Kan een paard 24/7 buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ernavisserrr

Kan een paard 24/7 buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 14:37

Haai Bokkers,

Mijn pony (Wendela) staat altijd 24/7 buiten, alleen.
Dit heeft te maken met dat ze geen andere paarden accepteert in haar territorium. (Geen reacties van bouw het langzaam op ofzo want dat hebben we heel vaak geprobeerd)
Ze staat eigenlijk altijd buiten met een schuilstal en als zadelkamertje hebben we een kubkist op de zijkant gelegd. Nu heb ik een paar reacties gekregen dat ik haar moest stallen omdat het blijkbaar zielig zou zijn omdat een Fjord(!) beter onderdak moet hebben.

Is het echt fout wat ik doe?

Appelmoes_11

Re: Kan een paard 24/7 buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:38

Nee joh, paard kan prima 24/7 buiten blijven, is juist hartstikke lekker voor haar. Dat ze alleen staat is natuurlijk niet fijn, maar als ze echt geen andere paarden accepteert, kun je niet anders. Wel sneu, weet je hoe dat komt?

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:41

Is toch prima voor een paard 24/7 buiten met schuilstal :)
Wel jammer dat ze niet met andere paarden kan. Accepteert ze ook geen andere dieren zoals bijvoorbeeld schapen?

EliseXJoelle

Heeft ze wel uitzicht op paarden?
Hoelang en op wat voor oppervlakte hebben jullie het geprobeerd? Wat doet ze precies? Evt antwoordt via pb omdat het offtopic is.

24/7 buiten met schuilstal is geen probleem. Eerder het alleen staan.. Paarden zijn van nature kudde dieren en hebben maatjes nodig. Maar de een is dominanter dan de ander. Voor een kudde rustig is als er 1 nieuwe bijkomt duurt soms wel een jaar.

Geryon

Als ze er goed en gelukkig uit ziet, is het prima! Sommige paarden doen het inderdaad niet goed 24/7, het is altijd even aankijken. Maar zeker fjorden enz doen het er vaak goed op!

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:42

Een normaal gezond paard kan goed 24/7 buiten staan mits ze een plek hebben waar ze uit de wind en uit de regen kunnen gaan staan. Dat doen die twee trekpaarden van ons ook, en die hebben het echt niet slecht al zeg ik het zelf.
Waar ik me wel zorgen over maak is dat ze geen weidemaatje heeft/accepteert. Dat is geen gezonde situatie voor een kudde dier. Hoeveel paarden heb je er al bij geprobeerd te zetten? En wat is haar reactie?

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:43

Dat hangt er maar net vanaf hoe jouw paard buiten staat en hoe de schuilstal is. Met een droge paddock en een schuilstal waar ze uit de regen en wind kan staan is dat hardstikke goed. Maar staat ze tot haar knieën in de modder en is de schuilstal meer gatenkaas, dan kan het zeker beter.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:48

Ik heb vanaf 19 april mijn D merrie (kruising new forest van 18) en mijn 8 jarige shet van een pensionstal naar 24/7 buiten verhuist.... paddock is deels betegeld en er staat een klein schuilhutje, (wind en waterdicht) maar geen echt grote schuilstal....

en weet je? mijn merrie heeft er nog nooit zo goed uitgezien als nu....., goed in haar vel en bespiering ondanks dat ik nu veel en veel minder met haar doe.

Dat jou paard geen anderen accepteert? Tja, ik heb mijn merrie ook een tijd uit de groep gehad omdat ze alleen maar werd opgejaagd en haar toen apart gezet en daar werd ze toen een stuk beter van..., maar als alleen niet nodig is, dan liever niet

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:51

Een paard kan prima 24/7 buiten staan, maar alleen is wel een aandachtspuntje. Sommige paarden malen daar niet om, anderen kwijnen weg. Doet ze ook vervelend als er een hek tussen zit?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:52

Je hebt Wendela pas net? Ik lees dat je de 11e schreef dat je maandag (gisteren) ergens ging kijken?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:53

24/7 buiten is juist goed voor een paard. Dat is zelfs vele malen beter.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 15:07

Prima!
Maar wel met een maatje!

Wat hebben jullie "allemaal al" geprobeerd in dan in die ene dag? ;)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 15:08

Ik snap het ook niet zo goed, je hebt dit paard toch pas sinds vandaag? Hoe kun je dan alles geprobeerd hebben?

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 15:10

Zou toch kunnen dat ze die informatie van de vorige eigenaar heeft gekregen? :)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 15:42

Dat zou de vorige eigenaar gezegd kunnen hebben. Maar in een nieuwe omgeving zou het zomaar eens wel goed kunnen gaan, ik heb mijn shet en merrie nooit eerder samen gehad, wel eens kennis laten maken en dat was geen succes.

