Genoeg beweging, 4 uur paddock?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

orlando9

Genoeg beweging, 4 uur paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 19:06

Ik heb een paardje gekocht, ga ik zaterdag ophalen.
Heb ook een gezin en zit te denken hoe ik het zal regelen, bijrijdster nemen of niet.
In de winter staan ze op deze stal 4 uurtjes in de paddock, is dat voldoende beweging op een dag of moet ik elke dag wat doen? Het gaat om een tinker.

Azmay

Re: Genoeg beweging, 4 uur paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:07

Dan staan ze 20 uur per dag stil, voor een dier wat gemaakt is op heel de dag bewegen vind ik dat wel heel erg veel..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:07

Nou ik denk dat het beter is dat het paard naast die 4 uur buiten in de paddock ook nog meer beweging krijgt.
Kan je niet iedere dag dan zou ik wel aan een bijrijder denken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:08

4 uur per dag paddock is veel te weinig of het nu een tinker is of een hyperras paard. Mijn tinkers zouden dood ongelukkig worden, stijf, chagerijnig, en dikke benen krijgen. Rijden is niet eens het belangrijkste maar vrije beweging desnoods wandelen of aan de hand grazen is erg belangrijk.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:09

Vier uurtjes in de paddock en daarnaast nog weidegang hopelijk?

Of staat ze daarna 20 uur binnen?

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:11

4 uur is inderdaad heel erg weinig. Ik zou toch wel opzoek gaan naar een plek waar ze veel langer buiten kan staan. Want ook al zou je wel elke dag beweging geven, of de bijrijdster, hoe lang ben je dan bezig? Misschien dat ze dan nog 2 uurtjes langer uit de stal is. Dan is het nog steeds ontzettend weinig.

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 19:12

In de zomer weidegang hele dag. In de winter dus de paddock. Ik kan wel elke dag gaan hoor, maar zat te denken wat is handig.

Hier omgeving hoofddorp is het niet zo eenvoudig een goeie stal met veel buiten in de winter

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:12

Ik vind vier uur veel en veel te weinig. Al zou je paard daarnaast nog bijgereden worden, zou ik het nog te weinig vinden. Ongezond ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:20

Def schreef:
Ik vind vier uur veel en veel te weinig. Al zou je paard daarnaast nog bijgereden worden, zou ik het nog te weinig vinden. Ongezond ook!

Dit dus. Een paard moet veel en veel meer vrije beweging kunnen krijgen dan 4 uur.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:22

Def schreef:

Helaas is op veel stallen dit of nog minder de werkelijkheid :(

Mijn paarden zouden snachts op stal mogen (mits buiten stal ivm 1 met stof allergie), maar van smorgens tot zo laat mogelijk buiten in de winter.
Heb het geluk dat mijn paarden 24/7 buiten staan.

Kan je geen plek zoeken waar je paardje 24/7 buiten kan staan met schuilstal?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:23

Kan je niet gaan als hij binnen staat en hem dan zelf nog een uur iig in de paddock doen. Bv terwijl je aan het mesten ben etc.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:23

Dan zou ik zeker een bijrijder zoeken. Al gaat diegene maar een uur wandelen of of of... alles uit de stal is meegenomen!

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:01

Dan zou ik toch eerder denken aan verhuizen naar een andere stal.
4 uur in een paddock + 1 uurtje rijden is ook niet genoeg. Dan staat ze zich alsnog 18/19 uur te vervelen per dag.

Is er in de buurt niet een stal waar ze meer buiten komen?

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:06

Bijrijder zou ik zeker niet doen, maar dat is mijn mening, genoeg ervaringen van andere mensen, en dat zijn geen leuke, goed voor een shetje waar je zelf niet meer op kan rijden is het een ander gevel, maar als het echt je rij-paard is, nee, dat is niet echt aan te raden,
Dat kan ik je ook wel uitleggen; jij geeft andere soort hulpen dan jou bijrijder, dus dan krijg je een soort manegepaard-geval.
Ik hoop dat je het snapt en ik wens je veel plezier met je nieuwe paard!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:08

De ene paddock is de andere niet.
En de ene groep paarden is de andere niet.

Ik durf er nu dus niets over te zeggen.

