Ineens onrustig op de weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yanaa

Ineens onrustig op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 13:21

Hallo allemaal,

Sinds 7 maanden staat mijn paardje aan huis, gaat om een merrie van 25.
In het begin was er niets aan de hand, de wei in en mevrouw was tevreden.
Had wel een shetje achter de hand voor het geval dat ze onrustig zou zijn op de wei, zodat ze een maatje zou hebben.
Alleen staan ging maanden prima en ze leek het zelfs beter te doen als nooit te voren.

Nu hebben we sinds eind maart allerlei kliniek bezoeken gehad en was het 9 weken lang 4x per dag behandelen en nog vond ze het dan heerlijk om de weide op te gaan.

Ik heb nu sinds 4 weken een uitloop paddock aan stal, zodat ze naast haar weidegang ook gewoon nog buiten kan lopen. Maar nu sinds een week of 3 is de weide volgens mevrouw niet leuk meer en wordt ze erg onrustig. Ze gaat een half uur staan grazen en daarna slaat de onrust toe en draaft ze alleen maar heen en weer van hoek naar hoek en hinnikt ze telkens als ze iemand ziet lopen. Soms is het zelfs zo erg dat ik haar nat van de weide af haal.
Op het moment dat ze dan op stal en in haar paddock staat, is er niets meer aan de hand en is ze de rust zelf.
Het is net of ze haar stal + paddock boven de weide verkiest, terwijl ik eigenlijk als doel had om haar met mooi weer 24/7 buiten in de weide te laten.

Zou ze nu, na maanden, ineens een maatje missen en zou een pony vriendje het probleem oplossen?
Of is het door alle intensieve behandelingen en kliniek bezoeken nu zo dat ze continu iemand bij haar wilt hebben?

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:31

Naar mijn weten kunnen paarden zich na plotselinge vreemde gebeurtenissen (zoals naar de kliniek gaan, wat ze nooit zal begrijpen) plots onveilig gaan voelen. Plus paarden zijn kuddedieren. Ik ben er nooit voor om paarden echt permanent alleen te laten staan, maar er juist altijd voor te zorgen dat er een ander paard of pony in de buurt is voor ze. Alleen laten doe je als trainingsding, niet als norm. Ik weet bijna zeker dat ze zich rustiger voelt als ze een weidemaatje heeft. Waarschijnlijk heeft ze nu het punt van eenzaamheid bereikt, en ja, sommige paarden en pony's zijn hier niet zo duidelijk over. Die zijn in stilte alleen, maar jouw paard dus duidelijk niet meer.

Edit: ik ben zelf vaak aanwezig op verschillende stallingen, en mijn verzorgpaard kan het bijvoorbeeld prima hebben om alleen te zijn, totdat ik haar minder aandacht schenk. Dat voelt ze zich plots erg eenzaam, en dat terwijl ze best een arrogante tante is die nooit graag aan paarden laat zien dat ze ze graag bij zich heeft.
Ook ken ik een merrie van rond de 26, die het ook prima vind om alleen op de wei te staan omdat ze gek is op buiten zijn. Maar toch heeft ze er veel moeite mee als je haar weidemaatjes opeens buiten zet en haar niet. Dan laat ze dit duidelijk merken door heel onrustig in haar stal te staan en te hinniken.
Laatst bijgewerkt door Maanoogje op 18-06-16 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:33

Heel goed mogelijk, in de kliniek zal ze ook paarden dicht bij gehad hebben. Uitproberen is de snelste oplossing.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 13:38

tamary schreef:
Heel goed mogelijk, in de kliniek zal ze ook paarden dicht bij gehad hebben. Uitproberen is de snelste oplossing.

Daar had ze idd paarden dichtbij in de 5 dagen dat ze daar gestaan heeft. Maar daarna is net nog weken goed gegaan hier op de weide.. is echt iets van de laatste 3 weken terwijl we toch al 5 weken niet op de kliniek zijn geweest.
Het is echt ontstaan nadat ik een paddock voor haar gemaakt heb.

tamary

Re: Ineens onrustig op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:41

Ga eens in die paddock staan met jouw hoofd op haar hoogte en kijk rond, wat zie je en wat zie je anders/niet in de wei?

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 13:45

tamary schreef:
Ga eens in die paddock staan met jouw hoofd op haar hoogte en kijk rond, wat zie je en wat zie je anders/niet in de wei?

