6 uitloopstallen onder overkapping: tips en ideeën gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

6 uitloopstallen onder overkapping: tips en ideeën gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 10:59

Bij ons op stal zijn ze begonnen met de aanbouw van een paardenschuur, koeienschuur en aan de paardenschuur een overkapping voor uitloopstallen. We zijn nog aan het brainstormen, maar wellicht zijn er nog bokkers met goeie ideeën en/of opmerkingen.

Op dit moment hebben we dit als idee op papier staan:
Afbeelding

De maten zijn waarheidsgetrouw en op schaal. Van links naar rechts is het als volgt opgebouwd:

- Een voer pad achter de stallen langs (afmeting: 0,80 x 25). op deze manier kan er door mensen van stal makkelijk gevoerd worden, zonder een paard in je nek te krijgen.
De stallen zijn vanuit dat pad bereikbaar d.m.v. een staldeur (deze zal niet helemaal open kunnen, maar ruim voldoende voor een persoon)
- 6 stallen van 3x3 met een opening van 2 meter naar de uitloop. per stal blijft er dan 1 staldeel staan van 1 meter
- Per 2 stallen een zadelkamer (elke stalnummer komt overeen met de nummer op de kast). Deze is bereikbaar via het voer pad, maar ook via de paddock. Stal 2 en 5 kunnen het beste alleen via het voer pad. Eventueel ook via de paddock van de buren. Dit laatste is geen probleem voor nu, want stal 1 en 2 zijn voor 1 huurder en stal 5 en 6 ook. De zadelkamer wordt afgesloten d.m.v. staldelen en staldeur. Zo zijn alle stallen dan toch aan elkaar verbonden voor stevigheid.
- Daarna is er per stal een verharding van 4 x 4 d.m.v. betonplaten. Er moet nog even gekeken worden wat handig is qua gladheid, ook zit er over de hele lengte 2 putten i.v.m. afwatering.
- Met daarna een stuk zand van, ik schat, 14 x 4.
- Als laatste een rij betonplaten om de paarden via daar richting de bak, etc. mee te nemen.

het is verder de bedoeling dat er windgaas vanaf het einde van de overkapping komt, moeten alleen kijken waar en hoe deze het beste bevestigd moet worden.
Ook lijkt het mij verstandig om een muur te zetten bij zadelkamer 1 en 2.

Voor de beeldvorming, deze stallen komen erin:
Afbeelding

En een foto van de huidige situatie:
Afbeelding

Daihyo

Re: 6 uitloopstallen onder overkapping: tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:05

Ziet er goed uit. Ik vraag me inderdaad af of de betonplaten niet veel te glad worden bij regen (en vorst). Ik zou daar toch een andere bodem voor zoeken of iets overheen leggen. Staat ieder paard apart in de uitloop? Of is het bijvoorbeeld mogelijk om een stallenblok te delen met 1 grote uitloop wanneer het goed gaat tussen de paarden?

MarliesV

Re: 6 uitloopstallen onder overkapping: tips en ideeën gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:08

Op welke kant staat de wind/het weer? Want als dat aan de voorzijde is dan gaat het je in de stallen regenen ben ik bang.
Vind het idee verder top, alleen 80 cm achter de stallen langs is denk ik te smal, als je een keer met een emmer of wat dan ook loopt dan moet je over dwars lopen en een kruiwagen is al helemaal geen optie.
Neem aan dat je bij het voeren van 6 paarden niet 6x op en neer gaat lopen naar de ingang.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:15

Stallen groter maken. Veel comfortabeler voor de paarden en minder werk voor uitmesten. In een grote stal heb je propere paarden die de mest nestjes in 1 hoek leggen en vuile paarden die de mest overal leggen. In kleine stallen hebeen ze geen keus en maakt elk paard er een boeltje van.
Eén grote zadelkamer ipv. 3 kleintjes, dan gebruik je de ruimte efficienter. Bv. in het midden.
Deuren die maar half open kunnen lijken me gevaarlijk, stel dat een paard opeens denkt dat hij erdoor kan.
Verder leuk project. Wat ik er super aan vind is dat het er lekker luchtig uitziet, de paarden gaan het zeker waarderen dat ze veel frisse lucht krijgen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 11:20

@ Amanda: Dat vragen wij ons ook af, eventueel platen opruwen? Ik heb er 2 met ijzers (waarvan eentje rondom) en wil geen valpartijen. Als opruwen niet werkt, wat zou je er overheen kunnen leggen?
Er is maar 1 huurder (stal 1 en 2) die eventueel de paarden samen zou willen hebben. Weet niet of het mogelijk is om de scheiding tussen die twee weg te halen.

