ondergrond schuilstal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waaslander

ondergrond schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 08:57

Mijn paardje en ezels leven voornamelijk in een zandpaddock met schuilstal. De schuilstal is 3 meter op 4 meter, ondergrond is gewoon aarde, mag geen betonnetje in, voor de stal is het 3 meter 'verhard' met grasdallen en een afdak boven.
ik heb nu vlas in de stal gemengd met stro, haal er 3 keer per dag de mest uit maar en soms de natte plekken maar het wordt zo een bende, gisteren 15 kruiwagens er uitgedaan, was in vuile harde zwarte koek van rottend strooisel. ze plassen echt allemaal in de stal, en gezien er niet echt een bodem in zit krijg ik hem niet helemaal schoon.
dacht na het uitscheppen om hem zo te laten in de hoop dat ze niet op de aarde zouden gaan maar helaas deden ze toch wel
nog iemand tips?

fenijro_tani

Re: ondergrond schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 08:59

Misschien rubberen platen leggen?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:00

Ik heb net uiteindelijk bestraat met stoep tegels. Met uitmesten nam ik ook steeds zand mee en werd de stal steeds dieper

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:03

Ik zou ook bestraten
Of een laag vers zand erover, iedere dag drollen scheppen en geen strooisel erin, urine zakt dan weg in het zand.
Als de toplaag te vies wordt, afscheppen en nieuw zand erop.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 12:51

Ik las verkeerd en dacht: een ondergrondse schuilstal?!? Whut?!?! :')

Maar omdat hij blijkbaar bovengronds staat kun je hem idd het beste bestraten. Omgekeerde grinttegels doen het prima, en menig hovenier wil er graag vanaf :)

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 05:12

bedankt voor de reacties!
gezien een nieuwe oplossing niet in 1-2-3 klaar is nu even opnieuw een pot-vlasstal begonnen
bestraten mag eigenlijk niet en moet ik ook voor sparen, is toch rap 1000 euro (kan ik niet zelf, niet zo handig :-))

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 05:25

Ik heb ook een zandondergrond en het is een potstal. Nu is die stal ook 15x10 meter. Dus je bent gekke henkie als je die wekelijks gaat uitmesten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 06:04

Waaslander schreef:
bedankt voor de reacties!
gezien een nieuwe oplossing niet in 1-2-3 klaar is nu even opnieuw een pot-vlasstal begonnen
bestraten mag eigenlijk niet en moet ik ook voor sparen, is toch rap 1000 euro (kan ik niet zelf, niet zo handig :-))

Nee hoor,
Hou gewoon de buurt in de gaten waar ze huizen renoveren, als ze hun oude terras uitbreken vraag je of je de stoeptegels mag hebben.
In je stal zorg je gewoon dat het zand wat effen en stevig aangedrukt is (als je een stuk oud tapijt op de kop kan tikken, leg je eerst het tapijt erover), stoeptegels met de ruwe kant naar boven er gewoon zo vlak mogelijk erop leggen. Laagje zand erover om tussen de voegen te gaan, en klaar is kees. Vocht kan weglopen tussen de voegen en het kost geen cent, behalve een dag of twee werk.
én je kan het gewoon er weer uithalen als je weggaat!
Tapijt alleen werkt trouwens ook prima!

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 08:12

Ik lees even mee, heb ook aarde als ondergrond in mijn schuilstal en ook 2 paarden die er een vreselijke bende van maken

@Duhelo: gaat dat tapijt niet vreselijk stinken na verloop van tijd?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 17:26

bij ons ligt het wel buiten, dus wordt regelmatig doorgeregend ;)

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 17:32

Ik heb ook zand als ondergrond in mijn uitloop stal. Werd ook een vreselijke troep. Nu heb ik er afdek zeil in gelegd. Gewoon van de bouwmarkt. De grootste maat bedek je de hele grond mee.

Daarover heen ligt stro of vlas.
Dit werkt prima en is niet zo duur.
En je kunt het goed schoon maken/houden. Alleen oppassen met je mestvork.... dat je niet te diep prikt ;)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 17:38

Hier hebben we van die rubberen tegels erin die je op al die speeltuintjes ziet liggen. Dingen kosten wat.. 3 euro per stuk Ofzo? Echt ideaal! Nu na ruim twee jaar zeer intensief gebruik nog altijd prima in orde, ondanks dat ze er dagelijks op poepen en plassen. Met bezem prima schoon te houden en geen gedoe met stalbedekking

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:48

100euro... nee hoor stoeptegels zijn overal gratis af te halen. Aanhangertje zand 10- ( vaak ook nog gratis met ff zoeken en leggen met een handige vriend

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:54

Tegels leggen is zo moeilijk nog niet. Zoveel mogelijk de grond rechtharken, liefst met wat nieuw zand erover.
Tuurlijk zal het niet perfect liggen maar het hoeft geen strak terras te zijn.
Wij hebben ook zelf bestraat, ja perfect ligt het niet maar voldoet wel prima.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 19:04

Ik zou alleen zand daarin doen en geen vlas of stro. In een zandpaddock haal je ook heel gemakkelijk de mest weg, is niet veel anders