Waar voldoende bubblewrap vinden voor GVR merrie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oryani

Waar voldoende bubblewrap vinden voor GVR merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 20:56

Hoi bokkers,

Aangezien mijn grote maar heel vriendelijke merrie helaas ook een heel erge pechvogel is, moet het toch maar eens gaan gebeuren: Ik ruil de vliegendeken in voor een bubblewrap deken.

Elke dag weer ontdek ik nieuwe wondjes op haar hals, rug, buik, flanken, benen, zelfs de onderkant van haar staartwortel. Zonder vliegenkap houdt ze geen haar op haar hoofd over en krijgt ze etterende ogen, met kap heeft ze binnen de dag schuurplekken op haar wangen en onderkaak.
Spoiler:
Afbeelding

Zonder vliegendeken staat ze vol bobbels, met vliegendeken krijgt ze schuurplekken.

Dus, klaar ermee: Inpakken als een kostbaar pakket!

:Y)

De beschermfolie is een grapje, maar de rest is helaas waarheidsgetrouw. Misschien zijn er op het forum nog ervaringsdeskundigen inzake letterlijk heel fijngevoelige paarden?

Vorig jaar was het paard in erg slechte lichamelijke conditie. De ene kwaal na de andere die ze had schreef ik hier aan toe. Ondertussen zit ze medisch in rustiger vaarwater, maar helaas, de kwaaltjes houden aan.
Ze lijkt zo'n ontzettend teer velletje te hebben...

Wat ik al doe en gebruik:
- Na het werk was ik het zweet van haar lijf en hoofd af, om jeuk, aantrekkingskracht op vliegen of andere ongewenste gevolgen tegen te gaan. Als ik haar was, gebruik ik hiervoor teershampoo.
- Ze krijgt een Rambo Vamoose Plus vliegenkap op, zo een met een ring die dus ook bij een bui op kan blijven en niet in de ogen kan komen, waar ik ter hoogte van de wangen stukjes schapenvacht heb ingenaaid tegen het doorschuren.
- Ook heeft ze een Amigo Aussie vliegendeken met hals, die naar mijn idee niet te krap is.
- Ze eet enkel gras, hooi, vitaminebrok en luzerne zonder melasse.

Ik heb niet de indruk dat ze schuurt, gelukkig. Maar ondertussen is het wel zo ver dat ik me achter de oren krab als iemand vraagt hoe lang ik haar nog op de wei wil laten: Dit is echt een paard om in een (bij voorkeur gewatteerde :') ) stal te houden.

Vandaar m'n vraag op het wereldwijde web: Wie heeft tips en tricks voor de prinsessen-op-de-erwt onder de paarden?

Een supplement? Een bepaald voedingsmiddel? De ideale vliegenkap of een alternatief? Laat het me weten!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:06

´sNachts in de wei en overdag op stal? Dan heb je in elk geval geen problemen gerelateerd aan uv (vaak over het hoofd gezien) en insecten.

Voor mijn paarden hebben ik een vliegenmiddel (ciperpulvizoo) dat ik moet verdunnen met water en dat spray ik met een plantenspuit op. Op het hoofd en oren doe ik met een doekje. Dat helpt aardig. Ik haal ook redelijk goede resultaten met azijn, maar dat gaat natuurlijk absoluut niet op een paard met wondjes.

Ik heb 1 paard dat altijd de pineut is en allergische reacties ontwikkeld, maar het gaat acceptabel goed met dat vliegenmiddel. Bij hem gebruik ik het dagelijks, bij de anderen 2-3 x per week.

Oryani

Re: Waar voldoende bubblewrap vinden voor GVR merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 21:18

Jij gebruikt dus geen dekens? Eerlijk gezegd ben ik wat huiverachtig tegenover insecticides spuiten zo rechtstreeks op het vel. Aan de andere kant, als het in Portugal niet inbrandt... Maak ik me vast zorgen om niks.

Op stal zetten is moeilijker. Ik heb namelijk enkel een schuilstal...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 22:46

Ik gebruik inderdaad geen dekens. En nee, het brand niet in. Ze gebruiken het ook voor vee en het is van origine spaans...
Bijkomend voordeel, het helpt ook tegen teken. Het hoort weken te werken, maar dat merk ik niet echt. Maar ik moet zeggen dat ik niet een emmer over ze heen giet. Er komt veel minder werkend spul op ze met die plantenspuit natuurlijk.

