Indeling stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Indeling stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 16:38

Wij gaan binnenkort verhuizen, bij het nieuwe huis is een schuur aanwezig waar de stallen in zullen komen.

Beetje informatie:
Paarden staan in principe 24/7 buiten met schuilstal, stallen zijn dus alleen bedoeld in geval van medische nood, noodweer of een vroeg vertrek naar wedstrijd de volgende ochtend.

Wat ik graag wil:
3 of 4 stallen (liefste 4)
Zadelkamer van minimaal 2x2m
Poets/wasplaats

Hooi/voer opslag komt naast de stal, indien nodig zou de zadelkamer en poets/wasplaats ook bij de hooiopslag kunnen, maar het liefste bij de stallen.

De stal is ongeveer 7m diep bij ik denk 9m breed.

Afbeelding
(Op de voorgrond komt de hooiopslag en trailer.)

Afbeelding

Plattegrond :') het rode zijn de deuren. De stippel lijn zijn houten palen, daar kunnen er vast wel een of twee van tussenuit:
Afbeelding

Rechterkant van de stal:
Afbeelding

Afbeelding

Midden:
Afbeelding

Linkerkant:

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben zelf ook al wat aan het tekenen, maar kom er maar niet uit.
Als er een stal de deur heeft in een andere stal is dat niet erg.
Deur van het rechterdeel (wat uitkomt in het midden) kan ook verplaatst worden.

MJK_Foto

Re: Indeling stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:31

Ik weet niet of het voor jouw een optie is maar mijn paard staat samen met andere paarden in een grote loopstal! Ik vindt het ideaal!

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:43

7x9 is niet heel ruim.
Zou zelf de voorkeur geven aan een stal van tenminste 3x4 dus passen er 3 naast elkaar. Houdt je wel een ruim pad over en kun je aan de boxen bv dekenrekken hangen oid.

Idee van 1 grote stal vind ik ook leuk en lijkt me als ik de foto's zo zie ook niet gek.
Wij hebben zelf 2 stallen naar elkaar en onze shet moet "langs" mijn merrie naar binnen. Geloof me niet ideaal op z'n zachts gezegd.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:48

Heb je een betere tekening met maten?
Komt er in de schuur verder nog opslag? Zadelkamer 2x2 voor 4 paarden is krap gok ik.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 19:04

Nog geen betere tekeningen, we krijgen 1 augustus de sleutel.
Loopstal gaat helaas niet lukken hierin omdat er geen wei aangrenst, we hebben straks 5ha weiland met schuilstallen, deze stallen zijn echt voor noodweer ed.

Paard 3 is een merrie met pensioen en paard 4 is een shet. Beide hebben alleen een halster.
Tzt komt er wellicht een pony voor de kinderen, maar dat is pas als de shet er niet meer is.
Paarden zijn allemaal van ons zelf dus geen "dubbele" spullen als in extra verzorgings producten.
Op dit moment staat alles op 2m2 in de garage.

Edit: mijn man is DA dus in de meeste gevallen zullen de paarden bij medische gevallen thuis blijven staan omdat we thuis het beste zicht erop hebben, daarom dus ook individuele stallen.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:09

Hmm zonder maten waar de steun balken zitten is het vrij lastig.

Een loopstal hoeft niet perse uitloop naar buiten te hebben. Bijvoorbeeld 3*7 voor de 2 paarden, stal van 2,5 bij 2,5 voor de shet en een 3 bij 3 box voor de pension merrie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:42

Dat moet allemaal makkelijk kunnen qua ruimte.

Het probleem met 4 stallen is volgens mij op zich niet de ruimte, maar de toegang tot de stallen. Als ik jouw plannen zo hoor, ben je niet van plan om er structureel 4 paarden neer te zetten, en zijn het ook geen paarden die altijd alleen hoeven. In dat geval zou ik kiezen voor een systeem met een groter deel waarvan je een of meerdere stallen makkelijk samen kunt voegen, en dat je bij die laatste stal een andere doorgang accepteert (via een andere stal, buitenom of via de poetsplaats.)

Ik kom dan op zoiets als het werkelijk 7x9 is.

Afbeelding
De toegang naar de 4x3m stal is ook wat smal (1m waar 1,30 wordt aangeraden), maar je kunt dat natuurlijk allemaal nog wat bijstellen als je de precieze maten hebt.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 22:09

Shadow dank je! Op deze indzling was ik nog niet gekomen, erg praktisch!

Zal eens overleggen of we binnenkort op kunnen gaan meten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:15

Zou je niet een verwijderbare wand kunnen maken tussen de twee bovenste stallen of de onderste? Kun je nog een grote stal als kraamstal hebben indien nodig.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:26

Of van de bovenstaande stallen dat de tussen muur er uit bij de 2 bovenste en de 2 onderste dan kan en je zo 2 grote stallen met 2 paarden kan hebben als het klikt? Zijn ze nooit alleen

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 23:19

Iris sowieso krijgen twee stallen idd een wand die eruit kan voor het fokken. En misschien ook allemaal wel.

EliseXJoelle tussenwanden makkelijk te verwijderen wil ik sowieso wel, maar die enkele keer dat ze 's nachts op stal staan heb ik ze liever appart. Op dit moment gaat het tussen de paarden erg goed (alhoewel de jonge ruin vorige zomer waarschijnlijk zijn zus gegrepen heeft en ze dus een flinke wond had, maar dat is op de wei gebeurd) maar heb het al eens fout zien gaan tussen twee merries in een stal van 5x10m dus vind dat toch spannend.
Paarden staan hier eigenlijk altijd buiten met schuilstallen. Onze ruin is net 3 en heeft 1x 10min in een stal gestaan.
De merrie van 6 wel wat vaker maar maar 2x in 6 jaar een hele nacht op stal gestaan.
De merrie die met pensioen is (hun moeder) heeft vroeger wel meer op stal gestaan maar de afgelopen 6 jaar nog maar 2x een kleine periode 's nachts vanwege veulenen.

