Welke bodem voor winterharde paddock + rijbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bubbleee

Welke bodem voor winterharde paddock + rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 23:52

Hoi,

Na 3 jaar dienst te hebben gedaan als ideale oplossing in de winter, en in de zomer om in te rijden, blijft er nu helaas echt té veel water in mijn 'bak' staan.

Om het even uit te leggen:
3 á 4 jaar geleden hebben wij een bak aangelegd in ons weiland (kleigrond)
De bak zou dienen als rijbak, en swinters zouden de paarden daarin kunnen lopen zonder het land kapot te lopen.
Destijds hebben we de bak voorzien van circa 20cm zand, en er ligt 100m aan drainage in. De bak zelf is 35x20m
We zijn nu 4 jaar en 3 winters verder, en het zand is ondertussen lekker gemend met de klei.
Er blijft nu veel water in staan en is vaak te 'glad' om fatsoenlijk te kunnen rijden.

Ik wil het graag laten aanpakken, maar wat is de ideale bodem voor iets dat (vooral swinters) intensief gebruikt wordt?

Voornaamste is dat het water goed erdoorheen kan en dat het niet te zwaar is.
Redelijk ruim budget, wil er even mee vooruit kunnen! Wie heeft de gouden tip? :D

tamary

Re: Welke bodem voor winterharde paddock + rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 00:04

Gronddoek/wegendoek tussen de lagen doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:01

Dat heeft nu geen zin meer omdat het zand al gemengd is met de klei, dat moet meteen als het nieuw aangelegd wordt.
Nu moet je de gemengde boel uitgraven/afvoeren tot op de drainage. Deze als eerste goed doorspuiten zodat die weer vrij is, dan een laagje grind rond de buizen, wegendoek er op en daar bovenop goed doorlatend zand. Dit zand kun je mengen met iets wat iets vocht vasthoudt zodat de bak niet te zwaar wordt als het eens een tijdje droog is. hiervoor kun je katoensnippers gebruiken of cocos, goede houtsnippers (speciaal voor paardenbakken), of lavagrind (middelmaat).

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:23

mijn ervaring is dat als je in de winter de paarden er de hele dag in hebt staan, geen bodem dit houdt, ik zou een aparte paddock maken

friesiszwartJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:33

Wij hebben voor de winterperiode een paddock die bestraat is.