@ MarliesV: De opening ligt op het oosten. Zie onderstaand plaatje (oude situatie, mesthoop is nu paardenschuur geworden). Rode pijl rechtsboven in geeft het Noorden aan:
Afbeelding

80 cm is inderdaad smal, daar hebben we ook over gedacht. Alleen als je de stallen wat meer naar voren zet zit je met de overkapping. Bij ongeveer 0,5 meter meer naar voren komen de stallen precies tot aan het einde van de overkapping. Lijkt mij ook niet verstandig?
Een kruiwagen hoeft er niet doorheen.

@ Sclimpre: We moeten het doen met de stallen die we hebben (3x3) en de uitlopen worden 4 meter breed. Dan zit je per stal met een lege ruimte van 1 x 3. Door deze ruimtes als zadelkamer te gebruiken, is deze lege ruimte ook opgelost. Eén grote gaat daardoor ook niet lukken, want dan moet je te schuin gaan werken met je omheining om zo 4 meter breed per paard te krijgen. Qua deuren, we zullen toch iets moeten verzinnen om er zelf doorheen te kunnen haha.

Luchtig zal het zeker zijn!

edit: Overigens vergeten te vermelden. De stal is niet van mij (was dit maar zo), staleigenaar wilt graag dat we meedenken omdat hij zelf geen paarden heeft. Als de tekening in mijn beginpost definitief is dan overhandig ik dit aan hem.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:23

Cardy: opruwen zou een optie kunnen zijn, maar ik weet niet hoe groot dat effect gaat zijn. Zeker met ijzers zijn betonplaten best riskant. Platen weg en helemaal zand of gewone stoeptegels zou het mooiste zijn. Maar kan me voorstellen dat dat geen optie is. Je zou aan tapijt kunnen denken. Ik dacht eerst aan rubberen matten, maar ik denk dat dat ook nog te glad gaat zijn. Tapijt is ruwer en is tegenwoordig ook helemaal hot. Schijnt prima te werken over natte stukken, maar ook om meer grip te hebben.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:24

Hoe wil je uitmesten? via de rechteringang via de zand paddock. Dat is echt onhandig en, zwaar en met heel lange looplijnen.

Worden het boxen die gesloten zijn van boven? anders denk ik dat ze alsnog nat gaan regenen omdat ze onder zo'n hoge overkapping staan.

idee is verder prima maar er wordt nu wel erg gewoekerd met ruimte. Of lijkt dat maar zo?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:26

Ik zou daar minimaal een meter aanhouden, 80cm is echt veelste smal. Bedenk dat je die ruimte ook zou willen gebruiken voor (nood)uitgang van de paarden. Een brandweer wordt niet echt vrolijk van 80cm werkruimte.

3x3 vind ik ook wat klein, maar als ze gewoon buiten kunnen lopen is dat weer een veel kleiner puntje van aandacht.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 11:30

@ Amanda: Daar zat ik inderdaad ook over aan het denken. Dankjewel!
@ pol013: Het lastig is dat we veel willen, maar wat beperkt zijn qua ruimte. Dingen die we willen:
- apart loopgedeelte om te kunnen voeren (anders straks overenthousiaste paarden in je nek)
- Geen voerbakken bij uiteinde zandgedeelte: zeker met slecht weer niet handig
- 4 meter brede uitloop
- Liefst met zadelkast erbij, scheelt lopen naar paardenschuur

Qua hoogte: Zal de windgaas dit niet kunnen opvangen? Mocht dit niet werken zat de staleigenaar evt. te denken aan een muur maken.
Als we het pad een meter zouden maken (zie reactie op Sammie hieronder), dan zou de kruiwagen er waarschijnlijk wel doorheen passen maar kan ie nog niet de draai maken.

@ Sammie: Zouden inderdaad wel dat looppad kunnen vergroten naar 1 meter, is maar 20 cm meer. Hebben het zo krap getekend i.v.m. de overkapping.
3x3 lijkt klein, maar ze lopen (hopelijk) lekker veel buiten. Dan moet dat op zich niet uitmaken. En we moeten het doen met de stallen die we hebben.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:38

Staat de deur in principe altijd open? Wij hebben 1 van onze stallen ook open staan en dan gaan ze rustig met zn tweeen erin staan. Helemaal omdat ze altijd in en uit kunnen lopen.

