Aangezien mijn grote maar heel vriendelijke merrie helaas ook een heel erge pechvogel is, moet het toch maar eens gaan gebeuren: Ik ruil de vliegendeken in voor een bubblewrap deken.
Elke dag weer ontdek ik nieuwe wondjes op haar hals, rug, buik, flanken, benen, zelfs de onderkant van haar staartwortel. Zonder vliegenkap houdt ze geen haar op haar hoofd over en krijgt ze etterende ogen, met kap heeft ze binnen de dag schuurplekken op haar wangen en onderkaak.

Zonder vliegendeken staat ze vol bobbels, met vliegendeken krijgt ze schuurplekken.
Dus, klaar ermee: Inpakken als een kostbaar pakket!

De beschermfolie is een grapje, maar de rest is helaas waarheidsgetrouw. Misschien zijn er op het forum nog ervaringsdeskundigen inzake letterlijk heel fijngevoelige paarden?
Vorig jaar was het paard in erg slechte lichamelijke conditie. De ene kwaal na de andere die ze had schreef ik hier aan toe. Ondertussen zit ze medisch in rustiger vaarwater, maar helaas, de kwaaltjes houden aan.
Ze lijkt zo'n ontzettend teer velletje te hebben...
Wat ik al doe en gebruik:
- Na het werk was ik het zweet van haar lijf en hoofd af, om jeuk, aantrekkingskracht op vliegen of andere ongewenste gevolgen tegen te gaan. Als ik haar was, gebruik ik hiervoor teershampoo.
- Ze krijgt een Rambo Vamoose Plus vliegenkap op, zo een met een ring die dus ook bij een bui op kan blijven en niet in de ogen kan komen, waar ik ter hoogte van de wangen stukjes schapenvacht heb ingenaaid tegen het doorschuren.
- Ook heeft ze een Amigo Aussie vliegendeken met hals, die naar mijn idee niet te krap is.
- Ze eet enkel gras, hooi, vitaminebrok en luzerne zonder melasse.
Ik heb niet de indruk dat ze schuurt, gelukkig. Maar ondertussen is het wel zo ver dat ik me achter de oren krab als iemand vraagt hoe lang ik haar nog op de wei wil laten: Dit is echt een paard om in een (bij voorkeur gewatteerde

Vandaar m'n vraag op het wereldwijde web: Wie heeft tips en tricks voor de prinsessen-op-de-erwt onder de paarden?
Een supplement? Een bepaald voedingsmiddel? De ideale vliegenkap of een alternatief? Laat het me weten!