Het middel is in Nederland bekend als Pour-on.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 13:34

Ik ga eens kijken of ik het makkelijk kan bestellen. Bedankt voor de tip!

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:46

Hier ook goede ervaringen met pour on

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 21:04

Ah, fijn!

Ik hoop dat er nog tips komen voor de algemene fijngevoeligheid.
Mijn andere paard heeft nergens last van terwijl ze aan dezelfde omstandigheden worden blootgesteld.

Zou je de weerstand van huid kunnen verbeteren met vitamines e.d.? Zo zou bij mensen caroteen helpen om minder snel zonnebrand te krijgen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 04:52

Ik kan me indenken dat je de natuurlijke weerstand van de huid nogal verstoort door haar zo vaak met shampoo te wassen. Waarom gebrui je niet gewoon water om het zweet weg te spoelen?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 06:59

Het wat jammer dat het bubbeltjes folie een grap was -O-
Wij hebben nog meer dan genoeg bubbeltjes folie op rol. :j

Zonder gekheid, wat vervelend zeg!
Nou las ik iets over pour-on, dat gebruiken ze hier toch eigenlijk voor de koeien?
Hoe gebruik je dat op een paard? Gewoon helemaal mee insprayen ipv zoals bij de koe een streep van schoft naar staart?
En wordt je paard dan niet blauw?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 07:25

Butox!
Hier staat een dravertje wat lekgeprikt werd door dazen.
Butox gebruikt en slechts 1 bult gehad in al die tijd.
Shet van een vriendin schuurde ook veel, veel minder.
Hij moet wel elke 3 weken behandeld worden met butox.
Mijn eigen pony krijgt het ook, op de veluwe draaiden 9 van de 10 dazen vanzelf om zodra ze op hem gingen zitten.

Het is 55 euro per liter, je hebt ca 30 ml nodig voor een paard.
Hier deel ik mijn fles met twee stalgenoten.
De halve fles is al doorverkocht aan hen, er volgt nog iemand waarschijnlijk.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 07:42

GDG schreef:
Ik kan me indenken dat je de natuurlijke weerstand van de huid nogal verstoort door haar zo vaak met shampoo te wassen. Waarom gebrui je niet gewoon water om het zweet weg te spoelen?

Ze wordt niet elke keer gewassen :) Twee weken terug voor het eerst, daarvoor was het van voor de winter geleden. Ik spoel af, enkel met water, en als ik was is het met teershampoo. Zo bedoelde ik het.

Renske_W schreef:
Het wat jammer dat het bubbeltjes folie een grap was -O-
Wij hebben nog meer dan genoeg bubbeltjes folie op rol. :j

Nou ja, if all else fails... :')

Die butox ga ik ook eens opzoeken.

Maar eerlijk, gisteren had ze ook weer wondjes op haar benen, dus vliegen en dazen zijn niet het enige probleem. Ook in de winter is er altijd iets. Dan heeft ze bijvoorbeeld overal kleine kale plekjes, die echter geen schimmel, mijt o.id. zijn. (Heb er helaas genoeg de DA er bij gehad om het te kunnen vragen.)
Laatst bijgewerkt door Oryani op 30-06-16 07:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 07:46

Weet je heel zeker dat dit door dazen komt en niet door mijten of een schimmel?

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 07:52

Ik had net nog mijn post aangepast! Dat idee had ik dus ook! Is voorgelegd aan de DA (eigenlijk drie, aan twee eenmaligen ook gevraagd) en die meent van niet.
Imaverol had ook geen resultaat, dat had ik een beetje koppig toch geprobeerd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 07:53

ik zeg niks over alles wat hierboven genoemd wordt want geen ervaring mee.

Wat wij proefondervindelijk hebben vastgesteld is dat een eetlepel knoflookpoeder per dag het aantal bulten fors verminderd. Niet overdrijven, klein kopje erop is voldoende.

Let er wel op dat knoflook niet zo gezond is en je dat dus niet het hele jaar door moet voeren. Wij voeren het vanaf mei t/m september en dat zou geen punt zijn, volgens onze dierenarts.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 07:58

Ik ken mensen die knoflook geven door het voer heen! Het paard gaat enorm stinken en de vliegen blijven sweg... Geen grap +:)+

Edit: had de post hierboven nog niet geleden hahaha

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:02

Oryani schreef:
Ik had net nog mijn post aangepast! Dat idee had ik dus ook! Is voorgelegd aan de DA (eigenlijk drie, aan twee eenmaligen ook gevraagd) en die meent van niet.
Imaverol had ook geen resultaat, dat had ik een beetje koppig toch geprobeerd.

