[VSW] Verhuisdrama

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cheminee

[VSW] Verhuisdrama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 12:16

Pfoeeeeeh even van mij afschrijven... Wat een stress bij mij en het paard..

30 mei ben ik verhuisd naar een andere stal.. De stal waar we stonden had weinig gras tot beschikking en ikzelf ging er ook niet graag meer naartoe waardoor mijn paard dus weinig tot niet gereden werd.. Keuze was gevallen op een privé stalletje aan huis van kennissen van mijn vriend..
In mijn ogen perfect! 5 paarden, 2 paddocks en een groot stuk land! Mooi buiten stalletje en leuke mensen.

Dag 1 verliep alles prima. Paardje stond lekker op het land en had weinig last van stress in mijn ogen.. Helaas waren de paaltjes in het land te laag dus Che sprong al gauw over het hek en bepaalde zelf wel wat hij deed..

Er kwam steeds meer stress en hij stond geen moment meer stil!

Samen met mijn vriend besloten dat we het nog even gaan aankijken want ja.. We staan er nog maar net dus hij moet wennen.. Het leek wel goed te gaan en hij werd weer iets rustiger..

Afgelopen weken begon het springen weer.. Dis besloten hoge prikpaaltjes te kopen op eigen kosten.. Helaas zat er een lange levertijd aan vast...

Afgelopen vrijdag was er 1 van de paarden door het hek geknald.. Che had een paar goede klappen te pakken. Diepe snee in zijn bil en een paar goede deuken in zijn achterbenen.. Ahfijn kan gebeuren, risico van het vak.. Komt wel weer goed.. De volgende dag had ik wedstrijd.. Ik had gevraagd aan mijn stal genootjes Che binnen te houden omdat hij al gewassen was.. Omdat mijn stal genootje de paarden dus buiten ging zetten en iedere keer voorbij che zijn stal moest had ze uit voorzorg Che zijn luikje dicht gedaan.. Che was het er niet mee eens en ging blijkbaar helemaal door het lint en is gaan steigeren.. Hij is blijven haken aan een sluiting in zijn stal en had een hele diepe wond op zijn borst gekregen. Om 07.00 werd ik wakker gebeld! Che moet gehecht worden!!! Ik snel mijn kleren aan, naar stal gescheurd en de dierenarts gebeld.. Trailer aangekoppeld en naar de kliniek gereden...

Hoppa paar hechtingen erin en antibiotica. Kwam wel weer goed.. Liever niet op het zand.. Dus sta genootjes gevraagd Che binnen te laten in de ochtend en dan smiddags mee het land op..

Ging helemaal top zondag en maandag paardje was lekker rustig en deed het prima! Iedereen lette goed op hem en gaf hem wat hooi als ze zagen dat het op was..

Tot gisteren...

De hoge prikpaaltjes waren eindelijk binnen.. Ik was met mijn vader het landje Che proof te maken.. En opeens hoorde we kabaal! Iedereen was gaan rijden en Che stond dus helemaal alleen! Daar hing hij dan.. Met 1 been over de staldeur.. De stal eigenaar heeft hem gelukkig heel snel erover heen gekregen.. En gelijk zeiden we tegen elkaar dat dit niet de stal voor Che is en dat we een stal moeten zoeken met 4 hoge muren zonder buitenluik. Gelukkig kon ik per direct terecht bij een mevrouw waar ik een paard reed.. Dierenarts was onderweg en nu staat Che tot boven aan in verband want hij had een paar grote wonden die niet gehecht konden worden..

Gelukkig heb ik nu de rust kunnen vinden bij mijn nieuwe stal en ervaren dat een buitenbox voor mijn paard not done is..

Afbeelding

Ik hoop dat we snel weer aan de slag kunnen met rijden en dat we de rust en vertrouwen weer kunnen terug vinden!

Zijn er nog meer mensen die zoiets mee gemaakt hebben? Ben benieuwd naar andere verhalen!

