Veranderen van stalling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maatje95

Veranderen van stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 19:08

Hallo bokkers,

Ik lees al een tijdje mee op bokt maar nu toch besloten me aan te melden en een topic te openen met een vraag.
Ik heb een paard van 7 jaar waarmee ik op het moment M dressuur start. Ik train fanatiek en ga regelmatig op wedstrijd. Hij staat op het moment 24/7 buiten op een doe het zelf stal met wat andere paarden. Het is de bedoeling dat ik een aantal keer per week de wei uit mest en kom voeren, komt nu neer op 3x per week mesten en 4-6x voeren. Dit ging met mijn vorige opleiding oke, ik ben dit jaar op het MBO afgestudeerd maar ik wil verder op het HBO.
Het mesten kost me redelijk veel tijd (+/- een uur) wat op een doordeweekse dag met school niet makkelijk maakt. Daarnaast heb ik enkel de beschikking over een buitenbak die in de winter vaak niet goed te rijden is waardoor ik lopens naar de binnenbak moet, dat is 20 min stappen, zonder straatverlichting over een 50 km weg waar ze regelmatig 80 oid rijden. Daarnaast is het in de winter erg nat en vroeg donker, de verlichting is niet zo best en ik kan wel overdekt opzadelen maar daar is geen verlichting.
Ik heb het er wel eens over gehad met mijn stalgenoten (die rijden overigens recreatief dressuur) maar die zeggen dat ze korter/niet rijden als ze het niet halen met mesten en dat ik dan maar het rijden moet aanpassen om het te kunnen combineren met mesten en school. Hier ben ik het (deels) niet mee eens aangezien ik een paard heb gekocht om erop te rijden en niet enkel om te mesten. 3 a 4x per week rijden is gewoon te weinig voor mijn paard om hem zo fijn aan het lopen te houden als dat ik er 5, soms 6x per week op ga zitten.
Naast het mesten en het voeren komen ook klusjes zoals onkruid wieden, de bak slepen, paaltjes verzetten, dingen repareren etc. erbij. Het plan was om eens in de zoveel tijd in het weekend met zijn allen dit te gaan doen maar aangezien ik vaak zaterdag en zondag moet werken komt daar van mijn kant nooit zoveel van. Dit levert irritaties op vanuit hun kant en uiteindelijk ook bij die van mij. Als ik 5 dgn in de week naar school moet en zaterdag en zondag moet werken van 8 tot 3 dan moet ik mezelf echt naar stal slepen om die dingen nog te gaan doen.
Ik zit er dus al een tijdje over na te denken om mijn paard te verhuizen naar een all-inclusive stal. Hij komt dan een aantal uur per dag buiten met een vriendje en staat daarnaast in een ruime stal met stro. Aantal keer per dag ruw- en krachtvoer en alle faciliteiten zijn aanwezig. Ik werk daar nu +/- 3 jaar en de sfeer is daar goed. Mijn paard heeft daar +/- 3 weken gestaan omdat ik op vakantie was en ik hem door mijn instructrice door wilde laten trainen en hij had het daar goed naar zijn zin. Ik trouwens ook, ik vond het fijn om te zien dat mijn paard zich er thuis voelt en ik kreeg regelmatig foto's dat hij een dutje deed op stal of dat hij aan het spelen was in de paddock. Op mijn huidige stal is het in de winter erg modderig, ze zakken niet ver weg maar het is wel erg nat. Dan moet hij in de schuilstal met rubberen matten liggen waar hij wondjes van krijgt, maar als hij ergens anders moet gaan liggen dan is dat in de modder. Ook mok is een terugkomend probleem, met 4 witte voetjes is dat lastig onder controle te houden maar is nu (eindelijk) stabiel. Ik heb mijn paard nu bijna 3 jaar en ik heb het idee dat hij het (vooral) in de winter erg prettig vind om op stal te staan. Laatst had ik hem ook een dag mee naar mijn werk om daar na het werken in de binnenbak te rijden en toen ik na mijn pauze weer op stal kwam lag hij weer heerlijk te slapen in het stro, alsof hij weer moest bijtanken van het 24/7 buiten staan.

Dus mijn vraag: Doe ik mezelf en mijn paard er wel goed aan om te blijven? In de zomer is het prima, lekker op de wei lopen en de bak is prima te doen. Maar in de hefst/winter begint de ''ellende'' weer, slecht weer, steeds naar de binnenbak, veel tijd kwijt aan stalwerkzaamheden, een paard wat op harde matten moet liggen of in de modder moet staan, mok etc. Daarnaast vraag ik me waar in de tijd vandaan moet halen als ik straks aan een HBO opleiding begin. Het wordt sws al pittig aangezien mijn vorige opleiding maar weinig aansluit op mijn HBO opleiding.

Bedankt voor het lezen.

Groetjes Madelief

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:41