In die paddock ziet ze haar eigen weide en de zijkant van de veestal.
In de weide kan ze rondom alles tot in de verte zien.

Caily

Re: Ineens onrustig op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:51

Heeft ze misschien last van vliegjeas of andere beesten? Die zijn er ook sindsdien weer

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 13:53

Caily schreef:
Heeft ze misschien last van vliegjeas of andere beesten? Die zijn er ook sindsdien weer

Ze heeft een vliegendeken op en daarbij nog vliegenspray. En bij de weide staat nog een dazenval die erg goed zijn werk doet!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:55

Yanaa schreef:
tamary schreef:

Daar had ze idd paarden dichtbij in de 5 dagen dat ze daar gestaan heeft. Maar daarna is net nog weken goed gegaan hier op de weide.. is echt iets van de laatste 3 weken terwijl we toch al 5 weken niet op de kliniek zijn geweest.
Het is echt ontstaan nadat ik een paddock voor haar gemaakt heb.

Het kan natuurlijk dat ze na opname in de kliniek eerst alle energie nodig had om te herstellen en nu ze wat opgeknapt is reageert op het alleen zijn.

Zou natuurlijk ook kunnen dat ze zich in de paddock anders (alleen/onveilig) voelt. Ik zou er zsm een vriendje bij zetten, liefst eentje zo veel mogelijk van haar eigen maat, temperament en leeftijd.

Edit: hoe veel uitzicht hij heeft maakt voor mijn ruin gigantisch veel uit. Hoe meer hij van de omgeving kan zien hoe rustiger hij is. Hij is nou eenmaal graag overal van op de hoogte. Mijn ruin is degene die alles regelt, hij heeft het heft in handen (hoeven) en hij leidt mijn merrie. Mijn merrie maakt het niet zo veel uit hoe veel ze van de omgeving kan zien. Maar het paard wat steeds het meeste oplet, en zéker een paard wat alleen staat, kan het best beangstigend vinden om minder van de omgeving te kunnen zien. Het is heel lief van je dat je een paddock hebt gemaakt voor je paard maar als ze daar minder zicht heeft zal ze zich er vast veiliger voelen met gezelschap :)

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 14:05

Maanoogje schreef:
Naar mijn weten kunnen paarden zich na plotselinge vreemde gebeurtenissen (zoals naar de kliniek gaan, wat ze nooit zal begrijpen) plots onveilig gaan voelen. Plus paarden zijn kuddedieren. Ik ben er nooit voor om paarden echt permanent alleen te laten staan, maar er juist altijd voor te zorgen dat er een ander paard of pony in de buurt is voor ze. Alleen laten doe je als trainingsding, niet als norm. Ik weet bijna zeker dat ze zich rustiger voelt als ze een weidemaatje heeft. Waarschijnlijk heeft ze nu het punt van eenzaamheid bereikt, en ja, sommige paarden en pony's zijn hier niet zo duidelijk over. Die zijn in stilte alleen, maar jouw paard dus duidelijk niet meer.

Edit: ik ben zelf vaak aanwezig op verschillende stallingen, en mijn verzorgpaard kan het bijvoorbeeld prima hebben om alleen te zijn, totdat ik haar minder aandacht schenk. Dat voelt ze zich plots erg eenzaam, en dat terwijl ze best een arrogante tante is die nooit graag aan paarden laat zien dat ze ze graag bij zich heeft.
Ook ken ik een merrie van rond de 26, die het ook prima vind om alleen op de wei te staan omdat ze gek is op buiten zijn. Maar toch heeft ze er veel moeite mee als je haar weidemaatjes opeens buiten zet en haar niet. Dan laat ze dit duidelijk merken door heel onrustig in haar stal te staan en te hinniken.

Bedoeling was eigenlijk ook om een vriendje erbij te nemen voor haar, maar het ging zo goed alleen dat ik dacht van nou vriendje laten we als reserve mocht ze niet meer alleen willen staan.

Ik had een vriendje voor haar gevonden, maar dat is op een laag pitje komen te staan door het hele kliniek gebeuren en de kosten daarvan.

Het is echt de laatste paar weken dat ik zoiets heb van volgens mij heeft ze nu wel behoefte aan een vriendje door haar gedrag wat ze nu laat zien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 14:09

Een vriendje er bij is sowieso een goed idee :) Een wat ouder dier hoeft ook niet veel te kosten in aanschaf.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 14:12

Koper schreef:
Het kan natuurlijk dat ze na opname in de kliniek eerst alle energie nodig had om te herstellen en nu ze wat opgeknapt is reageert op het alleen zijn.