MarliesV

Re: [VSW] Verhuisdrama

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:19

Gelukkig niet meegemaakt maar joh wat een verhaal. Beterschap voor je paard en hopelijk is hij hier op zijn plek en jij ook!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:22

Vier hoge muren en geen luik???

Wat dacht je van een kameraad naast hem waarmee hij kontakt kan maken en zoveel mogelijk buiten?

Beterschap voor Che.
Hoop dat hij zichzelf verder heel houdt...

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 12:24

Shirley schreef:
Vier hoge muren en geen luik???

Wat dacht je van een kameraad naast hem waarmee hij kontakt kan maken en zoveel mogelijk buiten?

Beterschap voor Che.
Hoop dat hij zichzelf verder heel houdt...

Hij kan geen rust vinden in een buitenstal
Hij staat nu tussen 4 hoge muren en tussen hem en de buurvrouw zitten tralies! Dus hij heeft gewoon contact met andere paarden

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:25

Wij hadden het andersom. Pony gekocht voor dochter en na 2 maand proef verhuisd naar de stal van mijn schoonzus. Meneer stond in een binnenstal, maakte een enorme puinhoop van zijn stal. Pony begon enorm veel water te drinken uit de automatische drinkbak wat er ook weer voor zorgde dat zijn stal nog natter werd. Door het vele water drinken en stress kreeg ponylief ook nog koeienvlaaien mest. Op deze stal waren er buiten nog 2 stallen in een container. Pony daar neergezet om te proberen, emmers water ipv automatishe drinkbak en een open stal.

Wat een verschil gaf dat, we zagen direct dat hij zich veel prettiger voelde. Oortjes mooi naar voren, rondjes draaien in de stal was voorbij en de mest werd beter. Meneer staat zelfs met zn hoofd over de stal deur als het regent, zolang hij maar naar buiten kan hangen is hij tevreden

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:25

Jup ik heb ook zo'n idioot. Wat overigens volledig te verklaren is. Hij heeft verlatingsangst en is een kuddedier. Sluit hem alleen op of zet hem alleen op de wei en het is stressen. Halve deuren gaat hij overheen, draadjes doorheen, dichte deuren steigeren en zich tegen wand of deur laten vallen.

Hij staat nu 24/7 buiten met een maatje en stal met uitloop. Wanneer hij even alleen moet zijn gaat hij in de paddock, waar hoge draden staan met een klap stroom. Met water en hooi uiteraard. Het gaat steeds beter, maar helemaal rustig zal het niet worden.
Met maatje is hij overigens de braafheid zelve en doet geen poging tot uitbreken.
Stal hebben we geoefend. Veel geduld, veel tijd, veel rust en blijven oefenen. Eerst een paar seconde in stal, bij een tel braaf stil staan, deur weer open. En dit uitbouwen. Hij blijft nu in stal (komt op wedstrijd nog wel eens voor dat hij in een box moet), zeker als ik in de buurt ben. Maar zijn favoriete ding is het niet.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 12:27

Het rare is dus dat als hij met de andere paarden stond ook over het hek sprong.. Dus hij kon niet met ze maar ook niet zonder ze :?

Gewoon geen goede match

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:28

Dat zou ook kunnen. De mijne heeft ooit eens in een groep gestaan, met 1 druk paard. Als hij het zat was ging hij onder het draad door (of er doorheen) naar een lege wei. Daar staan eten, tot het in de groep weer rustig was en dan ging hij weer terug.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 05:54

Mijn paard was denk ik gewoon onzeker of hij er wel bij mocht of niet.. Ze kunnen niet praten dus weten zal ik het nooit... Nu 2 nachten en 1 volledige dag op onze nieuwe stal en er is al meer rust! Hij kan het goed vinden met de merrie naast hem! Morgen komt de dierenarts weer verband wisselen.. Ben benieuwd hoe zijn been eruit ziet