Is er een huidschraapsel genomen? Dan is er pas met zekerheid te zeggen dat het bijvoorbeeld geen mijt, ringworm etc is :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:07

Ik zou ook zeggen, 'meent van niet' zou bij mij in dit geval niet voldoende zijn.

Voor een kortdurend iets zou ik niet meteen onderzoek willen, maar als iets zo lang duurt en zo uitgebreid is, zou ik toch echt zeker willen weten wat het wel en niet is, en niet een diagnose gesteld met het blote oog.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:42

Kale plekjes kunnen inderdaad wijzen op een immuunprobleem. Neem rainrot.

In eerste instantie moet het paard zo droog mogelijk blijven. Verder zijn er wel mengsels die het immuunsysteem en vacht een boost kunnen geven. Zoals http://www.dodsonandhorrell.com/product/itch-free
http://www.dodsonandhorrell.com/product/glow-show

Je zou ook kunnen denken aan het voeren van biotine, dat heeft een gunstige invloed op huid en haar en er is natuurlijk nog gewoon de mogelijkheid tot voer overgieten met mais olie.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 17:15

Afbeelding
(Staartzak zit er niet aan vast)

Misschien is een horzebodz wat.. Als ze echt niet tegen vliegen en etc kan, maar ook niet tegen een vliegendeken. Word daar vaker voor gebruikt. Kijk maar eens op de facebookpagina Horzehoods LTD Nederland.
Ik heb er 1, maar dan alleen hoofd en hals.. Fijn stofje, superzacht en bewegen kan gewoon zonder problemen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:20

Renske_W schreef:
Nou las ik iets over pour-on, dat gebruiken ze hier toch eigenlijk voor de koeien?
Hoe gebruik je dat op een paard? Gewoon helemaal mee insprayen ipv zoals bij de koe een streep van schoft naar staart?
En wordt je paard dan niet blauw?

Er zijn diverse soorten pour on. Elk vliegenmiddel dat overgoten wordt noemen ze zo. En het wordt inderdaad ook voor runderen (en schapen, en pluimvee) gebruikt.

Die van mij is op basis van Cipermetrina en is wit. Het wordt verdund. 10ml per liter water.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:24

Met hoeveel andere paarden staat ze in de groep en is dat wel eens onrustig? Mijn ruin had om de haverklap deukjes, krasjes, kale plekjes, schrammetjes enz. Totdat hij uit die groep ging en in een kleiner groepje op grotere oppervlakte kwam te staan. Ineens waren z'n 'deuken' over. Nu nog sporadisch eentje omdat hij met de shetlander speelt en ze elkaar lekker in kaken en benen staan te happen.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 22:43

Thanks voor het meedenken, iedereen!
Wat Cayenne en Lalidan aanhalen ga ik eens voorleggen aan de DA. Het verklaart het kale hoofd niet en het snel schuurplekken krijgen niet, maar de kale plekjes misschien wel.

Hilary, ze staat nog met één ander paard, dominant ding. Ik denk inderdaad ook dat een deel van de 'oeps' wondjes komen van het wegjagen. Ik zie het wel eens gebeuren: Dominantje moet maar kijken en GVR spurt al weg.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 02:07

Ik lees dat je paard luzerne krijgt. Ben je op de hoogte dat luzerne tot overgevoeligheid in de huid kan leiden?

Er werd ook aangeraden om knoflook te voeren. Dat vind ik een slecht advies. Knoflook is niet goed voor een paard. Het leidt tot bloedarmoede. Er zijn genoeg middelen te vinden die vliegen afweren en die niet schadelijk zijn voor een paard.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 05:58

Oryani, jaren geleden had mijn paard een schimmelinfectie en binnen een dag zijn hoofd kaal geschuurd.
Dat was nog wel een heel stuk erger dan op jouw foto's := Het kan dus zeker wel, hoor!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 10:14

Koper, dat wist ik niet. Hoe snel na het stoppen met luzerne zou je resultaat moeten zien? Dat is iets wat makkelijk te testen is.

Cayenne, op mijn vorige stal stond ook een merrie met schimmel op het hoofd, die was ook 'ineens' kaal!