact opgenomen met de dierenarts en de eigenaar haalt ook pijnstilling op. Klinkt niet als eigenaars die hun paard laten lijden eerlijk gezegd. En dat er op deze leeftijd geen foto's worden gemaakt, vind ik niet meer dan logisch, wat voegt het toe? Een verstuiking, peesblessure of artrose maakt toch eigenlijk niet uit? Een beestje op leeftijd wat niet meer bereden wordt, ga je geen stalrust geven of een actief revalidatieschema. Zolang ie nog pijnvrij kan worden kun je het aankijken en anders moet er een keer afscheid genomen worden. De eigenaren komen nu 2x per dag. Het klinkt of ze echt wel betrokken zijn. En misschien zitten ze bij het verkeerde eind, wie zegt dat ze niet alsnog een dierenarts laten komen als het met 2 weken niet beter gaat. Ik lees nog niet perse iets zorgwekkends.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 11:59

Maar eigenaar heeft deze handelingen gedaan in overleg met een dierenarts dus ik vind inderdaad dat een stalhouder zich daarbij neer te leggen heeft.
ik ga met mijn oudje ook echt niet naar de kliniek voor een foto als ie een dagje kreupel loopt, ik weet dat ze oud is en dat ze waarschijnlijk geen 30 word en ik heb mijn grenzen gesteld mbt even behandeling.
Zoals Tsjechie het omschrijft is ook zoals mijn beest erbij stond toen ze bevangen was en ik hadden het echt niet gewaardeerd als overbezorgde stadsgenoten waren gaan voeren dan.
Ik kwam vaak heel vroeg voor mijn werk op stal en s avonds laat als er eigenlijk niemand meer was en zag ook regelmatig de stalhouder niet op die momenten, lekker dan als men ervan uit gaat dat je niks doet.
Ts schrijft toch dat de eigenaar er 2x daags is?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:03

Vind het allemaal niet zo raar. Hoefbevangenheid is zeer makkelijk te diagnosticeren als je weet waar je naar kijken moet en hier word dan ook gewoon medicatie opgehaald. Niks raars. Hier komt de dierenarts ook alleen voor ernstige dingen die ik zelf niet kan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:57

Daarom schrijf ik ook dat we vanaf hier dat niet kunnen beoordelen, wij zien niet hoe dat dier er bij staat, en hoe zijn conditie er uit ziet. Maar een dierenarts die niet komt gaat uit van het verhaal van de eigenaar die belt. Dus als de eigenaar ergens geen probleem in ziet of heel zeker denkt te weten wat het probleem is, dan gaat een dierenarts daar in mee vanachter de telefoon of het moet een dierenarts zijn die denkt: Ik wil het zelf zien.

Verder kan ik me prima vinden in de verhalen, maar ook iemand met de juiste intenties neemt niet altijd de juiste beslissingen of doet het goed. En als geldgebrek of onwetendheid meespeelt wachten mensen soms langer dan verstandig is.

En inderdaad, omstanders/stalgenoten/voorbijgangers kennen vaak niet het hele verhaal. Maar beter te vaak gevraagd of hulp ingeroepen dat te weinig.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 10-07-16 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 13:09

Jij bedoelt het vast goed.
De eigenaar bedoelt het vast goed. (haalt metacam, overlegt met veearts, komt 2x per dag zelf hooi voeren)

Het is niet jouw paard, maar dat van de eigenaar.

Persoonlijk zou ik bloed en bloedlink worden als ik op mijn manier, in overleg met veearts, mijn paard weer op de been wil helpen, daarom een strak voerregime aanhoud, en iemand gaat ongevraagd hooi voeren.
Hoe goed dat ook bedoeld zou zijn.

Ik sta aan die andere kant. Heb een 22jarige, die een en ander mankeert.
Heeft daarvoor wat andere aanpak nodig dan de meeste paarden, krijgt bijvoorbeeld absoluut geen krachtvoer, en mag beslist geen "lekkers" (ook geen brood, wortel, appel etc) krijft medicatie voor maag.
Staat soms zelfs met warm weer met een deken.
Staat rondom op ijzers.

