Meststaart

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PerleB

Meststaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 22:29

Hallo iedereen!

Vandaag was het, zoals alle andere dagen, hetzelfde. Al 4 jaar aan een stuk en ik wordt er knettergek van.

Ik heb een heel leuk, vriendelijk paard met een zwak voor poetsen en tuttelen.
Maar hij heeft 1 eigenschap, waar ik niet zo blij mee ben.
Billy heeft de slechte gewoonte, dat als hij moet mesten, om met zijn billen tegen de stalwand te gaan staan. Dat betekend dat 1. alles tegen de muur hangt (je ziet direct welke stal van hem is :') en 2. dat zijn staart àltijd vol mest hangt. -O-

Maar hij heeft dat ook als hij zonder muur mest. Het lijkt erop alsof hij zijn staart niet hoog genoeg optilt, want elke keer slaagt hij erin om mest in zijn staart te krijgen.
Als ik op wedstrijd ga, pak ik die staart helemaal in met een staartbandage maar tijdens het inrijden of vlak voor mijn proef hangen er toch alweer slierten met mest.

Als ik zijn staart proper wil houden, zou ik deze eigenlijk om de 2 dagen moet wassen en een vlecht inleggen. Maar kan dit? Is dit goed voor een paardenstaart?

Zijn er nog paarden die dit hebben? En wat doen jullie hieraan?

Tips en tricks? Ik hoor het graag!

PerleB

mrie

Re: Meststaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 22:33

Heeft hij een heel zware dikke staart? Ik verzorg een spierwitte (zucht) merrie die haar staart niet goed kan dragen, te zwaar te dik. Daarom pakken wij twee strengen van achteren en een van voor en maken een korte vlecht met een elastiekje. Dab hangt de staart wat verder van haar billen en blijft hij schoner. Maar zij heeft geen kunstenaars aspiraties met mest en een muur. Daar heb ik geen oplossing voor behalve dan 24 uur op de wei houden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 22:34

Raakt hij uit zijn evenwicht als hij of jij zijn staart hoog optilt?

PerleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 22:38

Shirley schreef:
Raakt hij uit zijn evenwicht als hij of jij zijn staart hoog optilt?

nee, dat niet.
Als ik hem in de poetsplaats zet wilt hij ook altijd naar achterstappen tot tegen de wand. Maar tijdens dotten is dat niet zo handig. En dan mest hij wel gewoon, maar dik tegen zijn zin haha. :')

PerleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 22:39

mrie schreef:
Heeft hij een heel zware dikke staart? Ik verzorg een spierwitte (zucht) merrie die haar staart niet goed kan dragen, te zwaar te dik. Daarom pakken wij twee strengen van achteren en een van voor en maken een korte vlecht met een elastiekje. Dab hangt de staart wat verder van haar billen en blijft hij schoner. Maar zij heeft geen kunstenaars aspiraties met mest en een muur. Daar heb ik geen oplossing voor behalve dan 24 uur op de wei houden.

heb je hier toevallig een foto van? Want kan het mij niet zo goed inbeelden eerlijk gezegd.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 22:42

Ja , ik heb een merrie die hetzelfde doet. Al van veulen af aan ( ze is nu 8 jaar ) mest ze vaak met haar billen tegen de muur en staart daar lekker tussen. Verder heeft ze als ze hengstig is of nerveus dunne mest die echt overal langs en door druipt.
Wij wassen de staart niet iedere keer ( hij is zwart) maar halen de brokken eruit als ze wat indrogen, en smeren haar billen in met babyolie om de mest makkelijker van haar billen te halen.
Moeten we echt weg , ja dan wassen we de staart en spuiten hem dan goed in met glansmiddel, dan veeg je het makkelijker weg.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 22:49

Mijn merrie had een prachtige, volle staart. Die eigenlijk veel te zwaar voor haar was. Waardoor er inderdaad steeds mest in zat. Niet leuk met een zweetvos.

Ik heb 'm uitgedund en het is nu geen gezicht (knipfout gemaakt :+ ) naar ze houdt de staart nu wel redelijk schoon wanneer ze mest.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 23:02

Nee, foto heb ik niet. Gewoon flinke pluk haar van links achter, flinke pluk haar van rechts achter en een net zo dikke pluk uit het midden. En dan een vlecht van drie of vier slagen. Die vlecht begint zeg maar halverwege de staartwortel. Elastiekje er om klaar.

Dat ken ik Koper, daarom knippen wij niet meer. Al blijft het een gedoe.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 23:05

Als ik beter uit m'n doppen had gekeken was het knippen gewoon goed gelukt. Nou groeit haar staart gelukkig als onkruid, over een jaar zal het al wel weer zijn bijgetrokken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 18:00

Gewoon een vlecht erin en een staartzak er omheen. Dat kan prima. Zo heeft mijn tinker eens een hele winter zijn staart in een staartzak gehad, en die kwam er dikker en langer uit dan ooit tevoren := Nu zou ik dat niemand aanraden, zo lang, maar een paar dagen of zelfs een week in een staartzak kan prima :) Af en toe even loshalen, borstelen, evt wassen en ermee rijden, en dan weer een vlecht erin en de staartzak er omheen.
Ik zou dat alleen afraden als er veel vliegen zijn op wei, of met bosritten bv. Dan kunnen ze hun vliegenmepper goed gebruiken.

PerleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 13:02

8nnemiek schreef:
Gewoon een vlecht erin en een staartzak er omheen. Dat kan prima. Zo heeft mijn tinker eens een hele winter zijn staart in een staartzak gehad, en die kwam er dikker en langer uit dan ooit tevoren := Nu zou ik dat niemand aanraden, zo lang, maar een paar dagen of zelfs een week in een staartzak kan prima :) Af en toe even loshalen, borstelen, evt wassen en ermee rijden, en dan weer een vlecht erin en de staartzak er omheen.
Ik zou dat alleen afraden als er veel vliegen zijn op wei, of met bosritten bv. Dan kunnen ze hun vliegenmepper goed gebruiken.

Heb er nu een halve vlecht inzitten. Een paar plukken van boven en stroken van achtergekomen in de hoop da de staart zo een beetje schoon blijft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:01

Ik hoop dat het werkt!

Nog een tweede idee: ik zie vaak dat paarden met een vieze staart tegelijkertijd ook te dunne mest hebben. Paarden met mooie, harde drollen hebben haast nooit echt een vieze staart. Je zou dus ook nog eens het voer onder de loep kunnen nemen. Dunne mest door gras is soms niet veel aan te doen, maar je ziet ook wel eens dar paarden dunne mest krijgen van kuil/voordroog, en dan kun je dat beter vervangen door grof hooi.. Ook kan dunne mest duiden op een darmprobleem, of een wormbesmetting. Dus daar kun je ook nog eens naar kijken.