help! kapotte kogels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ufurio4e

help! kapotte kogels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 22:30

Hallo,

Ik heb geen idee wat mijn paard doet maar hij blijft kapotte kogels houden.
Op de voorkant van de kogels aan de voorbenen zit op iedere kant een wondje.
heel oppervlakkig.

Wie weet of er beschermers zijn die de voorkant van de kogel beschermen.

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 22:51

Zijn de wondjes niet juist van peeskappen? Als bij mijn paard de kappen iets te groot zijn krijgt ze daar ook wondjes juist.

En ja er zijn best wel kappen die ook de voorkant beschermen (zie websites paardenwinkels) maar zou ook eens in overleg met je hoefsmid gaan of hij misschien iets kan zien of doen aan stand van voeten.
Succes met uitpuzzelen waar het probleem zit!

Ufurio4e

Re: help! kapotte kogels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 23:04

Hm nee ik draag bijna nooit peeskappen. Een de hoefsmid kan niets aan het probleem doen. Het probleem zit aan de voorkant van de voorste kogels.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 23:05

Staat hij te meppen met zijn benen tijdens voertijd?

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 23:07

Nee eigenlijk niet....

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 23:11

Hoe dik is de laag bodembedekking in stal?
Ligt je paard regelmatig (bijvoorbeeld 's nachts) of blijft hij altijd staan?

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 23:14

In de stal liggen rubberen tegels.buiten is het bestraat aangrenzend een paddock.

Ik weet niet of hij ligt s nachts aangezien ik dan zelf slaap :)

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 23:22

Onze oude pony sliep altijd op zijn kogeltjes en had daardoor altijd kale plekjes op de kogels aan de voorkant. Denk dat er zoiets is. Wel lastig dat het echt wondjes zijn want ik zou niet weten hoe je dat gaat voorkomen, een mooie dikke laag stro is het enige denk ik. Als hij kaal op de rubberen tegels ligt kan ik me er iets bij voorstellen dat hij wondjes op de kogels krijgt.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 23:28

Ufurio4e schreef:
In de stal liggen rubberen tegels.buiten is het bestraat aangrenzend een paddock.

Ik weet niet of hij ligt s nachts aangezien ik dan zelf slaap :)

Rubber tegels geven vaak plekjes. Bodem bedekking werkt wat beter als echt bed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 23:29

Misschien komt het wel door de rubberen matten? Die zijn namelijk vrij stroef en dat kan wel wrijving geven als je paard een gevoelige huid heeft. Ook zijn veel soorten rubberen matten niet geschikt om op te liggen voor paarden (maar bijvoorbeeld voor koeien), of zijn ze wel geschikt voor paarden maar niet voor in de box maar in een paddock, en dan heb je nog de categorie die wel in de box gebruikt mag worden maar alleen met een laag stro/vlas eroverheen, en helemaal aan het eind van dat spectrum heb je de echt dikke, donzige matten die kaal gebruikt kunnen worden. Wij zijn ook in dat doolhof verdwaald toen we de onze kochten.... :+

Kun je je pony niet een weekje in de bak laten overnachten zodat je zeker weet dat hij zacht ligt? Het zou namelijk interessant kunnen zijn om te zien of dat verschil maakt.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 00:12

xyzutu2 schreef:
Misschien komt het wel door de rubberen matten? Die zijn namelijk vrij stroef en dat kan wel wrijving geven als je paard een gevoelige huid heeft. Ook zijn veel soorten rubberen matten niet geschikt om op te liggen voor paarden (maar bijvoorbeeld voor koeien), of zijn ze wel geschikt voor paarden maar niet voor in de box maar in een paddock, en dan heb je nog de categorie die wel in de box gebruikt mag worden maar alleen met een laag stro/vlas eroverheen, en helemaal aan het eind van dat spectrum heb je de echt dikke, donzige matten die kaal gebruikt kunnen worden. Wij zijn ook in dat doolhof verdwaald toen we de onze kochten.... :+

Kun je je pony niet een weekje in de bak laten overnachten zodat je zeker weet dat hij zacht ligt? Het zou namelijk interessant kunnen zijn om te zien of dat verschil maakt.

Hihi en dan denk je het goed te doen met rubberen matten.
Ik wil in de zomer tijd eigenlijk geen extra bedekking erop omdat het een open stal is en ze alles naar buiten lopen. Slapen in de paddock is nu geen optie het is echt te nat. Het liefst doe ik hem bescherming om zodat het kan helen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 01:14

Je zou hem sokken aan kunnen doen?
Gewone mensensokken pakken, daar de teen uit knippen en dan aandoen met de hak om de kogel. Dan is het been van kroonrand tot halverwege de pijp bedekt maar loop je niet het risico dat je drukkingen krijgt van randjes van beschermers of riempjes en wordt de boel ook niet onnodig warm. :)

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 09:02

xyzutu2 schreef:
Je zou hem sokken aan kunnen doen?
Gewone mensensokken pakken, daar de teen uit knippen en dan aandoen met de hak om de kogel. Dan is het been van kroonrand tot halverwege de pijp bedekt maar loop je niet het risico dat je drukkingen krijgt van randjes van beschermers of riempjes en wordt de boel ook niet onnodig warm. :)

Wat een goede tip. Dit ga ik proberen. Hopelijk laat hij de sok aan.