Buiten hebben ze de ruimte om weg te komen en ben ik er ook niet zo bang voor dat er iets gebeurd, maar een stal is niet groot genoeg om weg te kunnen komen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 23:30

Shadow0 schreef:

Het probleem met 4 stallen is volgens mij op zich niet de ruimte, maar de toegang tot de stallen. Als ik jouw plannen zo hoor, ben je niet van plan om er structureel 4 paarden neer te zetten, en zijn het ook geen paarden die altijd alleen hoeven. In dat geval zou ik kiezen voor een systeem met een groter deel waarvan je een of meerdere stallen makkelijk samen kunt voegen, en dat je bij die laatste stal een andere doorgang accepteert (via een andere stal, buitenom of via de poetsplaats.)

[ [url=m/VfieFP.png]Afbeelding[/url] ]
De toegang naar de 4x3m stal is ook wat smal (1m waar 1,30 wordt aangeraden), maar je kunt dat natuurlijk allemaal nog wat bijstellen als je de precieze maten hebt.

Ik zou er dan eerder voor kiezen om links en rechts 2 stallen te maken, een van 3x3 en een van 3x4 en daar tussenin dan de zadelkamer en de wasplaats. Dan zou ik eerder kiezen voor een zadelkamer tegen de muur van 3 bij 2 en daarvoor een wasplaats van 3 meter breed, 2 meter is redelijk smal, als je het zelf mag indelen zou ik het zo doen :)

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 23:40

Shadow0 schreef:

[ [url=m/VfieFP.png]Afbeelding[/url] ]

Waar is dan de ingang van de stal rechtsboven? Via de wasplaats? Of zat daar ook een buitendeur?

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 00:26

Afbeelding
4 stallen van 3.5 meter × 3 meter, het blauwe kan je eventuele 'zadelkamer' van maken ( is dan ong 2.5 bij 3 meter). En anders een spuitplaats van maken.

_Nis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:44

Grijs : zadel kamer / afspuitplaats
Geel/oranje: Waar je kunt lopen / poetsplaatsen
Paars: stallen

Afbeelding

meremeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:49

Volgens mij zijn de 3 ontwerpen die nu voorgesteld worden alle 3 wel handig, en als je geen behoefte hebt aan een poetsplaats lijkt vooral de laatste me erg praktisch. Je kan inderdaad ook een loopstal van maken en dan hoeft het niet per se te grenzen aan de weide want ze hebben hier ruimte zat om elkaar te ontvluchten. Eventueel een idee om een soort schuifpanelen te maken zodat je de paarden apart kan zetten als het nodig is, bij medische nood bijvoorbeeld en anders het als loopstal te houden. Of deels loopstal, deels afgesloten? Zo kunnen de paarden bij elkaar en indien nodig kunnen ze ook apart.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:50

_Nisrine schreef:

[ [url=m/tM5BpT.png]Afbeelding[/url] ]

Stallen van 2,30 breed vind ik wel heel minimaal als het niet om pony's gaat.

Je kan dan beter een deel van het gangpad of de zadelkamer bij de stal nemen denk ik.

michxsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:02

Is het een idee om twee grotere stallen te maken?

michxsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:03

Oeps ik vergat de afbeelding

michxsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:03

Afbeelding

_Nis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:10

Azmay schreef:
_Nisrine schreef:

[ [url=m/tM5BpT.png]Afbeelding[/url] ]

Stallen van 2,30 breed vind ik wel heel minimaal als het niet om pony's gaat.

Je kan dan beter een deel van het gangpad of de zadelkamer bij de stal nemen denk ik.

Ik had niet op de meters gelet ik had gewoon een manier gezocht hoe we het op konden lossen

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:37

Je kan het ook zo maken dat de poetsplaats kan afgesloten worden en dan een stal wordt. Ons oude paard had een stal die met 2 ronde balken boven elkaar afgesloten was. Balken weg en je hebt een grote open ruimte. Enig nadeel is dat als alle stallen bewoond zijn je geen poetsplaats meer hebt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:46

Amiigo schreef:
Ik zou er dan eerder voor kiezen om links en rechts 2 stallen te maken, een van 3x3 en een van 3x4 en daar tussenin dan de zadelkamer en de wasplaats. Dan zou ik eerder kiezen voor een zadelkamer tegen de muur van 3 bij 2 en daarvoor een wasplaats van 3 meter breed, 2 meter is redelijk smal, als je het zelf mag indelen zou ik het zo doen :)

Zo zou ik het ook doen alleen dan alle stallen 3 x 3,5 meter.

Afhankelijk natuurlijk van de paarden. Voor een shet kun je ook 3 x 3 aanhouden. En dan het grootste paard daar naast in een 3 x 4 stal.

FrYso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:14

Hier een aantal opties:
Afbeelding
(De deuren zitten op de plaatsen waar ze nu ook zitten.)

Kidrauhl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 01:33

Je wilt voor alle paardjes een eigen stal? Misschien voor de shet dan een iets kleinere stal. Ik denk dat het krap word, maar dat het wel moet lukken. Het handigst met de krappe ruimte lijkt me als je de stallen zo plaatst dat je door de ene stal moet om bij de andere stal te komen. Zoals je zelf aangeeft staan ze normaal 24/7 buiten dus dat lijkt me geen vervelende oplossing. Succes nog :)