Van stuk wei paddock maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Noor

Van stuk wei paddock maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 17:58

Mijn paard is hoefbevangen geraakt en mag dus niet in de wei. Nu moeten we van een stuk wei paddock maken.
Kan iemand me misschien helpen hoe dit aan te pakken? Dank alvast!!

Hilary

Re: Van stuk wei paddock maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 18:04

Bij Boels een tuinfrees huren en frezen maar. Paddock kun je afzetten met prikpaaltjes en schrikdraad.

Ik zou overigens een pad rondom de wei maken om beweging (zodra dit veilig is / kan) te stimuleren.

Tamsin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 18:05

Ik heb hetzelfde probleem met een van mijn minipaardjes. We hebben een stuk van de wei afgezet en omgefreesd. De grond is nu dus lekker los en zacht en kaal (ong. 10 cm diep). Dit was de snelste manier om een paddock te maken. Eens in de paar weken frezen we weer dan blijft de grond lekker zacht en redelijk vochtig (kleigrond). Werkt uitstekend!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 18:06

op wat voor grond zit je?

Noor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 18:10

Azmay schreef:

Kleigrond.

Noor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 18:11

Tamsin schreef:
Ik heb hetzelfde probleem met een van mijn minipaardjes. We hebben een stuk van de wei afgezet en omgefreesd. De grond is nu dus lekker los en zacht en kaal (ong. 10 cm diep). Dit was de snelste manier om een paddock te maken. Eens in de paar weken frezen we weer dan blijft de grond lekker zacht en redelijk vochtig (kleigrond). Werkt uitstekend!

Oke, en maak jij de grond ook dagelijks nat? Heb begrepen dat een goede ondergrond belangrijk is.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 18:11

Noor schreef:
Azmay schreef:

Kleigrond.

Wij gaan op onze kleigrond in limburg eerst fijn puin storten, dan wegendoek erop en dan een laag zand.

Als we er niets aan doen zakken wij er van de winter tot onze knieen in..
Laatst bijgewerkt door Azmay op 09-06-16 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Noor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 18:12

En, is een bepaald soort zand aan te raden? De dierenarts vertelde dat ik het zand goed nat moet houden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 18:13

Noor schreef:
En, is een bepaald soort zand aan te raden? De dierenarts vertelde dat ik het zand goed nat moet houden.

Zand nat houden is meer voor de hoeven normaal, maar goed paddockzand hoeft niet nat te blijven.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 18:32

Nat zand is fijn voor hoefbevangen voeten inderdaad, koeling. Ik heb mijn merrie destijds geleerd in een afwasteiltje te gaan staan. Daar zat nat zand in. Op handige afstand stond een bakje met hooi; zo kon ze koelen en eten tegelijk.

Noor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 18:52

Tamsin schreef:

En heb jij nog zand gestort?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 18:58

Word klei ook niet glad dan? Ik merk nu dat de paarden uitglijden na een regenbui namelijk. Op zandgrond nooit problemen mee gehad.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 19:11

Is het voor tijdelijk of permanent?
Wbt het budget en levensduur van het stukje ....

Met afzetten zonder drainage en zand zal het na wat regen snel modderig worden.

Wij zitten op zand/veengrond en ik heb het geluk gehad dat wegendoek (zoab) en drainage zand afdoende is geweest om de paddock goed droog te houden tijdens de natte periodes.
Er zitten dikke geïmpregneerde steigerhouten planken omheen zodat het zand er netjes in blijft.

Ben bang dat je op kleigrond niet onder draineren uitkomt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 01:26

Hm ik volg want lijkt mij ook interessant om te bedenken hoe een weide om te toveren naar een niet - eetbare buitenloop-gelegenheid!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:16

Voor nu is het helemaal prima om een stukje te frezen en zo grasvrij en mul te maken. De mulle aarde voelt meestal al een stuk prettiger aan dan de harde grond, dus dat is al een bonus. Daarnaast zal het ook makkelijk modder worden met een paar regenbuien (of sproeien als dat lukt).
In een later stadium kun je dan dit of een ander stukje gaan aanpassen om een modder- en grasvrij stuk te creëeren, maar voor nu is die modder dus juist een pre. Althans, volgens sommige dierenartsen.

Noor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 10:18

GDG schreef:
Voor nu is het helemaal prima om een stukje te frezen en zo grasvrij en mul te maken. De mulle aarde voelt meestal al een stuk prettiger aan dan de harde grond, dus dat is al een bonus. Daarnaast zal het ook makkelijk modder worden met een paar regenbuien (of sproeien als dat lukt).
In een later stadium kun je dan dit of een ander stukje gaan aanpassen om een modder- en grasvrij stuk te creëeren, maar voor nu is die modder dus juist een pre. Althans, volgens sommige dierenartsen.

Maar als ik het frees en gooi er dan zand op, dam verdwijnt het zand toch in de grond als ik het natmaak/ het regent?

Tamsin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:36

Ik zit op kleigrond en omdat er een gasleiding onderdoor loopt, kan ik er geen laag zand op storten i.v.m. het gewicht (moet alles altijd aanvragen).
Om de 2 a 3 weken frezen we het om en ik spuit het alleen nat als het erg droog word.

En verder hebben mijn mini's een plonsbadje, zo'n grote kinder zandbak vol met water. Vinden ze heerlijk, ze gaan er regelmatig in staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:38

Koelen c.q. nat zand is alleen bij de eerste 24 uur dat HB is geconstateerd van belang. Daarna heeft het geen nut meer.
Ik zou een stuk wei nooit zondermeer omwoelen en er dan een HB'er op zetten; die gaan graven en krijgen dan teveel zand met de wortels/gras binnen.
De methode van Azmay is goed, maar grondafhankelijk.
Je kunt ook doodspuiten of afgraven, worteldoek en dan zand storten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:43

Ik dacht echt dat je met klei geen keuze had behalve de hele mikmak.
Word het niet glad en/of zak je er niet diep in in de winter? Of staan de paarden er niet de hele dag op?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:48

Noor schreef:
GDG schreef:

Maar als ik het frees en gooi er dan zand op, dam verdwijnt het zand toch in de grond als ik het natmaak/ het regent?

Dat gaat mengen ja. Maar waarom zou je er in eerste instantie zand opgooien dan? Ik zou (zoals ik zei) in eerste instantie gewoon enkel frezen, dat is voor nu afdoende. Voor mijn part begin je met een stukje van 5x5 en zie je daarna weer verder. Pony moet immers per direct van het gras af en dan is dit de kortste klap.

Als je voor de lange termijn ook een paddock wil maken dan kun je denken aan het omzetten van de grond (als er zand onder de klei zit), of worteldoek icm zand opbrengen en opsluiten, of ook nog drainage aanleggen etc. Als je pony moet gaan wachten totdat dat allemaal uitgedacht, aangeschaft en gelegd is...

Tamsin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 18:00

Bij mij werkt het uitstekend, ze graven niet en staan er overdag als het weer goed is(ze zijn nogal kinderachtig) 1 uurtje per dag op de wei bij geen of laag fructaan en 's nachts op stal met een hele dikke laag stro. Volgens mijn da een goede methode.