net ingezaaide wei: schapen of maaien, of allebei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Josephinus

net ingezaaide wei: schapen of maaien, of allebei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 13:03

Omdat ik zoveel verschillende adviezen krijg, kunnen er nog wel een paar bij :D

Weiland is voor het eerst (ever) ingezaaid begin maart. Gras groeit lekker en nu is mijn vraag, eerst schapen erop of eerst maaien, of eerst maaien en dan schapen erop?

Heb begrepen dat de schaapjes lekker de grond aantrommelen waardoor de zode zich beter zet, daarbij nemen ze ook al het onkruid meteen mee (heb een hele distelstrook...dat stond niet op de zak paardengraszaad :\ ). maaien zal met een grote machine moeten gebeuren (wat mij niet heel goed lijkt voor de verse grasgrond).

Wat kan ik het beste doen? Graag wel je keuze onderbouwen, dan ga ik het misschien snappen.

groet, Joos

8nnemiek

Re: net ingezaaide wei: schapen of maaien, of allebei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:08

De distels eerst met de hand uittrekken. Nu de grond nog los is krijg je ze veel makkelijker met wortel en al eruit, en als die wortels eenmaal goed in de grond vast zitten komt je er bijna niet meer vanaf.

Maaien met een grote machine zou ik niet snel doen bij jong, kort gras. Niet alleen voor het gras maar ook omdat je er de losse grond weer mee kapot rijdt. Als je schapen kan lenen dan zou ik daar zeker voor gaan. De grond wordt idd gelijkmatig aangelopen en door gras op die manier kort te houden splitst het zich en krijg je een mooie, volle grasmat waar onkruid minder kans heeft.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:17

Wij hebben nu sinds een weekje ook schaapjes lopen op het nieuwe gras.
Dit om inderdaad aan te lopen en te laten splitsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:36

Ik zou eerst maaien, daar stoelt het gras van uit en dan kunnen de schapen erop.
Als je tussentijds bemest heb je eerder dichte zode
Wij hebben er bij inzaai of doorzaaien eigenlijk het eerste jaar nooit paarden op en pas na 2 of 3 keer maaien de schapen. Als je zode te open blijft kom je nooit van onkruid af, schapen slaan veel onkruid ook over dus eerst een keer maaien is veel mooier.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:31

Als je paardengras heb zou ik er geen schapen op zetten. Die eten het te kort af en dan is ook het groeipunt weg. Maaien met een minder zware machine of gewoon een zitmaaier; belangrijk is dat er grasbanden onder zitten ( zonder profiel) anders draai je in de bochten de boel kapot.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:35

Ik heb een keer ganzen laten grazen op een pas ingezaaide mat. Maar dat was een relatief klein stuk (ongeveer ter grootte van een rijbak). De ganzen trommelen het ook mooi aan met hun platvoetjes en grazen het gras eraf.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:39

DubbelDun schreef:
Als je paardengras heb zou ik er geen schapen op zetten. Die eten het te kort af en dan is ook het groeipunt weg. Maaien met een minder zware machine of gewoon een zitmaaier; belangrijk is dat er grasbanden onder zitten ( zonder profiel) anders draai je in de bochten de boel kapot.

Paardengras heeft juist het groeipunt lager zitten dan koeien gras dus zou er juist beter tegen moeten kunnen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:43

Dat klopt inderdaad.
Schaapjes gaan de distels niet opeten als ze gewoon genoeg gras hebben vrees ik.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:32

Voordat je gaat maaien moet de ondergrond wel verdicht zijn, anders krijg je alleen maar sporen van de machines. Je kunt kiezen voor schapen, maar je kunt het ook laten rollen voordat het gras te lang wordt.