80cm is wel heel smal met de kruiwagen.... En moeten paarden daar ook langs als je bijv naar les gaat? De zandpaddock wordt namelijk 1 baggerbende als het veel regent, of het het gedraineerd? Daar wordt je niet vrolijk van als je daar steeds door moet naar de andere uitgang (rechts)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 11:41

@ Santos_05: De stallen staan altijd open (dus naar de uitloop toe), er is dan een opening van 2 meter. Bij echt slecht weer of iets kan er vast iets op bedacht worden om deze te sluiten.
Kruiwagen kan niet via het voer pad (pad achter de stallen), wel via de paddock. Paddocks worden gedraineerd.

het is roeien met de riemen die we hebben. Kunnen het voer pad wel veel breder maken, maar dan zit je met de afstand van einde stal tot het einde van de overkapping.
Laatst bijgewerkt door Cardy op 21-06-16 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:43

Wat een gaaf idee! Ik zou zeker overwegen om mijn paard hier neer te zetten mocht ik ooit een paard weer kopen. Maar inderdaad die betonplaten raad ik sterk af! Wij hadden bij onze stallen ook eerst betonplaten maar met regen werd dat echt glijen. Vooral paarden met ijzers. Ons veulentje is daardoor keer lelijk onderuit gegaan, gelukkig had ze niks. Wij hebben het vervangen voor klinkers. Opruwen hebben we ook aan gedacht maar omdat het bij ons echt in het zicht ligt, hebben we dat toen niet gedaan maar dat is eventueel wel een mogelijkheid.

MIsschien is het enige nadeel dat je je paard altijd via de paddock mee moet nemen? Als het dan erg nat is, heb je misschien je schoenen vol water of wordt het gedraineerd?

Ik wens je iig heel veel succes met dit project!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:48

Mooi! Beter dan de stal van menig paard. Ik neem aan dat je ook nog weiland hebt?
Ik weet niet hoe het er in het echt uit gaat zien, maar ik hoop dat het niet gaat tochten. Uitmesten is idd nog wel iets om over na te denken bij jullie tekening

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 11:53

@ PreciousViva: Glij- en valpartijen willen we uiteraard niet inderdaad. Hopelijk is het opgelost met opruwen.
je zal dan inderdaad altijd door de paddock moeten, tenzij iemand een beter idee heeft natuurlijk? Als het voer pad wel 1 meter breed zou worden, zou dat voldoende zijn voor een kruiwagen (en draaien in/uit de stal) en een paard mee te nemen? Dan zou dat ook opgelost zijn.
Ben alleen zo bang dat de stal dan niet genoeg onder de overkapping komt te staan i.v.m. regen.

@ antje_vip: Zeker! Ik heb voor mijn 2 paarden een stuk van 200 x 40 tot mijn beschikking. <3

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:55

Mooie opzet!

Maar wat mij idd ook opviel is de smalle gang!
Nu lijkt het misschien een " is niet de bedoeling"
Maar het is toch bijv bij regenweer , sneeuw etc erug handig als je zelf in die gang het gehele voeren kan doen!
En overhangende paardenhoofden: je begint bij nr 1 dus daar heb je al geen last van!!

Je zou om dat probleem (minder ruimte en overkapping) kunnen oplossen door het volgende:
Zadelkast in de hoek vd stal!!!
Dus een langwerpige hofe driehoekige metalen kast. Hoek is vaak dode punt in stal, paard heeft er geen last van en ....
In jullie geval kun je dan de 3 zadelkastruimtes gebruiken om bij de stallen en gangpad gebruiken zonder dat je met die overkapping zit!
Stallen worden dan per stal 1 m langer (4m) maar iets minder breed (2,75) ivm looppad.
Dan hebben zij toch winst en jullie ook!

Iets anders wat me opviel:
Nu heb je 3 zadelkamers. Als he er 1hebt , scheelt je dat 3m waar bijv. je voerhok oid (mis ik nl) in kan maken of iets anders.

Verder zou ik wel tzt gaan kijken of er paarden bij elkaar kunnen.
Zelf vind ik de breedte vd paddocks best krap nl ..

Maar ziet er al goed overdacht uit!
Top!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:57

Ik zou dan tenminste zorgen dat je direct voor de stallen met de kruiwagen kan komen. En dan niet door het zand. Dus hekjes maken tussen de omheining en de stal zodat je door kan lopen met je kruiwagen over de betonplaten.
Gaat je gigantisch veel tijd schelen met uitmesten en een berg irritaties van het omlopen en met een volle kruiwagen door het zand moeten.

MonDos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:00

Gaaf!!!
mijn paard staat ook in een stal met uitloop. echt ideaal!

haar stal is 3x3, het eerste gedeelte van haar stal is 2 meter beton, dit gedeelte is ook overdekt en ik ervaar geen gladheid oid, daarna is het een zandpaddock.

