weide vinden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xlarissab

weide vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 22:39

hooii,

mijn ouders en ik zijn een beetje aan het kijken voor een pony.
maar de stalling hier in rotterdam is gewoon zo duur.
wij zijn nu opzoek naar een wei maar dat lijkt haast onmogelijk hier.
een stal kost snel ook rond de 200 per maand.
en het worden dan waarschijnlijk shetjes.
terwijl ik hoor dat boeren hun land verhuren voor 20 euro per maand.
en sommige mensen zijn 200 per jaar kwijt aan stalling?!
hoe vind ik een wei of iets dergelijks?
en hoe hebben jullie iets gevonden?

groetjes larissa

tamary

Re: weide vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 22:47

Verhuizen :P . Je zit qua paardenhouden in de duurste, want zo ongeveer meest volgebouwde provincie van NL.

Land verhuren voor bijna niks doen maar weinig boeren, bv voor mais verhuren brengt hier 1000 euro/ha op. Meestal is dat familie of andere kijk op zaken en daar moet je net geluk mee hebben.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 22:50

200€ per maand is absoluut niet veel zeker niet in de randstad

Vrees dat je t niet goedkoper gaat vinden

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 22:52

Ik zou naar de Hoeksche Waard gaan kijken. Hier woon ik zelf, en er zijn immens veel opties met het stallen van paarden. Je betaald er natuurlijk wel wat voor, ik ken geen boer die z'n land voor zo weinig geld wil verhuren, omdat hij er winst op wil maken. Land wat verhuurd wordt is vaak voor de schapen en/of koeien, en dit heeft de boer dus deels zelf nodig. Paarden lopen de boel sneller kapot en vreten het sneller kaal. Je moet dus akkoord gaan met het delen van een wei vaak genoeg, of de boer moet zelf paarden en/of pony's hebben, maar voor dit geldt hetzelfde.

Ik zou kijken naar Goudswaard, Strijen, Strijensas of Maasdam. Dit zijn de meest paardrijke dorpen naar mijn weten en hier heb je dus ook de meeste opties qua weidegang. Het is zeer moeilijk om zomaar land te vinden, daarentegen. Je zult dus echt bij mensen langs moeten gaan, en in omgeving Oud-Beijerland zijn vaak alleen duurdere stallen te vinden, puur omdat ze minder grond hebben wat niet volgebouwd is.

En inderdaad, hier zijn stallingen met ook maar 1 enkele voorziening minstens 150 euro per maand. Weides kun je hier voor ongeveer 75 euro krijgen, maar dan deel je hem.
Laatst bijgewerkt door Maanoogje op 08-07-16 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 22:52

Ik mag mijn pony gratis bij mijn verzorgponys zetten, is bij hun thuis, weide + stalling is gratis, hoef alleen voer zelf te kopen en voor pony dingen maar gewoon rondvragen bij boeren kom je er vast wel !

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 22:54

20 euro per maand/200 per jaar dat is of een gemeenteweide die je dus hebt zolang het de gemeente past en ze de grond niet nodig hebben.. soms midden in een dorp..

of het is een postzegelstukje.. ook bij een boer betaal je voor een behoorlijke weide echt niet zomaar zo weinig. ze willen er wel iets aan verdienen natuurlijk..

of het is een helemaal kaal stuk grond, waarbij je de heleboel nog moet omheinen/stroom/water moet regelen etc, wat het de eerste jaren dan behoorlijk duur maakt.

denk eerder dat je richting de 500-600 zit voor een behoorlijk stukje weiland zonder schuilstal/opslag, in een goedkope regio.

bij een kleine weide moet je ook nog nadenken over je mestafvoer en waar je je hooi gaat laten en je spullen (een grote weide werk je de stront een beetje in de rondte en heb je er verder geen omkijken nakijken naar)

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 22:57

elenaMM77 schreef:
20 euro per maand/200 per jaar dat is of een gemeenteweide die je dus hebt zolang het de gemeente past en ze de grond niet nodig hebben.. soms midden in een dorp..

of het is een postzegelstukje.. ook bij een boer betaal je voor een behoorlijke weide echt niet zomaar zo weinig. ze willen er wel iets aan verdienen natuurlijk..

