Houden van ex-hoefbevangen Shetlander

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaat1

Houden van ex-hoefbevangen Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 14:12

Onze Shetlander is in januari hoefbevangen geraakt, inmiddels is hij weer aardig hersteld, loopt weer goed, wordt speciaal bekapt, dus alles leek goed te zijn gekomen. Hij staat samen met een ander Shet op een stuk volledig kaal land, althans in herfst en winter is dit volledig kaal. Met het weer van de afgelopen tijd komt er helaas veel te veel gras door en eten ze stiekem toch weer heel wat weg van dit gestresste gras.
Helaas kan er geen grote trekker op het stuk grond komen om alles om te ploegen. Heeft iemand misschien een goed idee hoe je van dit gras af kan komen voor een schappelijke prijs?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 14:23

Andere paarden,misschien een schapenboer in de buurt die bij je kan komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 14:24

Graasmasker een optie? En anders misschien schapen van een boer lenen, die beesten eten als een malle (en poepen). Denk dat dat in overleg best kan

SandravdB

Re: Houden van ex-hoefbevangen Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 14:29

Strookbegrazing

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 14:31

Je kan het ook omdraaien: zorgen dat ze zoveel bewegen dat de hoeveelheid opgenomen gras ook wordt omgezet in arbeid.

korte termijn: kun je een deel afzetten dat ze dan kaal houden en dat ze op het andere deel met beleid eten?
Daarnaast is het gras op dit moment niet per se zo gestressed dat het een probleem geeft. Daarvoor is de temperatuur te hoog. Dat verklaart ook waarom het zo groeit :D

Kaat1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 21:18

Bedankt voor het meedenken!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:17

Ik heb mijn ex bevangen shet 4jr op een kaal stuk gehouden, die paar sprietjes langs de kant waren geen probleem. Vorig jaar is ze aan het einde van het seizoen voor het eerst weer het gras op gegaan en dit jaar staat ze weer volledig op gras.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:47

Bij Boels kan je een professionele grondfrees/tuinfrees huren. Kost ongeveer 100 euro voor een dag (incl brandstof). Dan kan je het stuk of een deel ervan omfrezen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 15:11

Hoe groot is het? Je zou met draad en palen een stukje kunnen afzetten als paddock en daarnaast een stukje afzetten met strookbegrazing. Dan geef je elke dag of om de dag een stukje gras erbij. Ik zou wel hooi blijven aanbieden, te lang zonder ruwvoer is erg slecht voor paarden. Als je ze echt heel schraal gaat houden moeten de darmen namelijk wel gewoon in beweging blijven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 15:04

ikke schreef:
Je kan het ook omdraaien: zorgen dat ze zoveel bewegen dat de hoeveelheid opgenomen gras ook wordt omgezet in arbeid.

korte termijn: kun je een deel afzetten dat ze dan kaal houden en dat ze op het andere deel met beleid eten?
Daarnaast is het gras op dit moment niet per se zo gestressed dat het een probleem geeft. Daarvoor is de temperatuur te hoog. Dat verklaart ook waarom het zo groeit :D

Een paard wordt niet hoefbevangen van te veel eten. Ze worden hoefbevangen van het verkeerde eten.

Mijn ex-hb shet staat dag en nacht op het gras. Dat gaat boven verwachting goed. Zodra je d'r neerzet op gras met kunstmest wordt ze bevangen. Maar ze heeft nu gras wat vorig jaar voor het laatst bemest is. Daarnaast zijn het veel verschillende soorten gras, maar ik heb nog weinig raai gezien. Op weides met (bijna) uitsluitend raaigras mag ze van mij niet grazen. Ze krijgt 2 keer per dag hooi (niet onbeperkt).

Ze kunnen van zo veel dingen hoefbevangen worden. Als je de oorzaak eenmaal weet weet je ook wat je moet doen om je pony gezond te houden. Mijn shet heeft PPID en ik weet inmiddels van d'r dat kunstmest en wormenkuren garanderen dat die pony bevangen wordt en/of met een hoefzweer staat. Dus daar houd ik d'r bij uit de buurt.

