Drinkbak kiezen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daisyjazz

Drinkbak kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 16:55

Hallo lieve bokker,

We hebben een huis gekocht met stallen erbij. Nu zijn die stallen nog gloednieuw en zitten er nog geen drinkbakken in de stal. Nu moeten we dus kiezen welke we willen we willen zoiezo automatische drinkbakken maar willen we dan lepelbakken of staafbakken ? Ik weet dat lepelbakken eigenlijk voor koeien zijn maar tja wat maakt het uit. Nu hebben we een bij elkaar geraapt zooitje van beide :P

Welke raden jullie aan en wat zijn eigenlijk de voors en tegens van lepel en staafbakken?
Linkjes naar goeie drinkbakken zou heel fijn zijn. Zit zelf natuurlijk wel wat rond te kijken maar ervaringen zijn altijd fijn. We doen het liever in 1 keer even goed :)

Alvast bedankt !!

BBolluijt

Re: Drinkbak kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:30

Lepeldrinkbakken zijn wat minder geschikt voor paarden omdat het ventiel moeilijk bereikbaar is en de bak sneller onklaar raakt als de paarden soppen met hooi of kuil. Wij hebben zelf al meer dan 15 jaar de Suevia staafventielbakken type 25R in gebruik, eigenlijk zonder problemen. Het staafventiel is instelbaar, de bak van gietijzer en goed geemailleerd. Ze zijn echter wel redelijk prijzig. We verkopen als alternatief veel Suevia Ideaal drinkbaak met geemailleerde bak en messing staafventiel. De waterafgifte van dit ventiel is niet instelbaar (tenzij je de nozzle aanpast) verder een goede drinkbak voor een redelijke prijs. https://www.cavalo.nl/staluitrusting/dr ... akken.html

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:40

Op stal hebben wij deze drinkbakken:
https://www.agradi.nl/kerbl-drinkbak-rv ... ndaard.htm

Bij de meeste paarden werkt deze gewoon goed.
Sommige paarden klieren er mee. Die paarden hebben een vlotterdrinkbak.
(dat waren paarden die met de neus op de lepel bleven staan en de bak over lieten lopen.)

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:43

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:51

In de winter warm water kunnen gebruiken (en dus ook geïsoleerde leidingen) lijkt me sowieso handig, als je toch moet aanleggen. :j Bij ons op stal hebben de meeste paarden (van de om en nabij 95 stuks) gewoon een lepeldrinkbak, voor een paar, zoals die van ons, is er een vlotterdrinkbak geïnstalleerd. Al wil ik het geen klieren noemen natuurlijk, mijn paard z'n neus is gewoon te groot waardoor hij er niet tegenop kan drinken als hij water wil. :P

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 17:37

We moeten niks aanleggen. We moeten alleen bakken ophangen. Het probleem met verwarmde leiding is dat de vorige eigenaar alles bovenlangs heeft gedaan waardoor we een dan 50 meter leiding zouden moeten verwarmen.... we zouden het op zich wel willen. Ben alleen bang dat we dan een paar duizend euro kwijt gaan zijn.

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:01

daisyjazz schreef:
We moeten niks aanleggen. We moeten alleen bakken ophangen. Het probleem met verwarmde leiding is dat de vorige eigenaar alles bovenlangs heeft gedaan waardoor we een dan 50 meter leiding zouden moeten verwarmen.... we zouden het op zich wel willen. Ben alleen bang dat we dan een paar duizend euro kwijt gaan zijn.

Valt wel mee hoor, wij hebben iets van 20 meter gedaan. Weet niet meer precies hoeveel dat was, maar schat zo rond / onder de 200,-. Was alleen best wat werk, maar dat is het me zeker waard geweest.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:39

Wij hebben zowel binnen als buiten lepel bakken.
Alleen de hond, ja dat lees je goed, :) heeft een vlotterbak.

Buiten sluiten we uiteraard af in de winter.
Binnen is nog maar een keer nodig geweest.
Onze leiding loopt niet over de buitenmuur maar op de voorwanden. Dat scheelt voor vorst enorm.

Lepel bevalt me goed.
Paarden begrijpen het snel. Ook de veulens.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 22:45

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 23:29

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 23:59

Deborah2 schreef:
daisyjazz schreef:
https://www.agradi.nl/verw-kunstst-drin ... arming.htm

Deze lijken me wel wat...
en dat zou dan in combinatie met dit zijn of heb ik het mis?
https://www.agradi.nl/kerbl-thermokabel ... -37mtr.htm

Ik ben echt een leek hoor van dit soort dingen heb ik echt 0 verstand :P

Let wel op dat die drinkbakken 24V zijn een dat je dan een transformator nodig hebt. Degene die ik gelinkt had zijn gewoon 230V, dus die hebben dat niet nodig. Dat lint heb ik inderdaad ook.

Ja maar van die van 230V zijn er nog maar 4 beschikbaar en wij hebben er 5 nodig :P maar ik zou liever geen transformator nodig hebben dus misschien even een mailtje doen wanneer ze weer binnen komen ofzo :P

Hoe bevalt het lint en de bakken ?

EDIT: die van jou zou idd beter kunnen ! we hebben die aansluiting van buisverwarming op de waterbak zelf niet echt nodig. :j

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 08:35

Zou inderdaad even bellen met Agradi, of ze dan binnenkort nog binnen komen.
Het bevalt mij uitstekend! Eerste 2 winters dat wij de paarden aan huis hadden waren 2 hele koude winters, meteen waterleiding gesprongen... En dat gesleep met emmers enzo, omdat de bakken bevriezen, wat een ramp! Laatste winters zijn erg zacht geweest, maar ben blij dat ik alles verwarmd heb nu. Was wel even werk, omdat wij geen koper, maar kunststof waterleidingen hebben, dus in de weer met aluminiumfolie enzo. Maar nu nergens geen omkijken meer naar.
Wij hebben trouwens wel om alles waar de paarden bij kunnen pvc buizen gedaan, zodat ze het echt niet stuk kunnen bijten. En eerst nog isolatie. Dus waterleiding, alu folie, lint, isolatie en daar weer PVC om heen. Even werk, maar dan ben je ook wat :D

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:02