of het is een helemaal kaal stuk grond, waarbij je de heleboel nog moet omheinen/stroom/water moet regelen etc, wat het de eerste jaren dan behoorlijk duur maakt.

denk eerder dat je richting de 500-600 zit voor een behoorlijk stukje weiland zonder schuilstal/opslag, in een goedkope regio.

bij een kleine weide moet je ook nog nadenken over je mestafvoer en waar je je hooi gaat laten en je spullen (een grote weide werk je de stront een beetje in de rondte en heb je er verder geen omkijken nakijken naar)

Zo staan er inderdaad 3 paarden bijna tegenover mijn verzorgpony's. Het is net buiten het dorp, maar die beestjes staan op een kale bende. Het was niet kaal toen er nog 1 pony op stond, maar de grond is gewoon niet gemaakt voor meerdere paarden die de hele dag aan het lopen zijn. En omdat het van de gemeente is, kan de eigenaresse niet veel voor haar paarden doen. Ze mag geen zand storten, waarschijnlijk ook geen hekken tactisch anders plaatsen, etc.

Edit: ik gok dat wij ook geen goedkope regio zijn, maar dat is bijna nergens in Zuid-Holland. Mijn beste vriendin heeft ooit een shetje gratis ergens kunnen zetten, maar zoals gezegd, dit was omdat de eigenaar in nood zat omdat zijn pony alleen was en dus doodongelukkig. Dat is echt moeilijk om te vinden, dus daar zou ik maar niet op rekenen. Overigens was die man ook erg boos op mijn vriendin omdat ze de pony weg ging doen naar een mevrouw die oude Shetlanders opving. Het was nooit haar doel geweest om het beestje tot het eind van haar leven te houden of überhaupt een pony te hebben namelijk. Er lopen een hoop gekken rond in de paardenwereld, en gratis kan soms dubieus zijn.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 23:12

En stel je vind een wei. Vaak mag je daar niet op bouwenwant het is tijdelijk. Dus hoe ga je voer opslaan. Hoe ga je je drinkwater doen. Weide onderhoud. Bescherming voor je paard. Een weide onderhouden is een hoop werk. En gaat veel meer geld in zitten dan je denkt. En idd 200 is niet zo heel duur voor Rotterdam. Dus ik zou er goed over nadenken voordat je een wei gaat huren. Denk ook aan mest afvoeren en of weide slepen. Bijvoeren veiligheid.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 23:18

Rotterdam heeft naar mijn weten ook vaak de neiging om stukjes grond aan paardenmensen te verhuren voordat ze er iets voor hebben om op te bouwen. Steden groeien constant als ze de ruimte hebben, dus ik zou me er niet op vastbinden dat je in de stad iets wat permanent is gaat vinden. Nogmaals, ik zou echt in omliggende dorpen zoeken. Ook in Schiedam bijvoorbeeld zijn al veel meer opties als je naar de rand aan de kant van Delft toegaat (daar ken ik het redelijk, en daar is een duidelijke poldergrens met een manege in de buurt te vinden).

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 17:46

het lijkt mij handiger om een pony op een manege te zetten. ik weet niet hoe duur ze daar zijn... anders misschien eerst even kijken naar een verzorg pony (gratis?) die een eigen weide heeft, dan kan je daar alvast kijken hoe het allemaal moet met weides onderhouden. als je verzorg pony een aardige eigenaar heeft die nog genoeg ruimte heeft voor een (of meerdere) pony, kan je misschien vragen of je hem daar mag stallen. De kans is groot dat het dan goedkoper is dan bij iemand die je niet zo goed kent. misschien is het dan wel gratis (behalve voer en halsters ect.).

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 21:53

De maneges in de gehele provincie Zuid-Holland zijn rond de 300 euro per maand, en vaak meer. Dat ligt dus vrij ver buiten het budget van de TS. Ik ken vrijwel niemand die maar 200 euro per jaar kwijt is aan stalling, dit is gewoon alleen mogelijk als je je pony/paard aan huis hebt staan, want dan betaal je voor voer en mest op laten halen, zulk soort dingetjes. Evenals water overigens, en voor de rest "betaal" je met je eigen tijd die je in de verzorging van je dier(en) moet steken.