Waarom kan er geen trekker op je wei komen? Als bij voorbeeld je hek te smal is zou je wat palen uit de grond kunnen halen, lint/koord er af zodat je daar een doorgang hebt?

Hoe doe je het andere onderhoud aan de weide dan als er geen trekker bij kan?
Laatst bijgewerkt door Koper op 18-06-16 15:11, in het totaal 2 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 15:05

Zo ie zo kijken op de fructaanwijzer bij warm weer.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 15:19

Kan je geen stukje afzetten en daar zand doen? Op de andere stukje kan je dan een mengeling van grassoorten die minder suiker bevatten zaaien zodat je shet evengoed met een graasmakser op de wei kan. De rest van de dag zijn hooi weken en magnesium bijvoeren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 15:23

En wat zou de toegevoegde waarde moeten zijn van het weken van hooi?

Magnesium er bij geven is geen slecht advies. Houd wel het vitamine E en seleniumgehalte in de gaten, anders kan de pony de magnesium alsnog niet opnemen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 15:36

Land goed bemesten aangezien je land overbegraasd is, zorgen dat gras ook voldoende voeding uit de bodem kan halen. Gezond gras heb je nodig :)

Wij hebben de paarden gewoon op de wei 24/7, maar met strookbegrazing. Gras wordt elk jaar bemest en krijgt voldoende rust. Middels strookbegrazing voorkomen wij dat je ze om kunt rollen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 17:42

Koper schreef:

Magnesium er bij geven is geen slecht advies. Houd wel het vitamine E en seleniumgehalte in de gaten, anders kan de pony de magnesium alsnog niet opnemen.

Dan week de suikers uit het hooi (30% bij een half uur in warm water). Bij insulineresistentie hebben paarden vaak een magnesium te kort. Hierdoor zijn de cellen ongevoelig voor suikers. Heel veel HB dieren hebben baat bij magnesium. Ik moet op advies van mijn dierenarts geven. Ik was het van het voorjaar vergeten bij te voeren en mijn shet zat direct tegen hb aan. Dus snel 2 weken in de paddock met geweekt hooi en weer magnesium bij geven ej nu is zijn manenkam weer mooi zacht en soepel. Ik geef ook nog vit.e/selenium bij en glucobalance.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 17:52

marleen_usar schreef:
Zo ie zo kijken op de fructaanwijzer bij warm weer.

Het gaat om de combinatie van koude nachten en overdag veel zon. Dan komen er veel suikers vrij

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 18:09

damian23 schreef:
Koper schreef:

Dan week de suikers uit het hooi (30% bij een half uur in warm water). Bij insulineresistentie hebben paarden vaak een magnesium te kort. Hierdoor zijn de cellen ongevoelig voor suikers. Heel veel HB dieren hebben baat bij magnesium. Ik moet op advies van mijn dierenarts geven. Ik was het van het voorjaar vergeten bij te voeren en mijn shet zat direct tegen hb aan. Dus snel 2 weken in de paddock met geweekt hooi en weer magnesium bij geven ej nu is zijn manenkam weer mooi zacht en soepel. Ik geef ook nog vit.e/selenium bij en glucobalance.

Met hooi weken spoel je juist alleen de voedingsstoffen er uit en niet de suikers. Waardoor je nóg meer hooi moet voeren voor de zelfde hoeveelheid voedingsstoffen. Daarmee voer je ondertussen nóg meer suikers.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 09:07

Na 16 uur weken, gaan pas de voedingsstoffen er uit. Daarom is het advies om 30 minuten in warm of 60 minuten in koud water te weken. Dan week je er 30% van de suikers uit.

Kaat1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 21:05

Ik ga de gondfrees bij Boels huren en kijken of ik een stuk kan omgooien. Een trekker op het land lukt niet ivm smalle toegang en sloten rondom. Bedankt voor de tips en het meedenken.