Heb je ook gedacht aan verlichting? wij hebben een lamp welke in de stal schijnt maar ook nog een extra lamp die de paddock inschijnt. Is wel zo fijn als je 's avonds in het donker de drollen uit de paddock moet vissen :+

voor foto's etc. kan je me altijd pb.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:00

En het mooiste zou zijn als je dat hek meteen door kan zetten naar de uitloop. Dan de paarden in de uitloop zetten, afsluiten en zelf vrij baan hebben bij de stallen zonder paarden en dichte draadjes waar je doorheen moet.
Ik irriteer me zelf soms mateloos aan 2 viervoeters die overal met hun grote neus bij moeten als je aan het uitmesten ben en het liefst de kruiwagen zo onderzoeken dat hij omvalt :roll: :+
Om maar niet te spreken over de draadjes die je open moet doen. Mesten, kruiwagen neerzetten, draadje open, kruiwagen erdoor, voorkomen dat paardlief er doorheen schiet, kruiwagen daarbij in balans houden of weer neerzetten, draadje dicht, enz.
Als je de ruimte hebt om de paarden ergens anders te kunnen zetten en vrije ruimte om te mesten plus draadjes/hekken open kunnen zetten, zeker doen!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:05

Ervaring met uitloopstal met (opgeruwd) beton; dat was voor mijn paard met sliding ijzers niet te glad.

Er zijn wel paarden waarbij de hoeven erg snel slijten op het beton, daar liggen rubber matten op het beton.

Fivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:06

Leuk project! Inderdaad tapijt of matten lijken me een goed idee, dat bij vorst de gladheid geen probleem is.

Ik zou in de afrastering tussen de paddocks poortjes maken die je op en kan zetten. Zodat als paarden goed samen kunnen (grote kans van wel) je bij 1 of meerdere de paddocks zo kan samenvoegen. Hoef je verder geen last van te hebben als ze wel dicht staan. Maar alleen maar makkelijker als ze open kunnen.

Via het looppad achter de stallen kun je uitmesten toch?

Succes!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:09

De 80 cm gang is weinig ,maar je zou met schuifdeuren kunnen werken.Ik vind het idee op zich wel goed.Over de tegels kan je evt heel dunne rubbermatten met ribbels leggen die worden niet glad,koeienmatten heten die geloof ik
Maar hoe gaan julie uitmesten want ik vraag me af of je in 80 cm gang je kruiwagen een stal in en uit kan rijden?

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:13

kun je ook geen openingen maken bij de betonnen platen. Dat je desnoods met een kruiwagen van paddock naar paddock kan gaan? Dan ben je af van je kruiwagen probleem met een natte paddock. Is ook niet ideaal maar beter iets dan niets toch?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 12:14

jullie laten mijn hersenen overuren draaien haha.

@ Evelienepien: het gaat mij niet om de overhangende paardenhoofden. Als we het pad achter niet hebben zou dit betekenen dat Ze door elke uitloop moeten om zo per paard te kunnen voeren. Kan opdringerige paarden geven en het is een gedoe qua omheining (moet je toch steeds onderdoor/overheen). met deurtje is dat laatste opgelost natuurlijk maar maakt het niet makkelijk.
Kast in de hoek is eventueel een idee inderdaad.

Wat bedoel je precies met:
Citaat:
In jullie geval kun je dan de 3 zadelkastruimtes gebruiken om bij de stallen en gangpad gebruiken zonder dat je met die overkapping zit!
Stallen worden dan per stal 1 m langer (4m) maar iets minder breed (2,75) ivm looppad.

Als ik 3 zadelkamers opoffer om stallen langer te maken, dan kan er geen voerhok gedeelte gemaakt worden. De overkapping is 25 meter lang. Als de stallen 4 meter lang zouden worden, kom ik al op 24 meter.

MarliesV: Dat van de kruiwagen heb je zeker een punt. Qua hekjes om door alle uitlopen te komen, dat zie ik dan weer niet zitten. Ik zal de achterste 2 krijgen en wordt niet blij als ik door zoveel uitlopen moet lopen.

@ MonDos: nog niet nagedacht over verlichting, wel al de tip gehad over licht in paddock.

@ Amanda: je bedoelt om de stal af te kunnen sluiten? Dat is zeker een goeie.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:17

Stal afsluiten of paddock afsluiten. Zodat je de paarden in de andere ruimte kunt zetten dan waar jij aan het uitmesten bent.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 12:17

@ gaucho: Goed om te weten, dankjewel!

@ Fivaldi: Dat is zeker een goeie. Die van mij kunnen helaas niet samen, eentje is niet de makkelijkste en jaagt de andere op in de paddock := . Op het land gaat het wel goed.

@ beatje: 80 cm is zeker krap. Ik had net deze vraag gesteld:
Als het voer pad wel 1 meter breed zou worden, zou dat voldoende zijn voor een kruiwagen (en draaien in/uit de stal) en een paard mee te nemen? Dan zou dat ook opgelost zijn.
Ben alleen zo bang dat de stal dan niet genoeg onder de overkapping komt te staan i.v.m. regen?

@ Amanda: Dankjewel voor uitleg. Dit is alleen niet heel handig omdat ieder voor zich uitmest. Dus als ik uitmest, dan staan de rest gewoon los en vaak zijn de eigenaren er dan ook niet.