In 1x samen verhuist en beide in een nieuwe omgeving gezet.
Vanaf eerste minuut geen enkele problemen gehad.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 15:52

Inderdaad kan alles anders worden bij een verhuizing.
Onze paarden stonden twee jaar in een groep, en we zijn 4 maand geleden verhuisd. Een maatje uit hun oude groep kwam twee weken geleden ook naar deze stal, en we dachten dat ze elkaar wel zouden herkennen en ze wel samen konden.
Niet dus...
Integratieproject gestart, en we boeken vooruitgang :+

Die laatkomer staat nu nog alleen, en als het echt niet lukt met de ruin van mijn zus scheuren we die groep in 2 en krijgt hij in elk geval mijn merrie als dat wel wil. Wel jammer, dan hebben we drie setjes van 2 paarden, en dat is logistiek echt mega onhandig. Maar beter dat eentje altijd alleen...

Maar zeker op een nieuwe plek zou ik nog een poging wagen. Rustig aan, elke dag een stapje.

Paarden kunnen prima 24/7 buiten met schuilmogelijkheid, maar mijns inziens niet 24/7 in sociaal isolement (er zijn altijd uitzonderingen, maar dat zijn er zo weinig...)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:04

Ik lees net je andere topic.. je hebt haar net?
Hoe groot is het stukje wei naast jullie huis? Als het te klein is kan het idd zo zijn dat ze elkaar pesten maar dan zal ik haar heel snel ergens neer zetten waar ze lekker de ruimte heeft en gezelschap van andere pony`s!

ernavisserrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 16:21

LisaFalco schreef:
Wel jammer dat ze niet met andere paarden kan. Accepteert ze ook geen andere dieren zoals bijvoorbeeld schapen?

Helaas kan het niet. Ze heeft uitzicht op de paarden van mijn buren. We hebben weleens geprobeerd om er een shetlander naast te zetten maar ze ging hem happen en trappen. Ook hebben we het met een geit gedaan alleen die heeft ze gebeten en de geit was gewond aan zn pootje. Ze accepteert wel mensen.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:23

Je hebt haar net?? is het vakantie?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:25

Maar hoe pak je dat dan aan? Grote wei, kleine wei? Voer op vaste plaatsen, of veel gras zodat ze elkaar uit de weg kunnen gaan? Metee bij elkaar gooien of dat even vanuit de hand begeleiden?

Maar het is dus een keer geprobeerd met een shet en toen is de conclusie getrokken dat het niet gaat? Of mis ik iets?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:26

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:26

Dag ernavisserrr. Onze twee paarden, een setje (man en vrouw) staan op precies de zelfde manier altijd buiten met een inloop stalletje elk. Het ene paard staat er graag en veel in, het andere nooit. Dus ja het kan en nee het is niet zielig.
Jammer dat je paard geen vriendje accepteert.
Bij ons is het wel groot en ruim op gezet, dus niet een klein lapje grond. Anders kun je problemen krijgen als het erg nat is, want dan wordt het een grote blubber zooi. Als het te nat wordt gaan ze bij ons op 1,5 HA weiland zodat ze altijd droog staan en veel kunnen bewegen.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:27

ernavisserrr schreef:
LisaFalco schreef:

Helaas kan het niet. Ze heeft uitzicht op de paarden van mijn buren. We hebben weleens geprobeerd om er een shetlander naast te zetten maar ze ging hem happen en trappen. Ook hebben we het met een geit gedaan alleen die heeft ze gebeten en de geit was gewond aan zn pootje. Ze accepteert wel mensen.

Ik lees in andere reacties dat je haar net hebt.

Paard kan prima alleen staan met maatje en schuilstal. Als je ze net bij elkaar hebt is het logisch dat er wat wordt getrapt en gehapt, is heel normaal. Betekent niet meteen dat je paard niet met anderen kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:33

Even goed doorzoeken naar een maatje!
Mijn tinker trapte een shet ook helemaal in elkaar, die vond ze niet leuk. Jij vind toch ook niet iedereen aardig? Een dag vind ik wel heel erg kort. Kan vaak erg lang duren tot ze gewend zijn.
Ben wel benieuwd wat je dan allemaak hebt geprobeerd...

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:36

Buiten dat ik benieuwd ben naar wat er allemaal is geprobeerd en dat je niet echt ingaat op die vraag...
Kan een paard vaak prima 24/7 buiten.
Mijn Arabisch Volbloed en Shetlander vinden t heerlijk en staan 2 jaar zo, mn shet zn hele leven, mn arab 2 jaar, sinds ie bij mij is :)