Enkelsteens muur stal&boxwanden.Wie heeft daar ervaring mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DeBuurvrouw

Enkelsteens muur stal&boxwanden.Wie heeft daar ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 15:54

We gaan in de toekomst een nieuwe paardenstal bouwen maar mijn partner wil het bij een enkelsteens muur houden en aan de binnenkant van die muur een box met kunstof planken rondom doen.

Dus muur en dan een kleine tussenruimte en dan de box.

Is dit voldoende??

Zelf zou ik liever voor dubbelsteens muur gaan maar mijn partner vind dat niet nodig.
Iemand ervaring met enkelsteens muur en dan kunstof planken van een boxwand ertegen aan??

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 16:01

Hangt er helemaal van af hoe het karakter van de paarden word die er in komen te staan. Reken maar dat een flinke trap(en ze kunnen hoog trappen) dwars door een enkelsteens muurtje heen gaat. Mocht er ook een wateraansluiting enzenz in de stal komen dan zou ik een dubbelsteens bouw aanraden, voor isolatie en minder snelle bevriezing van je water, ook in de boxen.
En mocht hij toch vasthouden aan enkelsteens plaats dan steenschotten aan de binnenkant, daar kunnen ze echt niet doorheen schoppen.

Ibbel

Re: Enkelsteens muur stal&boxwanden.Wie heeft daar ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:00

Je bedoelt een halfsteensmuur neem ik aan? Want een steensmuur kan prima. Het hoeft geen spouwmuur te worden.
Halfsteens is al snel zwak, zeker als het om langere/hogere muren gaat, ook zonder dat er een paard in staat te stampen.

DeBuurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 18:59

Noem je dat halfsteens? 1 Laag/steen dik.
Het word tussen de spanten ingemetseld,die staan om de krap 5 meter..

Waterleiding word verwarmt net als de waterbakken.
Paarden zijn opzich mak zat en ook geen heethoofden maar het blijven dieren.... vandaar dat ik ook liever een olifanten-proof-stal wil maken dan een enkelsteensmuur.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 19:03

Halfsteens is 10/10,5 cm dik - de breedte van de steen. Steens is 20/21 cm dik, de lengte van de steen.
Tussen de (houten?) spanten metselen? Hoe ga je dat ankeren? En hoe ga je die spanten beschermen tegen 'buiten'?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 20:09

Misschien verstandig je man eerst op metselcursus te sturen en zo wat te leren over stevigheid en verbindingen. Wil hij toch goedkoop, maak dan binnenmuren van betonblokken en buitenkant van metselstenen.

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 20:24

ik zou de stal maken of dat er een olifant in komt te staan, paarden zijn slopers....
en als je denkt nou dat doet ie niet of dat kan niet geloof mij t kan !!!
ik heb veulens met de kop dwars door het dak van de trailer zien gaan , en oog schijnlijk robuuste muurtjes als kaarten huisjes in elkaar zien vallen . ook is het zoals boven beschreven niet fijn als in de winter je water leidingen bevriezen . nog even met je mannetje om de tafel dus :D

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 20:52

Ligt denk ik aan de kwaliteit van je materiaal en metselaar ;-) Hier zijn de buitenmuren van halfsteens gewapend metselwerk. Bevalt prima, staan al dik 20 jaar zonder enige schade.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 21:02

Wij hebben een stal staan met enkel betonblokken van dacht 12 cm. Ongeveer 4 lagen en daarop een houten contructie. Zolang je goed verankerd kan dit prima.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 21:54

Ik raad het niet snel aan. Een paard dat flink durft te schoppen of te hangen heeft het zo om.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:08

Het staat bij ons al bijna tien jaar. En mijn paard vond het heerlijk om binnen te schuren. Niks aan de hand.

Goede fundering is een must

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:06

Waarom metselen als je daarna toch een kunststof stal neer zet... kun je beter ineens een kunststof stal als gebouw neer (laten) zetten. Scheelt in geld en je hebt er weinig onderhoud aan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:24

Die kleine tussenruimte gaan muizen en ratten erg leuk vinden. Daarnaast lever je er een stuk bruikbare ruimte op in en dat is een kostbaar grapje qua materiaal maar ook qua hoeveel oppervlak je bebouwen mag (en niet gebruiken kan).