Onrustig paard tijdens poetsen (bijten & trappen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amyxxdh

Onrustig paard tijdens poetsen (bijten & trappen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 14:30

Hoi hoi

Ik verzorg sinds kort een paard (merrie, ca 8 jaar) alleen ze is heel erg angstig (te veel bijrijders gehad, alleen opgejaagt en afgestraft) en ze heeft duidelijk nog geen vertrouwen en/of respect voor mij. Natuurlijk snap ik dat dit tijd nodig heeft.

Het enige wat ik nu kan is wandelen (daar is ze vrij braaf bij alleen trekt ze me mee als ze eten ziet) en poetsen zo ver ze het toelaat, haar knop draait zo snel om en dan zie je echt de angst in haar ogen en beweegt ze veel, trapt, bijt en mag ik geen eens in de buurt komen.
Ook reageert ze niet als ik haar om wil zetten.

heeft iemand misschien tips voor mij of weet er iemand die hier ervaring mee heeft en mij zou willen helpen hierbij (Pensionstal in breda)

Ik weet dat ze het kan want voor alle bijrijders was het een top paard en nu kan je niet eens meer in de buurt komen met een zadel.

Alvast heel erg bedankt, alle tips zijn welkom.

Jeika

Re: Onrustig paard tijdens poetsen (bijten & trappen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:33

misschien moet je af en toe gewoon langs gaan, een aai geven en weer weggaan. ik heb ooit gelezen dat ze dan de indruk krijgen dat ze niet altijd hoeven te werken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:41

Naar je bijten en trappen, niet voor je aan de kant willen gaan en bij het wandelen gewoon bepalen waar ze zelf heen gaat klinkt toch niet als een typisch gevalletje bang.
Hoe kom jij tot de conclusie dat ze bang is?

Amyxxdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 14:51

pol013 schreef:
Naar je bijten en trappen, niet voor je aan de kant willen gaan en bij het wandelen gewoon bepalen waar ze zelf heen gaat klinkt toch niet als een typisch gevalletje bang.

Aan der ogen te zien, en omdat ze pas bergafwaarts ging vanaf het moment dat ze te veel bijrijders kreeg, en opgejaagt werd en voor alles werd afgestraft.
Ze zeiden tegen mij dat ze niet zo veel vertrouwen meer heeft in mensen

Amyxxdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 14:52

Jeika schreef:
misschien moet je af en toe gewoon langs gaan, een aai geven en weer weggaan. ik heb ooit gelezen dat ze dan de indruk krijgen dat ze niet altijd hoeven te werken.

Ik doe tot nu toe elke keer als ik kom ook alleen poetsen en eventueel een rondje stappen buiten maar dat was het dan ook.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:54

Grondwerk kan uitkomst bieden!

Amyxxdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 14:58

pol1 schreef:

Waarmee kun je het beste beginnen dan?

Vorige bijrijder probeerde parelli maar ze is heel gevoelig en ging alleen maar stijgeren

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:35

Ik denk dat je hier gewoon iemand bij moet halen die je echt serieus kan begeleiden. Ze klinkt in alles wat je zegt niet als een bang paard. Eerder als een paard (die al dan niet terecht) een zeer duidelijk grens stelt.
En die grens ligt zo te horen niet daar waar wij hem willen zien in de dagelijkse omgang met een paard. Ga dan aub niet aankloten met goed bedoelde en oppervlakkige adviezen via een forum. Als ze echt zo heftig reageert kan dat gevaarlijk worden.

Ik ben niet perse van het grondwerken maar van ferm en duidelijk maar in dit geval schort het dusdanig in de gewone omgang dat ik je toch grondwerk onder begeleiding wil aanraden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:38

pol013 schreef:
Mee eens, dit klinkt voor mij meer als een gevalletje pijn.
Heb je dit uitgesloten?

Amyxxdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 16:28

pol013 schreef:
Ik denk dat je hier gewoon iemand bij moet halen die je echt serieus kan begeleiden. Ze klinkt in alles wat je zegt niet als een bang paard. Eerder als een paard (die al dan niet terecht) een zeer duidelijk grens stelt.
En die grens ligt zo te horen niet daar waar wij hem willen zien in de dagelijkse omgang met een paard. Ga dan aub niet aankloten met goed bedoelde en oppervlakkige adviezen via een forum. Als ze echt zo heftig reageert kan dat gevaarlijk worden.

Ik ben niet perse van het grondwerken maar van ferm en duidelijk maar in dit geval schort het dusdanig in de gewone omgang dat ik je toch grondwerk onder begeleiding wil aanraden.

Ik heb hier op stal al een aantal keer rond gevraagt of ze mensen kennen die mij kunnem begeleiden, zonder succes...
Jullie misschien een idee waar ik kan zoeken.
Ook is het pverigens niet mijn eigen paard, ik betaal zelf wel staldeling maar de eignaar zelf zegt allemaal dat het niet nodig is dit en dat, ook een wat oudere man.

De moeder van dit paard had trouwens wel precies hetzelfde, ze mankeerde niks.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:35

Amyxxdh schreef:
pol1 schreef:

Waarmee kun je het beste beginnen dan?

Vorige bijrijder probeerde parelli maar ze is heel gevoelig en ging alleen maar stijgeren

Ik zou toch wel parelli aanbevelen. Juist daarbij ligt in het begin een sterke focus op het wennen aan mensen en onze hulpmiddelen. Dat lijkt me in dit geval voor haar heel nuttig.
Haal er eens een goede trainer bij en kijk wat die er van zegt, het zal je verbazen hoeveel dat kan schelen!

Edit: ik zie nu dat je advies vraagt voor trainers, misschien kan ik helpen iemand te vinden. In welke omgeving zit je? Mag ook via pb. :)