paardenwei maaien

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

just_amor

paardenwei maaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 20:58

Wie laat regelmatig zijn weide maaien, afwisselend met begrazen.

Is je weiland maaien gunstig voor de weide?

Waarmee word jullie weide gemaaid? Een maaibalk, geklepeld of..?

Waarschijnlijk wordt onze weide komende donderdag gemaaid met een mulchin maaier. Dat het zeer fijn is en dus kan blijven liggen.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:04

Mijn schoonouders, gewoon met de grasmaaier (zo'n zitmaaier) maar wel met opvangbak. Wordt gedaan omdat er nu te weinig paarden staan voor het oppervlak dat ze hebben. Weides zien er super uit.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 12:06

M'n buren doen t omdat ze anders te veel gras hebben. Hebben 1 paard en een pony en ik geloof zo'n 1 hectare grond voor de paarden, misschien iets meer. Is dus soms te veel gras ;)

MarjaR

Re: paardenwei maaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 11:49

Ik maai ons weiland van ca. 5000 m2 regelmatig met de zitmaaier, want het is veel te veel gras voor onze fjord + shetlander.
Heeft als bijkomend voordeel dat de mest ook meteen uit elkaar geslagen wordt, net als wanneer je zou slepen.

Ik vang het gras overigens niet op, maar laat het gewoon liggen. Pony's blijven na maaien een paar dagen in de paddock, zodat ze het vers gemaaide gras niet eten.

KayleeFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 16:29

Bij ons op stal doen ze dit niet, wel ieder jaar netjes bij zaaien. Maar ik denk dat dit inderdaad alleen gedaan wordt wanneer er te weinig paarden op de wei staan?

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 16:33

MarjaR schreef:
Ik maai ons weiland van ca. 5000 m2 regelmatig met de zitmaaier, want het is veel te veel gras voor onze fjord + shetlander.
Heeft als bijkomend voordeel dat de mest ook meteen uit elkaar geslagen wordt, net als wanneer je zou slepen.

Ik vang het gras overigens niet op, maar laat het gewoon liggen. Pony's blijven na maaien een paar dagen in de paddock, zodat ze het vers gemaaide gras niet eten.

Laat je de paarden het daarna alsnog opeten? Ik laat mijn paarden namelijk ook bij mijn ouders lopen omdat ik anders te weinig wei heb. Maar nu hebben ze hun wei gemaait. 1 wei heb ik volledig geharkt en leeggemaakt maar ik zou ze toch ook graag in de andere hebben..

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 16:37

wij doen het ook maar vooral om de bossen waar ze in poepen die ze niet opeten weg te krijgen.. dat gras laten we liggen en wordt gebruikt als natuurlijke bemesting..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 16:42

dodyg schreef:
wij doen het ook maar vooral om de bossen waar ze in poepen die ze niet opeten weg te krijgen.. dat gras laten we liggen en wordt gebruikt als natuurlijke bemesting..

Wij ook :j

Die hoge plekken doen wij tussendoor met een bosmaaier, maar ook gaat er 2 keer per jaar tractor erover om te maaien en ook om het land te slepen om poep te verspreiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 16:46

Met de cylcomaaier voor het hooien. En af en toe bloten en regelmatig slepen. Hoge plekken hebben we niet zoveel door strookbegrazing en mest verwijderen.