Zelf rijbak aanleggen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CurlyCoat

Zelf rijbak aanleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 21:54

Hallo allemaal,

Omdat ik vanaf volgend jaar voor een eigen paardje ga en dan een weiland wil afhuren, ben ik alvast aan het uitzoeken hoe ik dingen het beste kan aanpakken.
Als ik een weiland vind, zou ik graag ook een rijbak aan willen leggen (mits deze er nog niet is en de eigenaar er natuurlijk mee akkoord gaat).
Omdat het aan laten leggen een behoorlijk pak geld kost, wil ik uit zoeken of het misschien een mogelijkheid is om dit zelf te doen.
Ik kan er natuurlijk een partij zand neer gooien, maar zal dan natuurlijk met minder weer een natte bende hebben waardoor er niet gereden kan worden.
Daarom ben ik erg benieuwd of hier mensen zijn die dit ook zelf hebben gedaan en die mij misschien kunnen vertellen hoe ik dit moet gaan doen.

Ik ben me ervan bewust dat er eerst een vergunning aangevraagd moet worden bij de gemeente!
Hier graag geen commentaar over, ben me gewoon alvast aan het oriënteren.

Groetjes Angela

Celiien

Re: Zelf rijbak aanleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 21:58

Houd er rekening mee, dat als je een weiland af wil huren en een rijbak aan wil leggen, de rijbak ten koste van je hectare gaat. En dat je minimaal een tweede paard moet hebben. Vergis je niet in de vergunning. Heel veel gemeentes zijn er erg moeilijk mee :j
Wat voor zand/bodem van de rijbak hangt in zijn geheel af van de soort ondergrond in jouw woongebied (klei, zand..)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:03

hangt inderdaad van de ondergrond af.

mijn vorige verzorgpaard stond op klei.

daar hebben ze een beetje de grond afgegraven en er zand opgegooid. en bol laten lopen. zodat het water afloopt.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:04

Een goede rijbak kosten duizenden euro's... Ga je dat investeren in iets wat je huurt??

CurlyCoat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 22:05

Ik zou inderdaad sowieso opzoek gaan naar een medehuurder zodat mijn paard dan niet alleen zou staan. :)
Het stukje grond zal in de omgeving van Amsterdam gaan liggen (Amsterdam/Ouderkerk ad Amstel/Amstelveen eo).
Geen idee wat voor ondergrond er hier is, ik ga even googlen of ik daar wat over kan vinden.

@future_vet Daarom wil ik het dus zelf aanleggen en niet iemand ervoor inhuren

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:08

Heel eerlijk? Men de huurprijzen van grond in die regio, plus de ondergrond die je daar hebt zou ik gewoon op zoek gaan naar een leuke stal die genoeg weidegang heeft en een rijbak. Prijzen zijn daar belachelijk duur en de ondergrond daar maakt een goede bak die 98% van de tijd te rijden is heel duur. Je zal namelijk de grond moeten keren en toch ook wel Met drainage moeten werken. Plus t feit dat de gemeentes daar al helemaal
Lastig zijn.. (Tjah.. randstad)

CurlyCoat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 22:13

Hoe gaat dat in zijn werking met drainage aanleggen?
Helaas ben ik zelf ontzettend allergisch voor paarden.
Daarom wil ik een Curly horse gaan kopen volgend jaar.
Dat is ook de reden dat ik zelf een weiland wil huren.
Een ander paard erbij gaat nog wel, maar als ik dan mijn curly op een stal zal zetten met een hoop andere paarden, zal ik zelf waarschijnlijk erg last krijgen van mijn allergie.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:15

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:16

Ik bedoelde eigenlijk dat dat stukje land niet jouw eigendom is, dus als jij investeert in een rijbak dan is dat niet jouw rijbak, want het is niet jouw grond. Je huurt het enkel. Zegt de verhuurder de verhuur op, heeft hij/zij een mooie rijbak en jij niks

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:20

Zijn er geen kleinschalige stallen? Een boer die twee stallen heeft staan? Of anders een weiland met een bak van een ander in de buurt om in te rijden? Een bak is heel duur en zeker in de randstad lijkt het mij.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:20

Is het geen betere optie om ergens een land te huren waar in nabije omgeving een vereniging/manege/stal is waar je gebruik mag maken van de bak(ken)?

CurlyCoat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 22:20

@future_vet Dat zal inderdaad een risico zijn dat ik loop. Zal hierover goede afspraken moeten maken in het contract.

@Celiien Ik ga even je topic doorlezen. Dankjewel, zal ik zeker wat aan hebben.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:53

Zelf zou ik dit risico niet gaan nemen. Zolang je geen eigenaar bent, kan het heel vervelend worden.

Kun je niet bij boeren langsgaan of marktplaats in de gaten houden? Zelf zit ik ook op een kleinere stal en dat is heel fijn. Alle voorzieningen zijn er en worden goed onderhouden. Toch is het er altijd rustig en kun je altijd rijden. Ik zou echt voor een kleine stal gaan met een goede rijbak erbij. Kijk vooral ook hoe het na een regenbui ervoor staat!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 00:36

Materiaal is groot deel van de kosten, want er gaat nog al wat zand in om op slap veen een beetje uit de voeten te kunnen en er moet ook regelmatig zand bij (reken zo 20 euro/m3 en 800/3 = 267 x 20 = 5340 euro en daar moet nog iets van sluitbanden omheen en wegendoek onder, want mengen van grondlagen kost vruchtbaarheid grond en dat vindt de eigenaar ook niet leuk.

Daarnaast, als je het een (rij)bak noemt is het antwoord vrijwel zeker nee. Paddock/winterwei is vaak simpeler om toestemming voor te krijgen. Al is zeker op zulke slappe grond een stuk van zeg 10x10 betegeld + inloopstal (toestemming hiervoor is echte uitdaging) nog de beste optie, dan staat paard altijd droog en je kan er veilig op voeren. Veen in najaar, winter en soms ook voorjaar is niet te gebruiken. Ze zakken zo in stap al tot aan de knieën weg en totaal omgeploegd land is voor veel verhuurders reden om je er af te gooien en terecht, want dat weer goed krijgen is niet gratis.

Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:19

CurlyCoat schreef:
Hoe gaat dat in zijn werking met drainage aanleggen?
Helaas ben ik zelf ontzettend allergisch voor paarden.
Daarom wil ik een Curly horse gaan kopen volgend jaar.
Dat is ook de reden dat ik zelf een weiland wil huren.
Een ander paard erbij gaat nog wel, maar als ik dan mijn curly op een stal zal zetten met een hoop andere paarden, zal ik zelf waarschijnlijk erg last krijgen van mijn allergie.

Ben je nog op zoek naar een Curly erbij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:49

Gewoon de grond omkeren, wit zand boven en zwart zand eronder en dan zeggen dat je paarden snel hoefbevangen raakten waardoor je ze vaak van het gras moet haken en op zand moet zetten.
Werkt hier goed, geen drainage nodig, heb zelfs een beregeningsinstallatie laten aanleggen omdat hij steeds te droog werd.
Ik weet alleen niet of de verhuurder van je grond er bij mee is als je de boel om laat keren.