Zou natuurlijk ook kunnen dat ze zich in de paddock anders (alleen/onveilig) voelt. Ik zou er zsm een vriendje bij zetten, liefst eentje zo veel mogelijk van haar eigen maat, temperament en leeftijd.

Edit: hoe veel uitzicht hij heeft maakt voor mijn ruin gigantisch veel uit. Hoe meer hij van de omgeving kan zien hoe rustiger hij is. Hij is nou eenmaal graag overal van op de hoogte. Mijn ruin is degene die alles regelt, hij heeft het heft in handen (hoeven) en hij leidt mijn merrie. Mijn merrie maakt het niet zo veel uit hoe veel ze van de omgeving kan zien. Maar het paard wat steeds het meeste oplet, en zéker een paard wat alleen staat, kan het best beangstigend vinden om minder van de omgeving te kunnen zien. Het is heel lief van je dat je een paddock hebt gemaakt voor je paard maar als ze daar minder zicht heeft zal ze zich er vast veiliger voelen met gezelschap :)

Nja het is bij haar echt andersom.. weide met alle zicht is ze onrustig en paddock juist ontspannen.

Ze heeft in een kudde gestaan en daar was ze toch wel de merrie die boven aan stond en altijd alert was.

Heb ergens ook wel het idee dat er stukje angst mee speelt op de weide. Ze is op de kliniek gekomen voor wen oogtrauma en sindsdien aan een kant blind en lijkt net of de open vlakte haar haast benauwd, doordat ze alles niet zo makkelijk meer in de gaten kan houden.

Als ik in de weide sta is het goed en is het net alsof ik haar veiligheidspost geworden ben.

Is dus een beetje dubbel. Heb zelf het idee dat ze een vriendje nodig heeft nu en ze zich dus eenzaam voelt, maar dat het blind zijn aan 1 kant ook mee speelt hierin.

Nu ik er zo over na denken zou een vriendje dan ook goed zijn voor haar om haar te 'begeleiden' en steunen op de weide.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 14:15

Het lijkt me absoluut relevant dat ze nog maar met 1 oog kan zien. En wat je zegt over een vriendje wat haar kan begeleiden: klinkt logisch, toch? Ik zou dan wel een dier kiezen wat die rol ook goed kan vervullen. Een stabiel paard. En niet zomaar de eerste de beste shet (bij wijze van).

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 14:19

Koper schreef:
Het lijkt me absoluut relevant dat ze nog maar met 1 oog kan zien. En wat je zegt over een vriendje wat haar kan begeleiden: klinkt logisch, toch? Ik zou dan wel een dier kiezen wat die rol ook goed kan vervullen. Een stabiel paard. En niet zomaar de eerste de beste shet (bij wijze van).

Ja klinkt nu wel logisch nu ik er zo over na denk haha.
Dat wordt nog een zoektocht, aangezien mevrouw menig paard en pony bij zich weg slaat.
Zoiezo een ruin, daar heeft ze tot nu toe altijd nog het beste mee op kunnen schieten, maar die mag dan weer niet dominant zijn. Dat wordt een gevecht zonder einde anders

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 14:22

Het zou je zomaar eens kunnen verbazen hoe veel baat ze kan hebben bij een paard wat nu de boel kan regelen. Ze kan dat zelf minder goed. En een té volgzaam paard kan haar wel eens versterken in de onzekerheid die ze al heeft. In de zin dat ze dan én minder ziet én een ander paard onder haar hoede krijgt (= dubbel stress).

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 14:25

Koper schreef:
Het zou je zomaar eens kunnen verbazen hoe veel baat ze kan hebben bij een paard wat nu de boel kan regelen. Ze kan dat zelf minder goed. En een té volgzaam paard kan haar wel eens versterken in de onzekerheid die ze al heeft. In de zin dat ze dan én minder ziet én een ander paard onder haar hoede krijgt (= dubbel stress).

Denk dat ik gewoon eens moet proberen met paarden bij haar, want bij de stalling waar ik in de bak train met haar is ze nog steeds b*tch nummer 1 naar andere paarden toe als ze niet aan een lijn of touw staat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 14:33

Jij kent je merrie het beste :) Succes met een geschikt maatje voor haar vinden.