Als mensen zelf zoiets zielig vinden, en dingen gaan veranderen, dan kàn mijn paard daar behoorlijk last van hebben.
Hoe lief een snoepje ook bedoeld is. Hoe aardig ook als iemand de deken afhaalt als het warm lijkt...

Gelukkig sta ik op een kleine stal waar heel duidelijke afspraken gemaakt zijn over dit soort dingen.

Overigens is mijn paard met deze extra zorg in prima doen. Voelt zich lekker, en ik rij er zelf af en toe nog recreatief mee.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 13:49

Mooi gesprokeniet, gelukkig sta ik op een vergelijkbare stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 13:59

Sluit mij aan bij mijn voorgangers en wil daar nog aan toevoegen dat de behandeling voor spierbevangen en hoefbevangen, bijna geheel gelijk is, op het verschil na dat je een sb paard de eerste dagen een dekentje oplegt om de spieren warm te houden.

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 14:31

Hoe makkelijk is het om samen heerlijk te moederen (lees je gedragen als penny`s) en te oordelen over andermans handelen mbt tot een paard met gebruiksaanwijzing .
Laat de eigenaar zelf beslissingen maken dat doe jij toch ook graag over je eigen paard neem ik aan .
En ik zou echt not amused zijn als je mijn paard ongevraagd zou bijvoeren :(
kortom bemoei je fijn met je eigen paard :D

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 14:32

Hoe makkelijk is het om samen heerlijk te moederen (lees je gedragen als penny`s) en te oordelen over andermans handelen mbt tot een paard met gebruiksaanwijzing .
Laat de eigenaar zelf beslissingen maken dat doe jij toch ook graag over je eigen paard neem ik aan .
En ik zou echt not amused zijn als je mijn paard ongevraagd zou bijvoeren :(
kortom bemoei je fijn met je eigen paard :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 14:42

Eerlijk gezegd: je moet je er niet mee bemoeien, tenzij het heel erg is en het dierenwelzijn slecht is, maar dat dien je dan aan de stalhouder door te geven zodat die het met de eigenaar kan gaan bespreken.

En vraag de eigenaar er gewoon naar uit interesse en zo kom je meer te weten, waarom hun het zo doen.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 14:50

Volgens mij hebben jullie een bord voor je kop en niet de eigenaar van het paard. Logisch dat voor een ouder paard niet iedere keer een veearts wordt gehaald. Verder is het niet aan jullie om het paard te voeren als ie al eten krijgt en moet de eigenaar zelf weten of hij er wel of geen deken oplegt. Jullie hebben je zegje gedaan en als daar niets mee wordt gedaan, dan is dat zo.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 15:48

Denk ook dat je het beste kan los laten. Er zijn zoveel meningen over wat de beste verzorging voor paarden is.
Vindt het namelijk al best wat dat ze toch nu zelf 2 x per dag naar stal komen. Ze hebben dus duidelijk het beste voor. Gezien er ook in het verleden een dierenarts bij is geweest denk ik ook niet dat ze zomaar wat aanmodderen. En verder is het natuurlijk ook een wat ouder dier en daar komen wat mankementen mee. Eerst even afwachten hoeft ook niet verkeerd te zijn. Geen idee hoe lang dit nu allemaal speelt maar ook ik zou bij een paard over de 20 en niet meer gereden wordt ook niet zomaar foto's laten maken. Het paard loopt afwijkend maar heeft die ook echt pijn? Dat hebben de eigenaren wellicht allemaal al besproken met de dierenarts.

Blijft lastig maar kan me voorstellen dat het voor de eigenaren ook niet fijn is dat andere hun manier niet voldoende vinden en de manier waarop je dat gebracht hebt is van belang.
Als stalhouder zou je wat kunnen doen maar zoals ik lees heeft hij twijfels. Kan ik me voorstellen ik heb ook weleens mijn twijfels over hoe andere hun paard houden.