Zo maakt het uit of de paddock "gewoon" de rijbaan is, waar ze 's morgens in rondlopen - of een paddock paradise met bochten, waterbak, heuvels, hooibak, eetbare struiken etc. etc.
En in een groep 'jonkies' wordt ook meer gedold, gespeeld, uit ge probeerd dan in een groep oudere paarden.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:13

Wie weet is er wel iemand op die stal waarmee je iets kan regelen. Dat als jij er bent de paarden extra los zet en de ander ook. Dan kun je de vrije beweging zelf uitbreiden. Of je probeert zoiets met een groepje mensen?
Ik denk dat er best mogelijkheden zijn om dit goed voor elkaar te krijgen.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 00:03

orlando9 schreef:
In de zomer weidegang hele dag. In de winter dus de paddock. Ik kan wel elke dag gaan hoor, maar zat te denken wat is handig.

Hier omgeving hoofddorp is het niet zo eenvoudig een goeie stal met veel buiten in de winter

Ik stond in Hoofddorp op een stal met dagelijkse weide of paddock hele dagen. Heeft nu wel een wachtlijst. Waar ga je staan?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 00:22

FabianHorse schreef:
Bijrijder zou ik zeker niet doen, maar dat is mijn mening, genoeg ervaringen van andere mensen, en dat zijn geen leuke, goed voor een shetje waar je zelf niet meer op kan rijden is het een ander gevel, maar als het echt je rij-paard is, nee, dat is niet echt aan te raden,
Dat kan ik je ook wel uitleggen; jij geeft andere soort hulpen dan jou bijrijder, dus dan krijg je een soort manegepaard-geval.
Ik hoop dat je het snapt en ik wens je veel plezier met je nieuwe paard!

Gelukkig is dat in de meeste (alle?) gevallen niet zo.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 05:33

Mijn paard springt na 4 uur de paddock uit.. Dus die gaat na 3 uur gewoon naar binnen Dus het ligt ook een beetje aan je paard. Daarnaast wandel k wel altijd nog een stuk en rij ik 5 dagen in de week en andere dagen laat ik hem rennen aan het lijntje

en hij klimt uit zijn buitenbox dus als hij binnen staat staat hij ook echt binnen :Y)

Ook liever niet hoe ik het zie maar het paard geeft het aan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 06:35

Wat een onzin dat 4 uur vreselijk zielig en weinig is. De mijne willen na 4 uur in de kou, regen en (soms) modder echt wel graag naar binnen.

Wat ik dan wel belangrijk vind is dat ze genoeg hooi krijgen om ze bezig te houden en dat ze s avonds nog een keer uit hun box komen. Rijden is niet perse nodig, ff los gooien of in de molen is ook prima. Zeker voor een tinker die zijn vaak toch liever lui dan moe.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 06:40

4 uur in de winter vind ik prima. Zou zelf geen bijrijder nemen om hem meer zijn stal uit te krijgen.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 06:44

Ik vind het veel en veel te kort. Ik zou op zoek gaan naar een andere stal of kijken of er in overleg niet langere tijd mogelijk is

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 09:19

Een tinker liever lui dan moe? Dan ken je die van mij nog niet. Die beweegt graag veel en hard. En zijn echte buiten paarden

Reden dat veel paarden "graag" naar binnen gaan is als er buiten niks te eten is en ze weten dat er binnen brokjes liggen. Dan is binnen met eten beter dan buiten. Maar gezond is het gewoon niet voor een paard.

Als ik die van mij iedere dag op de dezelfde tijd iets lekkers in hun box geef staan ze ook al klaar hoor daar. Om daarna weer hard naar buiten te rennen. Bij oude tinker krijg je boxdeur bijna al niet dicht zelfs. Die gaat in de opening staan. Terwijl ze bij harde regen wel zelf binnen gaan maar dan ben ik er niet dus weten ze dat ze naar buiten kunnen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 09:22

@karuna
Mijn arabiertje staat echt graag binnen.
Als ik de stal(len) open laat, staat ze het grootst gedeelte van de dag binnen.
Terwijl de andere 200 meter verderop in de wei staan te eten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 09:23

Dat is vrijwillig dan en je weet niet wat ze in de nacht doet. Als het heel,heet is staan de twee ook met zijn 2 en in een box gepropt vooral overdag. Maar s avonds bij afkoeling vliegen ze toch echt naar buiten.

Er is voor mij een groot verschil tussen een paard dat zelf kan kieze binnen of buiten of een die gedwongen binnen moet staan